پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش گفت: درب مدارس باید به روی هوش مصنوعی، سکوها و برنامههای کاربردی هدفمند و رویکردهای نوین آموزشی گشوده شود، اما کاملا هدفمند و در کنترل باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضامراد صحرایی در آیین رویداد ملی مدارس آینده افزود: هنوز تصمیم نگرفتهایم که با پیشرفتهای فزاینده چه میخواهیم بکنیم در حالی که چه بکوشیم و نکوشیم و چه آمادگی داشته باشیم و چه نداشته باشیم، آینده فرا میرسد و میتوانیم گزینه انتخاب درست را در پیش بگیریم و گزینه انتخاب درست به آیندهنگری و آیندهکاوی نیاز دارد و از این حیث، موضوع مهم ما ساختن چنین مفهومی است.
وی با بیان اینکه از روز نخست، شعار مدرسه قوی ایران قوی را به عنوان راهبرد اساسی خود برگزیدهایم به دلیل اینکه سخت بر این باوریم که قوی شدن کشور از مسیر مدرسهها میگذرد و بذر آینده کشور در همه ساحتها در مدرسه کاشته میشود و مسیری غیر از مدرسه، تضمینکننده اقتدار کشور نیست و اقتدار ما در گرو اهتمام به مدرسههاست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مفهوم آینده به عنوان انگاره جدید در نظام تعلیم و تربیت بسیار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: رشد فزاینده و سریع فناوری، ما را باید دائم در میز بررسی قرار دهد و جنبهها و معیارهای زیادی برای واکاوی در کار مدارس آینده وجود دارد که نخستین آن معرفتی و شناختی است، مدرسه آینده، جایی است که قوه تخیل دانشآموزان در آن باید فعال شود و یافتههای حوزه تعلیم و تربیت به راحتی باید به آن راه یابد.
وی افزود: باید از فناوریهای نوین برای ساخت مدارس مقاوم، دوستدار محیط زیست و جذاب برای دانشآموزان و متناسب با آینده باید بسازیم، زیرا جنبه عملکردی و نظام یادگیری مبتنی بر آینده است که پیشران موفقیت را در مدارس باید آموزش دهند و امروز مدرسهها به جای دالان دانشگاه باید دالان کار و زندگی باشد، مدرسه، جایی است که ۱۲ سال از بهترین سالهای عمر انسان در آن سپری میشود و مدارس آینده باید نسبت به اینکه در این ۱۲ سال به ۱۲ سالهای بعدی چه کردهاند، پاسخگو باشند.
صحرایی، گفت: مدرسه، نقطه قوت تولید امید و امیدستان هر کشور است و نشاط اجتماعی در آنجا پیریزی میشود، بنابراین به مدارس باید توجه کرد و جهتگیریها و راهبردهای ایجاد و توسعه مدارس آینده در ایران و دلایل متعدد آن از مسائلی است که در چنین رویدادی باید به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به اینکه نقش معلم به عنوان فردی آیندهساز بسیار مورد توجه است که در مدارس آینده چه نقشی برای او در نظر گرفتهایم افزود: نقطه آغاز تحول، تحولپذیری است و پذیرش بسیاری از نوآوریها و فناوریهای آینده توسط بسیاری از مدیران دشوار است و یک فرهنگ جدی میخواهد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آیندهمحوری از مهمترین نیازهای امروز است و این تفکر از ضرورتهای آینده است گفت: بسیاری از هنجارهای سنتی را باید بشکنیم. هنوز صندلیهای کلاسهای ما به زمین چسبیده و پشت سر هم است در حالی که خلاقیت در میزهای متحرک و دانشآموزانی است که دور هم مینشینند، همچنین معلم در چنین مدرسهای باید خود را عضوی از کلاس و یادگیرندهای در خدمت یادگیرنده دیگر بداند.
صحرایی احیای رسالت مدرسه با ترکیب پرورش و آموزش و عبور از کلیشهها را در این امر مهم دانست، افزود: پرورش باید روح نظام آموزشی باشد نه جزوی از آن؛ تمام معلمان، معلم پرورشی هستند و تمام مباحث باید پرورشی باشد و مربی پرورشی این فضا را مدیریت میکند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بازآرایی محیط باید مورد توجه باشد، گفت: مدرسهها هم متناسب با خلاقیت بچهها و مانند خانهها باید تغییر یابد.
وی گفت: اگر چنین کارهایی را انجام دهیم، آینده پیش روی ما مدارسی با ویژگی زمینهسازی برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین خواهیم داشت و روح سند، تعهد ملی نسبت به آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش، مجری سند است، روح سند، ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت است و مدارس آینده، مدارسی خواهند بود که مدرسه تراز سند باشند که امروز با چنین مدرسهای فاصله داریم، مدرسه، تصمیمساز و محور تربیت محله است و همه چیز از او و با او آغاز میشود و این محقق نمیشود مگر با تحولی عمیق.
صحرایی با بیان اینکه مدارس آینده باید هویتبخش باشد و معماری فرهیخته و بالنده ایرانی - اسلامی در مدارس باید اجرا شود گفت: در مدارس قدیمی هم روح هویت ایرانی و اسلامی باید بیاید، مدرسه، محلی است که هویت آینده دانشآموزان در آن شکل میگیرد و معلم، کسی است که روح کالبد دانشآموزان را هویت میبخشد.
وی افزود: قرار گرفتن مدرسه در کانون توجه تمام مدیران ارشد است و مادامی که این را جا نیندازیم که مدیر مدرسه کسی است که بذر آینده را به دستش دادهایم، نخواهیم توانست تحول ایجاد کنیم، مدارسی با چنین مدیرانی آیندهسازی خواهند کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دانشآموزان برای لحظات و دقایق پایانی مدرسه لحظهشماری نکردند در آن صورت لفظ مدرسه به آن مجاز است، امروز آموزش معلمان، یک غفلت دو دههای است در حالی که ۲ امر حکمرانی و تربیت، جزو سختترین امور است و صاحبنظران، اجماع دارند که تربیت از حکمرانی هم دشوارتر است.
صحرایی افزود: تربیت، امری به غایت پیچیده و متاثر از عوامل مختلف است و خود مدرسه باید بتواند معلمانش را در چنین جایی قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه تهدیداتی در این مسیر داریم، گفت: تهدید اول، خودکوچکانگاری آموزش و پرورش است که در ۴۰ سال گذشته هیچگاه اولویت اول نبوده، اما آیندهای ساخته نخواهد شد مگر اینکه آموزش و پرورش، اولویت اول باشد. تهدید دوم، سادهانگاری است. تعلیم و تربیت، پیچیده و حساس است و از اولین جاهایی است که معلمان مدرسه باید با نظامواره شایستگیهای عمومی و حرفهای انتخاب شوند.
وی افزود: تهدید سوم، سیاستزدگی است. درست کردن مدارس موازی به جای اصلاح نظام تعلیم و تربیت، یک خطر است. شرایط فعلی را باید ترمیم کنیم و اگر باری برنمیدارد، راهش اصلاح است نه ساختن مدرسه جدید؛ نظام کلان تعلیم و تربیت باید بازطراحی و بازبینی شود. ریل کنونی آموزش و پرورش کشور با آنچه در سند تحول آمده همخوانی ندارد و تحول از پایین باید آغاز شود.
صحرایی افزود: اصلیترین دلیل عدم اجرای سند تحول بنیادین این بوده که تحول در ذهن ما نهادینه نشده و سند تحول به تحولی از درون در مدیران ارشد نیاز دارد و کارنامه وقتی صادر میشود باید بازتاب رفتار دانشآموز باشد و در مدارس آینده، بزرگترین چرخش تحولآفرین، اتحاد و رویکرد تربیتی پایه به جای آموزش پایه است در حالی که برنامه امروز ۱۰۰ درصد در اختیار آموزش است و آموزش را میسنجیم و پرورش را نمیسنجیم.
صحرایی با بیان اینکه معلمان باید چندمهارتی باشند، گفت: گاهی مازاد معلم در مقاطع مختلف داریم که دیواری بین مقاطع کشیده شده و معلم مقطعی که مازاد دارد در مقطعی که کمبود وجود دارد نمیتواند تدریس کند و امروز که ورودی مقطع ابتدایی بالا است باید معلمانی جذب شوند که امروز در ابتدایی و سالهای بعد در دبیرستانها بتوانند تدریس کنند.