پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش گفت: مقدار اهتمام به آینده، رابطه مستقیمی با مقدار توجه امروز به آموزش و پرورش دارد و آیندهنگرها و صاحبان خرد، روی آموزش و پرورش کار میکنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در همایش مشترک شوراهای آموزش پرورش با اشاره به دیدار فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت امسال خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند بسیاری از صاحبنظران فکر و اندیشه معتقدند که بسیاری از مسائل کشور را از مدرسهها باید حل کرد و به مدرسه باید برگردیم.
آقای صحرایی با اشاره به تعریف مدرسه در سند تحول بنیادین گفت: روح سند تحول، یک مفهوم است و آن با هم کار کردن و با هم تحول ایجاد کردن است. آموزش و پرورش مسئول نهادینهسازی سند است، اما صراحت سند، تلکیف بر همه دستگاهها و نهادها است و اگر بنا باشد برای کسی، کمکاری در اجرای سند تعریف کنیم، آموزش و پرورش آخرین است، چون آنچه میتوانسته را انجام داده است.
وی افزود: مقدار اهتمام به آینده، رابطه مستقیمی با مقدار توجه امروز به آموزش و پرورش دارد و آیندهنگرها و صاحبان خرد، روی آموزش و پرورش کار میکنند.
آقای صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش، آیینه تمامنمای عملکرد نظام مدیریتی کشور است، خاطرنشان کرد: در آستانه دو تصمیم مهم باید قرار بگیریم. یا باید وقتی آیینه را دیدیم، مثل گذشتگان آن را بشکنیم که نتیجه این کار، روی کار آمدن ۱۰ وزیر در ۱۰ سال شد و یا با دیدن آیینه نسبت به بازتاب آن آیندهنگری کنیم،
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز میخواهیم زنگار از آیینه برچینیم، گفت: رویکردی که آیینه را میشکند، رویکرد نقطهای، خطی و برآیندی است. در این رویکرد هر کسی کار خود را به خوبی انجام میدهد، اما نتایج کارها به هم متصل نمیشود و به نتیجه نمیرسد. در این رویکرد اگر همه وظایف خود را خوب انجام دهیم، باهم جمع میشویم.
وی با تایید رویکرد دوم، گفت: رویکرد دوم، فرآیندی است و نقاط اعضا به هم وصل میشود و حاصل کوششها به توان هم میرسد و هر کجا این رویکرد بوده، موفقیتهای بینظیری حاصل شده و پیشرفتهای امروز کشور نیز حاصل این رویکرد است.
آقای صحرایی با بیان اینکه قانون شوراهای آموزش و پرورش، تجلی نگاه و رویکرد دوم است، افزود: رویکرد دولت سیزدهم نیز کنشگر و فعال است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳ تاکید درباره قانون شوراهای آموزش و پرورش دارم، گفت: ماده ۱۳ این قانون، منابع آموزش و پرورش را تعیین کرده که این تصمیم از تصمیمات سختی بوده که گرفته شده که منابع آموزش و پرورش بهصورت ملی باشد که در آفت کمبودها آسیب جدی نبیند، اما منابع استانی هم کم نیستند.
وی با بیان اینکه ۹ درصد اعتبارات شورای برنامهریزی استانها برای آموزش و پرورش است، اظهار کرد: استانهایی که بیشتر از ۹ درصد از این اعتبار را اختصاص دادهاند، دارای اشتغال بیشتر، تراکم کلاسی کمتر، رشد باسوادی بیشتر و آسیب اجتماعی کمتر هستند.
آقای صحرایی در خصوص مواد ۱۴ تا ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال در قانون برنامه هفتم این مواد را اصلاح کردیم که پیشنهاد دولت را مجلس تصویب کرد، اما منابع دیگری نیز است که محقق نمیشود. به ازای ساخت هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید مدرسه هم در آن منطقه ساخته شود که علیرغم پیشرفت ساخت مسکنهای ملی در برخی استانها مدرسه ساخته نشده است.
وی با بیان اینکه امروز ۲۰۰ رشته در هنرستانها دایر شده است، بیان کرد: سهم آموزشهای فنی و مهارتی در کشور ۳۹.۷ درصد است و برخی استانها بیشتر از میانگین کشوری هستند.
وزیر آموزش و پرورش، نکته دوم را جدی بودن شورای آموزش و پرورش در مقام مهمترین شورایی دانست که آیندهسازی میکند. وی گفت: مدیریت تمام مسائل استان با استانداران است و رئیس شورای آموزش و پرورش استانها نیز طبق قانون، استانداران هستند؛ بنابراین تقاضا میشود که شورای آموزش و پرورش را مطابق قانون با همان جدیت اجرا کنند چرا که میزان تحرک مدیران کل، مضربی از جدیت استانداران است.
وی با بیان اینکه امروز مهمترین نیاز کشور در ۲ مفهوم خلاصه میشود. تصریح کرد: نیاز اول، اتحاد و همبستگی و انسجام و همکاری و همراهی و همنوایی است و استانداران، محور این اتحاد هستند.
صحرایی ادامه داد: آموزش و پرورش در موضوع اتحاد هر تلاشی و کاری که بتواند جهت اجرای اقتدار کشور یعنی انتخابات انجام میدهد.