سینا قربانی:
افغانهراسی و آرای باطله دو محورِ جدید رسانههای ضد ایرانی است
یک تحلیلگر رسانه میگوید شبکههای فارسیزبان خارجی تمرکز خود را بر دو محورِ افغانهراسی با رویکرد امنیتی-انتظامی و آرای باطله با رویکرد انتخاباتی، تنظیم کردهاند.
سینا قربانی تحلیلگر رسانه در گفتگو با
خبرگزاری صداوسیمای مازندران، گفت: عملیاتروانی با موضوع افغانهراسی که از ابتدای امسال آغاز شده بود و با حادثه قتلِ داریوش مهرجویی و همسرش به اوج خود در شبکههای اجتماعی رسیده بود، مجددا با حادثه تروریستی کرمان بعنوان اولویت رسانههای ضد ایرانی در نوکِ پیکان عملیات روانی آنان قرار گرفته است.
او با بیان اینکه عملیات روانی با موضوع افغانهراسی ساعتی پس از حادثه تروریستی کرمان با انتشار خبر و عکسِ جعلی یک فرد پاکستانی آغاز شد، افزود: رباتهای وابسته به گروههای عملیاتروانی خارجی، ساعتی پس از حمله تروریستی با انتشار عکسی مربوط به سال ۱۳۹۲ یک فردِ پاکستانی که به اتهام اقدام به عملیات انتحاری در افغانستان بازداشت شده بود، مدعی شدند که عامل تروریستی در کرمان فردی با تابعیت افغانستانی است.
سینا قربانی گفت: کاربران ایرانی در فضای مجازی به این خبر جعلی واکنش اعتراضی و منفی نشان دادند و این محتوا به خشم کاربران نسبت به افغانها اضافه کرد؛ در صورتی که این خبر مربوط به سال ۱۳۹۲ و فردی با هویت پاکستانی بود که در افغانستان دستگیر شد.
این کارشناس مسائل رسانه با اشاره بر اینکه پس از مانور تبلیغاتی بر روی این خبر جعلی، مجددا نشر و بازنشر محتواهای آرشیوی و اخبار حوادثِ مربوط به جرائم افغانها در ایران، در فضای مجازی با سرعت زیادی روند صعودی گرفت، افزود: مصرف داخلی این اخبار برای ایجاد ذهنیت منفی در مورد افغانها است و مصرف خارجی این محتواها، اثرگذاری بر سیستم محاسباتی دولت حاکم بر افغانستان.
سینا قربانی با تاکید بر اینکه استفاده تبلیغاتی از کلید واژه «آرای باطله» یکی از اولویتهای رسانههایضدایرانی است، اظهار داشت:در حال حاضر رسانههای ضد ایرانی با تمام توان در حال استفاده از تاکتیکهایی خبری در زمینههای تبلیغ آرای باطله و امیدزدایی و ترویج ناامیدی هستند.
او افزود: اگرچه همواره افرادی با حضور در انتخابات رای خود را سفید یا با جملات غیرمرتبط به صندوق میانداختند، اما حجم این موارد، هیچگاه به قدری نبوده است که بتواند مورد سواستفاده تبلیغاتی علیه کشور قرار بگیرد.
تحلیلگر رسانه خاطرنشان کرد: رسانههای فارسیزبان خارجی، همراه با شبکه غربگرا در داخل کشور مشغول تبلیغات برای آرای باطله هستند، تا این نوع کنشگری را تبدیل به تبلیغات علیه جمهوری اسلامی کنند.