پخش زنده
امروز: -
دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: مدرسه به عنوان مزرعه آموزش و پرورش است، بنابراین وقتی میتوان گفت سند تحول بنیادین به درستی اجرا شده که تحولی در مدرسه ایجاد شده باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پارسانیا دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در نشست خبری با موضوع ارائه برنامههای اجرای سند تحول بنیادین، با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین در بیش از ۱۰ سال گذشته افزود: اجرای سند تحول بنیادین طی این مدت، توفیقات کافی نداشته و کارشناسان حوزه تعلیم و مسئولین سیاسی ارشد نیز به این مهم اذعان دارند و رهبر معظم انقلاب هم آن را تایید میکنند و در این زمینه فرمودند: «سند تحول اجرا شده، اما تحول عملا محقق نشده است.»
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اجرای سند بهگونهای است که آب در پشت سد مانده و به مزرعه نرسیده است، افزود: اگر نظام برنامه عوض نشود و برنامهها بر محورهای سند تحول بنیادین ننشینند، سند اجرا نخواهد شد و برای این کار، ۲ اقدام کردیم که یکی برای سال ۱۴۰۱ و دیگری برای سال ۱۴۰۲ است، به گونهای که سامانهای برای امسال (۱۴۰۱) راهاندازی شده و تمام واحدهای وزارت آموزش و پرورش ملزم شدند که برنامهها را ذیل هدف، راهکارها و برنامههای سند بیاورند و کار قرارگاه، تنظیمگری با محوریت معاونت برنامهریزی و توسعه منابع بود و کارگروهی شکل گرفت که تکتک واحدها فعالیتهای خود را در کارگروه مذکور ارائه میدهند و در این کارگروه بررسی میشود که آیا برنامهها نسبتی با زیرنظامهای سند تحول دارد یا خیر.
دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به اقدام دوم گفت: مخاطب مستقیم عمده راهکارهای سند تحول و برنامه زیرنظامها مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش است و تبعات و نتایج آن در مدرسه اجرا میشود و خلاءیی که در این سالها داشتهایم این بود که جای یک ویرایش مدرسهای از سند، خالی بوده است، ویرایش مدرسهای یعنی چه اتفاقی در مدرسه و مدیریت آن باید بیفتد و برنامههای آموزشی چه تغییراتی باید بکند که بگوییم سند اجرا شده است که طی این سالها نسبت به آن کوتاهی جدی شده است.
وی افزود: از طریق یک کار پژوهشی سنگین، سند تحول و مبانی نظری پیوست آن مبنای پژوهشگران قرار گرفت و ویرایش مدرسهای آماده شد که این ویرایش مدرسهای، تکلیف همه را مشخص کرده که مدیر چه ویژگیهایی باید داشته باشد و کنشگران چه وظایف و تکالیفی بر عهده دارند و فضای حاکم بر مدرسه چگونه باید باشد.
پارسانیا گفت: مدرسه تحولی براساس سند تحول بنیادین، مدرسهای نیست که یک نفر در آن تصمیم میگیرد بلکه شاخصهایی دارد که در این پژوهش طراحی شده است.
دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همچنین از برگزاری رویداد «الف تا» به عنوان یک میدان بینالمللی خبر داد و گفت: تلاش میکنیم با مدارس خاص و ویژهای در کشورهای مختلف بهویژه در کشورهای مسلمان و همسایه اگر تجربه تحول مدرسهای دارند، تبادل تجربیات فرهنگی داشته باشیم و همه معلمان و مدیران، ایدهها و تجارب خود را در ۴ محور در این رویداد به اشتراک میگذارند که الگوی تحولی مدرسه تراز میشود.
گفتنی است؛ رویداد «الف تا» با هدف به اشتراکگذاری تجربیات معلمان در تیرماه امسال برگزار شد و پارسانیا در مراسم افتتاح این نمایشگاه، فضای رویداد بینالمللی «الف تا» را فضای تعامل برشمرد و هدف از برگزاری این رویداد را استفاده حداکثری و اشتراکگذاری تجارب برتر معلمان سراسر کشور بیان کرد.
دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: هدف از برگزاری رویداد این است که اجتماعی از معلمان، تواناییها و تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و نمونههای خوب و برگزیده را به هم بشناسانیم و قلههایی بسازیم که برای ساختن هنجارهای نظام تعلیم و تربیت به ما کمک کند.