قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی اضافه کرد: البته در ایران، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال 1360 جزو 10 خط هوایی ایمن دنیا بود اما فشارهای بینالمللی تأثیر زیادی بر صنعت گذاشته است.
وی گفت: آزادسازی نرخ بلیت باید به تنوع نرخها کمک کند و هم اکنون در ایران مسافران در مسیرها دستهبندی نشده اند و همه مسافران یک مدل خدمات دریافت میکنند و نرخ پرداخت واحد دارند.
نوریان اصلاحات ساختاری در بخش هوایی ـ فرودگاهی را قانونی و ضروری دانست و گفت: سطح بالای استاندارد جهانی مربوط به ایمنی و خدمات و نظارت است.
وی در ادامه گفت: مناطق ممنوعه در فضای کشور مانعی برای عبور مستقیم در مسیرهای هوایی است که باید بررسی و راهکاری برای ان شناسایی شود.
جابجایی بیش از 25 میلیون نفر مسافر هوایی در کشور
قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به آمارهای صنعت هوانوردی در کشورگفت: سالانه
بیش از 25 میلیون نفر با 206 هزار پرواز داخلی و خارجی جابجا میشوند که سهم مسافران داخلی 16 میلیون نفر است.
علیمحمد نوریان در مراسم روز جهانی هواپیمایی کشوری ، اصلاحات ساختاری در بخشهای زیر هوائی، فرودگاهی و رشد سهم و جایگاه بخش خصوصی در زیربخش فرودگاهی را مورد توجه قرار داد و گفت: فقدان راهبرد مدون همهجانبه و بالابودن میزان تخصیص تکلیفی و اعمال تصمیم های سیاسی ، اداری و غیرتخصصی بر مقررات صنعت حمل و نقل هوایی مانند قیمتگذاری بلیت و خدمات فرودگاهی از نقاط ضعف در این صنعت است.
نوریان ، نبود تناسب میان ظرفیتهای فرودگاهی و ناوگان، نقص در مبلغ تعرفهها و اقدام نکردن در اصلاح تعرفهها و زمینهسازی تخفیفها را از دیگر نقاط ضعف در این حوزه برشمرد.
وی تاکید کرد: اصلاح قوانین نظارتی مطابق با استانداردهای جهانی برای کنترل کیفی شرکتهای هواپیمایی از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود.
نوریان با استقبال از حضور بخش خصوصی در این صنعت اظهار داشت : اعتبارات دولتی باید به سمتی برود که بخش خصوصی تمایلی برای سرمایهگذاری ندارد.
قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی گفت: صنعت هوانوردی بهدلیل تحریمهای غیرقانونی با مشکلات زیادی روبرو بود، اما با لغو تحریمها، فرصتهای جدیدی در صنعت هواپیمایی غیر نظامی بهوجود آمده است.
وی با اشاره به فرصتها و تهدیدهای موجود در صنعت هواپیمایی و همچنین بازارهای پیشرو در صنعت هواپیمایی، اساسیترین چالشها در دهه گذشته را افزایش هزینههای مربوط به سوخت در کنار بحران منطقه یورو بیان کرد.
وی گفت: ما را در صحنه هوانوردی دنیا، پیشتر از قطر، امارات و ترکیه میبینند، بنابراین باید با انسجام و دست به دست هم دادن سایر بخشها، موقعیت خود را تغییر دهیم.
نوریان ، ارتباط تنگاتنگ صنعت با اقتصاد، مشتریمداری، سیاستهای ارزیابی، بازسازی ساختارها، مهندسی مجدد را از
فرصتهای پیشآمده برای صنعت هوانوردی دانست .
قائممقام وزیر راهوشهرساز گفت: در سال 2013 بیش از 22 هزار فروند هواپیمای تجاری بیش از دو میلیارد و 800 میلیون نفر را در 3800 فرودگاه بینالمللی تجاری و در 35 هزار راهگذر هوایی جابجا کرده است.
در این زمینه 57 میلیون شغل بهطور مستقیم ایجاد و حدود هشت میلیون تن بار هوایی جابجا شده است.
مراسم سالروز جهانی هواپیمایی کشوری امروز با حضور جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و محمود رسولینژاد رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و جمعی از معاونان و مدیران و پیشکسوتان صنعت هوانوردی در سالن اجتماعات شرکت فرودگاهها(سنتر قدیم) برگزار شد.