پخش زنده
امروز: -
مدیر مرکز عربی مطالعات ایران گفت شکست رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه، تکرار تاریخ شکست این رژیم در لبنان است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مدیر مرکز عربی مطالعات ایران با حضور در برنامه جهان امروز به پرسش ها درباره تحولات جنگ غزه پاسخ داد.
سؤال: به نظر شما مهمترین تحولاتی که ممکن بود امروز رخ بدهد و شاهدش بودیم چه بوده است؟
محمدصالح صدقیان؛ مدیر مرکز عربی مطالعات ایران: ما باید از ۹۰ روز نبرد سختی که در غزه شاهد بودیم، صحبت کنیم. تا الآن ۹۰ روز است که رژیم صهیونیستی نتوانسته اهداف اساسی خود را محقق کند. حماس و قسام تاکنون در باریکه غزه فعال هستند.
سؤال: دقایقی پیش قسام ویدئویی از عملیاتش علیه صهیونیستها منتشر کرد.
آقای صدقیان: هر روز قسام یک چنین فیلمهایی دارد نشان میدهد و این نه از جنوب غزه، در خان یونس در شمال غزه، یعنی آن شمال غزه که نیروهای رژیم صهیونیستی آنجا مستقر هستند. مسأله دوم، هر روز فیلمهایی از عملیات نظامی و ضد نیروهای رژیم صهیونیستی منتشر می شود و این خیلی مهم است؛ مسأله سوم که خیلی مهمتر است از این دو، رژیم صهیونیستی تا الآن نتوانسته اسرای صهیونیست نزد حماس را آزاد کند و کل این الآن ۹۰ روز بیشتر از ۲۲ هزار و ۷۰۰ نفر تا الآن شهید شدند که بیشترشان از اطفال و خانمها هستند و این موضوع فشار روحی خیلی زیادی بر رژیم صهیونیستی وارد کرده است. الآن هم شاهدیم که هم آنتونی بلینکن، هم جوزف بارل؛ هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در منطقه هستند و برای من خیلی جالب بود، آقای بورل در بیروت است و با آقای نبیه بری، نجیب میقاتی؛ نخست وزیر، با عون؛ رئیس ستاد ارتش هم ملاقات کرده و یک ملاقات خیلی مهمی با آقای محمد رعد، محمد رعد که رئیس دفتر سیاسی حزب الله است. حزب الله در لیست تروریستهای اروپا و آمریکاست، منتها الآن حزب الله خودش، یعنی نمیشود یکی برود بیروت و بخواهد صحبت کند درباره غزه و با حزب الله صحبت نکند. این دیدار آقای بورل با آقای محمد رعد؛ یک نکته مهمی است که چطور شد که آقای بورل میآید و قبول میکند با آقای محمد رعد که رئیس دفتر سیاسی حزب الله ملاقات و صحبت میکند درباره مرز سرزمینهای اشغالی با لبنان و هم صحبت میکند درباره غزه و این معنایش که الآن هم البته شاید الآن یک تقسیم نقشه بین اروپا... تقسیم کار شده که بورل میرود، چون آقای بلینکن به لبنان نرفت، در سفرهای قبلی یک بار رفت، الان چهارمین سفرش به منطقه است، منتها این بورل با آقای محمد رعد خیلی مهم است و خیلی قابل توجه هست هم برای من و هم برای رسانهها و هم دوایر سیاسی در منطقه و خود اروپا که چه شد بورل رفت آنجا؟ در همین چارچوب اگر میخواهیم صحبت کنیم، آن تجدید اختلافات در درون رژیم صهیونیستی، و من فکر میکنم الآن صحبت میکنیم بعد از ۹۰ روز از درگیری در غزه تا الآن ما در بحث سیاسی و نه بحث الآن شاید هم صحبت میکنیم نه بحث چطور حماس از بین برود؟ الآن بعد از غزه صحبت کنیم، این مسائل مهمی است.
سؤال: یکی دیگر از تحولاتی که داشتیم انتصاب شائول موفاز از مقامات سابق ارتش رژیم بود به ریاست کمیته پیگیری علل شکست رژیم در هفت اکتبر؛ طوفان الاقصی، گویا در کابینه نتانیاهو هم اختلاف ایجاد کرده، چرا رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت که بالأخره این گروه را تشکیل دهد و این انتصاب را انجام داد؟
آقای صدقیان: این کمیسیونی که تشکیل دادند، خیلی زود است؛ یعنی در جنگ ۲۰۰۶؛ سی و سه روزه با حزب الله، این بعد از جنگ تشکیل شده آن کمیسیونی که تشکیل شد، الآن ما در داخل جنگ این تشکیل شده است و این خیلی دلالتی دارد که چقدر فشار دارد میآورد روی ارتش صهیونیستی و یک مسأله خیلی مهم؛ آن شکست مفتضحانه در هفت اکتبر؛ و یک شکست مفتضحانه بعد از هفت اکتبر وقتی ارتش رژیم صهیونیستی وارد غزه شد؛ این خیلی مهم است برای ارتش صهیونیستی. مسأله سوم که الآن در ۹۰ روز ارتش صهیونیستی و کابینه جنگ نتانیاهو هیچ یک از اهدافی که تعیین کردند را دست نیافته است؛ کابینه جنگ سه هدف درست کرد؛ یکی حماس، یکی قسام، یکی اسرای صهیونیستی که این سه هیچ کدام محقق نشد و من فکر میکنم تشکیل دادن آن این خیلی زود است و دلیل این مسئله، فشاری است که داخل رژیم صهیونیستی و روی دولت نتانیاهو و آن کابینه جنگی که تشکیل داده است.
سؤال: علت این نمیتواند باشد که بالأخره این ستاد را رئیس کل ارتش رژیم تشکیل داده، به نوعی وسط جنگ هم هستند، شما گفتید، به نوعی میخواهد مقصر را دستگاه امنیتی رژیم یا نتانیاهو معرفی کند؟
آقای صدقیان: رژیم صهیونیستی یک شکست مفتضحانه دارد؛ هم دستگاههای امنیتی، شکست دستگاههای سیاسی رژیم و شکست دستگاههای ارتش یعنی کلاً ما الآن نداریم، شاباک و موساد شکست خوردند در هفت اکتبر، الآن هم یک شکست دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در غزه، شمال غزه، خان یونس؛ جنوب غزه، الآن یک شکست خیلی بزرگی است و من فکر میکنم این عجله به تشکیل این کمیسیون، نشانه یک شکست مفتضحانه برای کل رژیم است. یعنی ما میتوانیم صحبت کنیم با ضرس قاطع، بعد از سال دوهزار که بیرون شدند از خاک لبنان تا الآن ما نداریم بعد از دوهزار ما در ۲۰۲۴ هستیم، ۲۴ سال است الآن، در این ۲۴ سال ما نداریم که رژیم صهیونیستی نه در ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۱۴؛ هیچ کدام ما نداریم شکست رژیم صهیونیستی توانست نه در غزه، نه خارج از غزه، نه با حزب الله نه الآن در ۹۰ روز در غزه هم یک موفقیتی؛ نه موفقیت امنیتی، نه موفقیت نظامی نه سیاسی.
سؤال: یعنی این شکست از شکستهای قبلی بزرگتر بود.
آقای صدقیان: اصلاً نه فقط بزرگتر، یعنی سیاسی، امنیتی و نظامی است.
سؤال: بحث بعدی روز بعد از جنگ است، صهیونیستها شروع کردند درباره آن صحبت کنند و در کابینه هم به آن بپردازند و حالا یک تعابیری هم قبلاً داشتند که فلسطینیها باید از این منطقه خارج شوند که حتی حامیان درجه یکشان در اروپا مثلاً وزیرخارجه فرانسه گفته که این که مردم غزه کجا سکونت داشته باشند ربطی به اسرائیلیها ندارد که درباره آن حرف بزنند. چه شد صهیونیستها بالأخره تصمیم گرفتند درباره روز بعد از جنگ صحبت کنند. این هم به نوعی به معنای این است که جنگ دارد برای آنها به پایانش نزدیک میشود.
آقای صدقیان: ۲۰۰۶ با حزب الله لبنان، اینها اول وقتی وارد شدند در سرزمین لبنان، اینها یک هدفی اعلام کردند که ما میخواهیم حزب الله را از بین ببریم که نتوانستند، شکست خوردند، بعداً گفتند هدفشان را تعدیل کردند، گفتند که ما حزب الله را میخواهیم دور کنیم از روش سیاسی؛ یعنی در پارلمان نباشد، فلان؛ یعنی گفتند این باید یک کم محاصره کنیم حزب الله را که نتوانستند. بعداً آمدند هدفشان را تعدیل کردند گفتندد؛ این دو جثه که شما دارید مال دو سرباز اسرائیلی است بدهید به ما ما میرویم بیرون، این هم نتوانستند که حزب الله هم نداد، گفت اول بروید بیرون، بعداً بالاجبار رفتند بیرون، بعد آمد قطعنامه ۱۷۰۱ آمد و بعد هم مذاکره شد که حزب الله توانست هزار تا از مجاهدین فلسطینی و لبنانی را آزاد کند که این دو جثه اسیر سرباز صهیونیستی تحویل داد به اسرائیل. الآن من فکر میکنم و نگاه میکنم رژیم صهیونیستی همین حالت ۲۰۰۶ الآن مرور میکند.
سؤال: دوباره تاریخ برای آنها دارد تکرار میشود.
آقای صدقیان: الآن بلینکن که آمده استانبول با ...
سؤال: به نظرتان دستور کار سفر بلینکن چیست؟
آقای صدقیان: الآن که رفت استانبول که شروع سفرش ترکیه بود یا یونان هم میرود و کشورهای عربستان، اردن، امارات و مصر هم میرود.
سؤال: سرزمینهای اشغالی هم قرار است برود.
آقای صدقیان: اسم سرزمینهای اشغالی هم قطعاً مقصد اصل شان است. بلینکن دنبال سه هدف است؛ البته باید متذکر شویم سفر اول بلینکن خواست که یک طرحی داشت که آمریکا، که این طرح صهیونیستها بود که رانده شدن مردم غزه و کرانه غربی هم به اردن، هم به مصر، عربستان، عراق و ترکیه که این طرح اصلاً شکست خورد، کشورهای عربی قبول نکردند و حتی ترکیه هم قبول نکرد. الآن شما فرمودید روز بعد، بلینکن آمد ترکیه صحبت روز بعد؛ که چه کار باید کنیم که روز بعد؛ این یکی، دوم که چطور میتواند ترکیه کمک کند، چون روابطش با حماس خیلی خوب است، چطور میتوانیم آزاد کنیم آن اسرای صهیونیستی که در حماس هستند؟ این مسأله دوم، مسأله سوم؛ چطور میتوانیم مذاکره کنیم که برای فلسطین چه کار باید کنیم؟ روز بعدش هم، چون یک طرحی الآن گالانت؛ وزیر دفاع اسرائیل یعنی رژیم صهیونیستی یک طرحی داده است پنجشنبه شب بود مطرح کرد که یک طرحی که اسرائیل بماند در غزه و با یک سری نیروهای فلسطینی که با حماس نیستند بیایند مثلاً شهرداری، استانداری و ... با آنها همکاری کنند با یک نیروهایی از سازمان بین الملل با نیروهای عربی؛ حالا یا مصری هستند.
سؤال: یک مقداری تخیلی نیست این طرح؟
آقای صدقیان: در داخل کابینه که مطرح کرد؛ دعوا شد، بعد از سه ساعت نتانیاهو اتمام جلسه را اعلام کرد، که یکی از (اعضای) کابینه جنگ گفت ما (در) کابینه جنگ نیستیم، خودش گفت کابینه جنگ؛ یک سیرکی است.
سؤال: دقیقاً همین تعبیر سیرکی که گفتید، در گزارشی که شبکه المیادین لبنان از کابینه رژیم صهیونیستی تهیه کرده هم تعبیری که خود صهیونیستها داشتند به سیرک را تشریح می کرد. این تعبیر سیرکی که گفتید.
آقای صدقیان: یک تعبیر دیگری هم هست؛ خیلی جالب است آن، خود یکی از وزرای کابینه جنگ گفت که من خیلی متأسفم، بعد از این وقتی نتانیاهو یعنی جلسه را تمام کرد گفت من خیلی متأسفم تا الآن چنین چیزی نداشتیم. ببینید این که این دولت، کابینه جنگ و این کابینه اسرائیل به چه مرحلهای رسیدند که این خودش اعتراف کرد. بعضی وقتها ما صحبت میکنیم، میگویند دشمن هستند، اما خودشان وقتی میگویند ما متأسفیم تا الآن یک چنین چیزی نداشتیم، میبینید این اختلافات تا چه سطحی...
اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی عمیق و ریشهای است.
سؤال: چه چیزی تا الآن نداشتند؟
آقای صدقیان: این طور اختلافات ما نداشتیم در کابینه و خودشان میگفتند که تا الآن ما نداشتیم. این نشان میدهد و میبینیم که چقدر اختلافات عمیق و ریشهای دارند در کابینه رژیم صهیونیستی و مخصوصاً داخل کابینه جنگ این رژیم.
سؤال: فکر میکنم تنش در منطقه بعد از شکستی که صهیونیستها داشتند در غزه، در حال گسترش است و اوج میگیرد، در عراق فکر میکنم حمله آمریکاییها به فرمانده حشدالشعبی در شرق بغداد؛ مهمترین اتفاقی بود که ما شاهد بودیم از ابتدای این جنگ، روی مواضع نخست وزیرشان هم تأثیر گذاشته است، فکر میکنید چه آیندهای در عراق خواهیم دید نسبت به آمریکایی ها؟
آقای صدقیان: ما یک فرهنگی داریم؛ ایمان داریم به این فرهنگ که خون شهدا خیلی راهگشا است برای خیلی از مسائلمان، شهادت آقای ابوتقوی سببی شد، یک علتی شد که الآن ما دیدیم نخست وزیر عراق، رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه هر سه اصرار کردند که باید وجود نیروهای آمریکایی در عراق پایان یابد. همه گروههای سیاسی از نوری مالکی، آقای حکیم، آقای عامری و همه گروههای سیاسی الآن مصمم هستند دوباره بیایند، صحبت کردند درباره وجود پایگاههای آمریکایی در خاک عراق و این خیلی مهم است و یک حرکت خیلی مهم است، آقای سید حسن نصرالله دیشب هم خیلی با خوبی صحبت کرد درباره مسائل خارج شدن اسرائیل از مزارع شبعا در جنوب لبنان، خروج آمریکاییها از خاک عراق و من فکر میکنم شهادت آقای ابوتقوی سبب شد یک حالت انسجام داخل عراق درباره ضرورت خارج شدن آمریکاییها از عراق و بسته شدن آن پایگاههای نیروهای آمریکایی در خاک عراق است.
شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین المللی بابت نسل کشی
سؤال: قرار است دیوان کیفری بین المللی آی سی سی روز پنجشنبه برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه صهیونیستها تشکیل جلسه بدهد، ابتدا یک معرفی از خود دیوان کیفری بین المللی داشته باشید.
سلمان کونانی، پژوهشگر حقوقی و استادیار دانشگاه: اساساً دیوان کیفری بین المللی به عنوان تنها مرجع یا به تعبیری تنها شبه دادگاه کیفری جهانی یا بین المللی که به طور دائمی برخلاف سایر دادگاههایی که سابق بر این مرجع تشکیل شده اند، مثل مثلاً دادگاه توکیو که سابقاً برای رسیدگی به یکسری از جرائم و جنایات جنگی که درخصوص جنگهای قبلی و پیشینی، بخصوص جنگ جهانی به این طرف، لذا دیوان کیفری بین المللی بر خلاف آن دادگاه و آن مراجع، تنها مرجع دائمی و جهانی فعلی است در دنیای کنونی که صلاحیت رسیدگی به مجموع و تیپ خاصی است، جرائم را پیدا کرده است. مثلاً جرائمی نظیر نسل کشی، جنایت جنگی، جنایت تجاوز، جرائم علیه بشریت، اینها طیف خاص و تعریف شده است.
سؤال: در چهار دسته کلی است؟
کونانی: چهار عنوان هستند که به طرق مختلفی هم تفسیر شده اند، اگر به منابع حقوق بین الملل امروز مراجعه کنیم میبینیم ادبیات هم طراز و همگنی هم در بیان و تشریح این عناوین اصولاً اتخاذ نمیشود.
سؤال:، ولی از خود عناوین در اساسنامه رم مشخص و جدا آمده است.
کونانی: بله در اساسنامه دقیقاً همین چهار مورد که عرض کردم بعنوان مصادیق عینی صلاحیت آی سی سی یا اینترنشنال کریمینال کورت به اصطلاح مورد تنسیس مرجع جهانی قرار گرفتند که در اساسنامه رم باشد. به نوعی یک وفاق حقوقی جناحی را درخصوص این ما میتوانیم سراغ بگیریم که به دنبال بهتر است این عبارت را هم به کار ببرم، بی پاسخ نگذاردن متهمان و مرتکبان جرائم جهانی و جرائمی است که به نوعی مغایر با ارثیههای اخلاقی، وجدانی و حقوقی جامعه جهانی هستند.
سؤال: مهمترین جرائمی که میتواند در سطح جهان رخ بدهد را اینها جرم انگاری کرده اند.
کونانی: بله میتوانیم بگوییم که طیف عمدهای از مهمترین جرائم را پوشش میدهد، چون من معتقد هستم اساسنامه رم به همین نحو از انشای ادبیات کافی نیست، برای مقابله با جرائم مهم جهانی، ما به موازات این عناوین میتوانیم از طیفها و اوصاف دیگری هم سراغ بگیریم که اساسنامه فعلی رم به زعم بنده به رغم اینکه عقلانیت بیش از ۱۵۰ کشور را با خود به همراه دارد، ولی به نظر من اگر تحلیلی علمیتر و فنیتر در چارچوب موازین تاریخ حقوق بین الملل داشته باشیم میبینیم که هنوز به بلوغ حقوق جناحی نرسیده است اساسنامه، نیاز به ...
سؤال: یعنی موارد دیگری هم میتواند باشد؟
کونانی: بله بخصوص من معتقد هستم که مصداق گزینیهای بهتری از همین اوصاف میتواند به ما کمک کند در انتقال بهتر مطلب. بنده معتقد هستم مصادیقی که برای جرائم جنگی احصاء شده است یا نسل کشی به نظر کفایت مصداقی ندارند یعنی ما نیاز داریم به تزریق ادبیاتی بهتر. با توجه به اینکه عقلانیت جهانی به نوعی یدک میکشد، اما عقلانیت کافی را به نظر من همچنان نمیتوانیم بگوییم در اساسنامه میبینیم، به همین خاطر است که بنده با کمال احترام به متولیان جهانی تحریر و تنسیس این سند، معتقد هستم هنوز ما منابع قوی تری حتی در کشور خودمان، منابع حقوقی قوی تری را میتوانیم سراغ بگیریم که به مراتب انشاء، ادبیات و محتویات قویتر از اساسنامه رم دارند و شاید در هزارههای آتی هم این اساسنامه هنوز نتواند به مرز فکری این منابع حقوقی ما نزدیک شود.
سؤال: درخصوص این چهار دستهای که در کنوانسیون رم آمده است و دیوان هم براساس این چهار دسته میتواند ورود کند به پروندهها میخواهم صحبت کنیم. یک مقدار توضیح بیشتری بدهید، یکی نسل کشی، یکی جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، تجاوز، این چهار دسته را توضیح میفرمایید؟
کونانی: الان در شکواییه یا به نوعی اعلام جرم یا به نوعی اعلام وضعیت به تعبیر خود اساسنامه که آفریقا علیه اسرائیل رقم زده است در شرایط کنونی جهان امروز، نسل کشی ملاک و مبنا قرار داده است.
سؤال: یعنی مهمترین مسئلهای که آفریقای جنوبی مطرح کرده است علیه صهیونیستها ارتکاب نسل کشی است؟
کونانی: بله جان کلام و آن سنگ عنصر شکواییه اسرائیل و به تعبیر بهتر میتوانیم بگوییم اعلام جرم، که یک در سطح جهانی چنین واکنشی لازم است. بنابراین، چون اساسنامه آی سی سی این پیش بینی را کرده است، یعنی به ما این اجازه میدهد که شورای امنیت، کشورهای عضو و حتی خود دادستان آی سی سی بتواند آغازگر طرح دعوا شود یعنی برخلاف بعضی از مراجع دیگر این تکثر مرجع ذیصلاح برای تقاضای لااقل تعقیب بدوی را دارد.
شکواییه آفریقای جنوبی علیه اسرائیل واجد عقلانیت و وجاهت حقوقی است
سؤال: کشورهای عضو نسبت به ارتکاب هر کدام از این جرائم هر جای دنیا باشد، فارغ از اینکه آن منطقه عضو آی سی سی باشد یا نباشد میتوانند؟
کونانی: کشورهای عضو صلاحیت و اختیار و این اجازه را دارند اگر احساس کنند مثلاً یکی از این مصادیق در یک نقطهای از جهان صورت گرفته است و هیچ ارتباطی هم به آنها ندارد، دقیقاً همینطور هم است، الان جنایت ارتکابی اسرائیل به قاطع میتوانم عرض کنم در اینکه مصداقی از نسل کشی هستند، تردیدی نیست، با اینکه نه علیه منافع آفریقا است، نه ارتباطی به کشور آفریقا دارد، نه متهم آفریقایی است، نه مرتکب آفریقایی است، نه کشته آفریقایی ما در فلسطین داریم، اما با توجه به اینکه اینها موضوع بحث تعقیب جرائم جهانی هستند که مثلاً در حقوقی داخلی با تعابیر نارسی مثل صلاحیت جهانی از آنها یاد میشود، بنابراین کشورها این صلاحیت را پیدا کرده اند که آغازگر طرح دعوا شوند، صلاحیت شان به این است که ما معتقد هستیم که موضوعی برای تعقیب آی سی سی است؛ بنابراین با این طرح دعوا ما وارد آغاز فرآیند تعقیباتی در آی سی سی میشویم مشروط بر اینکه نهادها و آن سازواره حقوقی خود آی سی سی هم این همراهی را داشته باشد یعنی جنبه الزامی ندارد متأسفانه ضعف است شاید یکی از بزرگترین ضعفهای اساسنامه در حمایت از این حقوقی که اعطاء شده است به کشور عضو همین است که هیچ جنبه الزامی و ضمانت اجرایی برای شان تعریف نشده است، قاطعانه میتوانم بگویم، یعنی الان خود ساختار حقوقی آی سی سی میتواند به نوعی رد کند یعنی دادستان برگزیده شده میتواند هم راستایی نداشته باشد با این دعوا. ما فرض بر این میگیریم که تزریق عقلانیت را شاهد هستیم، چون من معتقد هستم، بدون هیچگونه جانبداری ایدئولوژیک عرض میکنم، معتقد هستم شکواییه و اعلام جرم آفریقای جنوبی علیه اسرائیل واقعاً واجد عقلانیت و وجاهت حقوقی است، قاطعانه این را عرض میکنم، چرا، چون در خود آی سی سی پیش بینی شده است، اگر رفتارهایی نظیر قتل عام کردن یک جمعیت حتی ایراد صدمات جسمانی شدید به آن جمعیت، یا مثلاً کوچ دادن اجباری خردسالانی از آن جمعیت، یا حتی در شرایط سخت زندگی قرار دادن یک طیف جمعیتی خاص...
سؤال: محروم کردن آنها از آب و برق و ...
کونانی: بله دقیقاً یعنی دعوت کردن به اینکه در یک شرایط سخت زندگی که محروم است از بدیهیترین حقوق انسانی، از غذا، از خوراک، از پوشاک، در فصل سرما از حداقل تن پوشی که بتواند انسان را حمایت کند در برابر سرما، بنابراین این مصادیق را تصور کنید، اگر کشوری با این تفکر و با این ذهنیت مرتکب شود که آن جمعیت تمام یا بخشی اش از بین برود، دچار یک شوک نسلی شود، به گونهای که امنیت خانوادگی، امنیت روانی، امنیت عاطفی در آن منطقه مختل شود که نرخ زاد و ولد هم در آن منطقه کاهش پیدا کند، به دلیل اینکه امنیت زندگی نباشد، گرایش به شاید زندگی مشترک هم سقوط کند. یعنی این ذهنیت است و این تفکر است که به من و شما این را انتقال میدهد که معیار و وجه تمیزبخش نسل کشی با مثلاً جرائم جنگی، چون ما همین مصادیق را به نوعی میتوانیم در سایر عناوین موضوع صلاح دیوان غیر از تجاوز هم مشاهده کنیم؛ بنابراین این ذهنیت و تفکر است که به تعبیر حقوقی ما به آن میگوییم سوء نیتی که مستور در طرز کنشگری جنایی امریکا است.
سؤال: اقداماتی که رژیم صهیونیستی در این مدت انجام داده است، چه تناسب و نسبتی دارد با آن فهرست عناوین مجرمانهای که در دیوان است.
کونانی: ما مورد به مورد میتوانیم رصد کنیم، استفاده اسرائیل از شدیدترین تسلیحات نظامی، قویترین تسلیحات نظامی و هدف قرار دادن آشکارا و عیان جمعیت غیرنظامی، یعنی واضح است که بیمارستان محل ترددی برای هیچ قشر نظامی نبوده و نیست این تهمتها و این توهمات که مثلاً از بیمارستان برای پایگاه نظامی استفاده شده است، ما حتی اگر به نظرات تفسیری خود مراجع بین المللی مراجعه کنیم باز کافی نیست برای اینکه شما مجوز پیدا کنید به یک بیمارستان حمله کنید، به فرض هم که اخبار نیمه موثق و حتی موثقی هم باشد که مثلاً در خاک فلسطین از یک بیمارستان هم به فرض استفاده شده است، همین موضوع باز از لحاظ دانش حقوق بین الملل و اخلاق و شعور بین المللی، تجویزگر اینکه شما به آنجا حمله کنید، نیست، چرا، چون ملاکی برای تفکیک و تمایز اینکه واقعاً جمعیت غیرنظامی آنجا باشند یا نباشند را ما در دسترس نداریم، مشاهدات تصویری هم کافی نیست، اخبارهای رسانهای هم کافی نیست.
سؤال: پس یک مورد هدف قرار دادن غیرنظامی ها است.
کونانی: بله جمعیت غیرنظامی با آن ذهنیتها که واضح و بدیهی است. من میتوانم به جرأت بگویم که این مدل از لشگرکشیهای ناجوانمردانهای که در یک جنگ کاملاً نابرابر، البته نابرابر به این معنا که به نوعی دولت اسرائیل و مشخصاً وزارت امور خارجه شان، موضع گرفتند که جنگ ما با فلسطین جنگ جهانیان است بر علیه ایران، یعنی جالب است به نوعی کشور خودمان را هم به این موضع کشانده اند و این نشان میدهد که ما با الگوهای جنگ نرم در پیشبرد استراتژیهای کاملاً سخت افزاری، سخت و فیزیکی این پدیده هم مواجه هستیم به این صورت که دولت اسرائیل و کشور اسرائیل الان دارد جمعیت غیرنظامی را هدف قرار میدهد. به موازات همین ناامن سازی شرایط ترددی، حلقههای مواصلاتی، آن سیستم حتی مخابراتی این کشور، هدف قرار دادن زیرساختهایی که به نوعی در امور روزمره زندگی این کشور و این مردم نقش دارند، نشان میدهد که کشور فلسطین و نظامیان این کشور، کاملاً به این مسئله واقف هستند برای اینکه بتوانند اهداف شان را به سمت عینیتر و مشخص تری سوق بدهند، نیاز است که حتی مردم غیرنظامی را هم فلج کنند. استحضار دارید که در هر کشوری که درگیر جنگ میشود همچنان به حمایت و بسیج عمومی ملت و مردم عادی اش نیاز دارد، حالا تصور کنید مردم عادی از حداقل و از بدیهیترین حقوق محروم شوند و شرایط به گونهای شود که امکان برقراری کوچکترین پیوندی بین این مردم و آن ساختارهای نظامی برقرار نشود؛ بنابراین مصادیق بی شمار است، تکثر رفتار بی شمار است، به راحتی و به وضوح میشود گفت، من به زعم خودم معتقد هستم هر چهار عنوان جرم موضوع صلاحیت آی سی سی،.
سؤال: یعنی هم نسل کشی رخ داده است، هم جنایت جنگی و هم جنایت علیه بشریت و هم تجاوز.
کونانی: بله تجاوز که خیلی از تحلیل گران حداقل در کشور خودمان این را به نوعی نمیپذیرند، بنده قاطعانه عرض میکنم که هر چهار مصداق جرائم موضوع صلاحیت آی سی سی امروز در جنگ فلسطین و اسرائیل و در جنگ نابرابر رژیم اشغالگر اسرائیل علیه فلسطین رخ داده است.
سؤال: قرار است پنجشنبه و جمعه چه اتفاقی بیفتد در دیوان و فرآیند بعد از آن چگونه خواهد بود؟
کونانی: متعاقب اعلام جرم و اعلام یک وضعیت جناحی به تعبیر خود اساسنامه در دیوان، کشوری مثل آفریقا این اختیار را دارد و این اختیار را پیدا کرده است که اعلام جرم کند و در مقام یک شبه شاکی قرار بگیرد، چون شاکی بعنوان یقین نیست، وقتی که این شکوایه دریافت میشود در ساختار حقوقی دیوان این تعریف شده است، دادستانی دیوان بعنوان اولین مرجع صلاحیت بررسی و وارسی کردن این موضوع را دارد، یعنی اینطور نیست که دادستانی دیوان دیده نشود، بنابراین دادستانی دیوان بعنوان مرحله دوم و یا بعنوان مقام دوم این اختیارات را پیدا میکند که تطبیق بدهد یا به تعبیر بهتر، مقام تشخیص موضوع شکایت ادعایی از سوی دولت آفریقا باز صلاحیتهای انحصاری و تعریف شده برای آی سی سی است. متعاقب این اگر پذیرفته شود، اجمالاً عرض میکنم، یعنی نظر مجموعه دادستانی در آی سی سی، پذیرفته شود، میدانید آی سی سی هنوز تجربه دادرسانی خیلی قوی رقم نزده است، بنابراین متعاقب این اظهارنظر دادستانی در چرخه دادرسی ماهوی که آن موقع حتی دیوان صلاحیت این را دارد، رأی صادر کند و ما با آن پدیدهای به نام محکومیت بین المللی برای اسرائیل انشاالله مواجه شویم.
سؤال: یعنی تازه داستان شروع میشود؟
کونانی: بله.