پخش زنده
امروز: -
عضو هیات رئیسه اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: هیچ محدودیتی برای واردات خودرو نبوده ولی حداکثر میزان واردات خودرو از ۵ درصد بازار داخل تجاوز نکرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در میز اقتصاد شبکه خبر (۸ دی) بایدها و نبایدهای واردات خودرو با حضور آقایان فرامرز طیبی - عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو آقای مانی حدادی - کارشناس صنعت خودرو آقای علی علی لو - رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس نهم از صنعت خودرو آقای علی خسروانی - کارشناس بازار خودرو و عضو هیات رئیسه اتحادیه فروشندگان خودرو بررسی شد.
مقدمه مجری: در برنامه امروز دربارهی بایدها و نبایدهای واردات خودرو با میهمانان برنامه گفتگو خواهم کرد و نظرات مختلف در مورد این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار میدهیم.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با مردم استانهای کرمان و خوزستان بر رقابت واقعی بعنوان یکی از ارکان انتخابات تاکید کردند. ایشان در تبیین رقابت واقعی گفتند میدان باید برای حضور گرایشهای گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در مسابقهی بزرگ انتخابات باز باشد تا همهی دیدگاهها و نگاهها در این میدان فعال باشند. یکی از موضوعاتی که دربارهی آن دیدگاههای مختلفی شکل گرفته، موضوع واردات خودرو است. مجلس پیش از این به این موضوع پرداخته، در میز اقتصاد امروز با حضور موافقان و مخالفان همانطور که گفتم موضوع واردات خودرو را بیشتر مورد بررسی قرار میدهیم. آیا واردات خودرو میتواند التهاب بازار و انحصار تولید کننده را رفع بکند؟ مزیتها و معایب واردات خودرو چیست؟ به این سوالات سعی میکنیم که با حضور میهمانان برنامه پاسخ بدهیم.
پخش گزارش
سوال: آقای طیبی بفرمایید سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو به نوعی ممنوع شد، چه نتیجهای داشت این ممنوعیت؟
طیبی: واردات خودرو از سال ۹۷ که اتفاق افتاد، اگر بخواهیم از منظر ما تولیدکنندگان نگاه کنیم که ممنوع شد، بهرحال ما مخالف این قضیه بودیم اصلا واردات از نظر ما اگر وارداتی وجو دداشته باشد هیچ منعی ندارد، ولی باید چارچوب آن تعریف شود. اگر اتفاقی میخواهد در واردات بیفتد در بخش تولید هم به صورت متوازن همین اتفاق بیفتد. فقط این نباشد که واردات انجام شود، ولی از آن طرف تولیدکننده داخل که به یک نوعی میتواند اشتغال را ایجاد کند، میتواند خودش را ارتقای کیفی بدهد، میتواند خدمات پس از فروش را بهینه انجام دهد را دچار چالش بکند.
سوال: این جا واردات ممنوع شد، آیا آن شرایط برای تولید کننده داخلی بود یا نه؟
طیبی: قیمت دستوری در کنار آن آمد قرار گرفت، قیمت دستوری بهرحال آمد یک تیشهای به ریشهی صنعت ما زد و عملا این قیمت دستوری آمد در صنعت خودروسازی یک نگاه سرمایهای ایجاد کرد، به جای نگاه مصرفی، البته قیمت دستوری هر کجا اتفاق بیفتد مطمئنا دچار مشکل میشود، چون علم اقتصاد علم داینامیک است، در علم داینامیک اقتصاد اصلا نمیتوانید شما قیمت دستوری بگذارید عرضه و تقاضا بازار قیمت را پیدا میکند و همین عرضه و تقاضا باعث افزایش کیفیت، افزایش رضایت مشتری و بقای بنگاه اقتصادی میشود.
من میخواستم یک مطلبی را تعریف کنم در رابطه با یک فروچارت اقتصادی که چه اتفاقی میافتد؟ در هر جامعهای که به صورت سیستماتیک دارد زندگی میکند یا غیر سیستماتیک یک مصرف گرایی داریم، یک تولید داریم، یک رشد داریم و یک پیشرفت توسعه، در قسمت مصرف جامعه میتواند فقط مصرف کننده باشد کالا میتواند بیاید آنجا و بخرند و مصر ف کنند و بروند و تمام شود و برود. یک مقدار جلوتر که برویم جامعه میتواند تولید کننده باشد جامعه که تولید کننده باشد میتواند در کمک جی دی پی کشور و ساختار اقتصادی آن کشور تولید کمک کند، ولی یک پله دیگر جلو برویم این تولید میتواند رشد کند، رشد یعنی چه؟ یعنی تولید ده هزار تای آن میشود صد هزار تا.
سوال: الان در آن فاصله آیا باعث رشد تولید شد یا نه؟
طیبی: بله ما ۱۹ درصد همین امسال در شرایط تحریم افزایش تولید داشتیم با این که قیمت دستوری وجود داشت و چیزی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از سال ۹۸-۹۹ تا به امروز دو خودروسازان بزرگ کشورمان دچار ضرر و ضرر انباشته شدند.
سوال: آقای حدادی در این فاصلهای که واردات خودرو متوقف شد نتیجه اش برای خودروسازی کشور چه بود؟
حدادی: اساسا واردات خودرو در طی دست کم ۴ دهه اخیر هیچگاه در مقابل بحث تولید خودرو نبوده، اگر بخواهید طبق آمار و ارقام صحبت بکنیم رکورد واردات خودرو در ابتدای دهه ۹۰ بوده ۹۱-۹۲ که باصطلاح خودروسازان بهار صنعت خودرو در اوایل دهه ۹۰ شمسی بوده و در همان ایام یک چیزی حدود ۸۲-۸۳ هزار دستگاه خودرو بیشترین آمار واردات خودرو در آن ایام بوده است که حتی کمتر از ۵ درصد آمار تولید خودرو بود و خیلی عجیب است این واهمه خودروسازان نسبت به این که خودروهای وارداتی بیایند و تبدیل به کابوسی برای تولید بشوند کما این که طبق آمار در آن ایام هرگز این اتفاق نیفتاد کما این که در سال ۹۷ طبیعی هم بود بعد از خروج آمریکا از برجام انتظار میرفت که این اتفاق بیفتد اگرچه که ابتدای تیرماه همان سال بود و این تصمیم خیلی خلق الساعه گرفته شد و انبوهی از مشکلاتی که مردم در خودروهایی که ثبت نام کرده بودند، در گمرکات رسوب خودرو آن ایام پیش آمد و بعدها تلاطم نرخ ارز، بهرحال هیچ وقت منجر به رشد و یا از سمت مقابل رکود خودروسازی نخواهد بود، چون هرگز در بازی رقابت با خودروسازان نبوده و تا ابتدای آذرماه سال جاری هم آمار واردات خودرو حتی هنوز به ۵ هزار دستگاه هم نرسیده اگر چه یک عدد ۸ هزار دستگاهی را اعلام میکنند، ولی این ۸ هزار دستگاه مجموع خودروهایی است که باصطلاح میگویند روی آب هستند و در حال ارسال هستند، خیر، من تاثیری را نمیبینم در واقع آن وقفهی واردات خودرو که تاثیر مثبتی بگذارد بر بحث تولید خودرو.
سوال: آقای علیلو، شما چطور میبینید این مدتی که واردات خودرو متوقف بود، نتیجه اش برای خوردوساز داخلی چگونه بود؟
علیلو: در ارتباط با بحث واردات من اولا از این که تصمیم ثابتی در این یکی دو سال اخیر مرتب اعلانهای متفاوتی شده، اعلانهای مبنی بر این که مجلس تصویب کرد، واردات آزاد شد، بعد وقفه افتاد، بعد آمدند مصاحبه کردند از مسئولین محترم که حالا آیین نامه اش دارد تنظیم میشود و مدتی به این رفت و تا همین اخیرا یعنی حدود دو سال است یک موجهایی در جامعه ایجاد میشود بدون نتیجه و بدون ثمر و برای مردم هم سوال ایجاد میکند، اما آثار واردات در تولید داخلی با این میزان وارداتی که انجام شده اثر آنچنانی در تولید نمیتواند داشته باشد.
سوال: الان سوال ما در مورد آن مدتی است که واردات ممنوع بوده، بهرحال فرصتی برای تولید کننده داخلی بوده، آیا نتیجهای برای تولید کننده داخلی داشته یا نه؟
علیلو: نه خیر، ما اصلا سالهای سال است که واردات ممنوع بوده و اخیرا هم باز دوباره همین اتفاق افتاد هیچ تاثیری در تولید داخلی ما به آن معنا ندارد. ما در دورهی هشتم مجلس شورای اسلامی قانون ساماندهی خودرو تحت عنوان دقیقا ساماندهی نیست، اما قانونی برای ساماندهی خودرو مصوب شد و همچنین قانون دیگری در ۱۴۰۰ در همین مجلس فعلی مصوب شد، در هر دو قانونگذار با تحقیقات و مطالعاتی که داشت آمدند با توجه به حمایت جدی مجلس از تولید و صنعت داخلی، اما در کنار آن و در دل آن قانون واردات را هم دیدند ما نمیتوانیم اینها را جدا از هم ببینیم در قانون دورهی هشتم مجلس شورای اسلامی اساسا کنار هم دیدند برای تعدیل هم، انتظارات مردم ارتقاء کیفی صنعت بود، ارتقاء کیفی و امنیتی خودرو بود.
سوال: وضعیت تحریم آن زمان آیا همینگونه بوده؟ وضعیت منابع ارزی مان همین به شکل الان بوده یا نه؟
علیلو: در آن زمان نه، متفاوت بود، اما اگر واردات آزاد بود، میتوانست واردات انجام بشود، اگر چه در بعضی مواقع تشدید تحریم اتفاق میافتاد، مثل دورهی بعد از برجام، در بعضی مواقع یک کم سهل میگرفتند، ولی پیوسته همچنانی که ما خیلی کالاها را وارد کنندهها میتوانستند وارد کنند حالا یا تحریم را دور میزدند یا یکسری از مواد خود قوانین تحریمی استفاده میکردند وارد میکردند، خودرو هم میشد، اما در داخل بیشتر این دو دهه اخیری که ما داشتیم واردات خودرو ممنوع بود به آن معنا فعال نشد مخصوصا اخیرا که در این ممنوعیت اخیری که یک تضارب آراء و یک تضادی بین نظرهای مختلفی بود و صنایع داخلی نگران این بودند که احیانا پشتیبانی و حمایت از صنعت داخلی سست بشود و این ضربه به صنعت باشد، آسیب ببیند صنایع داخلی ما، صنایع داخلی ما فقط صنعت خود خودرو نیست ما بسیاری صنعتگران و زنجیرهی تامین مان بسیار گسترده اند و آنها ارزشمند هستند باید هم حمایت بشوند، اما این که بخواهیم بیاییم با این میزان واردات بخواهیم نگرانی القا کنیم و بر طبل یک نگرانی و یک بحران بکوبیم که بگوییم این مقدار واردات آمد آسیب زد، نه تعداد واردات آنقدری بوده در همان زمانی که آزاد بوده، و نه ممنوعیت واردات، بخواهم بگویم آسیب جدی زده، آنچه که آسیب میبینند در این فرآیندها مردم هستند.
سوال: آقای خسروانی صحبتها را شنیدیم، الان مجلس آینده برای موضوع واردات خودرو چگونه باید تصمیم بگیرد؟
خسروانی: من قبلا اجازه میخواهم یک پیش زمینهای عرض کنم راجع به فرمایش دوستان، ما راجع به اگر که پارسال این بحث را داشتیم انجام میدادیم، یا سالهای قبل از آن، راجع به بحث واردات خودرو مینشستیم میزگرد میگذاشتیم مزایا و معایب آن را بررسی میکردیم و نظرسنجی میکردیم از دوستان و کارشناسان محترم. الان در این لحظه که در خدمت شما هستیم موضوع واردات خودرو قانون است. ما دیگر از آن مرحله گذشتیم که بنشینیم این جا راجع به مزایا و معایب آن بنده نوعی بخواهم نظر بدهم که خوب است یا بد است، مجلس ساعتها در این زمینه بحثهای کارشناسی گذاشته رای گیری کرده.
سوال: بهرحال مردم در آستانهی یک انتخاب هستند، حالا مجلس آینده هم میتواند در مورد این قضیه دوباره ...
خسروانی: موضوعی که قانون شده، تصویب شده، مصوب شده، تایید شورای نگهبان را گرفته، هیات عالی عدالت بر اجرای قوانین نظام را گرفته، مجمع تشخیص مصلحت نظام را گرفته، توسط رئیس جمهور ابلاغ شده، آیین نامه آن توسط هیات دولت نوشته شده و مصوب شده، این قانون شده، ببخشید هر سال قرار نیست مجلس بنشیند راجع به همهی موضوعات تصمیم گیری کند.
سوال: بهرحال با شرایطی که وجود دارد بحث مشکل ارز ممکن است وجود داشته باشد و میتوانند بیایند نظرات ...
خسروانی: الان ما قانون را داریم، راجع به اینها صحبت شده، اجرای قانون بر همه چیز مقدم است، الان بحث واردات خودرو قانون است و لازم الاجرا و هر کس که در این زمینه کم کاری بکند یا این که اگر قانون مشکل دارد خیلی خب دولت بیاید لایحه بدهد به مجلس تا بررسی شود، ولی عدم اجرای قانون جرم است و ترک فعل است ...
سوال: البته نمایندهها هم میتوانند طرح بدهند.
خسروانی: بدهند، فعلا چیزی که داریم این است، قانونی که داریم این است ما باید در اجرای قانون تاکید کنیم نباید بتوانیم با نظرات شخصی اظهار نظرهای شخصی، سلیقهای، اخیرا داشتیم مثلا مسئولی که اصلا زمینهی فعالیت او در این حوزه نبود راجع به بحث واردات خوردو اظهار نظر میکرد، این چیزی که راجع به قانونی که کل ارکان نظام نشستند و تایید کردند و تصویب کردند، بنده به خودم اجازه بدهم مثلا بیایم بگویم نه خیر صلاح نیست یا مصلحت نیست، این در واقع فکر میکنم که جای بحث دارد، اما نکتهای که هست این است که موضوع ارز، یک موضوع خودساخته است در خصوص بحث واردات خودرو، ما در سال ۲۰۱۳ تحت بند ۷ منشور سازمان ملل تحت شدیدترین تحریمها بودیم بانک مرکزی مان هم حتی تحریم بود، اما واردات خودرو آزاد بود و انجام میشد. ببینید بحث ما برای واردات خودرو حمایت از تولید داخل است، حمایت از تولید کنندهی داخل است. ما دلمان برای تولید داخل ...
سوال: البته تولید کننده مخالف این قضیه است، بعضا مطرح که میشود؟
خسروانی: اجازه بدهید من عرض کنم، این دوستی شان دوستی خاله خرسه است، من عرض میکنم چرا. بزرگترین آفت تولید قیمت دستوری است، دوستان میگویند که باید قیمت دستوری برداشته بشود ما هم میگوییم قیمت دستوری باید برداشته شود، اما درفضای رقابتی شما نمیتوانید انحصار ایجاد بکنید و بعد درخواست لغو قیمت دستوری بکنید اتفاقا برای حمایت از تولید داخل دارد یک تعرفهی سنگین از واردات خودرو گرفته میشود وقتی یک نفر یک کالایی را وارد میکند و از آن کالا تقریبا معادل صد درصد تعرفه گرفته میشود این برای چی است؟ برای حمایت از تولید کنندهی داخل است. حالا اگر تولید کنندهای نمیتواند با تعرفهی صد در صدی رقابت کند، باید برود مشکل خودش را در جای دیگری بررسی کند.
سوال: آقای خسروانی اجازه بدهید صحبت آقای طیبی را هم بشنویم. چون همین بحث را ما پاسخش را بگیریم و بعد بیاییم دوباره سراغ شما.
طیبی: خدمت شما عارض هستم که خیلی جالب است که ما اصلا در این جلسه مخالف واردات نیستیم ما دقیقا موافق واردات هستیم، ولی در شرایط موازی، اصلا واردات خودرو یعنی این که اگر ارز را میآیند از محل بدون انتقال ارز میدهند ما هم بدون انتقال ارز مواد اولیه مان را بیاوریم اگر از محل ارز صادرات خودمان انجام میشود یا ارزهای آزاد میتوانیم انجام بدهیم دوباره آن هم مواد اولیه ما برای این اتفاق بیفتد، یکسری محدودیتهایی برای تولید میگذاریم بعد از این طرف میآییم عنوان میکنیم که نه آقا ما مخالف واردات هستیم، ما اصلا مخالف واردات نیستیم، یک آمار خیلی جالب میخواهم به شما بدهم در کشور ما چیزی بالغ بر نیاز کشورمان بین یک و صد و پنچاه، یک و دویست تا یک میلیون و ۴۰۰ خوردو است برنامهی تولید خودرو ساز در سال ۹۶ چیزی بالغ بر یک میلیون و ۴۴۲ هزار تا خودرو تولید کرد، در سال ۹۷ که تحریم شد، شد ۸۹۱ هزار تا، با این تحریمهای مواد اولیهای که وجود داشت تخصیص ارز را نداشتیم و همه این داستانهایی که بگذاریم کنار همدیگر باز هم ما در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۱۸۰ هزار خودرو تولید کردیم یعنی شرایط، شرایط خیلی سخت بود در عدم نقدینگی و قیمت دستوری؛ دقت بفرمایید، ما میگوییم باشد یک شکاف ۲۰۰ هزار تا اصلا ۵ هزار تا اصلا عددی نیست بگو ده هزار تا بگو صد هزار تا، وارد کن، ولیکن آیا خودرویی که وارد میکنید معادل خودروی از نظر ارزی و ریالی آیا میخواهیم بگذاریم آیا تناسب با خودروی داخل ساز است، کجای دنیا خودروی هشت هزار دلاری با آپشن پیدا میکنید همه جای دنیا خودرو از ۱۳ هزار ۱۴ هزار تا با آپشنها شروع میشود به بالا، ما مشکلات ارز را داریم، عدم نقدینگی را داریم قیمت دستوری را هم داریم و هیچ مخالفتی با واردات خودرو ما نداریم و حمایت هم میکنیم، چون ما خودمان را ارتقا میدهیم، برای تولید یکسری اینپوت شما نیاز دارید، اینپوتهای شما چیست؟ تامین مواد اولیه، تکنولوژی، امروزه بانکهای ما خیلی جالب است برای شعار مهار تورم و رشد تولید، مهار تورم را گرفتیم، ولی رشد تولید را جلویش را رها کردیم، رشد تولیدی وجود ندارد، بانکها به صورت فریز دارند عمل میکنند، در زمانی جی دی پی میرود جلو، بالا میرود، ارزش ریالی پول بالا میرود و باعث آسایش خاطر همهی. به قول معروف هموطنان خودمان میشود که جی دی پی برود بالا، زمانی که بانکها میآیند به کجا؟ میآیند به بخش تولید، نقدینگی را نمیدهند، از آن طرف هم با هزار مشکلات و قیمت دستوری میخواهیم انجام بدهیم بعد بیاییم همه این جا میگویند که ما نه، مشکل داریم با واردات خودرو، اصلا هیچ مشکلی وجود ندارد، امروز توان خودروساز تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تولید خودرو وجود دارد در سه شیفت اگر بخواهد کار انجام شود و قطعه ساز تا دو میلیون و دویست هزار خودرو میتواند قطعه تامین کند، ولیکن قیمت دستوری برداشته شود واردات هم انجام شود، هیچ مشکلی ندارد، ولی در رابطه با واردات خودروهای دست دوم ...
سوال: اقای حدادی شرایط برای تولید کننده شرایط مساعدی نیست آیا؟ چگونه است؟
حدادی: کلیدواژهی اهالی صنعت خودرو معمولا کلید واژهی ثابتی است در این چند دهه اخیر و معمولا اشاره به قیمت گذاری دستوری اشاره به بحث عدم نقدینگی معمولا این چیزها خیلی گوش ما آشنا است به این صحبت ها، ولی سوال این است که دیگر خودروسازان ما چه حمایتی نیاز دارند؟ چه جور حمایتی نیاز دارند؟ یک بازار انحصاری یکی از بزرگترین بدهکاران سیستم بانکی کشور دیگر چه جوی حمایتی را از دولتها نیاز دارند که الان ندارند، به نظر من اتفاق خیلی خوبی هم هست که اگر از خودروسازان حمایت بشود و فکر میکنم که در پی این هستند که ارتقا بدهند آمار مرگ و میر جادهای را که در شش ماهه ابتدایی امسال یک چیزی حدود ده هزار و ۷۰۰ نفر بود، حمایت بشود از خودروسازان که دوباره برسیم به رکورد مصرف ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین در روز، دوباره حمایت بشود از خودروسازان که برسیم به آمار مرگ و میر ناشی از بیماریهای تنفسی و قلبی و عروقی در بحث آلایندگی خودروها، دیگر چه حمایتی را نیاز دارند؟ خیلی خوب است در یک بازار اقتصادی آزاد و به زبان مدرن اقتصادی، قطعا قیمت گذاری دستوری اقدام مثبتی نیست، ولی حذف قیمت گذاری دستوری در بازاری که انحصاری است بی تردید منجر به قتل عام مشتری میشود. الان در بازاری که نود و اندی درصد آن دست دو تا خودروساز است اگر قیمت گذاری هم آزاد بشود دیگر اثری از مشتری نمیماند، ریش و قیچی در اختیار خود خودروسازان است و معمولا طبیعی است که راضی باشند از این وضع و خیلی طبیعی است که چنین چیزی را بخواهند.
سوال: راضی هستید آقای طیبی؟
طیبی: آخر باید علم اقتصاد را بشناسیم، عرضه و تقاضا است، وقتی قیمت خودرو آزاد شود، شکاف بین نگاه مصرفی و نگاه سرمایه گذاری کوتاه میشود، اصلا این طور نیست وقتی که تولید بالا برود، مطمئنا بهرحال تقاضا پایین میآید، عرضه بیشتر شده است تقاضا آمده پایین، قیمت خودش را کشف میکند، اصلا علم اقتصاد داینامیک است، ما اعتقاد د اریم اگر قرار است یک بنگاه اقتصادی زمین بخورد بگذارید به دست مدیران ارشد آن سازمان زمین بخورد چرا دستوری با او کار میکنید؟ شما بگذارید در اختیار خودمان، ما خودمان میآییم قیمت را تنظیم میکنیم، تنظیم قیمت بازار با تنظیم نیاز مردم و هر جایی که نیاز باشد بهرحال کمک میکند به این سیستم، متاسفانه الان اتفاقی که میافتد همه فکر میکنند خودروساز در این حوزه دارد یکه تازی میکند، نه، اتفاقا خودروساز دارد به ۲۳ نهاد دارد سوال و جواب پس میدهد.
سوال: آقای علیلو الان خودروساز دارد یکه تازی میکند یا نه باید حمایتهای بیشتری از او انجام شود؟
علیلو: اگر اجازه بدهید من این مطلبم را شده یک دقیقه دو دقیقه هر چقدر فرصت دارم در یک استمراری قطع نشود من مطلبم را میتوانم برسم و به سوال حضرتعالی هم میرسم، اولا که من یک خواهشی دارم که در این برنامهها ما مردم را نیاوریم، مطالبه مردم را در مقابل قانون قرار بدهیم، مجلس اشاره کردند دوستان، مجلسی را ما که مرکز پژوهشها پشت آن است، کمیسیونهای تخصصی پشت آن است، هر کدام از این کمیسیونهای تخصصی مشاورهای فنی در موضوعات مختلف جدای از مرکز پژوهشها حتی دارند، مطالعات وسیعی شده، شده سالها روی این بحثها کار میکنند تا میآید یا در قالب لایحه یا در قالب طرح فرآیند طی میشود میرسد به تصویب میشود و قانون شکل میگیرد؛ و میرود شورای نگهبان باز در آنجا بعد ابلاغ دولت، همه این مسیرها را دوستان اشاره کردند، این هر دو طرف قضیه هم بحث واردات، هم بحث حمایت از صنایع داخلی، در راس آن مطالبات مردم و نیازهای جامعهی ما دیده شده، ما این را تاکید کنیم واقعا، استدعای من یکی این است، دوم این که درست میگویند دوستان، قیمت دستوری زمانی بود که ما واردات نداشتیم آقایان در قیمت تمام شده هیچ وقت قیمت درستی را ارائه نمیدادند خودرو سازها و لذا شورای رقابت وارد میشد برای حمایت از حقوق مردم، برای پیشگیری از انحصار، قیمت واقعی را به ظن و گمان خودش در میآورد که بنده به آن هم نقد داشتیم و یک قیمتی را میداد. در مقابل این آمدیم یک مولفهای نظر جدیدی را آن را چه گفتیم؟ این انحصار را برداریم، واردات را باز کنیم، رقابت را ایجاد کنیم، بازار رقابتی را سعی کنیم پیاده کنیم، در بازار رقابتی دیگر قیمت دستوری معنی ندارد. این خودروساز است که هم باید به دغدغهی کیفیت داشته باشد در مقابل کیفیت خودروهای خارجی که اگر بالاتر باشد که هست و قیمت مناسب نسبت به آنچه که دارد دست مشتری میدهد. ما اگر قاعدهها را یک: قانونمداری، ما اگر طبق قانونی که در مجلس هشتم و طبق قانونی که ساماندهی صنعت خودرو و بازار خودرو در مجلس دوازدهم تصویب شد، طبق این دو قانون که حالا خیلی هم ناقض هم نیستند هم وجوه مشترک بالایی دارند، هم بعضی قسمتهای کوچکی نقطه افتراق هم دارند، اما محور هر دو قانون یک: رضایتمندی مشتری بود، حمایت از صنعت داخلی بود، ارتقاء کیفیت به طور خاص، تعدیل در قیمتها و قیمت مناسب در کنار این بحث برای این که به هدف برسد واردات هم دیده شد. حالا در کنار این دو پدیده در کنار هم حمایت از صنعت داخلی و هم بحث واردات مورد حمایت قرار بگیرد، واردات هم صورت بگیرد، یک اتفاق بالاتری میافتد و آن با داشتن بازار رقابتی است و در این بازار رقابتی ما هر کس جایگاه خودش را، نقص خودش را، مسئولیت خودش را، پاسخگویی خودش را به آن خواهد رسید.
سوال: بهرحال در آستانهی انتخابات مجلس هستیم، من دوباره این را، چون بهرحال موضوعی که ما داریم پیگیری میکنیم در مورد همین قصه است، در آستانهی انتخابات مجلس هستیم مردم میتوانند هر کسی را با هر نظری دربارهی واردات خودرو داشته باشد، انتخاب بکنند و حالا مطالبه داشته باشند درست است قانون در این زمینه داریم، اما نمایندگان مجلس هم میتوانند طرحی ببرند، میتوانند در مورد شرایط موجود بهرحال انتخابی که دارند میکنند در مورد شرایط موجود است، بیایند انتخاب بکنند و آن مطالبهای که دارند را دنبال بکنند، در این مسیر داریم میرویم جلو.
علیلو: همانطوری که مجلس هشتم این اقدام را انجام داد، در پاسخ به مطالبه و خواستههای مردم و ضرورت جامعه، نیاز جامعه، همانطوری که مجلس دوازدهم هم همین کار را کرد مجلس آینده هم یک: با آسیب شناسی این موضوعات به طور واقعی دو: با مطالعه و بررسی و آسیب شناسی و کاستیهای قوانین گذشته میتواند یا در قالب طرح، یا در قالب لایحهای که دولت بخواهد بدهد یا در قالب الحاق و اصلاح قانون بیاید آنچه که ما امروز نیاز داریم را به روز کند و نیاز مردم و مطالبات مردم ما را پاسخگو باشد.
سوال: ما این جا نظرات مختلف را الان از دوستان مختلف داریم میگیریم مردم هم دارند میبینند، حالا کسی که میخواهد انتخاب بکند انتخاب میکند.
اقای خسروانی با توجه به موضوع ارزی که وجود دارد و چیزی هم که الان آقای علیلو گفتند ما با موضوع واردات خودرو مواجه میشویم در مورد این قضیه آیا ما باید واردات خودرو به شکلی که الان وجود دارد یعنی قانون آن وجود دارد و وزارت صنعت معدن و تجارت آمده یک آیین نامهای گذاشته، مدل وارداتی، عددی را طراحی کردند برای واردات و مدلی که الان داریم میبینیم دارد واردات میشود و عددش هم عدد خیلی پایینی است آیا به همین شیوه باید ادامه پیدا کند یا نه؟
خسروانی: خیر، واردات خودرو عرض کردم مشخص شده و آیین نامه اش هم معلوم است، در خصوص بحث مجلس که ظاهرا علاقمندی شما در این زمینه است که در خصوص مجلس و بحث واردات خودرو ...
سوال: اصلا موضوع برنامه در مورد همین است؟
خسروانی: من عرض میکنم، ببینید ما در دورهی مجلس فعلی تقریبا هیچ مصوبهای را نداشتیم که اینچنین اجماع عمومی و جناحهای مختلف و در واقع اجتماع متقاضی بوده باشد و تصویب شده باشد همین بحث آیین نامه واردات خودروهای صفر و کارکرده، تقریبا بالاترین رای موافق را هم گرفته، یعنی فقط سه تا مخالف داشت این طرح، بقیه با تقریبا اکثریت قاطع این طرح را تصویب کردند. درست است؟
سوال: بله
خسروانی: طرحی که با چنین اجماع عمومی و اقبال عمومی تصویب شده، چنین رای قاطعی را گرفته، بعد تایید تمام نهادهای بالادستی و نظارتی را گرفته الان اجرا نمیشود، بعد شما دنبال این هستید که دوباره از اول نقطه سر خط، ما برویم ببینیم کدام کسی که میخواهد الان برود مجلس کاندید شد آیا نظر او راجع به این چیست؟
سوال: اقای خسروانی بهرحال مجلس هم میتواند قانونگذاری کند و هم میتواند نظارت کند.
خسروانی: موضوع این است که شان مجلس و جایگاه مجلس اگر حفظ نشود قانونی که مجلس تصویب کرده، دولت تایید کرده، رئیس جمهور ابلاغ کرده اگر اجرا نشود سنگ روی سنگ بند نمیشود شما چه انتظاری میتوانید از مجلس داشته باشید مجلس همین قانونی که الان تصویب کرده وقتی اجرا نشود، مردم آیا نسبت به مصوبات مجلس و اصلا بحث نهاد قانونگذاری دلسرد نمیشوند به نظر شما؟
سوال: نه خیر دیگر، الان نفر بعدی که میخواهد برود مجلس در مورد همین قضیه صحبت میکند که آقا حالا بحث قانون آن وجود دارد و بحث نظارت آن هم باید اجرا شود، نظارت انجام خواهند داد برای این قضیه
خسروانی: اگر مجلس قدرت دارد همین طرحی که الان تصویب کرده چرا اجرا نمیشود؟ ببینید در خصوص مطالبی که دوستان ما مطرح میکنند که میفرمایند نگاه تیراژ محور به تولید خودرو یک آفت است، این را توجه کنید، دوستان مثلا میآیند میگویند که ما یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز داریم یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه داریم تولید میکنیم نگاه تیراژ محور میتواند ما را گمراه کند مثل این است که مثلا ما بگوییم در کشور ۸۰ میلیون جفت کفش لازم داریم و یک کارخانهای هم داریم که این ۸۰ میلیون جفت کفش تولید میکند پس نیازی به واردات نیست در صورتی که توجه نداریم که آن کارخانه فقط میتواند تا سایز ۳۷ یا ۳۸ تولید بکند آنهایی که شماره پایشان ۴۰ و ۴۱-۴۲ است میمانند بنابراین نگاه تیراژ محور به خودرو این است که ما فکر کنیم که مثلا با تولید کوئیک و تیبا و از این قسم محصولات میتوانیم نیاز بازار را تامین کنیم اشتباه است و این که بگوییم که آقا بیاییم تنظیم بازار را بدهیم دست خود خودروسازها، درواقع در مثل مناقشه نیست امیدوارم که خدایی نکرده سوء برداشت نشود، ولی در واقع مثل این که گوشت را بسپاریم دست گربه، این همچنین چیزی امکانپذیر نیست ما باید بپذیریم که فضای خودروی کشور یک اکوسیستم است، اکوسیستم یعنی چه؟ اکوسیستم یعنی یک مجموعهای تشکیل شده از یکسری اجزا که تمام این اجزا کار میکنند و هر کدام از این اجزا از کار بیفتد خروجی کار ناقص میشود ف این اکوسیستم شامل تولید کننده است، شامل قطعه ساز است شامل مونتاژکار است، شامل شبکهی توزیع است، شامل شبکهی خدمات پس از فروش است، شامل مطبوعات و رسانهها که خود شما هستید هست و شامل مصرف کننده، نکتهی مهم اینجاست، هیچکدام از ما مصرف کننده را در این اکوسیستم نمیبینیم، هر کجای این اکوسیستم ایراد پیدا کند همه باید کمک بکنیم وگرنه نتیجه میشود همین که شد، زمانی که بحث واردات خودرو و وارد کننده در این اکوسیستم هفت هشت سال قبل آسیب دید ما هشدار دادیم، ولی دوستان دیگر توجه نکردند، گفتند به ما چه، آنها وارد کننده اند بگذار جلویشان را بگیرند ما داریم تولید میکنیم نمیدانستند که امروز خودشان هم به بن بست میخورند، اگر شما زیان خودروسازها را بررسی بفرمایید، ببینید که ۹۵ درصد زیان خودروسازها از سال ۹۶ به بعد است که واردات خودرو به سمت ممنوعیت رفت، یعنی خودروسازها ۵ درصد زیان فعلی شان تا سال ۹۶ بوده، ۹۵ درصد در همین ۶ سال گذشته ایجاد شده، پس ممنوعیت واردات نه تنها کمکی به تولید کننده ما نکرده بلکه زیان انباشته شان را بیشتر کرده، حالا چرا؟ چون که باعث شده در واقع فضای رقابتی از بین برود وقتی فضای رقابتی از بین رفت، رفت زیر یوق قیمت دستوری؛ ما موافق هستیم که باید فضا برای همه یکسان باشد حتی ما به یکسان بودن هم قائل نیستیم ما میگوییم باید از تولید کننده ما حمایت شود ما میگوییم باید از قطعه ساز ما حمایت شود ما میگوییم حتی باید از مونتاژ کار ما حمایت شود چطوری؟ با اخذ تعرفه از وارد کننده، وقتی ما میخواهیم از کالای وارداتی تعرفه بگیریم یعنی آقای تولید کننده داریم از تو حمایت میکنیم که تو در این مسابقه جلوتر قرار بگیری، آقای مونتاژکار داریم از تو حمایت میکنیم بنابراین کسی نیامده بگوید که واردات را بدون تعرفه انجام بدهیم که این بیاید به تولید و به مونتاژ ما و به بحث صنعت ما آسیب بزند، اما نمیتوانیم مصرف کننده را هم رها بکنیم. مصرف کننده اگر آسیب ببیند من وارد کننده، من فروشنده، من توزیع کننده، من قطعه ساز، من مونتاژکار همه مرخصیم. مصرف کننده ما در این هفتههای گذشته آسیب دیده برای او چه فکری کردید؟
سوال: آقای طیبی اگر پاسخی دارید شما بگویید من سوال بعدی را بپرسم
طیبی: من از آقای خسروانی تشکر میکنم در دفاع از مصرف کننده که ما هم این را داریم و واقعا باید دفاع از مصرف کننده وجود داشته باشد و بعد در حمایتی که از تولید کردند من باز جای تشکر دارم از اقای خسروانی، ولی یک چیزی را باید بدانیم، تولید کفش با تولید یک خودرو دو تا مقولهی جدا است، کفش ترکیب اجزای غیر مکانیکی است، خودرو ترکیب اجزای مکانیکی است. یعنی شما دارید چیزی تولید میکنید که باید سوال بشوید در یک مسیری را بروید که میتواند شما را به مقصد برساند البته باید درست برساند و در عین حال سلامت. باز هم من تاکید میکنم ما اصلا در بحث واردات مشکلی وجود ندارد اصلا ما میگوییم واردات انجام بشود بحث روبه روی آن هم برای ما هم در برابر واردات تخصیص ارز ما را هم انجام بدهند، تخصیص ارزمان را به هر نحوی که در واردات دارند انجام میدهند ما هم بتوانیم تخصیص ارز را انجام بدهیم.
یک مسئلهای بنده باید عرض کنم بهرحال تیراژ باز هم عرض میکنم علم اقتصاد یک علم است که ته ندارد، تیراژ عموما تاثیرگذار است در قیمت تمام شده من نمیدانم چرا میگویند تیراژ، بله شما یک زمانی میروید خودروی برند تولید میکنید که لاکچری است و تعداد خاصی میخواهد تولید شود، بله، تقریبا یک درصد یا دو درصد کل دنیا یا یک جامعهای کلا میخواهد استفاده کند، بهرحال تیراژهای تولیدات الان خودروهایی هستند که لایههای اکونومی را دارند و تیراژ در این قضیه و در قیمت تمام شده تاثیر گذار است، من اول عرایضم داشتم مطلبی را عرض میکردم که اجازه بدهید من آن را عرض کنم و نکته کلیدی است که همه باید بدانیم و بفهمیم که نقش تولید در جی دی پی چه نقش مهمی در ارزش پول و قدرت خرید مردم دارد. میتواند یک جایی مصرف کننده باشد و فقط بخرد و مصرف کند، یک جا شرکت یک کشوری میآید تولید کننده میشود، تولید در حد مینیمم، تایوان د ر ۵۰ سال پیش همین کار را انجام داد و بعد رفت ماشین آلات را هم وارد کرد، ماشین آلات را وارد کرد و آمد ماشین آلات را تجزیه کرد و مهندسی معکوس کرد و امروز هم تولید کننده خوب است و هم ماشین آلات خوب، ما تکنولوژی را نمیتوانیم وارد کنیم، ولی میخواهیم خودرو را وارد کنیم، بله خودرو را وارد میکنیم، ولی به ازای آن تکنولوژی هم اجازه وارداتش را به ما بدهید، بعد از تولید رشد است، بعد از رشد پیشرفت است و بعد از پیشرفت توسعه؛ در قسمت رشد مثلا یک میلیون بشکه نفت تولید میکنیم چه یک و نیم میلیون بشکه نفت، فقط رشد کردیم کاری انجام ندادیم، ولی پیشرفت یعنی یک و نیم میلیون بشکه نفت را تبدیل کردیم به مشتقات نفتی، یعنی ما پیشرفت کردیم، حالا توسعه چه میگوید؟ میگوید مشتقات نفتی را بیا ترکیب اجزا کن، مهندسها را جمع کن، دانشجوهای خوب را هم جمع کن تکنولوژی را هم وارد کن تبدیل کن به یک محصولی که محصولت را صادر کن، ما الان میخواهیم برویم صادرات دیگران را بخریم بیاوریم، آقا عیب ندارد برداریم و بیاوریم در حد نیاز جامعه ۲۰۰ هزار تا است ۱۰۰ هزار تا است بردارید بیاورید، ولی حمایت متقابل با صنعت هم داشته باشید، اصلا منعی ندارد ارتقاء کیفیت هم پیدا میکنیم، امروزه در بخش صنعت بابت مهار تورم آمدیم نقدینگی را صفر کردیم خیلی جالب است، بله، نقدینگی جامع را ..، ولی در قسمت صنعت نه، صنعت ایجاد جی دی پی و ارزش میکند اگر قرار باشد ما در قسمت صنعت هم مهار تورم بیاییم فریزش کنیم آن هم میخورد زمین، چه حمایتی در این جا در صنعت ما برای صنعت خودروسازی غیر از این بوده که در این شرایط سخت از سال ۹۶ تا الان با این تیراژ را ما حفظ کردیم بعد تحریمها بوده، دیگر آن موقع اش هم کسی مخالف واردات خودرو نبودند و الان هم نیستیم.
سوال: تحریم برای خودروساز هم بوده بهرحال.
طیبی: در شرایط بد تحریمها ما آمدیم خودرو تولید کردیم بهرحال من فکر میکنم باید نگاه جامعه مان، نگاه فرهنگی، نگاه مصرفی و در عین حال نگاه توسعه جامعه مان عوض بشود نگاه توسعه وقتی به توسعه میرسیم تازه باید ۵۰ سال بیاییم عقبتر و نگاه فرهنگی اش را هم درست کنیم توسعه به تنهایی کافی نیست وقتی شما توسعه صنعتی پیدا میکنید کالایت را صادر میکنی به یک کشور دیگر باید نگاه آر اند دی، نگاه ترکیب اجزا، نگاه فنی، همهی اینها نگاه دانشگاهها، نگاه مصرف کننده، همه با همدیگر همسو باشد که بیاید کالایی را تولید کند که بتواند صادر کند ما فقط این جا مصرف را داریم میبینیم با ۲۰۰ هزار تا خودرو برادر من اقای خسروانی آقای مهندس ما اصلا مشکلی نداریم، ولی شرایط مساوی.
سوال: آقای حدادی، بیاییم از منظر ارز هم به موضوع نگاه کنیم بهرحال در شرایطی هستیم که فشار ارزی هم وجود دارد، ایا افزایش تقاضای ارز اتفاق نمیافتد؟ اگر ما بخواهیم در واردات را باز کنیم و خودرو وارد کشور بکنیم بدون حساب و کتاب؟
حدادی: بیایید پس دوباره یک گام برویم عقبتر، زمانی که مطالبهی ارزی در نظام اقتصادی کشور مطرح میشود، یک موضوع دیگری را هم باید به آن نگاه بکنیم و آن را در قالب یک سوال مطرح میکنم آیا الان خودروسازان داخلی ما ارزبری ندارند آیا الان خودروسازان مونتاژی ما ارزبری ندارند، حالا عدد و رقمی که منتشر شده تقریبا یک چیزی حول و حوش ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار دلار گفته میشود برای خودروسازان مونتاژی ارزبری روی هر دستگاه خودرو است.
طیبی: میانگین ۱۷۰۰ تا است
سوال: چند میلیارد میشود؟
حدادی: که اگر همین عدد را ضربدر ۱۴۰ هزار دستگاه تا پایانه هشت ماهه امسال بکنیم عدد بسیار قابل قبولی میشود.
طیبی: در مقابل اعدادی که جای دیگر دارند مصرف میکنند نه، نیاز ما سه و نیم میلیارد دلار ارزی است که عدد زیادی هم نباید باشد، ۴ میلیارد دلار عدد زیادی نباید باشد در صنعت خودرو که هزار همت برنامه دارد.
حدادی: مجموع واردات خودرو تا پایان ماه هشتم یک چیزی فکر میکنم بر اساس آمار گمرک ۸۰ میلیون دلار بوده به لحاظ ارزی و همانطور که کارشناسان فرمودند قطعا مجلس این را بررسی کرده و منابع ارزی اش را هم در نظر گرفته، یک.
نکته شماره دو: دولت منتفع است از بحث واردات خودرو، بسیار هم منتفع است، چه از بحث شماره گذاری، چه از بحث حقوق و عوارض گمرکی بسیار منتفع است و من همچنان دارم میگویم واردات خودرو یک کلیدواژهای است که داریم به آن اشاره میکنیم، ولی به این نگاه نمیکنیم که چه بوده و چه قرار است باشد؟ برگردیم به یکی دو سال قبل که مطرح میشود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو میآید بازار به تعادل میرسد رویایی بود به نظر من به اسم واردات خودرو و ایجاد رقابت در بازار خودرو، هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد با شیوه کنونی، طبیعی هم هست. شاید ایده درستی نباشد که تعرفه خودروهای وارداتی صفر بشود و بیایند و شاید گهگاه در این ادبیات عامه میشنویم که اگر مثلا یک برند آلمانی بیاید دیگر چه کسی میرود سمند بخرد؟ این طبیعتا تعبیر غلطی است قرار نیست که چنین اتفاقی بیفتد کما این که آنها هم به این صورت نمیآیند وارد بازی بشوند، ولی با این هجمهای که در واقع بحث واردات خودرو شکل گرفته و میزان تیراژی که برای واردات خودرو در نظر گرفته من فکر میکنم حتی کوچکترین زخمی هم که بر بدن نظام ارزی وارد نخواهد شد تا این جای کار و به نظر میرسد تا پایان ۱۴۰۲ هم برنامهای نخواهد بود اگر چه که ما فکر میکنم که یکی دو هفته پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه هم یک نقطه نظر منفی را نسبت به این موضوع داشتند و الان یک حول و ولایی در بازار افتاده که نکند در سال ۱۴۰۳ واردات خودرو بخاطر همین به اصطلاح بهانههای ارزی ممنوع بشود.
سوال: پس نظر شما این است که اگر قرار است که این اتفاق هم بیفتد باید چارچوب داشته باشد و تعداد داشته باشد و بهرحال در کشور باز نکنیم برای هر کسی که بخواهد واردات خودرو انجام دهد. اقای علیلو این سوال را هم از شما میپرسم با توجه به فشار ارزی که وجود دارد مجلس آینده چگونه باید درباره واردات خودرو تصمیم بگیرد؟
علیلو: من در ادامه عرایض قبلی ام سه تا نکته را عرض میکنم چهارمی آن میشود پاسخ به سوال جنابعالی شفاف خدمت شما ارائه میدهم، من این را شفاف کنم، یکی این که ما دو تا اصل داریم، یک: رضایتمندی مردم، مطالبات مردم و نهایتا آنچه که مردم را به خواستهی واقعی اش میرساند. این حتی قانونگذار مجلس هم میآید بر این مبنا قوانین خود را و طرح خود و لایحه خود را تنظیم میکند البته با مقتضیات موجود و آنها را هم مسئولین موظفند آن مقتضیات را هم به مردم توضیح بدهند و شفاف کنند که مردم مطالبات خودشان را تنظیم کنند با همان مقتضیات و واقعیتهای کشور و ملی مان. این یک
اصل دوم حمایت از صنایع داخلی، تولید داخلی و کار و شغل و کسب و کار داخلی است، اینها اصل است. خیلی چیزها میآید بر این اصول ما، بر این دو اصل اساسی ما ابزار قرار میگیرند، حمایت از صنعت داخلی تولید داخلی مولفهها و روشها و طرق مختلفی دارد برای حمایت کردن آن، یکی از آن طریقها استفاده از ابزار واردات است از روش واردات و از موضوع واردات است، در مجلس هشتم قانون دقیقا این طور بسته شده خیلی قانون به نظر من اگرچه نقص و تصحیحاتی دارد، ولی قانون بسیار خوبی است آمدند گفتند در هر سالی که خودروسازهای داخلی ۱۰ درصد ۱۵ درصد هر میزانی توانستند با داوری سازمان استاندارد و بعضی سازمانهای نظارتی مرتبط ارتقا پیدا کنند، توسعه و رشد پیدا بکنند همان میزان وارداتی را که برای ایجاد این رقابت و رشد صنعت داخلی آزاد کرده ایم را کاهش میدهیم. پس یک ابزار استفاده شده، این یک نکتهای که، چون وقت کم است نمیخواهم اطاله کلام صورت بگیرد. نکته دوم و اساسی ما باز بر میگردم من همان نکته را تاکید میکنم مجلس، مجلس آیندهی ما کاملا دستش باز است یا در قانون جدید که قانون به روزی را بخواهد تدوین کند در قالب طرح ارائه بدهد یا از دولت لایحه اش را بخواهد و در عین حالی که قانون را به روز میکند نظارتش را جدی بکند، ما در این باره با خیلی از مردم هم من صحبت کردم خودم در گذشته مجلس بودم، مردم به نوعی از همان زاویه هنوز هم حرف هایشان را به ما میزنند از بابی که نظارتها ضعیف است هم از طرف مجلس و هم از طرف دستگاههای نظارتی گلهمند هستند ناراحت هستند یک مقدار ولنگاری در سطح اجرا و در مرحلهی اجرا بالاست. این یک نکته که مجلس باید فقط به قانونگذاری... و یک بعدی جلو نرود تولید قانون بکند اگر چه قانونهای بسیار خوب دستشان هم درد نکند، اما نظارت وقتی کنار آن نباشد در فرایند اجرا همان قانون خوب میتواند ضد مطالبات و ضد نیازهای ملی تبدیل بشود. این دو نکته.
سوم این که ما حمایت از صنعت داخلی ما امروز یک آسیبی در صنعت داریم میبینیم ما تولید کنندهی واقعی هستیم یا نه، یک بخش مان تولید است و آمدیم تا یک سطحی هم آنجا ایستا و در جا زدیم ایستا شدیم و داریم برای توسعه یک فریبکاری ناخواسته خدایی نکرده توهین به بعضی زحمت کشان و صنعتگران عزیز و یا مدیران بالادستی ما نشود، هر چه در بحث توسعه الان در کارخانههای ما و خودروسازان ما دارد یا دولتی اش یا غیر دولتی اش یا خصولتی اش، داریم مونتاژ کار کارخانههای چینی ما میشویم آیا این حمایتها در آخر میخواهد منجر شود به این که مجلس، دولت، قانون، همه اینها را با نظارت درست انجام شد ته آن میخواهیم بیایم خودمان را فریب بدهیم برویم مونتاژکار تا دیروز پژو و رنو بودیم امروز بیاییم مونتاژکار کارخانههای چینی بشویم؟ این خیلی بد است، جلوی این آسیب را بگیرند ما کارخانه داریم زیاد میکنیم، در هر مبنای این کار تولید یا این کارخانه سازی یا این توسعهای که داریم از آن دم میزنیم، طراحی و توسعه طراحی نیست، تولید پلتفرم نیست، تولید یا افزایش فناوری یا استفاده از تکنولوژیهای بیرونی نیست، مونتاژکار شدیم امروزه که داریم این قدر در بحث شرکتهای دانش بنیان، بنده سراغ دارم دارم این را میگویم بعنوان یک گله و بعنوان یک درد دلی که بنده شده دارم انتقال میدهم، شرکتهای دانش بنیانی ما الان داریم که در صنعت خودرو حرف برای زدن دارند ما رفتیم شرکت دانش بنیانی که بهترینای سی یو را تولید کرده در انواع مختلف آن و متفاوت آن، استاندارد حتی دو کشور اروپایی را گرفته برای خود من نشان داد، اما بنده با دو مدیر عامل شرکت خودروسازی که در همان زمان هر چه رایزنی و ارتباط برقرار کردیم و از ایشان خواهش کردیم که بروند سراغ این شرکتهای دانش بنیان و با آنها قرارداد ببندند، نبستند.
اما در خصوص بحث ارز هم من عرض بکنم، یک سیاستی را بانک مرکزی ما الان دارد، تخصیص ارز را الان دیگر به راحتی انجام نمیدهد میگویند از ارزهای محل صادراتی یا نه، از ارزهایی که من یادم هست حدود دو سال پیش دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در چند بار در مصاحبههای مختلف آمدند اعلام کردند واردکنندههای ما ارز دارند ما اصلا ازدولت ارز نمیخواهیم که دولت بهانه میکند ما نمیتوانیم برای خودرو تخصیص ارز بدهیم، خودشان ارز را هم بیاورند و لذا ما چرا اصلا داریم میرویم به این سمت که اگر وارداتی بخواهد صورت بگیرد باید ارز خزانه خودمان را تخصیص بدهیم خودرو بیاید؟ نه در همین فرآیند امروزی همچنانی که برای خیلی کالاهای اساسی مان حتی دارند از ارزهای منشا صادراتی یا ارزهایی که خود آقایان دارند میروند استفاده میکنند، اما در فرآیند قانونی آن، بروند استفاده کنند این غلط است.
سوال: نظر شما هم این است که اگر قرار است وارداتی انجام بشود در همان چارچوب انجام شود همانطوری که در قانون هم آمده است. اقای خسروانی شما به قانون اشاره کردید در همین قانون ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده که تعیین سقف واردات خودرو حالا با ملاحظهی تنظیم بازار و حمایت از تولید با کیفیت داخلی و رعایت منابع ارزی کشور باشد یعنی همان قانونی هم که شما گفتید باید بر اساس آن انجام بشود آنجا هم بهرحال یک چارچوبی را برای این قضیه گذاشته، صحبت شما را بشنویم.
خسروانی: موضوع این است که در سالهای گذشته که واردات خودرو آزاد بود هیچ محدودیتی هم نبود حداکثر میزان واردات خودرو از ۵ درصد بازار داخل تجاوز نکرده است، یعنی شما فکر نکنید که الان فردا واردات خودرو را باز بگذارید مثلا قرار است یک میلیون دستگاه خودرو وارد بشود، ما در سالهای گذشته به طور میانگین حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است، حتی اگر ما صد هزار خودرو هم در نظر بگیریم خودروهای صفر و کارکرده با میانگین حدود ۲۵ هزار دلار یک چیزی در حدود ۳ تا ۵ میلیارد دلار در طول یک سال کامل برای صد هزار دستگاه، اگر ۵۰ هزار دستگاه وارد شود میشود چیزی حدود ۲ الی ۲ و نیم میلیارد دلار، این عدد اصلا عدد قابل توجهی نیست دوستان توجه بکنید که میلیاردها دلار به خودروهای مونتاژی تا الان ارز تخصیص داده شده کسی برای آنها اعتراض نمیکند؟ حدود هشت و نیم میلیارد دلار بودجهی خودرویی وزارت صمت بوده برای اختصاص به مباحث خودرو که ظاهرا یک چیزی حدود هشت میلیارد دلار آن تا الان تخصیص داده شده اگر ما ارز نداریم چطور ارز داریم برویم قطعات همین ماشین را در قالب ۴ تا قطعه بخریم بیاییم این جا سر هم بکنیم و به قیمت سه برابر بدهیم دست مردم؟ چطور برای این ارز داریم؟ برای آن ارز نداریم؟