پخش زنده
امروز: -
استاندار مازندران گفت: بر اساس سند آمایش آموزش عالی استان رشتههای دانشگاهی مازندران با توجه به نیازمندیهای مختلف و اساسی این استان نیاز به بازتعریف دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، سید محمود حسینی پور در کارگروه پیاده سازی آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی مازندران که با حضور معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری که دیروز در ساری برگزار شد، افزود: با توجه به فعالیت چشمگیر مراکز آموزش عالی دراستان، میانگین نرخ بیکاری فارغالتحصیلان مازندران ۲۱ درصد بیشتر از متوسط کشوری است.
وی با توضیح این که برای اشتغال فارغالتحصیلان باید برنامههای جدی تری اجرا شود، چراکه بیشتر رشتههای تحصیلی دانشگاهی مازندران مرتبط با نیازهای استان نیست، تصریح کرد: معتقدم آموزش عالی استان باید به صورت زنجیره هماهنگ و مرتبط با برنامه ریزی توسعهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مازندران باشد.
نماینده عالی دولت در مازندران به نسل چهارم و پنجم آموزش عالی با محوریت مراقبت از حفاظت محیطزیست در کشورهای مختلف دنیا به خصوص خطه شمالی ایران اشاره کرد و گفت: دنیا چالشهای توسعهای را با پیوست محیط زیست حل کرد، اما این موضوع مهم در مازندران مورد غلفت آموزش عالی قرار گرفت.
وی مهارت آموزی در دانشگاههای مازندران را ضروریترین نیازهای امروز استان برای حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال دانست و گفت: تربیت صرفاً تئوری در دانشگاه پیشرفت را ایجاد نمیکند.
حسینی پور با بیان این که مازندران رتبه نخست را در امر تحول و پیشرفت را با اجرایی کردن سند آمایش آموزش عالی کسب خواهد کرد، گفت: ماموریت گرایی برای هر یک از دانشگاههای مازندران باید تعریف و پاسخگویی برای آنان مطرح شود.
استاندار مازندران مواضع بعضی از دانشگاههای استان را همچنان انفعالی توصیف کرد و بیان داشت: رویکرد گرایش کاهش کمییت جذب دانشجو در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم به ارتقای کیفیت آموزش عالی کمک شایانی کرده است.
حسینی پور، گفت: مدیریت هوشمند در آموزش عالی نیاز اساسی کشور و مازندران است.
وی ادامه داد: بهبود ساختار مدیریتی و تصمیم گیری در آموزش عالی باید تحت آمایش دقیق آموزش عالی مازندران باشد.
استاندار مازندران با بیان این که هدفگذاری درآمایش آموزش عالی در استان باید متناسب با اولویت نیازمندیهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد، گفت: چشم انداز توسعهای آینده استان باید مبتنی بر تک تک نیازمندیهای مازندران مطابق با آموزش عالی صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: توسعه مراکز فنی و حرفهای آموزرش عالی مازندران با گرایش کشاورزی زراعی، باغداری، دامداری و گلخانهای است، یعنی آموزش عالی استان باید متناسب با نیازمندیهای این رشته فارغالتحصیلان فنی و حرفهای تربیت کند.
وی همکاری مراکز آموزش عالی دولتی، خصوصی، آزاد و غیر انتفاعی در مازندران را ضعیف دانست و گفت: آموزش عالی در مازندران باید در مسیر توسعه فعالیت کند، با ساماندهی آموزش عالی استانها هزینه سربار دولت کم خواهد شد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم با پیاده سازی آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی استانها این چالشها را به صفر خواهد رساند.
استاندار مازندران، گفت: میز فعالیت دستگاههای اجرایی با مراکز آموزش عالی باید یکپارچه شود، امروز با درایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم، با ایجاد کارگروه آموزش عالی در استانها این میز مشترک شکل گرفت.
حسینی پور بیان داشت: در آمایش آموزش عالی ماموریت گرایی دانشگاههای مازندران که درعمل تاچه اندازه باید به نیازهای استان پاسخگو باشند، تعریف شده است یعنی ماموریت گرایی به عنوان تکلیف اداری و کاربردی دانشگاهها شد.
وی بر لزوم توسعه آموزش فنی و حرفهای در مازندران تاکید کرد و گفت: امروز از بین بسیاری از رشتههای فارغالتحصیلان دانشگاهی استان نمیتوان شغل پیدا کرد، اما از مهارت فنی و حرفهای به راحتی شغل پیدا میشود.
نماینده عالی دولت در مازندران، گفت: حفظ این افراد مدیریت فنی نیاز دارد، یعنی باید بستر کاری برای نابغه و نخبگان کشور فراهم شود، وضعیتی که اکنون وجود ندارد و آنان اصلا در تصمیم سازی و تصمیم گیری شرکت داده نمیشوند.
استاندار مازندران اولویت فعالیت اقتصادی استان برای کشور را تولیدات محصولات کشاورزی دانست و توضیح داد: با توجه به نقش محوری مازندران در امنیت غذایی ملی باید به کشاورزی دانش بینان توجه ویژه شود.
حسینی پور گفت: در حالی که قدرت امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران با تولیدات کشاورزی مازندران گره خورده است، اما رابطه بین آموزش عالی و کشاورزی مازندران ضعیف است.
وی ادامه داد: پیاده سازی آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی مازندران با محوریت اولویت توسعه کشاورزی و حفاظت محیط زیست است به همین دلیل باید نقش دانشگاه و آموزش عالی برای دانش بنیان کردن کشاورزی استان بیشتر شود.
استاندار مازندران به وجود فرصت ظرفیت ۲۹۰ میلیارد دلاری واردات محصولات غذایی کشور روسیه اشاره کرد و ادامه داد:ریل گذاری دانشگاه و آموزش عالی در برنامه هفتم باید صد درصد تحولی و توسعهای باشد و کشاورزی دانش بنیان مازندران باید مورد اهتمام قرار بگیرد.
نماینده عالی دولت در مازندران گفت: در آمایش آموزش عالی مازندران، کادر سازی اداری و مسوولیت پذیری در دستگاه دولتی نیز مورد اهتمام است.
حسینی پور با ذکر این نکته که راستی آزمایی رشتههای دانشگاهی در ایجاد اشتغال باید انجام شود، گفت: سند آمایش چراغ راه آموزش عالی برای توسعه مازندران است، باید برش استانی و شهرستانی آمایش آموزش عالی را در استان ن انجام بدهیم، از طرفی باید بر اساس ظرفیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگ بومی مازندرانی انجام شود.
وی گفت: رشتههای بی هدف در آموزش عالی مازندران حذف شود، بومی سازی و حرفهای کردن رشتههای آموزش عالی مورد تاکید است.