عملکرد کمتر از ۲۵ درصدی دو دستگاه نفتی در ارائه خدمات الکترونیکی
سازمان ملی فناوری اطلاعات اعلام کرده، پژوهشگاه صنعت نفت ۲۵ درصد و شرکت ملی گاز فقط ۱۳ درصد از خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه میکنند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، سازمان ملی فناوری اطلاعات در مهر سال گذشته، عملکرد دو دستگاه وابسته به وزارت نفت در اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند را مطلوب ارزیابی نکرد.
آقای حامد هاشمی ملایری مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت نفت همان زمان در این باره گفت: طبق استعلام دریافتی از سازمان اداری و استخدامی، وزارت نفت در زمره دستگاههای اولویت دار نبود.
بر اساس دادههای سازمان ملی فناوری اطلاعات، سال گذشته پژوهشگاه صنعت نفت فاقد عملکرد و شرکت ملی گاز فقط ۱۳ درصد به این درگاه متصل شده بودند.
امسال هم قانون بودجه دستگاههای اجرایی را موظف کرد که خدمات خود را تا پایان آبان از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنند، اما گزارش سازمان ملی فناوری اطلاعات نشان میدهد که با پایان این مهلت قانونی، پژوهشگاه صنعت نفت با ۲۵ درصد و شرکت ملی گاز، باز هم با ۱۳ درصد اتصال خدمات، همچنان به قانون عمل نکرده اند.
آقای عظیم کلانتری اصل رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در این باره میگوید: خدمات آزمایشگاهی ما اتصال پیدا کرده و خدمات عمومی نیز به علت مسائل زیرساختی هنوز متصل نشده که به زودی اتصال پیدا خواهد کرد.
در پژوهشگاه صنعت نفت، هشت خدمت عمومی مانند آموزشهای تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی، خدمات آزمایشگاهی در صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و انرژی و محیط زیست، همچنان غیرفعال است.
شرکت ملی گاز در حال حاضر فقط سه خدمت پرکاربرد را به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل کرده است.
آقای محمد سراجی مدیر فناوری اطلاعات شرکت ملی گاز در این باره گفت: سه خدمت مشاهده قبض، محاسبه قبض، ثبت و بازرسی شکایات را در پنجره هوشمند دولت به مردم ارائه کرده ایم، زیرا مجاز به ارائه آنها در بستر اینترنت بودیم.
۲۵ خدمت دیگر مانند تعویض و تفکیک کنتورهای گاز، نصب و جا به جایی علمک گاز و اشتراک پذیری، هنوز در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ارائه نشده اند.
مدیر فناوری اطلاعات شرکت ملی گاز درباره این دسته از خدمات میگوید: با توجه به این که سامانههای شرکت ملی گاز در بستر اینترنت نیست و در شبکه اینترانت داخلی این شرکت است، باید سامانهای را طراحی میکردیم که بتوانیم این خدمات را به صورت امن به مردم ارائه دهیم.
این مسئول همچنین گفته، پس از این که نهادهای نظارتی تاییدیه امنیت سایبری را بدهند، بلافاصله همه ۲۸ خدمت را در سامانه جدید منتشر میکنیم.
مدیران این دو دسته وابسته به وزارت نفت، همچنان تاریخ دقیقی را برای اتصال ۱۰۰ درصدی به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند تعیین نمیکنند.
گزارش از محمد الماسی - خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صداوسیما