پخش زنده
امروز: -
مدرس، مشاور و پژوهشگر آموزشی گفت: حتما و قطعا، کار تشریحی خوب و مرغوب، زمینهساز کار تستی عالی و اساسی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای پدرام زاویه درمورد نکات کلیدی و کاربردی ویژۀ امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل دانشآموزان کنکوری، گفت: برای استفادۀ پربازده و بهرهمندی بهینه از ایّام امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل، لازم است داوطلبان کنکور سراسری، دانشآموزان پایۀ دوازدهم، مشاوران، دبیران و مدیران مدارس و آموزشگاههای سراسر کشور و والدین دانشآموزان، به چند نکتۀ کاملاً کاربردی و کلیدی توجه کنند.
۱-حتماً و قطعاً، کارِ تشریحیِ خوب و مرغوب، زمینهساز کارِ تستیِ عالی و اساسی است.
بهعبارتی، کارِ تشریحی مفید و مناسب، بستر و زمینه را برای کارِ تستیِ ممتاز و مؤثّر، مهیّا میکند و کارِ تستی و کارِ تشریحی، بههیچعنوان مستقلّ از هم نیستند.
بنابراین، با کار درخور و سزاوار برای امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل، عملاً و در واقع؛ دانشآموزان پایۀ دوازدهم، برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ آماده خواهند شد.
پس امتحانات پایانی و نهایی را مانع و مُخِلّ و مشکل و مضرّ و مزاحم، محسوب نکنید.
۲-یک ماه بخور نون و تَره، یک عمر بخور نون و کَره!:
تمرکز و توجّه برای تسلّط روی مباحث و مطالبِ نیمسال اوّلِ دروس پایۀ دوازدهم را خیلیخیلی جدّی بگیرید و برای کسب نمرۀ ۴۰ در امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل، کار و کوشش و تلاش کنید نه نمرۀ ۲۰!
این یک ماه را با تمام توانتان کار کنید و یک عمر، از محصولِ مطلوب و مرغوبش، بهرهمند و برخوردار شوید.
چون:
الف) کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، کاملاً کتابمحور خواهد بود، یعنی مبتنی بر متن و محتوای کتاب درسی است و محور و مبنای اصلی و اساسیِ طرّاحی سؤالات کنکور، کتاب درسی میباشد.
دقیقاً همان اتّفاقی که در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ و کنکور دیماه ۱۴۰۱ (نوبت اوّل کنکور سراسری سال ۱۴۰۲) و کنکور تیرماه ۱۴۰۲ (نوبت دوّم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲)، رُخ داد و قبل از برگزاری هر سه کنکور، بهطور مفصّل و مکرّر و مؤکَّد، مطرح کرده بودم!
پس، متن و تمرین و تصویر و شکل و مثال و سؤالِ کتاب درسی را بِجَوید و قورت بدهید...
ب) امکان و توان پاسخگویی به لااَقلّ، ۱۵% تا ۲۰% از سؤالات کنکور سراسری را داشته باشید و کنکور امسال را مُفتومجّانی از دست ندهید!
پ) با توجّه به تأثیر حتمی و قطعی نمرات امتحانات نهایی در نتیجۀ نهاییِ کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، برای امتحانات نهایی، آمادگی حدّاکثری پیدا کنید تا رتبه و نتیجه و وضعیّت و موقعیّتتان را بهبود ببخشید.
ت) با قدرت و لذّت، دیپلمتان را بگیرید نه با منّت و ذلّت!
۳-ظرفیّتسنجی، مسئلهای اساسی و حیاتی است که باید بسیار به آن توجّه شود.
پس در آغاز، با توجّه به برنامۀ امتحانات، مشخّص و معیّن کنید که برای هر درس، چه مقدار زمان در اختیار دارید. سپس ببینید چقدر توان دارید و بر اساس توانتان، تعیین کنید چه میزان از زمانِ موجود برایتان قابلاستفاده است.
در نهایت، متناسب با کلّ زمانِ قابلاستفادهتان، محتوای مطالعاتی و کاری را انتخاب کنید و در برنامه قرار دهید.
۴-کارِ هیبریدی: برای امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل، باید هیبریدی، یعنی ترکیبی و تلفیقی، کار کنید. ترکیب و تلفیقِ کارِ تشریحی و کارِ تستی!
در هر درس، سهچهارم یا بهعبارتی ۷۵% از زمانِ موجود برای آن درس را به کارِ تشریحی و یکچهارم یا بهعبارتی ۲۵% از زمانِ موجود را به کارِ تستی اختصاص بدهید.
۵-الف) تستزنیِ تشریحی: نیمی از زمانِ کارِ تستی را به تستزنیِ تشریحی بپردازید. یعنی تست را بهعنوان سؤال تشریحی و بدون توجّه به گزینهها، حلّ کنید و بررسی و وارسی و تحلیل و تفتیش نمایید.
ب) تستزنیِ سرعتی: نیمۀ دیگرِ زمانِ کارِ تستی را به تستزنیِ سرعتی بپردازید. یعنی تست سرعتی و زماندار بزنید.
تست سرعتی و زماندار، تستی است که در مدّتزمان استاندارد (مدّتزمان پاسخگویی در کنکور سراسری)، پاسخ داده شود.
ب-۱) تستزنیِ سرعتیِ جزئی و بخشبهبخش: قسمتی از تستزنیِ سرعتی (۸۰% از زمانِ تستزنیِ سرعتی یا بهعبارتی ۱۰% از زمانِ کلّ)، بعد از پایان هر بخش و بحث و فصل، انجام شود. یعنی بعد از اِتمام هر جزء، تعدادی تستِ سرعتی از آن، کار شود.
ب-۲) تستزنیِ سرعتیِ جامع و صفرتاصد: بخشی از تستزنیِ سرعتی (۲۰% از زمانِ تستزنیِ سرعتی یا بهعبارتی ۲.۵% از زمانِ کلّ)، بعد از اِتمامِ تمام بخشها و بحثها و فصلها، اجرا شود! یعنی تعدادی تستِ سرعتی، از صفرتاصدِ کتاب، بهشکل جامع و ترکیبی، کار شود.
مطمئنترین و مناسبترین و معتبرترین و مفیدترین مرجع و منبع برای کارِ تستی و حلّ سؤال، مجموعهسؤالاتِ کنکورهای سراسریِ سالهای گذشته است.
دفترچۀ سؤالات کنکورهای سراسریِ سالهای قبل در سایت سازمان سنجش آموزش کشور (www.sanjesh.org) موجود میباشند.
۶-در دروس حفظی و خواندنی، دوسوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۵۰% از زمانِ کلّ) را به خواندن و مطالعه و یکسوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۲۵% از زمان کلّ) را به حلّ سؤال و رفعاشکال، اختصاص بدهید. در واقع، بخش بزرگتر به خواندن و مطالعه، تعلّق میگیرد.
۷-در دروس تحلیلی و تمرینی، یکسوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۲۵% از زمانِ کلّ) را به خواندن و مطالعه و دوسوّم از زمانِ کارِ تشریحی (۵۰% از زمانِ کلّ) را به حلّ سؤال و رفعاشکال، اختصاص بدهید. در واقع، بخش بزرگتر به حلّ سؤال و رفعاشکال، تعلّق میگیرد.
۸-با یاری و همراهی و راهنماییِ مشاور و معلّمان گرامی و گرانقَدرتان، بخشی از زمانِ کارِ تشریحی را به حلّ دقیق سؤالات امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل و امتحانات نهاییِ سالهای گذشته و بررسی عمیق مثالها، سؤالها و تمرینهایی که پُتانسیل بالایی برای طرحشدن در امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل را دارند، اختصاص دهید.
۹-شوربختانه، در کشورمان بیشتر از ۸۰ میلیون کارشناس و مشاور و متخصّص در تمامی اُمورِ زمینی و فضایی و فَرازمینی داریم که در همۀ حوزهها و حیطهها، صاحبنظر و همواره در حال عَرضه و اظهار و ارائۀ نظرات و نگاههای تخصّصیشان هستند. پس لطفاً به نظرات هر کسی، اعتماد و اعتنا نکنید و فقطوفقط از کارشناسِ کارآمد و کاربلد و کارکُشته، راهنمایی و مشورت بگیرید.
۱۰-کوشش کنید از اجرای کارِ خیلی جدّی و قوی و غنی در دوران امتحانات پایانیِ نیمسال اوّل، لذّت ببرید و نتیجه را رها کنید و یقین داشته باشید که با این شیوه، نتیجۀ بهتر و برجستهتری کسب میکنید و احوال و روزگاری نیک و پُرمهر خواهید داشت.
● مثال برای کارِ هیبریدی: فرض کنید برای امتحان یک درس، ۴۰ ساعت زمان دارید.
۷۵% از زمانِ کلّ، یعنی ۳۰ ساعت را به کارِ تشریحی، اختصاص میدهید.
۲۵% از زمانِ کلّ، یعنی ۱۰ ساعت را به کارِ تستی، اختصاص میدهید.
نصف زمانِ کارِ تستی یعنی ۵ ساعت را به تستزنیِ تشریحی و نصف دیگرِ زمانِ کارِ تستی یعنی ۵ ساعت را به تستزنیِ سرعتی، میپردازید.
۱۰% از زمانِ کلّ یعنی ۴ ساعت را برای مجموعۀ تستزنیهایِ سرعتیِ جزئی و بخشبهبخش و ۱ ساعت برای تستزنیِ سرعتیِ جامع و صفرتاصَد، در نظر میگیرید.
اگر درسِ حفظی و خواندنی باشد، ۵۰% از زمانِ کلّ یعنی ۲۰ ساعت را به خواندن و مطالعه و ۲۵% از زمانِ کلّ یعنی ۱۰ ساعت را به حلّ سؤال و رفعاشکال، اختصاص میدهید.
اگر درسِ تحلیلی و تمرینی باشد، ۲۵% از زمانِ کلّ یعنی ۱۰ ساعت را به خواندن و مطالعه و ۵۰% از زمانِ کلّ یعنی ۲۰ ساعت را به حلّ سؤال و رفعاشکال، اختصاص میدهید.