پخش زنده
امروز: -
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاونت امور رسانهای و تبلیغات تغییر نام پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری ها، پایگاههای خبری، پیام رسانها و تبلیغات در فضاهای شهری و رسانهای در حوزه کاری این معاونت قرار دارد.
آقای فرشاد مهدی پورمعاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد در گفتگو با شبکه خبر درباره این تغییر نام که به علت تغییر سپهر رسانهای کشور است، گفت: سپهر رسانهای کشور طی دهه گذشته کاملا متحول شده است، ما در گذشته فقط در حوزه رسانهها با مطبوعات روبرو بودیم یا نشریات چاپی مثل مجلات به مرور پایگاههای خبری، سایتهای خبری و خبرگزاریها هم به این مجموعه اضافه شدند، در ایام اخیر ما بحث فعالان رسانهای یا انسان رسانهها را در بسترهای مختلف داریم، حرکتی که به سمت شبکههای اجتماعی صورت گرفته در حوزه رسانه سرعت آن بسیار بالا است علاوه بر این ماهوارههای خبری هم در این مجموعه بودند، ولی به زبان فارسی اضافه شدند، همه اینها تغییرات مهمی را در سپهر رسانهای به وجود آورده است و به نظر میرسید که ما نیازمند تغییری هستیم که نسبت به این فضا ادبیات جدیدی به وجود آورد.
وی درباره تغییر رویکردها هم گفت: بخش تغییر رویکرد از گذشته در معاونت ظهور داشته، ولی نیازمند تسریع و تسهیل آن هستیم مثلا ما طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی در حوزه اخبار جعلی مسئولیتهایی بر عهده ما و سایر دستگاههاست که متولی پیگیری و اجرایی سازی آن به عهده معاونت مطبوعاتی است، ما نیازمند این بودیم که این را با سرعت و قدرت بیشتری ادامه دهیم یا در مورد پلتفورمها یا سامانهها یا کانالهای خبری که در بسترهای مختلف فعالیت میکنند، ما به دلیل سرایت محتوا درصد قابل توجهی از مصرف کنندگان به سمت شبکههای اجتماعی رفتند به طور طبیعی باید نسبت به ساماندهی آنها، صدور مجوز برای آنها حرکت میکردیم.
وی ادامه داد: محتوای بصری در رسانهها تولید میشود که این نیازمند نظارت است و نیازمند به جواز دادن از حیث این که دچار اختلال نشود، اینها نکاتی است که در حوزه رسانه با آنها روبرو هستیم، البته بر مبنای قانون اساسی ما نظارت پیشگیری در این حوزه نداریم و این از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی است که در حوزه رسانه نظارت پیشگیری اعمال نمیکند.
آقای مهدی پور در خصوص این که تغییر رویکردها شامل چه رسانههایی میشود، گفت: این تغییر رویکرد شامل همه رسانهها میشودو مختص به مطبوعات نیست، ما برای این کار رتبه بندی رسانههای مجازی را هم فعال کردیم البته وجود داشته ما به روزرسانی کردیم، پایگاههای خبری امسال رتبه بندی شدند، خبرگزاریها با مشورت خودشان موضوع رتبه بندی آنها در دست بررسی است که بتوانند از این طریق در یارانهها و آگهیها و سایر حمایتها مشمول شوند، به طور طبیعی همه سامانههای حمایتی و هدایتی و نظارتی تابع این تغییر، در حال بازنگری و اصلاح است.
آقای مهدی پور در خصوص این که این تغییر نام میتواند تغییری در قانونها ایجاد کند، گفت: ما تعداد قابل توجهی قوانینی داشتیم از حدود سالهای ۹۳ و ۹۴ به این طرف که برای اجرای آنها نیازمند این تغییر نام بودیم، نه این که با این تغییر نام نیازمند این باشیم که قوانینی را اجرا کنیم مثلا در سال ۹۵-۹۶ شورای عالی فضای مجازی مقررهای را دارد در مورد فعالان رسانهای که بیش از ۵ هزار دنبال کننده دارند، این تنظیم گری اش را برعهده معاونت مطبوعاتی و هیات نظارت بر مطبوعات گذاشته، ما برای این کار نیازمند سازو کاری هستیم که فراهم شده و به زودی بخشهایی از آن رو نمایی میشود.
وی ادامه داد: رفتن به سراغ قوانین و مقررات جدید یک بحث است که دنبال میکنیم، مثلا سازمان نظام هیات روزنامه نگاری جمهوری اسلامی را داریم تعقیب میکنیم، آیین نامههای مرتبط، آیین نامههای مربوط به خبرنگاری، آیین نامههای مربوط به فعالیت صنفی اینها در حال بروز رسانی شدن است، اما ما آنقدر مقرره و قوانینی داریم که برای آنها نیازمند این بودیم که ادبیات موضوع از صرف حوزه مطبوعات به حوزه رسانه ارتقا پیدا کند.
وی درباره این که آیاتغییر قانون مطبوعات در دستور کار هست، هم گفت: ۲ لایحه در دولت از قبل مطرح بوده، یکی لایحه تغییر قانون مطبوعات مطرح بوده که تبدیل میشود به قانون مطبوعات و خبرگزاریها که آن را ما مجدد داریم بازنگری میکنیم به علت همین تغییر و عنوان که با ادبیات این حوزه کاملا همخوان باشد، موضوع دیگر همین آیین نامه سازمان نظام حرفه روزنامه نگاری جمهوری اسلامی است که یک سازمان حرفهای برای روزنامه نگاری جمهوری اسلامی تاسیس شود که این هم در دولت مطرح است و امیدواریم این لایحه به مجلس برود و تصویب شود، به هر حال این هم ایدهای بوده که حدود ۱۰ سال پیش ما اصلاحات این حوزه را ۲ بخش کنیم.
آقای مهدی پور درباره این که آیا این تغییر نام به این معنی هست که نظارتهای سختگیرانه تری اعمال میشود چه بعد از انتشار و چه قبل انتشار گفت: ما طبق قانون قبل از انتشار نمیتوانیم نظارت کنیم در حوزه رسانه، ولی در حوزه تبلیغات امکان پذیر است و قانون اجازه آن را داده است، ما اگر بتوانیم همین مقررات موجود را و قواعد موجود را به طور کافی اجرا کنیم کفایت میکند و مقررات متعددی هم در این حوزه وجود دارد. (هر آنچه را که قانون تصویب کرده اجرا میکنیم)
وی در زمینه صدور مجوز چه در حوزه تبلیغات و چه در حوزه رسانه گفت: تنوع مجوزها بسیار زیاد است، ما برای حدود بیش از ۲۰ رسانه مجوز صادر میکنیم، مجوزها باید تابع قوانین و مقررات باشند و باید فعالیت حرفهای اشان احراز شود، اوایل سال ۸۵ ما حدود ۱۵۰۰ رسانه داشتیم، این عدد در سال ۹۲ به ۲ برابر افزایش پیدا میکند و زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم این عدد به ۱۴ هزار رسانه رسیده بود، این جهش متناسب با نیازمندی کشور شاید نباشد و با آمایش رسانهای کشور هم تطبیق نمیکند، از این لحاظ میل به افزایش رسانه باید متناسب با نیاز کشور باشد و ما تلاش میکنیم که احراز کنیم به لحاظ فعالیت حرفهای که رسانهها و کسانی که مایل هستند وارد این حوزه شوند چه صلاحیتهایی دارند و میتوانند این حوزه را انجام دهند یا خیر، امروز حدودهزار و ۴۰۰ رسانه در کشور فعالیت میکنند که مرتبا ما درخواستهای جدیدی برای اضافه شدن به آن را داریم.
آقای مهدی پور در پایان در خصوص کانالهای تبلیغاتی هم گفت: تعداد کانالهای تبلیغاتی هم جهشی بوده حدود ۱۵ هزار کانال تبلیغاتی در کشور در حال فعالیت هستند، موضوع تبلیغات، رسانهای است که به جهتی از رسانههای دیگر هم مخاطب دائمی دارد و هم مخاطب متنوعتر دارد، سرعت انتشار آن هم عوض شده هم فضای مجازی به آن اضافه شده و هم شبکههای ماهوارهای، ما مایلیم که با همکاری کانالهای تبلیغاتی بتوانیم در این بسترها هم نظارت کنیم و هم اجازه کسب و کار در اینجا داده شود و هم به اقتصاد این حوزه توجه شود، چون اقتصاد این حوزه تابع فناوریهای نوین به شدت آسیب پذیر شده، هوش مصنوعی این حوزه را آسیب پذیر کرده و باید ما بتوانیم با کمکهایی که صورت میگیرد این حوزه را سرپا نگه داریم.