پخش زنده
امروز: -
قیمت هر لیتر سوخت یارانهای هواپیما ۶۰۰ تومان، اما قیمت هر لیتر بنزین یارانهای ۱۵۰۰ تومان است؛ در حالی که درصد افراد استفاده کننده از هواپیما کمتر از افرادی است که از خودرو استفاده میکنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ارزانتر از آب، تعبیر کارشناسان برای توصیف قیمت بنزین است که حالابه ادبیات مسئولان هم راه یافته.
هفته پیش بود که وزیر کشور با در دست گرفتن یک بطری آب معدنی در جمع دانشجویان، قیمت یک لیتر بنزین را ارزانتر از یک بطری آب دانست، اما معاون وزیر نفت میگوید: سوخت دیگری وجود دارد که از بنزین هم ارزانتر است.
به گفته آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی: سوخت هواپیمایی از سنوات گذشته لیتری ۶۰۰ تومان است.
دولت سوخت ارزان به شرکتهای هواپیمایی میدهد تا بلیت به دست مسافران حملونقل هوایی، گران نرسد اما صحبتهای مسافران نشان میدهد که یارانه سوخت هواپیماها، به جیب مردم نمیرود.
آقای مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، بهمن سال گذشته در یک نشست خبری پس از طرح سوالاتی درباره گران فروشی بلیت و دریافت سوخت یارانه ای، با بیان این که اجرا نشدن قانون آزادسازی بلیت هواپیماها باعث ایجاد شبکه فروش ناسالمی شده، گفته بود: سود آن در جیب عوامل واسطه و دلال میرود.
انجمن شرکتهای هواپیمایی میگوید که این یارانه خرج نوسازی ناوگان هواپیمایی هم نمیشود و فقط عاملی برای تعیین دستوری قیمت بلیت هواپیما شده است؛ به گفته آقای عبدالرضا موسوی رئیس این انجمن، شرکتهای هواپیمایی تمایل دارند که سوخت را به قیمت آزاد بخرند و بتوانند بلیتها را هم با قیمت آزاد بفروشند.
مردم میگویند حالا که این یارانه به دست مردم نمیرسد، دولت باید آن را برای مسائل مهمتر زندگی آنها خرج کند؛ مانند کمک به کاهش هزینه رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی مانند قطار که درصد بیشتری از مردم از آن استفاده میکنند یا نوسازی مدارس و کتابخانهها یا حتی حمایت از اقشار ضعیف و معلولان.
به گفته مسئولان انجمن شرکتهای هواپیمایی، برخی فشارهای غیرقانونی مانع از اصلاح این فرآیند توزیع یارانه میشود؛ این فشار هم عمدتا از سوی افرادی است که بیشترین سهم را از حمل و نقل هوایی دارند.
آنها به برخی از دستگاههای دولتی یا سه دهک مرفهی از جامعه اشاره میکنند که طبق دادههای مرکز ملی آمار، بیشترین سهم را از سفرهای هوایی دارند.
آقای مرتضی زمانیان عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به دادههای مرکز ملی آمار می گوید: عمده سفرهای هوایی مربوط به دولت است و ۸۵ درصد سفرها را سه دهک ثروتمند جامعه انجام میدهند.
حالا وزارت نفت برای کاهش یارانه پرداختی به سوخت هواپیماها، پیشنهادی را به دولت ارائه کرده؛ آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در این باره میگوید: پیشنهاد داده ایم که در این قضیه بازنگری انجام شود.
بر اساس آمارهای سازمان برنامه و بودجه، دولت سالانه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه را به سوخت هواپیماهایی تخصیص میدهد که کمتر از دو درصد حملونقل کشور را انجام میدهند.
گزارش از رقیه هویدا - خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صداوسیما