پخش زنده
امروز: -
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بیمه به مراکز درمانی با تاخیر هفت ماهه انجام میشود و همین موضوع مانع عقد قرارداد مراکز درمانی خصوصی با بیمهها است و در حال حاضر ۱۰۰ مرکز درمانی بدون قرارداد با بیمهها هستند.
به گزارش خبرگزاری ضدا و سیما، دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در برنامه صف اول شبکه خبر با انتقاد از بیمه های پایه که مطالبات مراکز و مؤسسات طرف قرارداد را به موقع پرداخت نمیکنند، گفت: در قانون آمده که بیمهها بابت تأخیر در پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد، باید به نرخ اوراق مشارکت جریمه بدهند.
مشروح این گفتگو:
سوال: امروز یکی از بیمارستانهای بزرگ ۲۶۰ تخت خوابی در فردیس که کنار تهران است و تا امروز هم بیمارستانی نداشت افتتاح شد.
در ابتدا یک گزارش در این زمینه ببینیم.
سوال: یکی از راهبردهایی که دولت در دور دوم سفرها دارد این است که طرحهای عمرانی که نیمه کاره هستند را زودتر به بهرهبرداری برساند و بودجههای خوبی هم برای آن اختصاص داده است. الان تاثیر راهاندازی بیمارستان در فردیس که حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد از لحاظ درصدی که در آنجا تحت پوشش قرار میگیرند چیست؟
کریمی: در همین دو ساله دولت، در کل کشور حدود ۱۶ هزار تخت به تختهای بیمارستانی اضافه شد. در کشور الان ۱۶۰ هزار تخت داریم این عدد یعنی اینکه ۱۰ درصد کل تختهای قبل از انقلاب و بعد از انقلاب فقط در این دو سال ساخته شده است، تاثیرش به اندازه ۱۰ درصد درمان در دسترس شده است و در فردیس ما اصلاً بیمارستان نداشتیم، استان البرز یکی از استانهایی است که بسیار پرجمعیت است متاسفانه استان البرز از نظر سرانه تخت جزو استانهای آخر است و رویکرد وزارت بهداشت در دولت مردمی، عدالت است.
یعنی ما باید بتوانیم درمان را در دسترس همه مردم قرار بدهیم، به همین جهت با دستوری که رئیس جمهور دادند و عنایتی که مقام عالی وزارت داشتند و همه عزیزانی که حمایت کردند در همین یک سال و خردهای، چون سفر قبلی رئیس جمهور فروردین سال گذشته بود و الان افتتاح شد، در گزارش گفته شد ۵۵ درصد پیشرفت داشت این ۵۵ درصد ساختمانی است یعنی ۴۵ درصد باید ساختمان تکمیل شود و ۱۰۰ درصد تجهیزات هم باید برود که این کار انجام شد، از پولی که گفته شد ۷۰۰ میلیارد، حدود ۳۰۰ میلیارد برای تجهیزات بود البته بیشتر از این است، همه اینها تامین شد به جهت این که ما در فردیس ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داریم نمیشد این جمعیت برای مشکلات درمانی شان به جای دیگر برود خدا را شکر با اتفاقی که افتاد این بیمارستان در دسترس مردم قرار گرفت که الان ۲۶۰ تخت دارد، ۵ اتاق عمل دارد، نزدیک به ۴۰ تخت ویژه دارد و مشکلات مردم را آنجا انشالله حل خواهد کرد. در کل کشور هم این تختهایی که وجود دارد در تمام جغرافیای کشور گسترده است.
سوال: طی ۲ سال گذشته چه تعداد تخت افزایش پیدا کرده است؟
کریمی: ۱۶ هزار تخت اضافه شده و مقیاس آن هم میشود ۱۰ درصد کل تختهایی که از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب فقط در همین دو سال اضافه شده است، ۴۷ هزار تخت دیگر را هم در دست ساخت داریم که به نظر میآید تا پایان این دولت ما بتوانیم ۱۵ -۱۶ هزار تای دیگر تحویل بدهیم، چون میدانید بیمارستان ساختن یک فرایند زمان بر است، ولی با همتی که وجود دارد و با سرعتی که وجود دارد به نظر میآید معادل همین که در این دو سال ساخته شده و تحویل داده شده تا ۲ سال آینده هم بتوانیم همین مقدار اضافه کنیم که در مجموع در این دولت چیزی حدود ۳۰ تا ۳۱ هزار تخت به تختهای بیمارستانی اضافه خواهد شد.
سوال: توزیع تختهای بیمارستانی در مناطق مختلف، یعنی آن که در شرقیترین منطقه کشور است و آن که در غربیترین منطقه کشور است چطور است؟
کریمی: نقشهای از تختهای بیمارستانی کشیده شد، استانهایی که مشکل سرانه تخت داشتند در اولویت قرار گرفتند و طرحها به ترتیب همین اولویت شروع به تکمیل شدن کرد، الان نگاه به این صورت است که ما استانهایی که کمبود تخت دارند با سرعت بیشتری تختهایشان را تکمیل کنیم مثلاً در کُنارک ما در همین دوره بیمارستان افتتاح کردیم منطقهای بسیار محروم، در ایلام بیمارستان رازی افتتاح شد، در استانهایی که محروم بودند این تختها ساخته شده و افتتاح شده است. یک سری از استانهایمان سرانه تختشان خوب است مثل استان یزد، سمنان، زنجان، تهران از خیابان آزادی به بالاتر والا کمربند جنوبی تهران جزو محرومها است و اولویت ما این بود که مثل شهریار که اخیراً افتتاح شد در این کمربند جنوبی تهران باید حتماً بیمارستانهایمان را هرچه سریعتر تکمیل کنیم، یک سری استانها سرانه تختشان از میانگین پایینتر است مثل البرز، سیستان و بلوچستان و قم، جالب است البرز و قم که نزدیک به تهران هستند احتمالاً به همین دلیل در گذشته کمتر به آنها توجه شده است.
سوال: متاسفانه تحت الشعاع تهران قرار گرفتهاند.
کریمی: بله بوشهر و هرمزگان اینها استانهایی هستند که از میانگین سرانه تخت کشور فاصله دارند و سرعت را ما در آنجا افزایش دادیم، حتی خراسان رضوی که به نظر میآید برخوردار باشد الان جزو استانهایی است که سرانه تختش خوب نیست به جهت جمعیت بسیار زیادی که آنجا وجود دارد.
سوال: یکی از دغدغههایی که وجود دارد تامین کادر درمان اعم از پزشک و سایر کسانی است که باید خدمات را ارائه بدهند . وضع ما در این حوزه چطور است؟
کریمی: ما کادر درمان را از چند راه تامین میکنیم یک راه استخدام است که اخیراً مستحضر هستید که ۲۵ هزار مجوز برای استخدام به وزارت بهداشت داده شد، ما این ۱۶ هزار تخت را که راه انداختیم به ازای هر تخت حدوداً دو و نیم تا سه نفر نیاز به پرسنل دارد اعم از پزشک و پرستار و پشتیبان و خدمات، بنابراین یک مجوز حدود ۵۰ هزار تایی ما لازم داریم، الان برای ۲۵ هزار تا از آن مجوز صادر شد انشالله ۲۵ هزار تای دیگر قول داده شده که صادر شود. راه دیگر آن نیروهای تعهداتی هستند، یعنی طرحهایی که میدانید پزشکان بعد از اینکه فارغ التحصیل میشوند ۲ سال طرح دارند، پرستاران به همین تناسب طرح دارند، رشتههای پزشکی که فارغ التحصیل میشوند به این صورت است پس یک گروه هم تعهداتی هستند. یک گروههایی هم خرید خدمتی هستند یعنی کسانی که با ما رابطه استخدامی ندارند، ولی میآیند با ما قرارداد میبندند، خدمت ارائه میدهند و ما به ازای خدمتی که ارائه میدهند دستمزدشان را پرداخت میکنیم. از مجموع این روشها ما داریم نیروهای مراکز درمانی مان را تامین میکنیم و مراکز خصوصی هم که خودشان نیروهایشان را تامین میکنند و پرداختیهایشان به این صورت است.
سوال: یعنی ما باید امیدوار باشیم که ضریب اشغال تخت در بیمارستانهایی که تازه به بهرهبرداری رسیده یا میرسد با کمبود نیروی پزشک و سایر نیروهای ارائه دهنده خدمات درمانی مواجه نشوند و ضریب اشغال تخت اگر ۱۰۰ درصد هم بشود مشکلی نخواهیم داشت.
کریمی: ضریب اشغال را ما هیچ وقت روی ۱۰۰ درصد نمیبریم البته بعضی از بیمارستانهایمان الان به این حالت شده است، ضریب اشغال بهتر است حول و حوش ۷۰ تا ۷۵ درصد باشد، ۲۵ درصد به عنوان ذخیره استراتژیک وجود داشته باشد اگر بحران یا مشکلی به وجود آمد بیمارستانها با مشکل مواجه نشوند. بیمارستانها ابتدا که افتتاح میشوند یک مرتبه روی ۷۵ درصد نمیآیند به تدریج بخشها تکمیل میشوند، از نظر این که بتوانند فرایندهایشان را انجام بدهند و معمولاً ظرف مدت ۶ ماه تا یک سال به این مقدار میرسند این تختهایی که الان اضافه شدند، چون عمدتاً در مناطق محروم هستند و جاهایی که تخت نبوده خیلی سریع ما به آن عددها خواهیم رسید به همین جهت مجوزی هم که برای استخدامها داده شد عمدتاً برای تکمیل کادر همین بیمارستانها است.
سوال: بعد از موضوع تختهای بیمارستانی و راهاندازی بیمارستانها، موضوع دیگری که در حوزه درمان وجود دارد و از مؤلفههای اساسی است بحث بیمهها است، گزارشی در مورد بیمهها ببینیم.
" پخش گزارش"
سوال: در گزارش داشتیم که حدود ۱۱۰ مرکز هستند که هنوز با بیمه قرارداد منعقد نکردند.
کریمی: این، چون قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده در لایحه برنامه هفتم هم است ما الزام کردیم و ابلاغ کردیم البته در قانون یک چیز فکر میکنم اشتباه بود، لغو قرارداد یا ابطال پروانه در آن نیست، زمان تمدید یا صدور پروانه باید قرارداد با بیمهها داشته باشند و این الزام شده و ما داریم اجرا میکنیم ، مراکز دولتیها که همه قرارداد دارند. علت اینکه بعضی از مراکز تمایل ندارند با بیمهها قرارداد ببندند علت آن بدحسابی بیمهها است و برخلاف چیزی که در گزارش بود الان متوسط پرداخت بیمهها ۷ ماه عقب است، طبق قانون الحاق ۲ که حدود سال ۹۲،۹۳ است بیمهها باید ظرف یک ماه ۶۰ درصد مطالبات و ظرف ۳ ماه تسویه کنند.
الان از این قانون ۱۰ سال گذشته است و جزو قوانین دائمی هم است، قانون بودجه نیست که بگوییم برای یک سال باشد، یک تحقیق و تفحص بگذارید خبرنگاری برود، یک مدعی العموم ورود کند ببیند که کدام بیمهها تا به حال به این قانون در این ۱۰ سال عمل کردند؟ در همان قانون دیده شده اگر نتوانند ظرف ۳ ماه پرداخت کنند باید به نرخ اوراق مشارکت جریمه بدهند، یک ریال تا به امروز آیا به مراکز جریمه دادهاند؟ خیر؛ بنابراین اگر بخواهیم به معلول بپردازیم مشکلات خیلی بیشتر از وقتی است که به علت بپردازیم، الان قدم بعدی این است که فرض کنید مرکزی نرفت قرارداد ببندد، ما باید پروانه به آن ندهیم، مرکز بدون پروانه را طبق قانون باید پلمپ کنیم و ببندیم آیا الان شرایطی وجود دارد که ما بتوانیم ۱۱۰ بیمارستان را ببندیم؟
ما الان برای افتتاح بیمارستانها داریم تلاش میکنیم فکر نکنید اینها همه بیمارستانهای خصوصی هستند بعضی از بیمارستانهای ملکی تامین اجتماعی و بیمارستانهای نظامی الان با بیمههای پایه دیگر قرارداد نبستند یعنی من باید بیایم بیمارستانهای ملکی این مراکز را پلمپ کنم غیر از بیمارستانهای خصوصی، اصلا امکان آن وجود ندارد و در شرایطی که دیده شده یا مثلاً مشکل دیگری که دیده نشده این است که اگر من پروانه ندهم اصلاً آن بیمارستان نمیتواند دوباره قرارداد ببندد، چون شرط قرارداد بستن این است که پروانه داشته باشد جایی که پروانه ندارد دیگر بیمارستان حساب نمیشود، اینها دیده نشده است. به نظر من به جای اینکه بیاییم خودمان را با صد هزار مرکز درمانی، ۱۵۰ هزار پزشک و حدود ۱۰۰ هزار فارغ التحصیلان گروه پزشکی پروانهدار مواجه کنیم، ما سه چهار تا بیمه پایه داریم، مدیرعاملان این بیمهها را بیاوریم و آنها را موظف کنیم که به موقع پرداخت کنند.
سوال: الان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلسات مشترکی با وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی در حوزه بیمهها داشته یا خیر؟
کریمی: بله مکرر جلسه وجود داشته، هم در سطح وزیران عزیز در حضور روسای دانشگاهها حتی تفاهمنامههایی هم بوده که ظرف دو ماه تسویه شود، در مجلس جلساتی بوده، ولی انجام نشده است به نظرم به جای اینکه بیاییم این همه از قوه قهریه بخواهیم استفاده کنیم که پروانه ندهیم، پلمپ کنیم، تعطیل کنیم، بیمارستان که تعطیل میشود بالای ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر شغلشان را از دست میدهند تعداد زیادی از مریضان امکان درمانیشان را از دست میدهند به جای این کارها سه چهار نفر هستند که مسئولین بیمهها هستند مجبورشان کنیم که پول مراکز را بدهند وقتی مرکزی با بیمه قرارداد میبندد بیمارانش بیشتر میشوند یعنی به صورت ذاتی یک مرکز دوست دارد که با بیمه قرارداد داشته باشد که بیمارانش بیشتر میشوند و بهرهوریاش بالاتر میرود، ولی وقتی یک مرکز خصوصی میداند وقتی با بیمه قرارداد ببندد قرار است پولش را بیمه ۷ ماه دیگر بدهد و ورشکست میشود، نمی بندد.
حالا من یک سوال دارم من کارمند وزارت بهداشت، کارگران عزیز وقتی میخواهند حقوقشان را بگیرند سهمیه بیمه را چه زمانی از آنها کم میکنند؟ قبل از اینکه بدهند، برداشتهاند. خوب چرا بیمه پرداختی مراکز درمانی را ۷ ماه با تاخیر میدهد؟ خوب شما که پول را قبل از آن گرفتید خوب بدهید. آن ناکارآمدی بیمه نمودش این میشود که آن مرکز میخواهد با بیمار آزاد حساب کند و بعد به او صورت حساب بدهد بگوید خودت برو از بیمه بگیر و این وسط مردم اذیت میشوند. وقتی سازمانهای بیمهای پول را دارند قبل از پرداخت کارگر و کارمند کم میکنند، خواهش میکنیم طبق قانون عمل کنند ۶۰ درصد ظرف یک ماه و تسویه ظرف سه ماه، مطمئن باشید این مراکز برای انعقاد قرارداد صف میکشند.
سوال: صنعت بیمه در کشور ما شاید خیلی به سمت صنعتی شدن نرفته که فراگیر باشد، بیمههای متعدد آورده شود ما فقط چند بیمه محدود را داریم در صورتی که در کشورهای دیگر بیمههای متعدد وجود دارد که گاهی اوقات بسیار جالب است الان مردم باید در این حوزهها چه کار کنند؟
کریمی: مردم دارند عوارض مشکلات را تحمل میکنند، ما باید یک کارهایی انجام بدهیم الان همین ناکارآمدی که شما به آن اشاره کردید در تعرفههای پزشکی هم خودش را نشان داده است. سال ۹۰ کار جزء حرفهای برای جراحی در بخش خصوصی ۳۶ هزار تومان بوده است، امسال حدود ۷۰ هزار تومان است علت چیست؟ چون در شورای عالی بیمه ۷ نفر از گروهی که ۹ نفر عضو دارد، ۷ تا از آنها بیمهها و سازمان برنامه و بقیه هستند که باید این پول را بپردازند و دو عضو هم وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی دارد هر طور رای گیری بکنند آن ۷ تا غلبه میکند، نتیجه این میشود که تعرفهها به شدت در این سالیان گذشته سرکوب شده و از آن قیمت واقعی فاصله گرفته است و نتیجه باز، پرداخت از جیب مردم میشود یعنی وقتی بیمه نمیخواهد آن پول را پرداخت کند این خدمت یا باید تعطیل شود یا قطعاً به مردم منتقل میشود، من خواهشم این است که حتماً به این قضیه ورود بشود بیمهها هم اگر منابع ندارند بالاخره یک فکری به حال منابعشان بشود مثل چیزی که شما فرمودید این یک صنعت است، این نیست که صرفاً بیایند حق بیمه بگیرند برای درمان، خوب درمان هزینههای زیادی است و ممکن است ورشکستشان کند.
ولی راههای دیگری وجود دارد که این صنعت پا بگیرد و قوی شود مثل بقیه کشورها مردم نباید این پول را بدهند باید قیمتها واقعی، ولی از طریق بیمهها پرداخت شود. این بحثهای بیمه یک علم است من تخصصش را ندارم، ولی حتماً روشهایی وجود دارد که بیمهها بتوانند توانمند شوند، و پرداخت از جیب مردم کاهش پیدا کند.
سوال: دغدغهای که در حوزههای تخصصی وجود دارد این است که ممکن است نیروهای متخصص به مناطق محروم یا بهتر است بگوییم به مناطق دور افتاده نروند یکی از آن حوزهها هم احتمالاً بحث پزشکان متخصص است که ممکن است این اتفاق بیفتد و ما در برخی از شهرستانها یا شهرها یا مناطقی که فاصله زیادی نسبت به مرکز دارند با کمبود نیروی متخصص مواجه بشویم، شما به عنوان سکاندار درمان کشور که یکی از وظایفتان این است که نظارت کنید که این عدالت اجتماعی یا عدالت درمانی به مرحله اجرا در بیاید در این زمینه چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
کریمی: یک قسمت از دوره خدمت پزشکان به عهده ما است، چون اینها متعهد هستند در مدت ۲ سالی که تعهد دارند در هر مقطعی پزشکان عزیز را بعد از اینکه فارغ التحصیل میشوند در مناطق محروم توزیع میکنیم یعنی اصلاً تهران بسته است و برای تهران اینها را توزیع نمیکنیم میروند به شهرهای مختلف در مناطق محروم خدمت رسانی را انجام میدهند بعد از این که پزشک عزیز تعهداتش تمام شد دیگر با ما رابطه استخدامی ندارد و الزامی هم ندارد ما باید انگیزه ایجاد کنیم، این انگیزه جزو چیزهایی است که ما درخواست داریم هم از مجلس، هم از بیمهها، هم از بقیه عزیزانی که تصمیم گیر در این زمینه هستند مانند سازمان برنامه باید فرق داشته باشد مالیاتی که یک پزشک در منطقه محروم میدهد با مالیاتی که در تهران میدهد باید فرق داشته باشد تعرفهای که در منطقه محروم وجود دارد با تعرفه در مناطق دیگر البته یک تعرفه ترجیحی وجود دارد.
ولی اصلاً چشمگیر نیست که بخواهد انگیزه ایجاد کند که فرد به خاطر آن به منطقه محروم برود، در این دوره کاری که ما انجام دادیم مثلاً سقف آن کارانه در منطقه محروم برداشته شد که آن عزیزان هر چقدر آنجا خدمت ارائه کنند ما دستمزدشان را که البته اگرچه با همین تعرفههای ناچیز، ولی داریم پرداخت میکنیم، پلکانها برای مناطق محروم اصلاح شد تقریباً ۱۰ درصد بالاتر از پلکانهایی که در مناطق برخوردار وجود دارد تعرفه ترجیحی برایش گذاشته شد، مدت زمان طرح آنها در مناطق محروم یک مقدار کمتر میشود امتیاز برای تاسیس مطب در مناطق محروم بیشتر داده میشود، ولی اینها همه را که جمع کنیم ممکن است باز هم خیلی انگیزه نباشد، حتماً سازمان برنامه و مجلس باید بودجههایی را برای این قضیه تخصیص بدهد که بتوانیم با انگیزه پزشکان را در مناطق محروم نگه داریم نه اینکه با الزام بخواهیم این کار را بکنیم، بالاخره نیروی انسانی اگر ناراضی باشد به یک بهانهای بالاخره آنجا را ترک میکند و نمیماند باید حتما انگیزه ایجاد کنیم کارهایی که در دست وزارت بهداشت بوده در این دو سال انجام شده است، ولی برای ادامه آن انتظار داریم که انشاالله هم قانونگذاران و هم بقیه تصمیم گیران به وزارت بهداشت کمک کنند.
سوال: آیا در حوزه بومی گزینی برای دانشگاههای علوم پزشکی هم در وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی کاری انجام شده است؟
کریمی: بله امسال یکی از چیزهایی که خیلی به آن تاکید شد بومی گزینی بود در تکمیل ظرفیت و برای این یک سهم خاصی گذاشته شد که افرادی که بومی هستند بتوانند در دانشگاهها بهتر قبول بشوند و برگردند به شهر خودشان و در آنجا خدمت کنند، برای بورسیه هم دارد کارهایی انجام میشود که از همان ابتدا بورسیه آن دانشگاههایی که مناطق محرومتر هستند بشوند و بتوانند بروند آنجا و خدمت کنند.
سوال: موضوع دیگری که وجود دارد همین پزشکانی که در چارچوب جوانی جمعیت صاحب فرزند میشوند گاهی گلهمند هستند از این که ممکن است آنها را به شهرهای خودشان منتقل نکنند در این زمینه شما تدبیری دارید؟
کریمی: بله قانون جوانی جمعیت یک ماده ۲۷ دارد که گفته پزشکانی که مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان میشوند در شهر خودشان خدمت کنند و به ازای هر فرزند هم ۶ ماه از تعهداتشان کم شود این در وزارت بهداشت انجام میشود.
تعهدات گروههای پزشکی همه شامل این قانون نیست یعنی ما قانونهای مختلف داریم برای تعهدات مختلف، تمام کسانی که این قانون شامل آنها میشده اجرا شده است و در شهر خودشان توزیع میشوند و آن شش ماه هم که گفته شده کم میشود، ولی عزیزان دیگری هم هستند که طبق قوانین دیگری تعهدات دارند آن مشمول این قانون نمیشود و طبق قانون خودشان انجام میشود. تسهیلات دیگری هم وجود دارد مثل کاهش شیفتهایی که برای مادران که در آخرین نشستی که بود مصوب شد شیفتهایشان کمتر شود در مورد مرخصی زایمان است حتی در دوره مرخصی زایمان قبلاً به آنها حقوق نمیدادند این هم مصوب شد که به آنها حقوق داده شود اگر خواستند مرخصی بگیرند یا به تعویق بیندازند اینها همه مصوب شده و الان انجام میشود.
سوال: البته این موضوع فقط موضوع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست در سایر وزارتخانهها هم بنا به دلایلی افراد باید توزیع شوند، در مورد نیروهای متخصص این شرایط ممکن است حاکم باشد و حتماً حاکم است، امکان تعویق طرح دو ساله مثلاً حوزه پزشکی که باردار میشوند الان وجود دارد و اجرا میشود؟ چون بعضی اوقات همکاران من با برخیها در گزارشات صحبت کرده بودند یک مقدار از این قضیه گلهمند بودند.
کریمی: تعویق که حتماً وجود دارد، الان مرخصی زایمان میگیرند این دوره به این صورت نیست که ممکن است کسی توقع داشته باشد این دوره بارداری از دو سال تعهد من کم شود و بخشیده شود، این در قانون نیست. به تعویق میافتد، مرخصی میگیرند و بعد از اینکه فرزندشان به دنیا آمد زمانی که خودشان اعلام کنند که میتوانند به کار برگردند میآیند و تعهداتشان را انجام میدهند این جدا از آن ۶ ماهی است که به ازای هر فرزند کم میشود و این دارد اجرا میشود کسانی که مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان هستند. در مورد مرخصی زایمان هم همین الان دارد اجرا میشود اگر جایی دارند تخلف میکنند به ما بگویند این جزو مقررات است که مرخصی زایمان در دوره طرح ما حتماً میدهیم.
سوال: بانوان متاهل در حوزه پزشکان و پیراپزشکان چطور؟ اینها به تبعیت از همسر منتقل میشوند یا خیر؟
کریمی: اگر هر دو به ما متعهد باشند ما اینها را در یک شهر به خدمت میگیریم، ولی نه اینکه حتماً، اگر متعهد ما نباشند آن موقع ما دیگر عملاً نباید خیلی توزیع انجام بدهیم، چون محل شغل همسران ممکن است آن جایی نباشد که ما الان نیاز درمانی داریم. در مورد کسانی که هر دو متعهد به خدمت در وزارت بهداشت باشند این کار دارد انجام میشود.
سوال: در حوزه دانشجویان چطور؟ چون اینهایی که عرض میکنم پرسشهایی است که حتی دانشجویان حوزه پزشکی هم مطرح میکنند آیا برای اینها هم در چارچوب جوانی جمعیت یا متاهل بودن یا باردار بودن یا دوران نگهداری از نوزاد تسهیلات را قائل شدید یا قائل میشوید؟
کریمی: البته اینها در حوزه معاونت آموزشی است، ولی من در جلساتشان که شرکت میکنم کاملاً آقای دکتر باقری فر و مقام عالی وزارت هم روی این تاکید دارند و این طبق قانون مجلس میآید در جلسات نشست که همه روسای دانشگاهها هستند مصوب میشود و اجرا میشود. در مورد دانشجویان کار یک مقدار راحتتر است به جهت این که در این دانشگاه درس بخواند یا آن دانشگاه خیلی سخت نیست، ولی برای متعهدین در مناطق محروم کارسختتر است، چون به جهت این که خدمت به مردم ممکن است مختل بشود.
سوال: در حوزه قانون ماده ۴۱ گفته که وزارت بهداشت نسبت به تجهیز مناطق به مراکز تخصصی درمان ناباروری اقداماتی انجام بدهد. آیا ما در این حوزه طی این یکی دو سال گذشته کاری انجام دادیم؟
کریمی: بله کار جهادی در این زمینه انجام شد، قانون میگوید هر استان باید یک مرکز سطح ۳ داشته باشد بنابراین الان ما ۱۰۵ مرکز ناباروری داریم و در همه استانها است، آخرین آن بوشهر بود که آن فلوشیپ ناباروریشان آمدند آموزش دیدند و دارند برمیگردند که آن کار را انجام بدهند بنابراین آن قسمت قانون کامل انجام شده و بیش از تعهد ما هم انجام شده است یعنی به جای ۳۱ الان ما ۱۰۵ مرکز داریم.
در مورد مراکز ناباروری سطح ۲ قانون میگوید که هر دانشگاه علوم پزشکی باید یک مرکز داشته باشد، بنابراین ما باید دانشگاه و دانشکده ۶۴ مرکز داشته باشیم، مراکز ناباروی سطح دو اصلا قبل از این دولت نبوده و قبل از این قانون هم وجود نداشته است الان ۸۷ مرکز ناباروری سطح دو ساخته شده و ۶۰ تا از آنها فعال است یعنی اگر ۶۴ در نظر بگیریم، ۸۷ تا ساخته شده و ۶۰ تا هم فعال شدند و به سرعت داریم میرسیم.
سوال: الان مهمترین مشکلی که ما در حوزه درمان کشور داریم از دید شما که بیش از یک سال و نیم مسئولیت این حوزه را برعهده دارید چیست؟
کریمی: دو چالش داریم یکی بیمهها هستند متاسفانه پرداختهایی که با تاخیر است و انگیزه را کم میکند و دومی تعرفه است که این هم باز به بیمهها برمی گردد یعنی الان ویزیت ما در بخش دولتی متخصص ۳۷ هزار تومان است نمیدانم مردم این را میدانند یا خیر که از این مقدار، ۷۰ درصد به پزشک داده میشود و ۳۰ درصد را بیمارستان برمی دارد و ۱۰ تا ۲۰ درصد هم مالیات به آن میخورد میشود ۲۰ و خوردهای عملا رایگان است یعنی متاسفانه مسیری که برای تعرفه گذاری شاید در این ۲۰ سال گذشته اتفاق افتاده این بوده که تعرفهها به شدت سرکوب شده است ویزیت پزشک عمومی در بخش دولتی ۳۰ هزار تومان است که اینها انگیزهها را از بین میبرد ما حتما باید مسیر تعرفه را اصلاح کنیم و تعرفهها واقعی شوند.
اما به این معنی نیست که مردم باید بدهند، مردم وقتی کار کردند حق بیمه شان را داده اند، بیمهها باید بپردازند که این خدمت با قوت ادامه یابد اگر این دو مشکل حل شود امید داریم که هرچه سریعتر حل شود همکاران ما با انگیزه و پرتوان کار میکنند ما بهترین پزشکان را در ایران داریم، در خیلی از کشورهای دنیا پزشک ایرانی البته متاسفانه وقتی درخواست میکند برای مهاجرت بلافاصله به آنها مجوز میدهند، چون میدانند اینها چقدر توانمند هستند و ما نباید این سرمایهها را از دست بدهیم و راهش هم این است که انگیزه ایجاد کنیم که بمانند. انگیزه آن هم با همین امکاناتی است که فراهم است ما پزشک متخصصمان را اگر شهرستان میفرستیم چیزهای اولیه معیشتی باید برایش فراهم کنیم پانسیون میخواهد چیز اضافهای نمیخواهد که بتواند معیشتش را داشته باشد اینها چیزهایی است که خیلی در مدت برایش تلاش شده و خیلی هایش هم اصلاح شده، ولی این دو را من به عنوان دو پاشنه آشیل میبینم یکی ناکارآمدی بیمهها چه در تاخیر پرداختشان و چه در مبلغ پرداختی که دارند انجام میدهند که حتما مشکلات خودشان را دارند که باید حل کنند و دومی هم تعرفههایی است که از قیمت واقعی اش خیلی فاصله گرفته یعنی چه خدمت تخصصی شما سراغ دارید که با ۲۰ هزار تومان ارائه شود، ما الان داریم پزشک متخصصمان را در بیمارستان دولتی به او ۲۰ هزار تومان پرداخت میکنیم.
سوال: در حوزه بیمهها که صحبت شد و واقعا باید برای صنعت بیمه تدبیر کرد و چاره اندیشی کرد که یک بخش آن مربوط به حوزه وزارت رفاه و تامین اجتماعی است، اما در حوزه تعرفهها شما به عنوان کسی که مسئولیت دارید در حوزه درمان، آیا پیشنهاد خاصی تا الان ارائه دادید که در این حوزه چه باید کرد؟
کریمی: ترکیب شورای عالی بیمه حتما باید تغییر کند این ترکیبی که غالب آن بیمهها هستند همیشه در آن وقتی رای گیری میشود بیمه خودش خریدار است و خودش هم قیمت گذار است، کدام خریداری قیمت واقعی میگذارد و اختیار هم دست خودشان است و پرداخت آخرش هم دست خودشان است ترکیب شورای عالی بیمهها باید حتما عوض شود و این قانون میخواهد و خواهش میکنم مجلس حتما ورود کند، قسمتی جزو قوانین داریم که باید قیمت براساس قیمت تمام شده باشد قیمت واقعی باشد و در کنار آن چیزی دارد اصل تعادل مصارف و منابع، همیشه به قسمت دوم آن توجه میشود میگویند، چون منابع نیست پس مصارف هم همینی است که هست و میشود ویزیت ۳۷ هزار تومانی در بخش دولتی در حالی که ما باید منابع را افزایش دهیم نه این که مصارفمان را فریز کنیم که در عرض ۱۲ سال دستمزد جراح ما دو برابر شده است در حالی که حداقل حقوق کارگر میتوانند نگاه کنند بیش از ۱۵ برابر شده است.
چون میگویند با دلار و با قیمتهای کشورهای دیگر مقایسه نکنید باشه نمیکنیم، با حداقل دستمزد که میشود مقایسه کرد چرا باید دستمزد جراح ما بعد از ۱۲ سال دو برابر شود در حالی که حداقل حقوق ۱۵ برابر شده است این یک سوال است. این اصل تعادل منابع و مصارف به این معنی نیست که ما تعرفه را فریز کنیم به این معنی است که منابع را افزایش دهیم راههای دیگری برای افزایش منابع پیدا کنیم و قیمت واقعی را هر قیمتی که است همان را ملاک قرار دهیم و منابعش را ببینیم که خدمت پایدار بماند. یک کارهایی هم ما باید انجام دهیم مثل نظارت به این که خدمت خوب به مردم ارائه شود، رضایتمندی بیماران این خیلی مهم است هرچقدر هم ما امکانات را فراهم کنیم، کسی که میخواهد خدمت را ارائه دهد خوب ارائه ندهد مردم ناراضی میشوند وظیفه ما است که نظارت کنیم به این که خدمت با کیفیت، با عدالت، به موقع و موثر به عزیزان هموطن داده شود.
مشکل اخیری هم که داریم برای اتباعی که در کشور هستند ما به صورت انسانی مجبور هستیم که خدمات ارائه دهیم منابعی برای آن دیده نمیشود فکر میکنم ۱۰۰ میلیارد تومان دیدند که تا به حال هم پرداخت نشده است، ولی نزدیک به هزار میلیارد هزینههای درمانی ما داریم اینها باید دیده شود والا این روی دوش وزارت بهداشت است، خدمت داده میشود، ولی وقتی منابع آن دیده نمیشود اینها هم به صورت یک بدهی میماند و مراکز ما را دچار چالش میکند این هم حتما خواهش میکنم عزیزان مجلس الان، چون کم کم بودجه ۱۴۰۳ را رویش کار میکنند ببینند، ما نمیتوانیم که کسی که بیمار است قانونی یا غیرقانونی بالاخره انسان است ما باید درمانش کنیم، ولی وقتی منابع آن داده نمیشود میماند به عنوان بدهی که مراکز ما دچار چالش میشوند.
سوال: الان در مراکز درمانی ما از جمله بیمارستانهایی که در سراسر کشور وجود دارد از لحاظ تخصصی وضع ما چطور است؟
کریمی: ما الان از نظر تعداد پزشک عمومی حدود ۹۰ هزار پزشک عمومی داریم، حدود ۶۰ هزار پزشک متخصص یا فوق تخصص داریم، یعنی ما الان به ندرت مریضی است که نیاز باشد اعزام کنیم به خارج، شاید کمتر از انگشتان دست در حالی که برعکس آن را داریم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فقط پارسال از کشورهای دیگر آمدند به عنوان توریست درمانی این جا درمان شدند و برگشتند این تعداد اتباع موجود در کشور نیستند یک میلیون و ۲۰۰ نفر ویزا گرفتند و آمدند درمان شدند و به کشورشان برگشتند الان فدراسیون جهانی آموزش پزشکی ایران را به عنوان کشوری که میتواند گواهی دهد به کشورهای دیگر شناخته است یعنی وزارت بهداشت ما میرود آموزش پزشکی در کشورهای دیگر را تائید میکند این نشان میدهد که ما از نظر پزشکی در لبه دانش هستیم و دنیا ما را قبول دارد و خیلیها دوست دارند که توسط پزشکان ایرانی درمان شوند و این یک افتخار است.
شما اوایل انقلاب را حتما به خاطر دارید پزشکان هندی و بنگلادشی میآمدند خیلی هایشان پزشک هم نبودند لیسانسیههای گروههای پزشکی بودند در حالی که الان ما این تعداد متخصص، فوق تخصص و اینها همه به برکت انقلاب است و تلاشهایی که در این مدت انجام شده است ما باید به سرعت این موفقیتهایی که بوده با چندین برابر این که بوده ادامه دهیم، اگر گلهای هم میشود برای این که حل شود والا وضعیت موجود ما وضعیت درخشانی است و پزشکی ما جزو چند موردی است که افتخار آمیز است در کشور همه هم به آن اذعان دارند
امید به زندگی اوایل انقلاب ۵۰ و خوردهای سال بوده الان ۷۰ و چند سال است، یک جهش بسیار، مادران باردار و نوزادان و اطفال همه را نگاه کنیم ما در سطح کشورهای اروپایی هستیم در حالی که ما هزینهای که برای بهداشت و درمان میکنیم حدود ۶۰۰ دلار سرانه بهداشت و درمان ما است در حالی که کشورهای اروپایی حدود ۴۵۰۰ تا ۵ هزار دلار سرانه شان است و این برای آمریکا به ازای هر یک نفر ۱۸ هزار دلار است ما داریم با پول کمتر خدماتی ارائه میدهیم که با همان کیفیت است و شاخصهایی که سازمان بهداشت جهانی گذاشته معادل کشورهای اروپایی و آمریکایی هستیم، شما پایتان را از مرز بگذارید آن طرف مثلا پاکستان، چون دور و بر ما کشورهایی هستند که خیلی شاخصهای پایینی دارند و میبینیم که شاخصها آن طرف چقدر با شاخصهای بهداشتی درمانی ما فاصله زیادی دارند اینها زحماتی بوده که در تمام این چهل و چند سال کشیده شده است از نگاه خوب صدا و سیما تشکر میکنم، اطلاع رسانی که میکنند و همه کسانی که در این مدت زحمت کشیدند و وضعیت بهداشتی درمانی ما به این مرحله رسیده همه تلاش ما این است که بتوانیم بهتر کنیم از این که هست.
سوال: یکی از موضوعاتی که گاهی اوقات به نظر میرسد خیلی خوب توزیع شده، اما گفته نشده این است که مثلا شما در شیراز یک قطبی است برای پیوند، مثلا در سیستان و بلوچستان بعضی از رشتهها در بعضی از حوزهها بسیار قدرتمند است شما براساس یک آمایش علمی این کار را کردید یا نه مثلا در شیراز یک تعداد پزشک بودند رفتند آن جا در این حوزه فعالیت کردند؟
کریمی: هر دوی آن است یعنی یک سری از مراکز ما این پتانسیل را داشتند که بتوانند این پیشرفت را داشته باشند، مرکز پیوند ما در شیراز جزو مراکزی است که به تعداد پیوندهای کبد جزو دو سه تای اول جهان است و تبحری که در این کار پیدا کردند، بقیه رشتهها همین طور است مثلا چشم پزشکی ایران جزو کشورهای بسیار پیشرفته است اوایل انقلاب برای بعضی از عملها مثل آب مروارید هم به کشورهای خارجی میفرستادند الان پیشرفتهترین عملهای چشم پزشکی دارد در ایران انجام میشود و هم آمایش سرزمینی بوده و هم تلاشی که پزشکان ما انجام دادند و کادر درمان و دولت هم حمایت کرده است از جاهایی که پتانسیل آن وجود داشته و هم برنامه ریزی و حمایت و حفاظت شده است و الان ما قطبهای با این قدرت داریم که در سطح جهان نام آور هستند.
سوال: موضوعی که به نظر میرسد باید سامان دهی شود بحث گردشگری درمانی است، این در بعضی از استانها ما شاهد هستیم که شمار کسانی که حتی از این کشورهای حاشیه خلیج فارس میآیند بسیار زیاد است در واقع عملهای زیبایی از مو کاشتن تا عمل بینی به شدت خارجیهایی را میبینید که مشخص است تازه این عمل را کرده اند در ایران، ما این را چه مقدار رویش کار کردیم که به عنوان یک درآمد برای کشور تلقی شود؟
کریمی: توریسم درمانی دو خاصیت دارد، اولا ارز برای کشور میآورد و یک منبع درآمدی است دوم این که باعث ارتقا سیستم بهداشت و درمان هم میشود یعنی این جور نیست که ما اگر میگوییم توریسم درمانی کنیم یعنی خارجیها را درمان کنیم و مردم خودمان را کمتر درمان کنیم، نه اصلا به این معنی نیست وقتی توریست خارجی میآید این جا ما مجبور هستیم کیفیتمان را بالا ببریم مردم هم حتما از این استفاده میکنند و چون کیفیت ما بالا است توریست خارجی میآید، ایران به جهت کیفیت پزشکی خوبی که دارد مورد علاقه مردم کشورهای همسایه به خصوص و کشورهای خارجی است، ما حدود ۲۸۰ مرکز آی پی دی داریم یعنی مراکزی که مجوز درمان بیمار بین الملل دارند یک شرایط خاصی از نظر استانداردها دارند مثلا زبان عربی و انگلیسی را باید مسلط باشند و در تمام استانها تقریبا هستند، مراکز توریسم درمانی که خیلی خوب مراجعه کننده دارند مثل تهران، مشهد به خصوص به جهت وجود نازنین امام رضا (ع) برای زیارت که میآیند در کنار آن بحثهای درمانی است، شیراز است، شهرهای مرزی هم هستند مثل اهواز که زیاد مراجعه میکنند حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که طی یک سال گذشته در سال ۱۴۰۱ به این ۲۸۰ مرکز مراجعه کردند.
کاری که ما انجام دادیم که اخیرا نشست وزرا هم انجام شد، ما باید مسیر رسمی مان را تقویت کنیم. وزارت خارجه، وزارت میراث و وزارت بهداشت سه عضوی هستند که این کار خیلی با آنها ارتباط دارد. وزارت خارجه آن جا قرار شد که کنسولگریها و سفارت خانهها فعال شوند هم به جهت تبلیغاتی که باید انجام دهند و هم این مسیر را تسهیل کنند، اگر ویزای درمانی میخواهند بدهند با سرعت بیشتری صادر شود، مسیرها مشخص باشد. وزارت میراث موظف شد که آوردن بیمار از مرز یا فرودگاه تا مراکز درمانی، بحث هتلینگ و انتقال و جا به جایی هایشان و وزارت بهداشت در مراکز درمانی که اینها درمان هایشان به چه صورت باشد، تعرفهها به چه صورت باشد و اگر مشکلی داشتند چه بکنند، برای پیگیری هایشان، همه اینها برنامه ریزی شده و تفاهم نامهای انجام شده، یک سامانه برای این کار در نظر گرفته شده که ما میتوانیم وقتی یک بیمار خارجی میآید دنبالش کنیم ببینیم که در آن مسیر کجا است و کدام مسیر را طی میکند و به کدام مرکز درمانی میخواهد برود این مسیر رسمی هر چقدر تقویت شود، آن مسیر غیررسمی که ممکن است خدای نکرده بیمار به دست یک سری سودجو بیفتد کاهش مییابد.
چون اتفاقاتی که ممکن است بحثهای دلالی و سودجویی خوب وجهه پزشکی کشور را خراب میکند این کار هم انجام شده سامانه آن رونمایی شده و کار میکند و سه وزیر هم تعهد دادند یعنی با هم این تفاهم را دارند که انشاالله بتوانیم هرچه بیشتر الان حدود یک میلیارد دلار ما درآمد داشتیم در ۱۴۰۱، به نظر ما تا ۵-۶ میلیارد دلار میشود این را افزایش داد و هدف ما این است که به این برسیم، ممکن است در یک سال نرسیم، ولی داریم مراکزمان را به سرعت افزایش میدهیم تعداد مراکز آی پی دی یعنی مراکزی که بتوانند بیمار بین المللی را بپذیرند در این دو ساله دو برابر شده است روی این خیلی کار شده هم به جهت ارزآوری و هم به جهت شناساندن ظرفیت ایران به کشورها و هم به جهت ارتقا وضعیت بهداشت و درمان که آن بسیار کمک کننده است.
سوال: بیشتر بخش خصوصی در این زمینه فعال است یا بخش دولتی هم فعال است؟
کریمی: ۶۰ درصد بخش خصوصی است و ۴۰ درصد هم بخش دولتی است یعنی هر دو شانه به شانه هم میروند اصلا ما تاکیدی نداریم که حتما کدام بخش باشد، هرکدام که بتوانند بیمار را جذب کنند و درمان خوب و استاندارد ارائه دهند ما حمایت میکنیم.
سوال: دغدغهای که الان وجود دارد و هر از گاهی حداقل در رسانهها مطرح میشود تمایلی است که در برخی از پزشکان یا سایر اعضای کادر درمان یا حتی پرستاران برای مهاجرت دیده میشود که داستان خاص خودش را دارد. اگر ما بتوانیم مراکز توریسم درمانی مان را استاندارد کنیم و طبق معیارهای جهانی خدمات ارائه دهیم شاید این خودش بتواند جلوگیری کند از این که فردی به جای این که کار کند برود در کشوری دیگر، آیا از این منظر هم شما به موضوع نگاه کردید؟
کریمی: بله کاملا، مهاجرت چند بُعدی است و علل مختلفی دارد یعنی یکی از انگیزهها برای مهاجرت ممکن است مسائل مالی باشد و معمولا هم یک فرد ممکن است خیلی سخت باشد بخواهد وطنش را رها کند و به کشور دیگر برود شاید ما بتوانیم مسائل مالی معیشتی شان را فراهم کنیم انگیزه شان برای مهاجرت کم شود، وقتی یک توریسم خارجی به این جا میآید پرداختیهای خارجیها تعرفهای که درنظر گرفتیم حدود سه تا پنج برابر ایرانیها است به این جهت هم برای مراکز ما درآمدزا است و هم کسی که میآید برای درمان، در مسیر هتل میرود مجبور است هزینه کند، خرید و خوراک همین چیزی است که صنعت توریسم روی همین است. حتما برای کشور برکاتی دارد علاوه بر بحثهای فرهنگی، وقتی به ایران میآیند با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا میشوند وقتی برمی گردند اگر خدمت درمانی خوبی گرفته باشند خودشان میشوند سفیرانی برای کشور ایران که دیگران را هم هدایت کنند که به سمت ایران بیایند.