پخش زنده
امروز: -
حافظه محوری که در مقابل پژوهش محوری است باید از سیستم آموزشی حذف شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مشاور مدیر کل و مسئول قرارگاه تربیتی و نصیب آموزشی برابر گفت:«محور کارهای قرارگاه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پروش، کار پژوهشی است و لازمه رسیدن به کار درست و موفقیت استفاده از نیروهایی با تفکر پژوهشی است.»
محمد تقی فخریان افزود: «از سال گذشته این اتفاق در خراسان رضوی رقم خورده که گفتمان سازی، حساس سازی و فعال سازی، نقطه شروع این امر مهم بوده و در حال حاضر به طرح و ایدههای خوب معلمان، اولیا و دانش آموزان در مورد تحول بنیادین رسیدیم.»
او گفت: «اگر آموزش و پرورش نگاهی به تحول بنیادین چه در حوزه دانش آموزی و چه در حوزه معلمی داشته باشد شاهد این هستیم که هر دوی این حوزهها بر اساس محور پژوهش استوار هستند.»
وی افزود: «معلم باید مؤلف باشد و اگر قرار باشد معلمی مؤلف باشد حتما باید پژوهشگر باشد. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در صورت اجرای درست و بر اساس مأموریتهای تعریف شده باید از مسیر پژوهش و تحقیق در حوزه معلمی و دانش آموزی شروع شود.»
فخریان گفت: «توجه نداشتن به دانش آموزان خلاق و پژوهشگر حتی در زمینه تألیف کتب و طرح درسها و نبودن بستری برای ثبت اثر و اختراعات این دانش آموزان موجب مشکلاتی شده است.
وی در پایان گفت: «ما نیز پذیرای غفلتهای آموزش و پرورش هستیم و آن حمایتی که باید در عرصه دانش آموزی و معلمی صورت بگیرد و انجام نشده را باید به سمت مطالبه گری پیش ببریم.»