پخش زنده
امروز: -
رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور فراجا میگوید: باید راههای موثرتری در کنترل آلودگی مدنظر قرار بگیرد، ولی سریعترین راهکاری که فعلا در کمیته کاهش آلودگی هوا به تصویب رسیده، همین طرح زوج و فرد کردن تردد خودروهاست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ احمد شیرانی در برنامه صبح و گفتگوی رادیو گفتگو در خصوص آلودگی هوای پایتخت و تمهیدات راهور در این باره توضیح داد.
سوال: درباره طرحهای ترافیک شهر تهران میخواهیم بپرسیم، آنچه که وجود دارد گاهای خبرهایی به عنوان طرحهای ترافیکی جدید یاد میشود و سیاستهای جدید قوانین جدید، اما پلیس راهور اعلام کرد که اطلاعیهای از طرح جدید ندارد، این سوال پیش میآید که اگر طرح جدیدی است علی القاعده پلیس، پلیس راهور باید در جریان باشد و آیا مگر طرف مشورت قرار نمیگیرد که چه موقعی مدیریت شهری، رفتارهای مدیریت شهری بروز کند؟
شیرانی: بله به نکته درستی اشاره فرمودید در خصوص اجرای طرحهای ترافیکی نظر پلیس بر این است که ما باید برای معابر را یک تقویم عملیاتی مشخص کنیم مثلاً یک جاده را من مثال بزنم خدمت شنوندگان عزیز این جاده شاید هم تونلش نیاز به مرمت داشته باشد هم سطح روسازی و هم ایمن سازی این تقویم عملیاتی باید مشخص کند که در همین یک هفته که این جاده بسته میشود تمام اقدامات عملیات عمرانی در همان هفته انجام شود.
این طور نباشد که یک هفته برای تونل ببندیم یک هفته برای آسفالت ببندیم یک هفته برای ایمن سازی و راه سازی خوب برخی از عملیاتهای عمرانی به لحاظ شرایط اضطرار خارج از این قاعده و مستثنا هستند که در این زمینه هم ما در ارتباط با ایمن سازی و تعیین مسیرهای جایگزین و روان سازی در آن محدوده اجرای مسیر به همراه نقشه مناسب ایمنی برای جلوگیری از بروز حادثه حتماً اقدام داشته ایم همین طرح محدوده اضطرار و یا زوج و فرد سابق که در همین چند روز دارد اجرا میشود این مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا را دارد که در یکی از مصوباتشان اجرا شده این طرح از درب منزل نیست یعنی از درب خانه خودروها با زوج و فرد الزامی نیست فقط در محدوده کاهش آلودگی هوا و یا همان زوج و فرد سابق که در ضلع جنوبی این طرح خیابان بعثت قرار دارد و در ضلع شرقی این طرح بزرگراه امام علی و در ضلع غربی محدوده طرح زوج و فرد بزرگراه چمران و بزرگراه نواب و در ضلع شمالی بزرگراه همت قرار دارد.
این اطلاع رسانی از طریق زیرنویسها، شبکه خبر، رسانههای جمعی و شبکههای رادیویی و سایر منابع به استحضار شنوندگان عزیز و همشهریان محترم در شهر تهران رسیده در اجرای این طرح خودروهایی که قبلاً مجوز ورود به طرح ترافیک اصلی را داشته اند مستثنا هستند، ولی بقیه خودروها برابر روز هفته مثلاً امروز که در روز دوشنبه قرار داریم خودرویی که آخرین رقم سمت راستش زوج باشد میتواند در این محدوده وارد شود و بقیه خودروها ممنوعیت دارند.
باید نکتهای را بگویم این طرح شاید اثرگذاری ۱۰۰ درصد در کاهش آلودگی هوا نداشته باشد، ولی میتواند بخش مهمی از این آلودگی را کاهش بدهد در شرایطی هستیم که باید همه هموطنان کمک کنند همه همشهریان کمک کنند شاید راههای موثری مثل کیفیت خودروها، مثل بالا بردن کیفیت سوخت، مثل گازوئیل و بنزین، بحث نیروگاهها و سوخت هم مطرح باشد، ولی چیزی که اکنون به عنوان سریعترین راهکار فوری در کمیته کاهش آلودگی هوا به تصویب رسیده این است توصیه میکنم همه عزیزان هموطن حتماً این مورد را رعایت کنند که عوارض آلودگی هوا در این شهر سریعتر به اتمام برسد.
سوال: در رفتارهای نامناسب ترافیکی به فرهنگ رانندگی اشاره میکنیم که این فرهنگ باید عوض شود این فرهنگ باید تغییر پیدا کند؟ درباره مسئولان چطور به نظر میرسد که رفتار ترافیکی مسئولان رفتاری که منجر بر اثرگذاری بر ترافیک که میشود افزایش ترافیک، کاهش ترافیک اینها هم احتیاج به فرهنگ سازی دارد ما درباره مردم میدانیم که باید چه کار کنیم قبلا دیدیم که پلیس راهور اقدامات بسیار ارزندهای انجام داده در حوزه فرهنگ ترافیکی همان داستان کمربند ایمنی را هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد به عنوان یک اثر ماندگار بود در آموزش و فرهنگ سازی این با مردم با مسئولان چه باید کرد؟
شیرانی: بله نقش فرهنگ حتماً اثرگذار است، ولی مطالعات درباره کشورهای پیشرفته، کشورهای اروپایی هم این را اثبات کرده که هر چقدر مسیر را به صورت سیستمی ما باید ایمن سازی کنیم بخشی از اقداماتی که بر عهده هموطنان است خصوصاً در بخش فرهنگ سازی خود به خود میتواند نهادینه شود الان در خیلی از مسیرها و جادههای ما به صورت دو طرفه هستند و جدا کننده وسط ندارند خوب وقتی از تصادفات صحبت میکنیم برای عزیزان ۲۵ درصد از تصادفات در راههایی که این جدا کننده وسط قرار ندارد به صورت رخ به رخ است خوب میشود با یک جدا سازی که در سطح این مسیر انجام داد به صورت آنی ۲۵ درصد این حوادث را کاهش داد و خود به خود امکان تخلف برای برخی از رانندگان اصلاً از بین میرود.
باید به این سمت حرکت کنیم که این امکانها زمینههای بروز تخلف را خودبه خود حذف کنیم ضمن اینکه بحث فرهنگ سازی و احترام رانندگان به قوانین رانندگی و خصوصاً به روابطی که بین خود رانندگان است، چون جادهها و خیابانها یک حالت مشاعی دارد این طور نیست که یک راننده سهم بیشتری داشته باشد حتماً باید همه رانندگان محترم در بحث فرهنگ سازی این نکته را مد نظر قرار بدهند که سهم مشترکی دارند و برابر قوانین و مقررات باید در سطح جادهها رفتار کنند مطمئناً اقداماتی که رسانهها و سازمانها و پلیس و شهرداریها و سایر سازمانهای آموزشی انجام داده اند میتواند کمک کند، ولی چیزی که هست آن اثر بخشی اصلی بازدارندگی عمومی است که باید در عزیزان هموطن تقویت شود که همه هموطنان به وقوع تخلف خصوصاً تخلفات رانندگی حالا شاید به نظر برخی از هموطنان ناچیز باشد یک واکنش مناسبی داشته باشند که این بازدارندگی بتواند به کاهش تخلفات و ارتقاء فرهنگ عمومی کمک کند.
یک قانون : اجبار استفاده از مترو برای اعضای شورای شهر . اعضای مجلس . کابینه ریاست جمهوری . اعضای مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان و شهرداران کیله مناطق . قول میدم به مدت یک هفته بهترین راهکارها اجرا شود
جای خودنمای با زدن بنر تو سطح شهر خواهشا به فکر کارمندای باش که با این آلودگی در سطح شهر دارن خدمات رسانی میکنن