پخش زنده
امروز: -
سیمای خانواده از قدیمیترین برنامههای سیماست که به مسائل مختلف خانواده به ویژه مادران میپردازد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، افزایش آگاهی و اطلاعات مورد نیاز خانوادههای ایرانی رویکرد این برنامه است؛ همچنین ازدواج و تربیت فرزندان نیز یکی از موضوعات این برنامه است.
آقای ایمان گودرزی تهیه کننده برنامه سیمای خانواده در گفتگو با شبکه خبر در خصوص تفاوت این برنامه با برنامههای مشابه آن گفت: سیمای خانواده از قدیمیترین مجموعه برنامههای تلویزیونی در صدا و سیما بعد از انقلاب اسلامی است و بیش از سه دهه سابقه در تهیه و تولید و پخش این برنامه است.
وی افزود: این برنامه بسیار پر مخاطب بود و بلند مدت و چند برنامه را هم در دل خود داشت که الان تفکیک شده است و عموما هم برای مادران خانه دار تهیه و تولید شده بود، بر اساس سند تحول ما دنبال این بودیم که کنار این بخشهایی که مردم سالها به آن عادت کرده اند سر جای خود نگه داریم وبه لحاظ کیفیت آنها را ارتقا دهیم، اما در کنار آنها بخشهای خانواده داری را هم با یک نگاه کاملا متفاوت و خارج از مدیوم برنامههای تلویزیونی و با نگاهی مستند گونه به این کار تزریق شد و حدود ۶ یا ۷ مدل آیتم طراحی کردیم که کنار خانه داری خانواده داری را هم ما اضافه کردیم.
آقای گودرزی ادامه داد: آیتمهایی مثل این که ترغیب کنیم در لایههای دوم آیتم خانوادهها را به فرزند آوری، ترغیب کنیم جوانان را به ازدواج، ترغیب کنیم به این که زندگی اشخاص سالمند را مرور کنیم که در کانون خانواده چه اتفاقاتی افتاده و از نقش خانوادهها در فراز و نشیبهای زندگی، آیتم روایت عاشقی که چگونگی آشنایی زوج جوان و نگاه آنها به مشکلات که به طور استثنا سطحی باشد و عمقی نباشد؛ اما زیر یک سقف عمیقتر به مشکلات نگاه کنند و در کنار هم آجرهای زندگی را با هم بسازند.
این تهیه کننده افزود: یک اتفاق بهتری هم رخ داد، چون برنامههای تلویزیونی محکوم به در استدیو بودن است، ما فقط بخش مهمانان را در استدیو آوردیم، و ما در روز بیش از ۱۲ آیتم را در بیرون از استدیو تولید میکنیم و صرفا فقط بخش مهمانان در استدیو ضبط میشود.
آقای گودرزی در باره این که برنامه تکراری نشود هم گفت: عقبه و پشت صحنه سیمای خانواده به شکل مستقیم ۴۰ نفر عوامل تولیدی دارد، و اگر یک لایه آن طرفتر برویم شاید این تعداد به ۲ برابر هم برسد، برای این که برنامه به تکرار نیفتد عموما از یک سوژه ۲ بار استفاده نمیکنیم، سیمای خانواده، چون بخشهای مختلفی دارد، قطعا کارشناسان مختلفی هم دارد و قطعا پیوستهای رسانهای این اتفاق هم در خور تنوع میشود و ما چه بخواهیم یا نخواهیم با یک ویترین پر از رنگ و لعاب طرف میشویم، از طرف دیگر ما دوربین را از سیمای خانواده در تهران و مادر و چهره زن تهرانی کاملا عبور دادیم و سیمای خانواده الان در استانهای مختلف روایت میشود، مثلا اگر امروز در سیمای خانواده آیتم شماره یک آن اگر در مازندران است، آیتم شماره ۲ آن قطعا در سیستان و بلوچستان است ما این ۸ آیتم را که داریم کاملا چهره ملی به خود گرفته است. (سبکهای زندگی را در گوشه گوشه ایران داریم)
وی ادامه داد: در بخش آشپزی هم از کارشناسان و چهرههای اقوام در استانهای مختلف استفاده کردیم، و بینندگان از مدلهای مختلف غذایی در سایر استانها بهره میبرند و یاد میگیرند.
وی ادامه داد: ما روزانه ارسال تا ۲۱ هزار پیامک هم به برنامه داشتیم که رقم قابل توجهی است و خیلی تشکر میکنند و پیگیر هستند نسبت به این اتفاق و به خصوص که ما یک پیوست فضای مجازی خیلی قوی هم به برنامه دادیم که هر آنچه که اتفاقی رخ میدهد در برنامه بدون هیچ دخل و تصرفی، و بدون حتی ادیت و روتوشی همان را در فضای مجازی داریم و مخاطب میتواند مشاهده نماید.
وی در پایان در خصوص این که سیمای خانواده نیاز به چه تغییرات دیگری دارد هم گفت: ما دنبال این هستیم که آیتمها را به لحاظ کیفی و هنریتر ارتقا دهیم، هر قدر که بتوانیم دقیقتر روایت کنیم آنچه را که کارشناس در ذهن خود ارائه میدهد و ما بتوانیم به مخاطب عینیتر ارائه دهیم قطعا برنامه ارتقا پیدا میکند و راه ارتباط مخاطبان با برنامه هم درفضای مجازی در نرم افزار بله و سروش سیما حضور دائم و ۲۴ ساعته داریم و ۱۶۲ روابط عمومی سازمان هم یکی از راههای ارتباطی ماست.