پخش زنده
امروز: -
اگر فردی ایدهای را طرح میکند، باید به نیاز بازار آگاه باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس دانشگاه فردوسی مشهدگفت:اگر بنا است ایدهای تبدیل به ثروت شود، ابتدا باید نیاز بازار شناسایی شود.
احمد ضابط،در خصوص واکاوی چالشهای یک ایده در حوزه تجاریسازی، افزود:در واقع باید گفت در بحث پژوهش و فناوری موتور محرک، بازار است.
وی گفت: در این راستا پژوهش تبدیل به فناوری و سپس تجاریسازی میشود، لذا فناوری باید به محصول تجاری تبدیل شود که قابل فروش باشد که این نیز از یک ایده آغاز و در مراحل توسعه این ایده منجر به تولید ثروت میشود.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهدگفت: رسالت دانشگاه تربیت نیروی انسانی است بر این اساس رسالت دانشگاه کار اقتصادی، فروش و تولید نیست، از طرفی تولید علم و فناوری در مأموریت دانشگاه است، لذا اگر تخصصی در تجاریسازی نداریم و یا حداقل بخشی از دانشگاه با این مقوله آشنا نباشد، نتیجه این میشود که فارغالتحصیلان نیز آشنایی با این امر نخواهند داشت.
ضابط افزود: باتوجه به اینکه دانشگاه را با مسائل صنعت و تجارت درگیر میکنیم، هدف استفاده از توانمندی دانشجو و استاد است و حداقلهایی که در دانشگاه میتوانیم انجام دهیم تربیت انسانهایی اتفاق میافتد که کسب و کار دانشبنیان را راهاندازی کنند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهدگفت: ما بین مونتاژ و طراح و نوآوری تفاوت قائل هستیم، ضمن اینکه صنعت مونتاژ ما ایرادهایی دارد و ضرورت دارد، صنعت نوآور را شکل دهیم، در حال حاضر در حوزه صنایع دفاعی و موشکی مدعی هستیم، اما این کافی نیست، چرا که برای بیشتر تولیدات هنوز هم تکنولوژی را از خارج تهیه میکنیم. برای نمونه ما توان تولید انرژی باد را داریم، اما، چون حمایت نمیشود، لذا از انرژی خورشیدی استفاده میکنیم و تمام تکنولوژی را از خارج وارد میکنیم و لذا ارزش افزوده نیز به تولیدکننده میرسد.