پخش زنده
امروز: -
مدیر عامل بانک ملی ایران گفت: از روز شنبه ۱۱ آذر خدمات بانک ملی در شعب سابق مؤسسه نور ارائه میشود، طبیعتاً مشتریان عزیز مؤسسه نور میتوانند با مراجعه به شعب مؤسسه نور همان خدمات را در همان قالب از بانک ملی دریافت کنند؛ یعنی بانک ملی متعهد به ایفای تعهدات مؤسسه نور است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه میز اقتصاد پنجشنبه نهم آذر ماه با موضوع « انتقال مؤسسه اعتباری نور به بانک ملی» میزبان آقای صدقی مدیرکل نظارت بر بانکها و مؤسسات اعتباری و بانک مرکزی و آقای نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران بود.
مقدمه مجری: طبق آن چیزی که بانک مرکزی وعده داده بود و در آن کارهای قدم به قدمش که قبل از آن ما شاهد این بودیم که مؤسسهی توسعه حل و فصل شد امروز شاهد این هستیم که مؤسسه نور دارد به بانک ملی منتقل میشود. این لفظ منتقل را که به آن تأکید میکنم خیلی مهم است، چون مؤسسهی نور ادغام نمیشود در بانک ملی یعنی همه داراییها و پروندهها همهی مشکلات و مصائبی که دارد نمیآید به بانک ملی صرفاً منتقل میشود داراییهای با ارزشش منتقل میشود فعالیتهایی که همهی کارهایی که در مؤسسهی نور میرفتید در شعبه مینشستیم هر کاری انجام میدادید از این به بعد باید بروید فکر کنید رفتید توی شعبه بانک ملی نشستید دارید آن کار را انجام میدهید عرض کردم خدمتتان بانک مرکزی وعده داده بود که بانکهای ناتراز، بانکهایی که مشکل دارند دخل و خرجشان نمیخواند ترازنامه شان نمیخواند وضعیت خوبی نداشته تا اینجا مدیریتشان میآیدیک هیئت سرپرستی میگذارد یک تعیین تکلیفی برایشان میکند یک مهلتی به آنها میدهد این اتفاق ممکن است برای بانکها و مؤسسهی دیگری هم بیفتد، اما خب به هر حال یک برنامهای است برنامهی بلندمدتی است که بانک مرکزی دارد انجام میدهد برای اینکه این بانکهایی که به این شکل داریم راجع به آنها صحبت میکنیم این شکلی دارند کار میکنند حل و فصل بشوند بروند کنار شبکهی بانکی قوتی به خودش بگیرد.
پخش گزارش
مجری: خب گزارش همکارم را با هم دیدیم اینجا در استودیوی میز اقتصاد آقای صدقی مدیرکل نظارت بر بانکها و مؤسسات اعتباری و بانک مرکزی حضور دارند، آقای نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران و خانم فضلی در دیگر استودیوی میز اقتصاد خبرنگار گروه بانک و بیمه خبرگزاری صدا و سیما هستند که با ایشان گفتگو خواهیم کرد. خانم فضلی بفرمایید که تا الآن بانک مرکزی چه وعدههایی داد، چه اقداماتی کرد برای اینکه این وضعیت شبکهی بانکی که در گزارشتان هم دیدیم قدری بهبود پیدا بکند و قانونهای جدیدی که مطرح شده است؟
سارا فضلی خبرنگار گروه بانک و بیمه خبرگزاری صدا و سیما: رئیس کل بانک مرکزی در اردیبهشت ماه امسال یک مهلت شش ماهه به بانکها و مؤسسات اعتباری داد که ناترازیهای خودشان را برطرف کنند وگرنه در غیر این صورت به سمت فیصله خواهند رفت رئیس جمهور هم در زمانه ارائه لایحهی برنامهی هفتم به مجلس بر لزوم اصلاح این ناترازیها در نظام بانکی تأکید داشتند خب بانک مرکزی در این راستا برای اصلاح این ناترازیها در نظام بانکی در اولین قدم به سمت منحل کردن مؤسسهی اعتباری توسعه در مهرماه امسال اقدام کرد و در دومین قدم به ادغامیا به همان انتقال مؤسسهی اعتباری نور بانک ملی ایران دومین قدمش را برداشت که حالا ما در این برنامه به واسطهی اینکه نمایندگان محترم بانک مرکزی حضور دارند در رابطه با جزئیات این ادغام و برنامههای آتی بانک مرکزی بیشتر میشنویم یک نکته هم که اینجا حائز اهمیت است که من خدمتتان عرض کنم با تصویب قانون جدید بانک مرکزی و افزایش اقتدار و استقلال بانک مرکزی در نظام بانکی، این بانک میتواند در چهار مرحله به سمت برخورد با بانک یا مؤسسهی اعتباری ناتراز برود و وقتی که این برخورد جواب نداد میتواند به سمت فیصله دادن حرکت کند که به گفتهی وزیر محترم اقتصاد آقای خاندوزی این فیصله دادن میتواند حتی بدون مجوز سران سه قوه هم صورت بگیرد
مجری: آقای صدقی شما بفرمایید که اول راجع به این صحبت بکنیم که چرا ادغام نمیگوییم چرا داریم میگوییم انتقال؟!
حسین صدقی مدیرکل نظارت بر بانک ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی: در بحث انتقال ما انتقال سپرده های مؤسسه ی نور به بانک ملی را داریم و در قبال این سپرده بخشی از دارایی های مؤسسه ی نور به بانک ملی منتقل می شود بنابراین مؤسسه ی نور در این طرح در گام اول وجود دارد یعنی شخصیت حقوقی اش وجود دارد و بحث ادغام نیست که در واقع حالت منحل شده و انحلال پیدا بکند در این حالت فقط به منظور در واقع تمیزسازی ترازنامه ی این مؤسسه بخشی از دارایی ها در قبال سپرده ها منتقل می شود.
سؤال: یعنی الآن مؤسسه ی نور چه کار می کند؟
صدقی:مؤسسهی نور در این طرح وجود دارد فعلاً در گام اول وجود دارد تا زمانی که طبق مصوبات قانونی این مؤسسه برسد به انتهای خط و در واقع اقدامات قانونی در خصوص انحلال و تسویه مؤسسه طبق تکالیف قانونی که بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بر بانک مرکزی به عهدهی بانک مرکزی گذاشته شده تا آن موقع مؤسسهی نور وجود دارد.
سؤال: چی شد که بانک مرکزی به این نتیجه رسید که مؤسسه نور باید منتقل بشود به بانک ملی و عملاً برویم به این وضعیتی که امروز برای مؤسسه ی نور شاهدش هستیم؟
صدقی: خب این بحث ذیل آن بحث اصلاح نظام بانکی است، اصلاح نظام بانکی سال هاست که جزء تکالیف بانک مرکزی همه جا مطرح میشود و از سال ۹۷ به این ور هم سران سه قوه این تکالیف خاص را برای ساماندهی بازار به خصوص بازار پول و اصلاح نظام بانکی، صیانت از حقوق سپرده گذاران این موضوع را پیگیر هست در برنامه ریزیهایی که انجام شد در واقع اولویتهایی مشخص شد در ناترازیها و در این ناترازیها مؤسسه نور به واسطهی اینکه در واقع متولد شده از انحلال نهادهای غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی بود این ناترازی در آن بازار غیر متشکل پولی در این مؤسسه وجود داشت و بنابراین به منظور حل این ناترازی و انجام تکالیف اصلاح نظام بانکی توسط بانک مرکزی، برگرداندن ثبات سلامت به شبکهی بانکی و بازار پول در واقع طرحی که مشخصاً برای مؤسسه نور مطرح شد انتقال این مؤسسه به یک بانک بزرگ و دارای پشتوانه مثل بانک ملی.
مجری: یک خرده اگر بخواهیم ساده تر برای بینندگان صحبت بکنیم اینکه حالا مثلاً ما داریم می گوییم ترازنامه شان خوب نبوده دقیقاً چه اشکالی در مؤسسه نور وجود داشت که مثلاً ممکن است بعدها ما در مؤسسات دیگر شاید در بعضی بانک ها ببینیم که بانک مرکزی رو به این سمت ببرد که اینها را منحل کند ادغام کند یا منتقل کند هر کار دیگری که صلاحش است؟
صدقی:زبان ساده اش این همان ناترازی است در واقع ناترازییک واژهای است که این ناترازی یعنی ناتراز بودن دارایی و بدهی در واقع یک مؤسسه با یک بانک و به تبع آن ناترازی نقدینگی که برای این مؤسسه ایجاد میشود.
مجری: مثلاً تسهیلاتش را برنگردانده بودند یایک خرده منظورم راحت ترش بکنیم.
صدقی: زبان ساده اش این همان ناترازی است در واقع ناترازی یک واژهای است که این ناترازی یعنی ناتراز بودن دارایی و بدهی در واقع یک مؤسسه با یک بانک و به تبع آن ناترازی نقدینگی که برای این مؤسسه ایجاد میشود.
سؤال: برویم سراغ اینکه ببینیم که از امروز یا در واقع حالا امروز که روز اداری نیست از شنبه آقای نجارزاده برای مشتریهای بانک نور چه اتفاقی می افتد اگر کسی اینجا سپرده داشته باشد مثلاً دقیقاً مؤسسه ی نور؟
ابوالفضل نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران:از روز شنبه فرآیند انتقال مؤسسهی نور به بانک ملی رسماً انجام میشود و طبیعتاً مشتریان عزیز مؤسسهی نور همان خدماتی که قبلاً از مؤسسهی نور دریافت میکردند بتوانند با مراجعه به شعب سابق مؤسسهی نور همان خدمات را در همان قالب از بانک ملی دریافت کنند.
سؤال: کاری باید بکنند جایی باید بروند؟
نجارزاده: هیچ اتفاقی نمیافتد هم تمامی سامانههای حاکمیتی از جمله ساتنا، پایا متصل هستش کارت هایشان فعال هست و نیاز به حتی مراجعه هم ندارد.
سؤال: یعنی مثلاً من در حسابم در مؤسسه نور پول داشتم الآن این پوله چی می شود؟
نجارزاده:هیچ اتفاقی نمیافتد هم تمامی سامانههای حاکمیتی از جمله ساتنا، پایا متصل هستش کارت هایشان فعال هست و نیاز به حتی مراجعه هم ندارد.
سؤال: یعنی تا سه ماه آینده اینها یک شماره حساب جدیدی خواهند گرفت؟
نجارزاده: بله شماره حساب ملی شان.
سؤال: شنبه صبح حالا مثلاً من فرضاً نخواستم اصلاً پولم در مؤسسه ی نور یا در بانک ملی جدید الآن بماند می توانم پولم را بگیرم؟
نجارزاده: بله.
سؤال: چالشی وجود ندارد؟
نجارزاده: نه.
سؤال: چقدر الآن سپرده منتقل شده به شما؟
نجارزاده: ۳۳ همت.
سؤال: ۳۳ هزار میلیارد تومان منتقل شده داراییها چقدر است چه جوری است؟
نجارزاده: دارایی ها هنوز کامل منتقل نشده خب یک بخشی از دارایی هایی که دعاوی حقوقی و موضوعات مختلف مترتب بر آنها است قرار نیست به بانک ملی منتقل بشود قرار بر این شده که با جلسات مشترکی که با بانک مرکزی داشتیم دارایی هایی که کاملاً در اختیار و زیرکلیدمؤسسه نور است به بانک ملی منتقل بشود.
سؤال: سپرده های بلند مدت چی؟
آقای نجارزاده: منتقل می شود.
سؤال: و آن قرارداد با همان شرایطی که آن روز مثلاً آمدند در مؤسسه نور انعقاد کردند الآن در بانک ملی هم جاری و ساری است هیچ فرقی نمی کند؟
نجارزاده: دقیقاً ما تمامی تفاهمات فی مابین مشتری و مؤسسه نور کمافی السابق آن تفاهمات پایدار هست و ما متعهد به ایفای تعهدات مؤسسهی نور هستیم یعنی هیچ تفاوتی در بحث توافقات قبلی مؤسسهی نور با مشتریان محترم ندارد.
سؤال: مثلاً کسی که الآن کارت بانکی مؤسسه نور را دارد می تواند برود به خودپرداز مراجعه کند پول جابجا کند برای این کارهایش خللی به وجود نخواهد آمد برای خریدهایش مثلاً؟
نجارزاده:نه هیچ خللی ایجاد نمیشود امور مؤسسه نور کما فی السابق ادامه دارد با پشتوانه بانک ملی.
سؤال: و اینکه برای خرید و اینها چی؟
نجارزاده: هیچ تفاوت و فرقی ندارد.
سؤال: سودشان هم که هیچ فرقی نکرد همان قراردادی که بسته بودند حساب هایشان که فرقی نمی کند پول را اگر بخواهند می توانند بردارند در خصوص بانکداری مجازی چی؟
نجارزاده: دقیقاً همان روال سابق است
سؤال: یعنی باید از بانک ملی استفاده کنند یا مؤسسه ی نور؟
نجارزاده: نه مؤسسه ی نور اما باجه ای که در مؤسسه ی نور از بانک ملی وجود دارد این امکان را دارد که این شرایط را در بانک ملی هم برای مشتریان محترم برقرار کند.
سؤال: و اینکه بعد از اینکه آن سه ماهه طی شد آمد حسابش را شماره حساب ملی اش را گرفت می تواند بیاید از خدمات بانکداری ملی استفاده بکند درست است؟
نجارزاده: بله
سؤال: تا آن موقع خدمات اینترنتی اش رو مؤسسه ی نور انجام می شود دیگه؟
نجارزاده: مؤسسه ی نور انجام می شود اما مشتریان محترم مختار هستند که خدماتشان را از بانک ملی هم دریافت کنند چون ما در شعب سابقه مؤسسه ی نور باجه ی بانک ملی از روز شنبه فعال هستش.
سؤال: و اینکه الآن برای خود شعب چه اتفاقی می افتد الآن سردر بانک ملی نصب می شود به جای نور یا اتفاق دیگری می افتد؟
نجارزاده: ما بر اساس توافقاتی که با بانک مرکزی و مؤسسه ی نور انجام دادیم از امروز سردر شعب مؤسسه ی نور با سردر بانک ملی جابجا می شود یعنی ما الآن تابلوی بانک ملی سردر مؤسسه ی نور تا قبل از شنبه قرار می گیرد.
سؤال: یک فردی مثلاً حالا وام گرفته باشد از مؤسسه ی نور الآن اقساط و اینهایش چه شکلی می شود؟
نجارزاده: ما بر اساس توافقاتی که انجام شده و شیوه نامه مصوبی که منعقد شده بین ما و مؤسسه ی نور و مورد تأیید بانک مرکزی قرار گرفته ما تمامی تسهیلات هم به بانک ملی منتقل شده طبیعتاً تسهیلات، برگشت اقساط، پرداخت اقساط و اینها همه اش در مؤسسه ی نور با هماهنگی بانک ملی انجام می شود.
سؤال: امتیاز تسهیلات چی، مثلاً یکی در صف گرفتن وام بوده، مثلاً همه کارهایش را انجام داده یک بخشی از آن باقی مانده آنها چه اتفاقی برای شان می افتد؟
نجارزاده: این نکته بسیار مهمی است چون بالاخره این هم توافقاتی است و مشارکت مشتریان محترم در بسته و محصولات مؤسسه نور هستش ما با توجه به بررسی هایی که انجام دادیم همان تعهدات و همان محصولات معتبر هستش در بانک ملی و ان شاء الله در موعد پرداخت تسهیلات آن تسهیلات از طرف بانک ملی پرداخت می شود.
سؤال: آقای صدقی الآن خب شاید حالا بانک ملی بانک دولتی است مردم حالا می شناسند و اینها، بانک مرکزی چقدر ضمانت می کند اینکه همه این اتفاق هایی که آقای نجارزاده دارند به آن اشاره می کنند تمام و کمال اتفاق بیفتد و برای همه ی مشتریان نیز هیچ اتفاقی نیفتد هیچنگرانی ای نداشته باشند در واقع.
صدقی: بله دو تا نکته است، خوشبختانه همه مواردی که فرمودند به ریز و خیلی مشخص و تعیین شده توی مصوبات کمیتهی تخصصی اصلاح نظام بانکی در واقع تعیین شده، راه حل دیدهشده راهکارهایش موجود است و تمام تلاش بانک مرکزی بر این هستش که هیچ نوع نگرانی و در واقع حالا صدمه ای برای مردم و سپرده گذاران ایجاد نشود در این زمینه به هر حال بانک ملی هم توی بانک های دولتی یک بانک بزرگ و دارای پشتوانه است و قاعدتاً هم بانک مرکزی و هم حتماً هم همین جور است و هم مردم اصلاً هیچ نگرانی، سپرده گذاران نور منظورم هستش هیچ نوع نگرانی را در این زمینه ندارند کما اینکه همانطور که اشاره کردند فقط دریافت خدمات بانکی و خدمت بانکی از شنبه به جای مؤسسه ی نور بانک ملی خواهد بود یعنی از لحاظ در واقع مردم و سپرده گذاران ما تغییری را نخواهیم داشت حتماً همین جور است بانک ملی هم در واقع به تعهداتی که دارد طبق این مصوبات و شیوه نامه ای که اشاره کردند در واقع ایفا می کند تعهداتش را انجام می دهد و به نظر من و پیش بینی می کند که اصلاً مشکلی نباشد ان شاء الله.
سؤال: یک نکته ای که وجود دارد مثلاً در اتفاقی که ما قبل از این مثلاً شاهدش بودیم برای سپه ما از آنجا لفظ ادغام را استفاده می کردیم الآن شما تأکید دارین که اینجا انتقال هستش خیلی صحبت ها می شد رئیس کل قبلی بانک مرکزی خاطرم هستش که عنوان می کردند که یک هزینه ی خیلی زیادی به شبکه ی بانکی تحمیل شد از این اتفاقی که افتاد الآن در این زمینه چی آیا این اتفاقه دوباره مجدداً تکرار شده آیا هزینهی زیادی به شبکه ی بانکی تحمیل شده از سر این انتقالی یا نه یا کمک می کند به شبکه بانکی برای اینکهاین تأکیدی که دولت سیزدهم دارد برای ترازنامه و انضباط بانکی و اینها انجام می شود؟
صدقی: همانطور که عرض کردم این بحث ثبات سلامت شبکه بانکی که این طرح هم یکی از آن تکه های آن پازل در واقع این بحث هستش در نهایت منافع کلی آن به نفع و برای مردم و جامعه هست و شبکه ی بانکی هست در این زمینه اگر با این دید نگاه بکنیم به هر حال هر نوع اصلاحی از دید اصلاح بخواهیم نگاه بکنیم هر نوع اصلاح و تغییرات ممکن است هزینه هایی را داشته باشد به هر حال سیاست گذار و حاکمیت به دنبال این هست که این اصلاحات را با کمترین هزینه و با کمترین در واقع شرایط احتمالاً استرسی و شرایط در واقع غیرنرمالی که احتمالاً ممکن است که ایجاد بشود با کمترین حالت در این زمینه ها دنبال بکند.
مجری: پس هزینه داشته برای شبکه ی بانکی.
صدقی: موضوع الآن انتقال است الآن بحث ادغام یا انحلال را برای نور نداریم ولی در هر صورت من عرضم چیز دیگری است به هر حال ما اگر نتیجه نهایی را در این ثبات سلامت در واقع هدفگذاری کرده باشیم منافع انتهایی آن بیش از هزینه خواهد بود.
سؤال: برای اینکه رفتید سراغ انتقال، نرفتید سراغ ادغام و اینها، انحلال؟
صدقی: قرار است مؤسسه نور به هر حال یک سری وظایف و مسئولیت هایی را دارد تعیین تکلیف در واقع دارایی هایی که باقی مانده این را باید انجام بدهد و به هر حال این مؤسسه نور هیئت سرپرستی دارد و وظایف خودش را دارد پیگیری می کند.
سؤال: ما مؤسسه توسعه را هم داشتیم الآن نور را داریم در مصاحبه های قبلی مان با بانک مرکزی و مسئولین بانک مرکزی همکاران شما سه مؤسسه و یک بانک بود مؤسسه بعدی کدام مؤسسه است؟
صدقی: آن سه مؤسسه که خب در واقع مؤسسه نور که خب تعیین تکلیف شد مؤسسه توسعه هم به همین شکل، مؤسسه کاسپین هم به هر حال مجامعش توسط هیئت سرپرستی منصوب بانک مرکزی در واقع در چارچوب مصوبات و تکالیف ابلاغی مجامعش برگزار شده و دارد مراحل خودش را طی می کند.
سؤال: این تا کی طول می کشد مثلاً حدوداً؟
صدقی: دارد انجام میشود در واقع آخرین در واقع مجامعش مجامع به روز است، چون مهمترین مسئله در این تعیین تکلیف این مؤسسات به روز شدن مجامع، بررسی صورتهای مالیات اطلاعات مالی اش و مسائل این شکلی هست به هر حال آخرین مجمعش که سال ۱۴۰۱ بوده برگزار شده است.
سؤال: این چی می شود انتقال، انحلال، ادغام؟
صدقی: این بر اساس تصمیماتی که قرار است که انجام بگیرد تصمیم گیری می شود در آینده.
سؤال: و اینکه بانکه چیست؟
صدقی: ما یک بسته ای را ببینید برای بانک های ناتراز در نظر دارد بانک مرکزی، این بانک ها با رویکردهای مختلف که رویکرد غالب همانطور که رئیس کل محترم بانک مرکزی هم اشاره کردند احیاء و بازسازی این بانک هاست بنابراین ما در بحث اینکه بانک ناتراز داریم که شک نداریم ولی رویکرد بانک مرکزی همین هایی که عرض کردم
سؤال: آقای نجارزاده این را بفرمایید که الآن صحبت کردیم این هزینه ها را شما چگونه مدیریت کردیم برای اینکه به هر حال عرضم به حضور شما که برای شما خیلی این فشار مالی، هزینه ای حالا هر چیز دیگری که ممکن است حالا بحثش را با هم کردیم داشته باشد یکی این را بفرمایید و یکی اینکه به هر حالا فارغ از سپرده ها کارمندان آنان نتیجه شان و سرنوشتشان چی می شود؟
نجارزاده: خب از بعد هزینهای اشاره شد ما بحثی که در خصوص موضوع نور داریم بحث انتقال هست و ساماندهی و مدیریت بدهی، دارایی، کارکنان و شعب مؤسسهی اعتباری نور هست طبیعتاً خب ما ۲۴۸ شعبه منتقل میشود به بانک ملی تقریباً حدود ۲ هزار نفر پرسنل و خدمتتان عرض کردم حدود ۳۳ همت سپرده و حدود ۳ همت تسهیلات به بانک ملی منتقل میشود.
سؤال: کارمندهایشان می شوند کارمند بانک ملی؟
نجارزاده: بله خدمتتان عرض می کنم بر همین موضوعی که بوده هزینه ای باشد این انتقالی که دارد صورت می گیرد طبیعتاً این افراد این شعب شعب و پرسنل بانک ملی می شوند ما در خصوص نیروی انسانی مؤسسه ی نور هفته های گذشته جلسات خیلی خوبی را برگزار کردیم ما تمامیاستان های بانک ملی، جلسات مشترکی را با همکاران محترم در مؤسسه نور برگزار کردند شناخت کافی حاصل شده برخی از همکاران از شرایط و ضوابط مؤسسه نور آشنا و آگاه شدند و برخی از همکاران مؤسسه نور به بانک ملی منتقل شدند و با شرایط و ضوابط و مقررات بانک ملی آشنا شدند طبیعتاً با باجه ای که در روز شنبه در بانک، باجه ی بانک ملی در مؤسسه نور مستقل می شود این انتقال دانش و تجربه راحت تر صورت می گیرد در خصوص پرسنل مؤسسه نور هم مطابق مصوباتی که ما داریم قرار بر این شده که دستورالعمل جذب و استخدام این عزیزان در هیئت مدیره بانک ملی نهایی بشود.
سؤال: چقدر طول می کشد؟
نجارزاده: ظرف یکی دو هفته نهایت. ما به قبل از این هفته های گذشته جلسات مشترکی را با همکاران محترممان در سازمان امور استخدامی داشتیم و مکاتباتی صورت گرفته.
سؤال: همه شان را جذب می کنیدیا تعدیل هم دارید؟
نجارزاده: تعدیل ما اصلاً نداریم حتی یک نفر.
مجری: پس هیچ کسی نگران نباشد نه سپرده گذار نگران باشد، نه تسهیلات گیرنده و نه آن کسی که در نور کار می کرده.
نجارزاده: ما اتفاقاً با توجه به تجربه و دانشی که همکاران ما در مؤسسه نور دارند خیلی از نیازها، خیلی از کسری های نیروی انسانی در بانک ملی با حضور این عزیزان مرتفع می شود.
سؤال: نور داشت پذیره نویسی انجام می داد برود در بورس و اینها، تکلیف آن بخش از اتفاقات چی می شود؟
نجارزاده: خب آن موضوع در حوزه ی بانک مرکزی است که آقای دکتر صدقی می توانند توضیح بدهند.
سؤال: آقای صدقی چه اتفاقی می افتد؟
صدقی: ببینید سهامداران خرد در آن مصوبه کمیته تخصصی اصلاح نظام بانکی تعیین تکلیف شده یکی از مواردی که هیئت سرپرستی و در آینده هیئت تسویه در واقع پیگیر هست همین بحث حل و فصل موضوعات سهامداران است و این هم هم از لحاظ چارچوب قانونی و هم از لحاظ چارچوبی که در مصوبات بعد از مصوبات سران سه قوه دیده شده مشکلی نخواهد بود و طبق قانون و چارچوب مقررات ابلاغی، آن موضوع هم پیگیری می شود و به سرانجام می رسد
سؤال: اگر در هر کدام از این فرآیندها حالا بانک ملی اگر کارهایش را خوب انجام نداد مردم کجا مراجعه کنند به بانک مرکزی به چه شماره ای تماس بگیرند؟
صدقی: به هر حال ببینید بانک ملی در واقع به عنوان یک بانکی است که دارد مشارکت می کند در این طرح و این را ما باید در واقع در نظر داشته باشیم در این زمینه احتمالاً به این شکل که قطعاً احتمالاً که نه قطعاً به این شکل نیست که بانک ملی تخلف می کند از دید بانک مرکزی می کند ممکن است بانک ملی در واقع به خاطر بحث های فنی و عملیاتی و زیرساختی یک فرصتی را لازم داشته باشد که طبیعی است که همین قسمت هم در شیوه نامه ی اجرایی و عملیاتی که اشاره کردند این هم پیش بینی شده یعنی اینها مسائلی هستش که در واقع پشتوانه کار دارد انجام می شود ولی نتیجه این کار از همان روز شنبه اصلاً برای مردم هیچ تغییری نخواهد کرد ، چیزی احساس نمی کنند این مسائلی هست که خود بانک ملی اینها را ان شاءالله حل و فصل خواهد کرد.
سؤال: آقای نجارزاده اگر کسی در این فرآیند به چالشی خورد به مشکلی خورد سؤالی داشت کجا می تواند مراجعه کند؟
نجارزاده: ما از همین امروز واحد ارتباط با مشتریانمان فعال کردیم به صورت مشخص میز مختص مؤسسهی نور تعبیه شده مشتریان محترم افرادی که سؤالی در خصوص این فرآیند انتقال دارند میتوانند با شماره تماس ۶۴۱۴۰ تماس حاصل کنند همکاران ما پاسخگوی این عزیزان هستند همین طور در مؤسسهی اعتباری نور هم با شمارهی ۴۲۹۳۱۰۱۰ میتوانند تماس برقرار کنند و اطلاع لازم را اخذ کنند.
مجری: دو تا شماره تماس شد ۴۶۱۴۰ و ۴۲۹۳۱۰۱۰ این دو تا شمارهای هستش که میتوانید تماس بگیرید اگر خدای ناکرده مشکل داشتید