به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ،شبکه خبر در برنامه امروز میز اقتصاد با حضور آقایان سهیل رایمند- مشاور عالی کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی ایران، افشین شیرازی - دبیر کمیسیون حقوقی شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی، نصرالله پژمان فر - رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی از مشهد و حسین میرزاپور - مدیر اداره نرم افزار بانک مرکزی (به صورت تلفنی) موضوع چالشهای رفع سوء اثر چکهای برگشتی را بررسی کرد.
مقدمه مجری: رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی مصاحبهای کردند و گفتند اگر رفتید بانک و بیشتر از مبلغ چک از شما طلب کردند بابت چک برگشتی این کار قطعا تخلف است. اگر کمی سادهتر به شما توضیح بدهم که دقیقا چه اتفاقی میافتد با یک عدد خیلی کوچک شروع میکنیم. شما فکر کنید که صد میلیون تومان در وجه کسی چک کشیدید و در حساب شما مثلا ۵۰ میلیون، ۶۰ میلیون پول داشتید، به هر دلیل چک شما برگشت میخورد. وقتی به شعبه مراجعه میکنید، اتفاقی که میافتد این است که به شما اعلام میشود برای این که بشود چک رفع سوء اثر بشود و پاس بشود شما مثلا فکر میکنید که باید مابقی اش را باید پر کنید، یعنی ۵۰ میلیون به بانک بدهید و قاعدتا باید همین اتفاق بیفتد و بخشنامه بانک مرکزی هم همین را میگوید، اما برخی شعب در برخی بانکها کار دیگری انجام میدهند و میگویند نه، شما به اندازه رقم چک باید دوباره بیایید به ما پول بدهید، یعنی چه؟ شما ۵۰ میلیون در حساب داشتید اصلا حساب نیست، باید صد میلیون تومان دیگر بیاورید و در حساب بانک قرار بدهید تا از حساب شما و از چک شما رفع سوء اثر بشود. این اتفاق اگر شما این عدد را بزرگ بکنید و بیاورید در مقایسهای تجار بزرگ و شرکتها قرار بدهید که چکهایی که رد و بدل میکنند، عددهایش عددهای خیلی بزرگ تری است، میبینید که مشکل، مشکل بیشتری خواهد شد.
با وجود همهی فواید و مزایایی که قانون جدید چک داشته که در آن شکی نیست و راجع به آن اکنون صحبت نمیکنیم و قبلا صحبت کردیم، اما بهرحال در جزئیاتش نکاتی هست که باید برطرف بشود.
توضیحات روی تصویر
یک دور مرور کنیم که برای قانون جدید چک چه اتفاقی افتاده است؟
کاهش ۹۶ درصدی زندانیان چک را داشتیم که خاطرتان هست از ۱۰ تا در روز شده یکی در هر سه روز و در سال ۱۴۰۲ این آخرین آماری که آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد نسبت تعداد چکهای برگشتی ۶۰ درصد کم شده، نسبت مبلغ آن ۵۰ درصد کم شده، زمان رفع سوء اثر ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده و سریعتر چکها رفع سوء اثر میشوند، اما بهرحال ضمن این که استفاده مردم از چک هم افزایش پیدا کرده یعنی ۲ تا هدف قانونگذار که چک بشود ابزار ارزشمند و چکهای برگشتی کاهش پیدا بکنند، این جا میبینیم که محقق شده، اما چه اتفاقی افتاده؟ در همان درصد کمی که دارد چکها برگشت میخورد که مثلا الان تقریبا میگویند ۱۰ درصد، هفت درصد کل چکها است دارد این اتفاقها میافتد، یکی این که عرض کردم باید پول بیشتری در حساب بگذارید، دومین اتفاق بدی که میافتد چیست؟ این است که مثلا شما برای آن ۵۰ میلیونی که باید بیاورید به بانک بدهید تا حساب تان کامل بشود از آن صد تومانی که خدمت شما عرض کردم ممکن است شما در پنج بانک پنج تا ۱۰ تومان داشته باشید، اینها همه مسدود میشود و قاعدتا شما دسترسی به آن پول ندارید و باید بروید خارج از این چرخه، پولی را آماده بکنید و در اختیار شبکه بانکی قرار بدهید. طبیعتا برای فعالان اقتصادی که مثلا با چند تا حساب کار میکنند و در هر حساب شان ممکن است پولهای مختلفی داشته باشند، این کارشان را سخت میکند. چرخه حرکتی شان را کند میکند. میخواهیم در میز اقتصاد امروز به این بپردازیم که اساسا این بخشنامه چرا اجرا نمیشود و مردم باید پول بیشتری بدهند؟ دوم این که این فرآیند چرا الکترونیکیتر انجام نمیشود، ما کمی انتظارمان بعد از اجرای قانون چک رفته بالا و میخواهیم باز هم کارها کماکان سادهتر بشود ، تا هم دارنده چک کارش زودتر انجام شود و هم کسی که چک را گرفته سریعتر به پولش برسد. طبیعتا اگر این کارها انجام بشود باز شاهد این هستیم که این عدد کاهش پیدا میکند.
پخش گزارش گروه بانک و بیمه خبرگزاری صدا و سیما
سوال: آقای پژمان فر الان دقیقا مشکلی که وجود دارد چیست؟ ما یک بخشی از آن را هم در گزارش دیدیم و هم من خدمت بینندگان عرض کردم شما بررسی هایتان چه چیزی را نشان میدهد و دقیقا مشکل کار کجاست؟
پژمان فر: آن چیزی که به نظر من مشکل اصلی قضیه هست، متاسفانه عدم همکاری بانکها هست که این در واقع یک تخلفی است که از ناحیه بانکها وجود دارد، ما نسبت به این موضوع با توجه به گزارشهایی که تا به حال به ما رسیده، هیچ توجیهی برای این عدم همکاری بانکها نسبت به اجرای قانون نمیبینیم.
سوال: مشخصا کدام بحث آن را میفرمایید؟
پژمان فر: همین که در واقع حساب مردم را مسدود میکنند و میگویند باید یک موجودی کاملی مجددا به بانک برگردد، این کاملا کار غلطی است، اصلا قانونگذار در واقع حکیم است، قانونگذار در مسائلش دقت دارد که در واقع مسائل مردم حل بشود. نمیخواهد قانونگذار مزاحمت برای مردم ایجاد کند. تلاش ما این است که گیرندهی چک آن عددی را که میخواهد دریافت بکند، ما کمک کنیم که این اتفاق بیفتد و این موجودی به حساب آن گیرنده برسد.
سوال: فکر میکنید چرا این عدم همکاری وجود دارد، چون یکسری کارشناسان میگفتند بهرحال مثلا اگر هر چقدر پول در حساب بانکها رسوب کند بهتر است یا پول اضافهای بیاید؟ نظر شما چیست؟
پژمان فر: من نیت خوانی نمیتوانم بکنم، اما آن چیزی که برای ما مسلم است مسئله نظر قانونگذار روشن است، فلسفه این موضوع هم کاملا روشن است که اساسا قانونگذار آمده این موضوع را بابت این مسئله اقدام کرده که مشکل مردم حل بشود، اساسا باید چک به سمتی حرکت بکند که بتواند مشکلات مردم را به نوعی حل بکند.
سوال: و این نکته که مطرح میشود؛ مثلا میگویم یک فردی ممکن است در چند حساب پول خرد داشته باشد، برای این که مثلا آماده بکند تا این را بدهد، اینها همه مسدود میشود و هیچ کدام اینها نمیتوانند برخط انجام بدهند، فکر میکنید بانک مرکزی بتواند این امکان را فراهم کند که این اتفاق هم برخط بیفتد، مثلا اگر حساب صادر کننده چک در بانک مبدا درخواست بکند از بانک دیگری که مثلا شما ۱۰ تومان، ۲۰ تومان و هر چقدر در حسابت هست به حساب من واریز کن که من بتوانم این چک را رفع سوء اثر بکنم؟
پژمان فر: ارتباط قطع شد ...
سوال: آقای شیرازی شما بفرمایید این چالشی که برای مردم در بانکها بوجود آمده، چقدرش را شما بررسی کردید و چقدر از آن را شما برخورد کردید و چه زمانی کلا حل میشود و فکر میکنید، علت آن واقعا چیست؟ چون کارشناسان دلایل مختلفی را مطرح کردند، من از آقای پژمان فر هم پرسیدم.
شیرازی: موضوع رفع اثر از چکهای برگشتی به نظر من دچار یک خوانش اشتباه شدند مجموعهی شاید بعضی از شعب بانکها، من با بخشی از گزارش که اعلام کرد، بخشنامه لازم از طرف بانک مرکزی ابلاغ شده و این ظرفیت را برای بانکها ایجاد کرده، درست است، موافقم. چنین بخشنامهای هست، منتها یک اشکال کار وجود دارد، اشکال کار هم این جا است که بعضی از شعب زمانی که میخواهند به حساب مراجعه کنند، کسری موجودی را تامین کنند، یکپارچه اش کنند و بعد اعلام تامین موجودی بانک مرکزی کنند، با آن گرفتاری مربوط به مسدودی حسابی مواجه میشوند که قبلتر ناشی از چک برگشتی با پیام بانک مرکزی در سیستم ایجاد شده است.
سوال: نه آن که بعدا است، فکر کنید اولین کسی هست که چکش برگشت خورده است.
شیرازی: عرضم همین است، چک من برگشت خورد، حسابها مسدود شد، الان میآیم در شعبه ۱۰۰ تومان چک داشتم ۵۰ تومان موجودی داشته، بابت ۵۰ تومان کسری برگشت خورده الان میآیم در شعبه میگویم، میخواهم ۵۰ تومان بدهم که با آن موجودی ۵۰ تومان در حسابم ۱۰۰ تومان بشود، مشکل چک برگشتی من حل بشود.
سوال: بله بانکها این را قبول نمیکنند.
شیرازی: پول حساب مسدود شده بر اساس آن روش مستقلی که بانک مرکزی اعلام کرده، بعضی از شعب دچار این خوانش اشتباه هستند که من دسترسی به آن پول ندارم در حال حاضر، لذا شما این صد تومانی که کل مبلغ چک هست را به من بده، من این پیام را در اجرای بند الف ماده ۵ مکرر به بانک مرکزی بدهم که ایشان تامین موجودی کرده، بعد بانک مرکزی پیام من را بیاید به بانکها اعلام کند برخط که این چک رفع سوء اثر شد، حالا حسابها باز میشود و شما دسترسی دارید، در صورتی که این اشتباه است، بانکها و شعب ...
سوال: اول این را بدانیم که کل حساب که مسدود نشده، رقم در حساب مسدود شده، پس طبیعتا بانک این را مطلع هست، پس این نیازی نیست کل حساب که مسدود نشده است.
شیرازی: رقم الان مسدودی روی آن است دیگر، من با شما موافقم. من میگویم، خوانش برخی از شعب بانکها اشتباه است. در صورتی که آن رقمی که در حساب است هست، سرجایش است و کسری اش را باید بگیرند، جمع میشود رقم چک و بعد در اجرای بند الف ماده ۵ به بانک مرکزی اعلام میکند، آقا من این حساب را جمع کردم، به نفع دارنده مسدود کردم. این اتفاق که رقم بخورد، خود به خود پیام به بقیه بانکها میرود، حسابهای بقیه باز میشودو آن چک هم به نفع دارنده قابل برداشت تا یک سال است.
سوال: الان نکته این جا این است که در این خوانش اشتباه که برخی شعب بانکها دارند که گزارشی که همکاران من تهیه کردند، به نظر میرسد که اکثر شعب اکثر بانکها هستند و به جز معدودی از شعب برخی بانکها این کار را انجام نمیدهند، تکلیف من که چک را آوردم از این خوانش اشتباه چیست؟
شیرازی: واقعیت این است که یک ظرفیتی برای پیگیری هست، ولی قطعا آن ظرفیت آنقدر زمان بر هست که عملا افراد را خسته میکند، به نظر من باید بانک مرکزی ورود کند.
سوال: ما مثلا الان در سراسر کشور مثلا ۲۰ هزار تا شعبه داریم طبیعتا هر کس از ظن خودش یار این بخشنامه میشود. فکر میکنید راهکار چه باید باشد برای این که میتواند الکترونیکی شدن باشد یا چیز دیگری که بهرحال شما بعنوان دستگاه ارائه دهنده خدمت بیایید مطرح بکنید و مردم این چالش شان برطرف شود. چون الان ما داریم میگوییم ۱۰۰ میلیون تومان، ولی در بازار یا عددها بزرگتر است یا جور کردن همین ۱۰ تومان، ۱۰۰ تومانها برای برخی کسبه یا مردم سختتر است.
شیرازی: این ظرفیت هست که اگر بانکی به تکلیف قانونی اش عمل نکرد، آن فرد می تواند به دستگاه بازرسی مراجعه و حقش را مطالبه کند، اگر دستگاه بازرسی آن بانک باز گوش نکرد، مطالبه بر حق را انجام نداد، میتواند به بازرسی بانک مرکزی مراجعه کند و شکایتش را مطرح کند، فرآیند مطالبه حق تعریف شده است و مشخص، یعنی چیز خیلی مبهمی نیست، ولی واقعیت این است که بانکها باید یکبار ورود و شعب شان را کاملا تفهیم کنند که ظرفیتی که ابلاغ شده با استفاده از بند الف ماده ۵ عملیاتی است، نیاز نیست تامین وجه اتفاق بیفتد.
سوال: این چه زمانی اتفاق میافتد بخشنامه مثلا از اردیبهشت است.
شیرازی: بخشنامه را به شعب ابلاغ کردند، ولی من هم با شما موافقم. خیلی از شعب شاید هنوز به آن فهم مشترک نرسیدند که بخواهند اجرا بکنند و الا این ظرفیت، ظرفیت قانونی است و مطالبه برحقی هم هست و باید هم اجرا شود.
سوال: آقای رایمند نظر شما چیست؟ فکر میکنید که بانکهای خصوصی هم همین شکلی هستند؟ یعنی یک خوانش اشتباهی از یک بخشنامه دارند یا نه دلیل دیگری است که فکر میکنید باعث این کار است؟
رایمند: این مسئله چند وجه دارد. زمانی که چک برگشت میخورد، اگر مبلغ چک کسری باشد، اصلا بانک اقدامی نمیکند، سامانهای بانک مرکزی زحمت کشیده به نام مه چک، سیستم اتوماتیک حسابهای مشتری را در اقصی نقاط ایران در هر بانکی میگردد، حسابهای مشتری تا میزان آن کسری شناسایی و مسدود میکند. هیچ بانکی اختیار این رفع انسداد را ندارد، چه آن بانکی که حسابش مسدود شده، چه آن بانکی که چک را صادر کرده است. زمانی که مشتری به ما مراجعه میکند، چون این حساب پیش ما نیست، من نمیتوانم حساب بانک دیگر را آزاد کنم که وجه او را بیاورم این جا و کسری پول را بگیرم و چک را پرداخت کنم. بنابراین ناچارم به مشتری بگویم کل وجه چک را تامین کن در حسابت که بتوانم چک را پرداخت کنم. فقط در یک حالت است که در این بخشنامه خردادماه بانک مرکزی اشاره کرده، راهنمایی کردند که قبلا هم بوده، به این شکل میتواند عمل کند، اگر وجه در حساب خود شعبهای که چک برگشت خورده بانکی که برگشت خورده موجود باشد و در حساب جاری اش، کسری مبلغ چک را اگر مشتری بریزد، ما میتوانیم بابت تکمیل موجودی مسدود کنیم مبلغ را بابت آن چک رفع سوء اثر بزنیم.
سوال: طبیعتا در حسابی که چک را کشیده باید تکمیل کند وجهش را و دیگر غیر از این که نمیتواند.
رایمند: اگر پول آنجا باشد، اما اگر وجه مه چک رفته باشد در یک بانک ثالثی حساب را مسدود کرده باشد به فرمایش شما چندتا بانک ...
سوال: اصلا بقیه بانکها را کاری نداریم، فکر میکنیم روی یک بانکی یک چکی داشتیم که ۵۰ میلیون کسری دارد، ۵۰ میلیون در همان حساب مسدود ما هست و ۵۰ میلیون آوردیم این صد تومان را تکمیل کنیم، بانک از ما قبول نمیکند، میگوید نه، شما یک بار دیگر صد تومان بیاور.
رایمند: نه، همه بانکها قبول میکنند. من به جرات میگویم مگر این که، حالا من در آن چیزی که در بانکهای خصوصی اطلاع دارم، پول اگر در حساب خودش باشد، میریزد معادل وجه چک مسدود میکند رفع انسداد میزند برای آن چک.
سوال: دقیقا بحث جلسه ما این است که این اتفاق نمیافتد
رایمند: چرا همه انجام میدهند
سوال: گزارش را با هم دیدیم دیگر، نمیشود با این قاطعیت گفت همه انجام میدهند. همین الان آقای شیرازی به نمایندگی از بانکهای دولتی و نیمه دولتی، تعداد زیادی از بانکها میگویند خوانش اشتباه وجود دارد و این اتفاق نمیافتد.
رایمند: یک اشکال هم وجود دارد که تایید فرمایش جناب شیرازی عرض میکنم، ببینید، اگر پول در یک حساب غیر از حساب جاری مسدود شده باشد، آن را نمیتوانیم بیاوریم. باز میگوییم آن پولی که در حساب دیگری مسدود شده ...
سوال: اصلا کاری نداریم پول ازکجا قرار است بیاید، می گوییم ما آمدیم در شعبه و گفتیم این پول ، بفرمایید آقای بانک، ما میگوییم که به اندازهای که پول باید حسابش در آن مسدود شود کار انجام بشود، به اندازه چک نه بیشتر، یعنی اگر ما ۱۰۰ تومان چک داریم، نیاوریم یک بار دیگر ۵۰ تومان درحساب داریم ۱۰۰ تومان دیگر بیاوریم به بانک بدهیم که پولمان در بانک بشود ۱۵۰ تومان، بعدا ۵۰ تومان را برداریم.
رایمند: نه، اگر این جا باشد، ۵۰ تومان بیاورد پاس میشود.
سوال: نمیشود دیگر، بحث ما همین است و گزارش همین را میگوید، روی کاغذ دقیقا بخشنامه همین را میگوید، اما چیزی که در واقعیت اتفاق میافتد این نیست.
رایمند: من مسئول کمیسیون نظامهای پرداخت بانکهای خصوصی هم هستم، وقتی وجه در حساب تکمیل میشود، نیازی نیست آن چک اصلا پاس بشود یا ذینفع بیاید، مابقی کسر میشود.
سوال: نه وجه چقدر در حساب تکمیل بشود خوب است؟
رایمند: مابقی کسر میشود، ۵۰ تومان بوده، ۵۰ تومان دیگر بریزد.
سوال: خب این اتفاق نمیافتد، گزارش را با هم دیدیم.
رایمند: نمیدانم
سوال: همکاران من به بانکهای خصوصی و بانکهای دولتی در شعب مختلف شان سر زدند، دیدید که دوربین مخفی تهیه کردیم، این اتفاق هنوز نمیافتد.
رایمند: در بانک خصوصی من به جرات میگویم نیست. میخواهید ببینید کدام بانک است. بانک خصوصی نیست، چون این را نرم افزار اصلا انجام میدهد، وقتی میآید دوستان من همکاران من در بانک میبینند وقتی وجه تکمیل میشود، چک را مسدود میکنند، مبلغ را مسدود میکنند برای ۲۴ ماه تا چک پاس بشود.
سوال: آقای میرزاپور همراه ما است. آقای میرزاپور بفرمایید که چقدر زیرساخت آماده است برای این که این اتفاق بیفتد؟ گزارشهایی که همکاران من تهیه کردند، نشان میدهد که به نظر میرسد، شاید آن بخشنامهای که زدید، آیا زیرساختی که شما آماده کردید، اساسا مشکلی دارد که این هدف بخشنامه محقق نمیشود یا ایراد دیگری است؟
میرزاپور: من بخشی از صحبتهای شما را قبول دارم.
سوال: کدام بخش را دقیقا؟
میرزاپور: این قسمت که برخی از بانکها ظاهرا هنوز توجیه نیستند که بخشنامهای که بانک مرکزی ابلاغ کرده باید اجرا بشود. بعضی قسمت مرتبط با عدم تکمیل سامانه هایشان است. سامانه هایشان باید توسعه پیدا کند که این موضوع را بتواند انجام بدهد. بعضی مواقع هم من مواجه شدم با نبود آموزش صحیح در شعب بانکها که وقتی ارباب رجوع مراجعه میکند، معمولا اصلا کلا توجیه نیستند یا بخشنامه را نمیدانند یا رویه کار را نمیدانند و در نتیجه مردم علاف میشوند. من قبول دارم که تعدادی از بانکها و تعدادی از شعب این کار را انجام میدهند، ولی در چند ماه اخیر ...
سوال: مثلا چند تا از این تعدادی که میفرمایید
میرزاپور: واقعا گرفتن آمار خیلی سخت است که چند درصد این کار را انجام میدهند یا نمیدهند، ولی در چند ماه اخیر سیر نزولی پیدا کرده، چون بخشنامهای که بانک مرکزی چند ماه پیش ابلاغ و دقیقا شفاف سازی کرد که قدم به قدم بانک و شعبه باید چه کار بکند که ذینفع به حقش برسد، کم کم دارد آموزشهای لازم به شبکه بانکی داده میشود.
سوال: این قدم به قدم تا کی طول میکشد؟ چون به قول خودتان این طور که میگویید بعضی از بانکها به نظر میرسد که هنوز هیچ قدمی بر نمیدارند.
میرزاپور: نه دیگر، بانکها باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام بدهند و مردم اگر در این زمینه مشکل دارند، حتما با بخش نظارت بانک مرکزی در تماس باشند تا ما بتوانیم از طریق انتقال درخواستی که صورت میگیرد، بالاخره با بانک برخورد بکنیم.
سوال: چه زمانی میشود که خیال مان راحت باشد که بانک مرکزی با همه بانکها این تعامل را انجام داده و همه را توجیه کرده است. این اتفاقات که مردم میروند شعبه بهرحال رقم، رقمهای کمی نیست.
میرزاپور: آن کاری که بانک مرکزی باید انجام میداد، شفاف سازی موضوع بود که در ۲ بخشنامه ارسال کرده و آن مراحل قدم به قدم را ابلاغ کرده است، بقیه دیگر سمت بانکهای عامل میشود که آموزشهای لازم را ...
سوال: بهرحال نمی شود از بخش نظارتی بانک مرکزی غافل شد
میرزاپور: چرا بخش نظارتی بانک مرکزی میشود که حتما در این زمینه تا حالا ورود کرده است ، پیگیری میکنند و از این به بعد هم استمرار خواهد داشت.
سوال: زمانی نمیشود برای آن مشخص کرد که قدم به قدم به آن نتیجه برسند؟
میرزاپور: واقعیت این است که الان هر زمانی بدهیم یک زمان دو، سه ماهه بدهیم، دو سه ماه دیگر شما میفرمایید که آقا موضوع هنوز حل نشده مطمئنا بالاخره ...
سوال: یعنی خودتان به این معتقدید که این ممکن است تا دو سه ماه دیگر حل نشود؟
میرزاپور: نه این را نگفتم. منظورم این است که از الان قابل پیش بینی نیست، بانک مرکزی پیگیری خواهد کرد، حتما بخشنامههای تکمیلی خواهد داد.
سوال: زیرساختهای شما همه اش کامل است برای این که این اتفاقات بیفتد؟
میرزاپور: زیرساختی که ما تهیه کردیم، زیرساخت مه چک است، چون بابت این زیرساخت بانک مرکزی و شبکه بانکی سالها تلاش کردند، پیش فرض اولیه مان این بود که این زیرساخت تغییر آنچنانی پیدا نکند، چون اگر میخواستیم زیرساخت مان را توسعه بدهیم، کل شبکه بانکی درگیر میشدند و کار به درازا میکشید. در نتیجه از تغییر رویه و فرآیندهای اداری سعی کردیم این مسئله را حل کنیم که منجر شد به همان بخشنامههایی که خدمت شما عرض کردم.
سوال: پس شما میفرمایید سامانه شما کامل است درست است؟
میرزاپور: سامانهها کامل است.
سوال: یا نمیخواهید کامل کنید و توسعه بدهید؟
میرزاپور: نه، موضوع این است که برای این که پرهیز کنیم از توسعه سامانه که ۳۰ تا بانک را درگیر میکرد و فرآیند طولانی بود، آمدیم سمت اصلاح فرآیندها و ابلاغ ...
سوال: حالا این اصلاح فرآیندها که جواب نداده مثلا از همین اردیبهشت ، خرداد تا الان که آذر است و داریم با هم صحبت میکنیم ، به نظر میآید که یعنی برنامه تان عوض نشده که مثلا سامانه را به گونه دیگری تغییر بدهید؟
میرزاپور: نه کاری که بانک مرکزی انجام داده کار درستی بوده، من یک بار فرآیند را توضیح بدهم. موقعی که یک نفر چک را میآورد که موجودی اش تامین نیست، در وهله اول بانک عامل موظف است همهی حسابهای شخص را در آن بانک احصا بکند و اگر موجودی داشت منتقل بشود، بحث منتقل شدن موجودی حسابها به حساب جاری یعنی تامین موجودی بشود آن حساب جاری و چک پرداخت بشود قبل از این که چک برگشت برخورد، یعنی اصلا منجر به برگشت چک نشود این قدم اول، قدم دوم، چک برگشت میخورد ما به شبکه بانکی و به ذینفع چک و به صاحب حساب ۲۴ ساعت فرصت میدهیم. این ۲۴ ساعت بابت چیست؟ بابت این که شخص فرصت داشته باشد از موجودی حسابهای دیگر در شبکهی بانکی منتقل کند به آن حساب جاری چک، حسابش را کامل بکند که منجر به مسدودی چک نشود.
سوال: پس در لحظه همهی حسابها به آن مبلغ مسدود نمیشود
میرزاپور: بله ۲۴ ساعت ما مسدود نمیکنیم، بعد از ۲۴ ساعت مسدود میکنیم یعنی به شخص این اجازه را میدهیم که برود کارهای اداری و انتقال موجودی را انجام بدهد.
سوال: حالا اگر این اتفاق نیفتاد آیا بانکها خودشان میتوانند و این امکان برایشان فراهم بشود الان که نمیتوانند، ولی میشود زیرساخت این کار را انجام بدهید؟
میرزاپور: مطابق ماده ۳ قانون مدنی هیچ مالی از تصرف صاحب آن نمیتوان بیرون کرد مگر به حکم قانون و سکوت قانون در این زمینه در بحث چک مجاز بودن آن را جایز نمیداند. یعنی مجاز نیستند بانکها و شبکهی بانکی، بانک مرکزی از حساب یک شخص دیگر انتقال بدهد...
سوال: بله، مگر این که حکم قضایی باشد.
سوال: آقای پژمان فر الان این نکتهای که مطرح شده این است، یکی این که بفرمایید که این بخشنامه که چند ماه آمده هنوز انجام نشده، دوم این که بفرمایید که حالا فرض بر این که آن ۲۴ ساعت هم گذشت و نشد این حسابها تجمیع بشود. آقای میرزاپور میفرمایند که بخاطر این که قانون این جا سکوت کرده، بانک مرکزی طبیعتا نمیتواند کاری بکند، آیا این امکان میتواند فراهم باشد که مثلا اگر ما در یک بانکی پولی داریم خود بانک درخواست بکند به آن حسابی که چک داریم بیاید و این انتقال خودش انجام شود و دیگر کسی که چک دستش هست، کارش راحتتر انجام شود و دنبال این دوندگیها نرود؟
پژمان فر: مسائل با هم مخلوط نشود، یک مسئله در ارتباط با این موضوع است که کسی هست یک حساب دارد و آن حسابش کسری دارد و نتوانسته به اندازهی موجودی که چک را کشیده عددش را تامین بکند، گیرنده چک مراجعه میکند، چک تامین نشده حساب مسدود شده، میگویند آقا به شما ۲۴ ساعت مهلت میدهیم بروید این کار را بکنید، برای این که شما در ردیف کسانی که چکهای برگشتی دارند و محرومیتهای اجتماعی و ... برایشان ایجاد میشودفقرار نگیرید. طبیعتا این فرد میرود با سرعت یا از حساب دیگری که دارد یا از جای دیگری این پول را تهیه میکند و مابقی عدد را میریزد، الان متاسفانه در بانکهای متعددی این اتفاق نمیافتد این یک مسئله، یعنی موضوع را جای دیگر نبریم.
سوال: نه این سر جای خودش است. برای همین موضوعی که میفرمایید، مثلا شما با بانک مرکزی جلسهای خواهید داشت که حل بشود؟ چون بخشنامه اش برای چند ماه پیش است و هنوز انجام نشده است.
پژمان فر: بله اصلا دیگر این موضوع جلسه نیاز ندارد به نظر من، تلاش ما بر این است که حتما بانک مرکزی با کسانی که قانون را رعایت نمیکنند به عنوان متخلف برخورد بکند و این را بعنوان یک امتیاز منفی برای همه بانکها چه دولتی، چه خصوصی این را رعایت نکردند و موجب اذیت و آزار مردم هست، اینها را انجام بدهند. حتی بنده الان دارم عرض میکنم ممکن است خسارتهایی بابت عدم اجرای قانون به مردم رسیده باشد، اگر خسارتی به مردم در عدم اجرای قانون رسیده باشد، این افراد حق دارند به محاکم قضایی مراجعه بکنند و نسبت به این که بانک و شعبهای که این حقوق آنها را رعایت نکرده است در واقع دادخواست بدهند. حتما قوه قضائیه باید نسبت به این موضوع رسیدگی بکند، بنده مثلا یک چکی داشتم خانه مان را فروختم مثلا فرض بفرمایید ۱۰ میلیارد تومان، یک مقداری از آن عدد را قرار بوده که به هر دلیلی برای من ریخته بشود و ۹ میلیارد و یک عددی ریخته شده و من نتوانستم کار را انجام بدهم. این چک مسدود شده، طبیعتا در ارتباط با این که اگر بگوید آقا برو ۱۰ میلیارد دیگر بیاور و بریز که این حساب شما تکمیل بشود و این باعث این بشود که من را دنبال یک مسیری بفرستد که ضرر و زیان متوجه من بشود، با توجه به این که قانون خیلی صریح و روشن است و من این موضوع را بعنوان رئیس کمیسیون اصل نود حتما رسیدگی میکنم. با کسانی که این ضرر و زیان را بواسطه عدم اجرای قانون متوجه صادر کنندهی چک کردند که به او گفتند باید برود و یک رقم کاملی را بیاورد و پرداخت کند.. بعد از او این کار را ...، چون زمان میبرد شما این عدد را فقط ۱۰۰ میلیون تومان تصور نکنید.
سوال: کی ما این را از شما پیگیری کنیم؟
پژمان فر: یک موضوع دیگر که آقایان بانک مرکزی و آقایان بزرگواران میهمانان شما مطرح کردند، آن این است که الان بنده بعنوان پژمان فر چکی را صادر کردم مثلا فرض بفرمایید ۱۰۰ میلیون تومان، ۹۰ میلیون تومان در این حسابم هست که چک صادر شده و ۱۰ میلیون تومانش در یک حساب دیگر است. آیا این که آن ۱۰ میلیون تومان من بدون این که من مجوز بدهم ریخته بشود به این حساب و ۹۰میلیون تومان من را تکمیل و ۱۰۰ میلیون تومان کند و چک من پاس بشود یا نشود. این طبیعتا یک مسئله قانونی دارد که اشاره کردند، چون من ممکن است بر اساس آن حساب دیگرم هم یک چک دیگری صادر کرده باشم و یک حساب دیگری داشته باشم. من باید مجوز بدهم به این که از آن حساب من بردارید و این حساب من را تکمیل بکنید و این کار انجام شود، اما این از محل بحث ما خارج است آن چیزی که مردم مواجه میشوند مردم عموما.
سوال: من همان بحث اول را گفتم، اینکه الان باید پولی به اندازه چک یک بار دیگر بیاورند. این را ما کی از شما پیگیری کنیم که جلسات شما با بانک مرکزی گزارشی که از همه بانکها تهیه شده، چون ما هنوز از بانکها نام نبردیم و نمیدانیم کدام بانکها هستند همه شان؟
پژمان فر: من به شما دارم عرض میکنم این تخلف است و با توجه به شفافیت قانون حتما من این مسئله را از رئیس کل بانک مرکزی میخواهم که نسبت به تمامی روسای بانکها این مسئله را تذکر بدهند و مثلا اگر میخواهند شعب توجیهی بشوند و مسائلی به آنها بگویند تا شنبه این مسئله را به تمامی شعب شان تذکر بدهند و الا بنده نسبت به عدم اجرای قانون با توجه به شفافیت قانون در این موضوع و ابلاغیهای که بانک مرکزی دارد، حتما برای اینها من به دستگاه قضایی اینها را معرفی میکنم که استنکاف از اجرای قانون دارند. ما باید به ضرر و زیان در این مسئله توجه بکنیم، قانونگذار آمده برای این که آن گیرنده چک با مشکل مواجه نشود، یک مسئلهای را در نظر گرفته، اما آیا ما حق داریم که زندگی مردم را با چالش مواجه بکنیم؟ الان طرف رفته خانه اش را فروخته و یک چکی صادر کرده، ممکن است یک جزئی آن حساب نقص داشته باشد ، من یک چک دیگری را صادر کردم مثلا من ۱۰ میلیارد چک صادر کردم و ۵۰ میلیون تومان، ۵ میلیون تومان من این را در یک جای دیگر چک صادر کردم ، درچک مدت دار این از حساب من کسر شده باشد، بگویند مثلا برو و ۱۰ میلیارد دیگر بیاور و پرداخت کن بخاطر ۵ میلیون تومان این ظلم است. قانونگذار اصلا نسبت به این موضوع نظری ندارد .حتما نسبت به این مسئله با توجه عرض کردم یک موقع ممکن است بهانهای وجود داشته باشد.
سوال: تا شنبه فرصت دادید. ما شنبه از شما پیگیری میکنیم، ببینیم که این پیگیریهای مجلس هم به کجا رسیده از بانک مرکزی.
آقای شیرازی الان در این فرآیند باید صاحب چک حضوری به شعبه برود و کارها را انجام بدهد. این فرآیندها میتواند الکترونیکی باشد. آقای پژمان فر هم به چند تا نکته اش اشاره کردند.
شیرازی: خیلی کوتاه درباره ۲ تا مطلب که مطرح شد، توضیح بدهم، راجع به این که باید از صاحب حساب اجازه گرفته شود و از حساب دیگرش تامین شود، این قبلا اتفاق افتاده و در فرمهای افتتاح حساب هست. اتفاقا ما مشکلی با این موضوع نداریم . این عملیاتی است، راجع به بحث دوستان که فرمودند مادهی ۳۱ قانون مدنی اگر اشتباه نکنم، میگوید برداشت از حساب افراد نیازمند مجوز قانونی است، این در حالت عادی است. ما در حالتی هستیم که چک برگشت خورده و قانونگذار به من دستور رفع مسدودی حساب را داده ،دستور مسدودی را داده ظرفیتی پیش بینی کرده برای صدور اجرایی وصول مطالبات، این از آن حالت معمولی که من بخواهم دست به حساب شما ببرم فرق میکند. الان در مورد اشکالی که در کار سیستم بانکی وجود دارد، بانک مرکزی باید ورود کند و از ظرفیت قانون استفاده کند. همین است که شما چکت برگشت میخورد در ۱۰ تا بانک موجودی دارید ۱۰۰ میلیون، در ۱۰ تا بانک ۱۰ تا ۱۰ تومان موجودی دارید، حسابت را قفل میکنند. دسترسی شما به آن ۱۰ تا ۱۰ میلیون تومان قطع میشود، ۱۰۰ تومان چکت هم برگشت خورده و دارنده به پولش نمیرسد و صاحب حساب هم سیستم مالی اش قفل شده است. ما باید یک ظرفیتی را طراحی کنیم که اتفاقا بدون کار قضایی، این دسترسی را داشته باشیم که این پولهایی که به حکم قانون توقیف شده به نفع دارنده برداشت کنیم . پول را به ذینفع چک پرداخت کنیم، از حسابهایی که مسدود شده رفع انسداد به عمل بیاوریم و این کار را انجام بدهیم؛ و این ظرفیت از لحاظ ... عملیاتی است.
سوال: میتواند الکترونیکی هم باشد؟
شیرازی: به نظر من میتواند باشد.
سوال: روند فعلی هم میتواند الکترونیکی باشد؟
شیرازی: بله
پایان