پخش زنده
امروز: -
همدلی کلیدیترین نیاز نظام تعلیم و تربیت است.
رضامراد صحرایی گفت: در یکسوی عالم عدهای با قاطعیت میگفتند که لیبرال دموکراسی بهترین الگو است و جایگزین ندارد و امروز که با چالش روبهرو شدهاند جایگزینی برای آن ندارند؛ ولی در اینسوی عالم الگویی پویا و مردم پایه شکل گرفته است که از برکتهای نظام مقدس و انقلاب اسلامی است و این الگو، مردمسازی دینی است.
وی با تأکید بر اینکه یکی از ابعاد الگوی مردمسازی دینی، تفکر بسیجی است؛ افزود: بسیج یعنی ایثار و ازخودگذشتگی برای دیگری و بسیج یعنی جنگیدن برای صلح و الگوی بسیج برای مسلمانان و غیرمسلمانان قابلیت اجرا دارد.
صحرایی ادامه داد: امروز مهمترین، کلیدیترین و بنیادیترین نیاز کشور، اتحاد، انسجام، یکپارچگی و وحدت است و البته نیاز است که این وحدت در هدف اتفاق بیفتد و نقش وحدت در هدف مهمتر از وحدت در روش است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: وحدت در هدف نباید تحتالشعاع اختلافهای جریانی و روشی قرار بگیرد و هر کس بر تفرقه بکوشد آگاهانه یا ناآگاهانه به کشور خیانت کرده است و افزود: من بهعنوان خادم تعلیم و تربیت کشور معتقدم کلیدیترین نیاز تعلیم و تربیت کشور همدلی، همراهی، انسجام درونی و درهم تنیده شدن همه اجزای اجرایی کشور است و اگر نظام تعلیم و تربیت به یک کل یکپارچه تبدیل شود به آن قدرتی میبخشد که هرگز فنا شدنی نیست.
نیاز به وحدت در تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی الزامی است
صحرایی ضمن اشاره بر دهها مأموریت نظام تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: تمرکز وحدت در مأموریت هم بسیار مهم است و یکی از رهاییهای قطعی نظام تعلیم و تربیت رهایی از تکثر استراتژی و کثرت مأموریت است و اگر توان را بر یک نقطه متمرکز کنید نتیجه بهتری میگیرید و صرف توان روی نقاط بیشمار، دستاورد را کوچک میکند.
وی ادامه داد: در موضوع وحدت معتقدیم باید به دو نکته توجه اساسی شود. نکته اول: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که باید در گفتمان آن بکوشیم و نقش بسیج در اینجا حائز اهمیت است که در ترویج گفتمانسازی سند تلاش کند چرا که یکی از مراحل تحول گفتمانسازی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در ابتدا وظیفه نهادینهسازی سند و سپس اجرای آن را بر عهده دارد، تصریح کرد: در اجرای سند تحول بنیادین همه دستگاهها تکلیف دارند و مطابق بند دال بخش ۲ فصل ۸ سند تحول بنیادین، وزیر آموزش و پرورش موظف است میزان مشارکت دستگاهها در اجرای سند تحول را گزارش کند.
صحرایی نکته اساسی دوم در وحدت را موضوع معلم دانست و گفت: تربیتمعلم در صدر فعالیتها قرار دارد و در کنار تربیتمعلم اصلاح نظام جذب معلم است که پایهگذاری اقدامهای آن در سیاستهای دولت سیزدهم انجام شده است و از اقدامات دانشگاه فرهنگیان در این زمینه تشکر کرد.
وی عنوان کرد: نقدی که به ما وارد است و اشکالی که داریم ناشی از قوی نبودن بعد رسانهای ماست و تحرکمان در فضای رسانهای و فضای مجازی کافی نیست. رسانهای وجود دارد که به دنبال برجسته کردن حاشیههاست و مدیران کلان آموزش و پرورش را با دروغپردازی به حاشیه مشغول میکند. مانند دروغ بزرگ تفکیک جنسیتی در کتاب درسی که تحول برنامه درسی را به تفکیک جنسیتی در کتاب درسی تعبیر کرد.