پخش زنده
امروز: -
معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اجرای سند تحول آموزش و پرورش گفت: تصور اینکه بتوانیم کشور را بدون تحول آموزش و پرورش توسعه دهیم، نادرست است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نشست ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.
محمد مخبر در این نشست با اشاره به اجرا نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر لزوم آسیب شناسی این موضوع تاکید و وزیر آموزش و پرورش را مکلف کرد برنامهای عملیاتی و زمانبندی شده برای اجرای این سند تحول تدوین و ارائه کند.
معاون اول رئیس جمهور، همچنین با تاکید بر اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند کمیته و دبیرخانهای چابک است که بر ترسیم نقشه راه متمرکز شود، افزود: این کمیته باید اولویتها و وظایف هر یک از دستگاهها را به طور دقیق مشخص کند؛ چرا که اجرای سند تحول موضوعی فرادستگاهی است و نقش و تکلیف هر دستگاه باید کاملا مشخص باشد.
معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت و نقش آموزش و پرورش در توسعه و پیشرفت کشور تاکید کرد و اظهار داشت: اینکه بتوانیم بدون تحول در آموزش و پرورش، کشور را توسعه دهیم، تصوری نادرست است، زیرا موتور محرک و پیشران پیشرفت کشور از آموزش و پرورش آغاز میشود.
مخبر، ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقش این دستگاه اجرایی در پیشرفت کشور تاکید داشته اند، به این خاطر است که ایشان به درستی نقطه آغازین پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور را تحول در آموزش و پرورش میدانند.
معاون اول رئیس جمهور، همچنین در ابتدای جلسه با تبریک و گرامیداشت هفته بسیج، گفت: هرگاه که تفکر و روحیه بسیجی در کاری حاکم شده است، شاهد تحقق اهداف بوده ایم و امروز توفیقات جریان مقاومت، چه در حوزه نظامی و چه در بخش اقتصادی و فرهنگی نیز مرهون فرهنگ و روحیه بسیج است که ریشه و سرچشمه این فرهنگ از دوران دفاع مقدس شکل گرفته است.
در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز هر کدام در سخنانی تربیت معلم را به عنوان قلب آموزش و پرورش دانستند و بر اهمیت توسعه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم به عنوان مهمترین اولویت در تحول آموزش و پرورش، تاکید کردند.
در این جلسه، رضادمراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، گزارشی از جلسات برگزار شده برای احصاء راهکارهای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه کرد و گفت: این سند شامل ۲۳ هدف عملیاتی و ۱۳۱ راهکار است و امروز این سند به سامانهای تبدیل شده که لازمه تصویب هر اقدام و برنامه در آموزش و پرورش این است که با این سامانه مطابقت داشته باشد.
وی، همچنین گزارشی از اقدامات شاخص انجام شده برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه کرد و افزود: ۷ طرح ملی در جهت اجرای سند تحول، تدوین شده است که عبارتند از مهارت آموزی، تربیت معلم، اوقات فراغت، فضا و تجهیزات تربیتی، انسداد مبادی بیسوادی، گفتمانسازی سند تحول و استقرار نظام سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش عمومی کشور.
در ادامه این نشست، گزارشی از برنامه و آئیننامه اجرایی طرح ملی مهارتآموزی، ارائه و توضیحاتی درباره تعداد و سهم هنرجویان فنی وحرفهای و کاردانش از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۱ مطرح و اعلام شد که در این دولت، رشد آموزشهای فنی و حرفهای از رشد مطلوبی برخوردار بوده و تعداد هنرجویان هنرستانها از ۶۰۰ هزار به بیش از ۹۰۰ هزار تن رسیده است.
پس از بحث و تبادل نظر درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ارائه نظرها و پیشنهادهای مختلف برای اجرای این سند، مقرر شد که وزیر آموزش و پرورش، برنامه اجرایی طرح ملی مهارتآموزی را در نشست هیئت وزیران برای تصویب نهایی، ارائه کند.