پخش زنده
امروز: -
استاندار گلستان با حضور در برنامه حرف حساب سیمای گلستان با بیان اینکه ارزش اقتصادی خلیج گرگان ۹۴۵ میلیون دلار تخمین زده شده است تاکید کرد: با آغاز ارتباط بین خلیج گرگان و دریای خزر تهدیدی بزرگ از گلستان و مناطق همجوار برداشته شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان دکتر علی محمد زنگانه که به مناسبت پایان عملیات لایروبی کانال آشور و بازگشایی راه ارتباطی خلیج گرگان و دریای خزر امشب دقایقی پس از ساعت ۲۱ در برنامه زنده حرف حساب سیمای گلستان حضور یافت گفت: تسهیل تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر از طریق لایروبی کانال آشور که امروز شاهد آن بودیم اقدامی نجات بخش برای استان است که بی توجهی به آن میتوانست کانونهای ریزگرد با وسعت ۵۰ هکتار در استان ایجاد کند.
او افزود: با توجه به وسعت خلیج و اینکه نزدیک به یک ماه زمان نیاز است تا تبادل کامل آب با حجمی نزدیک به ۴۸۰ کیلومتر مربع انجام شود مرحله مقدماتی آن را افتتاح کردیم و در سفر دوم رئیس جمهور به استان به طور کامل بازگشایی میشود.
استاندار با اشاره به تجدید حیات خلیج گرگان ادامه داد: در این گام حجم آبی که بین خلیج و دریا تا یک ماه آینده تبادل میشود چندین برابر حجم سدهای موجود در استان است و امروز در کیلومتر ۳ و سه دهم از مسیر کانال بازگشایی برای این تبادل انجام شد.
او با بیان اینکه برای احیای خلیج گرگان تابع برنامه عملیاتی ستاد ملی تالابها اقدام کردیم افزود: برای این طرح حدود ۱۶ برنامه مداخلهای در نظر گرفته شده است که تسهیل تبادل آب بین خلیج و دریا از طریق لایروبی کانالها مهمترین آن بود و مداخلات دیگر مانند پمپاژ، تغذیه مصنوعی، لایروبی رودخانههای منتهی به خلیج به همت قرارگاه شهید لولایی و اقدامات دیگر انجام میشود.
او گفت: در زمینه لایروبی رودخانههای منتهی به خلیج تا کنون قرارگاه شهید لولایی ۱۶۰ کیلومتر لایروبی انجام داده است.
استاندار با بیان اینکه در همین فاز سطح تراز آب خلیج بیش از ۳۵ سانتی متر افزایش پیدا میکند افزود: با توجه به لایروبی بین اسکله قدیمی و جزیره آشوراده به عمق ۱ و ۶ دهم قایقها و گردشگران که تا پیش از این نمیتوانستند به دلیل عمق کم تردد کنند از این پس میتوانند به راحتی مسیر را طی کنند.
علی محمد زنگانه خبر داد: ما در پهنای نزدیک به دو هکتار یک اسکله گردشگری داریم که احیاء شده و با خلع ید شدن از بخش خصوصی با دستور قضایی یک اسکله گردشگری استاندارد برای تردد شناورهای سبک و اتوبوس دریایی فراهم شده است.
استاندار همچنین با قدردانی از قرارگاه خاتم الانبیاء برای لایروبی کانال آبرسان گمیشان خارج از قرارداد گفت : بر این اساس کیفیت و کمیت آب در خلیج افزایش پیدا می کند و میگوهای با کیفیتی نیز در منطقه گمیشان تولید می شود.
او همچنین با بیان اینکه اقتصاد دریا محور در دستور کار ما قرار دارد افزود : تفاهم نامه اولیه یک کلان پروژه با مشارکت سرمایه گذار و صندوق محیط زیست امضاء کردیم و امیدواریم شاهد رونق ویژه در موضوعاتی مانند آبزی پروری و گردشگری باشیم.
او گفت : طرح لایروبی خلیج گرگان می تواند الگویی برای مناطق حفاظت شده دیگر باشد.
استاندار همچنین خبر داد : یک دستگاه لایروب دائمی با تامین اعتبار در اختیار گلستان قرار خواهد گرفت.
محمدرضا کنعانی مدیر کل محیط زیست گلستان نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت : شوری آب خلیج گرگان به بالاترین میزان در یک دهه گذشته رسیده بود و اگر کانال آشوراده لایروبی و بازگشایی نمی شد تلفات زیادی را در آبزیان خلیج داشتیم.
او ادامه داد : آب شیرین نقش پایدار اکولوژیکی دارد و بخش عمده ای از آن از حوزه آبخیز بالادست از قره سو و نکارود و همچنین خیزر تامین می شود که به خودپالایی سیستم کمک می کند.
جعفر خنیور نماینده هلدینگ دریایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز در این برنامه طول محدوده لایروبی را حدود یازده کیلومتر و حجم آن را یک میلیون و چهارصد و بیست هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود : با دستور رئیس جمهور لایروبهای خاص ، لایروب کاتر ساکشن ، لایروب آبی و خاکی و سایر ماشینهای مورد نیاز را تامین کردیم تا این حجم بزرگ از عملیات را انجام دهیم زیرا به دلیل عمق نامناسب لایروبی با دستگاههای راهسازی امکانپذیر نبود.
او گفت : در این طرح تمام الزامات زیست محیطی را رعایت کردیم و این طرح نامزد دریافت جایزه برتر ملی از انجمن مدیریت پروژه ایران شده است.
خنیور افزود : برای نخستین بار در کشور تیرهای چوبی در این طرح استفاده کردیم، به طول بیش از پنج کیلومتر در دو طرف کانال که مانع ورود رسوب به کانال در آینده می شود.
او گفت : برای انتقال مصالح لایروبی در بیش از صد هکتار دایکت هایی ایجاد کردیم و پس از انتقال مصالح لایروبی به دایکت ها برای تثبیت خاک حفظ محیط زیست از گیاه بومی منطقه به نام سالیکورنیا استفاده شد.
خنیور ادامه داد : چهار درصد از طرح باقی مانده که شامل برداشت راههایی است که برای لایروبی ایجاد کردیم و تکمیل علائم کمک ناوبری برای ایمن سازی کانال است.