پخش زنده
امروز: -
تاکنون توسعه پنج خوشه کیف و کفش، طلا و جواهر، فرش دستباف، مبلمان و زعفران در خراسان رضوی پایان یافته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت:با این حال همچنان برنامه های حمایتی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی از فعالان این خوشه ها در قالب برگزاری دوره های آموزشی، بازدید یا حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی از آنها ادامه دارد.
جعفر فرشچی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم به منظور ادامه حمایتها از خوشه های صنعتی، سه مطالعه امکان سنجی در خصوص خوشه های پوشاک، پلاستیک و لبنیات در دستور کار قرار گرفت که اجرای برنامه ها برای حمایت شرکت شهرکهای صنعتی از آنها اولویت بندی شد و خوشه پوشاک در اولویت قرار گرفت، به طوریکه در گام نخست قرارداد با عامل توسعه خوشه منعقد شد.
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: طرح توسعه خوشه کسب و کار پوشاک استان در دی ماه سال ۱۴۰۱ با هدف حمایت از فعالان این حوزه در استان و کمک به تکمیل زنجیره ارزش آغاز به کار کرد، در مرحله نخست مطالعات شناختی این خوشه در سه سطح بین المللی، ملی و استانی توسط تیم توسعه معاونت صنایع کوچک انجام شد.
وی افزود: ۲۲ برنامه عملیاتی به منظور حساس سازی تولیدکنندگان و فعالان پوشاک استان، توسعه و بهبود طراحی، توسعه بازار، توانمندسازی نیروی انسانی و بهبود زنجیره ارزش تعریف شد و به تصویب شورای راهبری خوشه متشکل از مدیران و نمایندگان اتحادیه ها و انجمن های مربوطه و خبرگان این حوزه رسید.
وی با اشاره به بهره مندی ۱۵۰ نفر از طراحان، تامین کنندگان، تولید کنندگان و عرضه کنندگان پوشاک از این دوره های آموزشی افزود: حضور در نمایشگاه پوشاک و نساجی مشهد ، تهیه بانک اطلاعاتی و شناسنامه طراحان پوشاک، برگزاری سه دوره آموزشی و انجام طرح پژوهشی دلیل بالا بودن هزینه های تولید پوشاک و ارائه راهکارهای بهبود از دیگر برنامه های خوشه پوشاک خراسان رضوی است.
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: برنامه های توسعه ای خوشه های صنعتی به صورت سه ساله اجرا می شود، و اجرای طرح توسعه خوشه کسب و کار در بازه سه ساله تعریف شده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت.
خوشه صنعتی مجموعه ای از بنگاه های تولیدی و خدماتی در یک رشته صنعتی است که با تکیه بر سرمایه های قوام یافته اجتماعی در مناطق مختلف جغرافیایی در کنار نهادهای پشتیبان و از طریق روابط متراکم میان بنگاهی شکل می گیرد.