پخش زنده
امروز: -
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه علامه طباطبایی، المیزان را با توجه به مسائل روز و نیازهای متنوع جامعه تفسیر کرده است گفت: ایشان معمار کلام جدید در حوزه علمیه بوده است.
⁷
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامعلی حدادعادل صبح امروز سی ام آبان در مراسم اختتامیه کنگره بینالمللی علامه طباطبایی که با حضور چهرههای فرهیخته علمی و دانشگاهی در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شده است با بیان اینکه علامه طباطبایی در المیزان به موضوعاتی ازجمله مالکیت علم زدگی، مسئله حقوق بشر، اسلام، نسبی گرایی معرفت، نظام سیاسی اسلام و رابطه عقل، دین و نظام اقتصادی پرداخته است، گفت: علامه طباطبایی، المیزان را با توجه به مسائل روز و نیازهای متنوع تفسیر کرده است.
وی افزود: درک موضع گیری علامه بدون شناخت از اوضاع فکری، سیاسی و اجتماعی در دهه ۲۰ میسر نیست. در آن دوران یک تهاجم فکری علیه مبانی اسلامی رخ داد و مارکسیسم میدان دار بود. علامه در آن دوران همت گماشت و با درسهای اصول فلسفه، مبنایی را پایه گذاری کرد.
حداد عادل گفت: علامه طباطبایی با جامعهای روبه رو بوده است که در اذهان مردم شبهات اقتصادی، سیاسی، فلسفی و تاریخی وجود داشته که ایشان به این مسائل در المیزان توجه کرده است.
وی افزود: علامه وارد چنین دورانی شد که مارکسیستها در دهه ۲۰ در ایران اعتقاد دینی را به چالش کشیده بودند و همزمان علوم انسانی غربی در دانشگاهها مطرح شده بود و از آن ناحیه شبهات بسیاری وارد جامعه ما شده بود.
وی افزود: علامه در مواجهه با این شبهات که به علوم انسانی مربوط میشد، هم فضل تقدم داشت و هم تقدم فضل و کار مهم و اصلی را در اصول فلسفه و روش رئالیسم انجام داد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ایشان با نگرشهای الحادی روبرو بوده هرچند در آن دوران نواندیشیهای دینی نیز مطرح بوده است.
وی با بیان اینکه امروزه در حوزه به علوم انسانی بیشتر بها داده و حوزه، قوت و وسعت بیشتری پیدا کرده است، گفت: علامه بیش از هر کس دیگری در جهت دادن به حوزه برای رسیدن به این مرحله ایفای نقش کرده است.
حداد عادل همچنین افزود: آثار شهید مطهری برگرفته از شخصیت و آثار علامه طباطبایی است. شهید مطهری شیفته علامه و امام راحل بود و افکار علامه طبلاطبایی در آثار شهید مطهری نمایان بوده با این تفاوت که در آثار شهید مطهری یک نگاه التقاطی وجود داشته است.