پخش زنده
امروز: -
هیئت تجمیعی حوزه علمیه استان قزوین درمدرسه ملاوردیخان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ هیئت تجمیعی حوزه علمیه استان قزوین با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای حوزه علمیه استان در مدرسه علمیه ملاوردیخان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در این مراسم که به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) اظهار کرد: حضرت زینب (س) مصداق آیه 30 سوره فصلت بودند، خدای متعال در این آیه فرمودند «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مىآيند و مىگويند هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشید).
وی ادامه داد: اگر کسی مختصر اطلاعاتی از سیره و نحوه زندگی حضرت زینب (س)، مخصوصاً از نیمههای رجب در سال 60 هجری قمری تا مدتی بعد از سال 61 هجری قمری داشته باشد، میداند که سیره زندگی آن حضرت مصداق آیه 30 سوره فصلت است.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: برای مثال ابنزیاد برای شماتت و برای اینکه حضرت را ناراحت میکند، به ایشان میگوید که زینب دیدی ما با برادرت چه کردیم؟ حضرت بدون معطلی فوراً پاسخ میدهند «ما رأیت الّا جمیلا».
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: حضرت برای بستن دهان ابنزیاد این حرف را نزده است، آن چیزی که واقعیت داشته را اظهار فرمودهاند، معنای سخن حضرت این است که من از ناحیه خدا جز زیبایی ندیدم، برای اینکه برادر آن حضرت که فرمانده این حماسه بودهاند نیز چنین دیدگاهی داشتند، میدانیم که وقتی عزیزانِ اباعبدالله (ع) در کربلا به شهادت میرسیدند حضرت با خدا مناجات میکردند و میفرمودند خدایا تحمل این مصائب برای من آسان است، چرا که معتقدم تو به ما نگاه میکنی.
وی خاطرنشان کرد: اباعبدالله (ع) ربانی بودند و ربّ در زندگیشان جاری بود، حضرت زینب (س) نیز ربانیه بودند، اینها نشان میدهد هر کس در زندگی به هر اندازه با ربّ ارتباط داشته باشد، به اندازه ظرفیت خود در این زمینه قدم بردارد و به خودش عظمت ببخشد، به همان اندازه که ربانی میشود مصائب برای او آسان میشوند، دنیا در نظرش کوچک میشود، وقتی آدم دنیا را بزرگ ببیند، ممکن است برای پول حتی آدم بکشد و مقام دنیا برای او بسیار مهم باشد، علتش این است که عظمت خدا را نمیبیند.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: در روایات داریم امیرالمؤمنین (ع) روزه بودند اما در چند روز متوالی افطار خود را به نیازمندان بخشیدند، همه میدانیم وقتی کسی روزه میگیرد هنگام افطار خیلی گرسنه است و علاقه به غذا دارد، در چنین شرایطی امیرالمؤمنین (ع) بهعنوان یک عالم ربانی، حبّ خدا را به حبّ غذا ترجیح دادند.
وی یادآور شد: حضرت زینب (س) عالمه ربانیه بود، بنابراین بساط کربلا برای ایشان آسان شد و در بحرانیترین شرایط قافله اسرا را راهنمایی و رهبری کرد، پیامبر (ص) فرمودند علی (ع) عالم ربانی امت من است، حضرت زینب (س) نیز دختر چنین پدری است و شاگرد علوم معرفتی آن حضرت هم به حساب میآید.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: ویژگی دیگر حضرت زینب (س)، عقیله بنیهاشم است، یعنی آنچه از حضرت دیدند، علیالخصوص در مواقع حساس و در مدیریت بحران پس از شهادت اباعبدالله (ع) و یاران باوفای آن حضرت، آن نحوه رفتار، تدبیر و هدایت و مدیریتی که از حضرت دیده شد، واقعاً عقیله بنیهاشم بودند، آن حضرت در طول زندگیشان نیز اینگونه بودند.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند مقصد و هدف نسبی زندگی را عبادت معرفی کرده است، عبادت باید انسان را به تقوا برساند، خداوند در آیه 99 سوره حجر فرموده «وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ»، یعنی (و پروردگارت را عبادت كن تا يقين مرگ فرا رسد)، همچنین در آیه 21 سوره بقره آمده است «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»، یعنی (ای مردم پروردگارتان را كه شما و كسانى را كه پيش از شما بودهاند آفريده است پرستش كنيد باشد كه به تقوا گراييد)، عبادت برای رسیدن به مقصد یقین است، برای مثال روزه عبادت است اما باید ما را به هدف بالاتری به نام تقوا برساند، هدف از عبادتی مانند حج نیز به دست آوردن تقواست.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام رضا (ع) فرمودند ایمان مراتبی بالاتر از اسلام است، تقوا مراتب و درجهای بالاتر از ایمان است، یقین نیز بالاتر از تقواست، انسان با عقل بهشت را تحصیل میکند، خداوند در آخرین آیه سوره حجر فرمودند اگر دنبال عبادت رفتید به تقوا و یقین میرسید.
وی تصریح کرد: اگر عقل باشد انسان بهشتِ وعده داده شده توسط خدا را کسب میکند اما اگر عقل نباشد انسان تصور میکند میتواند در دنیا بهشت برای خود درست کند، و این هم محال است که اتفاق بیفتد.
امام جمعه قزوین یادآور شد: حضرت زینب (س) کسی بود که عقلش را برای عمران و آبادانی سیر و سلوکی که باید در دنیا تحصیل میکرد، به کار گرفت و شایسته از عهده این مهم برآمد.
آیتالله عابدینی اظهار کرد: حضرت زینب (س) به معنای واقعی اهل ذکر بود، هیچ گاه کسی در آن حضرت استرس و اضطراب ندید، اگر شاعر و روضهخوانی حضرت زینب را مضطر نامیدند و یا تعابیر این چنینی در رابطه با آن حضرت به کار بردند اینها حاکی از این است که شناختی از آن حضرت ندارند، حضرت زینب (س) شخصیت بزرگی بود و روح قهرمانانهای داشت.
وی عنوان کرد: یکی از جاهایی که میشود بزرگی حضرت زینب (س) را مشاهده کرد مجلس یزید در شام است، یزید مجلس تشکیل داده بود و جمعیت زیادی آمده بودند و یزید به خیال خودش جشن پیروزی گرفته بود، در این مجلس حضرت زینب (س) فرمودند یزید، من پستی و حقارت تو را به تو نشان خواهم داد، سپس فرمودند تو نمیتوانی یاد ما را به فراموشی بسپاری و نور وحی و قرآن و دین را خاموش کنی، حضرت زینب (س) در آن مجلس کاری کرد که مجلس علیه یزید شد و یزید به شدت نادم شد از اینکه این جشن پیروزی را با این رسوایی برای خود به پا کرده است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: حضرت زینب (س) هم اهل عبادت و هم اهل ذکر بود، خداوند در آیات 28 و 29 سوره رعد می فرماید «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ»، یعنی (بازگشتگان به سوی خدا کسانی هستند که ایمان آوردند و دل هایشان به یاد خدا آرام می گیرد، آگاه باشید! دل ها فقط به یاد خدا آرام میگیرد، کسانی که ایمان آوردند، و کارهای شایسته انجام دادند، برای آنان زندگی خوش و با سعادت و بازگشتی نیک است).
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: اگر جامعهای اهل ذکر شد، دیگر اختلاف و دعوا در آن دیده نمیشود، کرامت انسانی را لگدمال نمیکنند، حرمت و احترام برای یکدیگر قائل هستند، در میان آنان دروغ، اختلاس، غیبت و بدخواهی برای دیگران نیست، هر چه هست مهربانی، محبت و دوستی است.
وی تأکید کرد: در پایان سوره فجر خداوند انسان را با عنوان «یا ایّتها النّفس المطمئنّه» مورد خطاب قرار میدهد، خطابی کریمانهتر و بالاتر از این نداریم، اگر اهل ایمان در دانشگاه ذکر شرکت کردند، آیه 28 سوره رعد میشوند که قلوبشان آرام میشود، انسان باید حتماً دانشگاه ذکر را بگذراند تا به مرحله طمأنینه برسد، وقتی به این مرحله رسید خدا دیگر به او «یا ایّها الناس»، «یا ایّها الانسان» و «یا ایّها الذین آمنوا» نمیگوید، بلکه میفرماید «یا ایتها النفس المطمئنه»، انشاءالله قلوب شما با ذکر و قرآن به آرامش برسد.