پخش زنده
امروز: -
مشاور وزیر در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: نوآوری از شرطهای ابتدایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است درحالیکه در این سند، توجه دانش آموزان به افق پیش رو و داشتن هویت ملی و انقلابی مورد تاکید قرار دارد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری صدا و سیمای زنجان ؛مشاور وزیر در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زنجان:در همایش یک هزار نفری نومعلمان و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استان زنجان، افزود: سند تحول بنیادین به این دلیل مطرح شد که وضعیت موجود مناسب نبود و باید برای حل مشکلات اقدام میکردیم.
پارسانیا ادامه داد: این طرح به این دلیل "بنیادین" نامگذاری شد که از اساس به دنبال تربیت و تحول متفاوتی هستیم، چون اگر در تربیت و رسیدن به یک انسان متعالی موفق عمل کنیم یعنی مسیر را درست رفته ایم، اما اگر چند سال دیگر رویداد «الف تا» (الفبای تحول آموزش و پرورش) به محلی برای ارائه محصولات آموزشی تبدیل شود یعنی این رویداد به ضد خود تبدل شده است.
وی تصریح کرد: باید بتوانیم انسانی را تربیت کنیم که رابطه درستی با خداوند، خودش، جامعه و طبیعت برقرار کند و بتواند جامعه خود را بسازد.
پارسانیا اضافه کرد: اگر مدرسهای ایجاد کردیم که دانش آموزانش خود و جامعه را میسازند و به دنبال ساخت جهان جدیدی هستند و همه اینها در مسیر تقرب به خداوند انجام میشود همان تربیت مورد انتظار و مد نظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه علاوه بر مقصد تحول باید مسیر رسیدن به تحول هم مشخص باشد، افزود: آموزش و پرورش یک سیستم اجتماعی زنده است با این خصیصه که تا یک اراده جمعی شکل نگیرد، حرکت هدفمند صحیح در آن انجام نمیشود؛ پس آموزش و پرورش دارای هویت و اراده است که با همت دانش آموزان و معلمان رقم میخورد.
پارسانیا افزود: اگر تربیتی داشته باشیم که صرفا به آموزش دروس ریاضی، شیمی و جغرافیا بسنده شده باشد و دانش آموز فردگرا باشد و به جامعه خودش توجه نکند یا مؤمن و ظلم ستیز نباشد؛ این مدرسه مورد انتظار سند تحول نیست.
وی در ادامه به برخی از مشکلات مدارس اشاره کرد و گفت: ما امروز در فضای مدرسه و معماری مدرسه مشکل داریم و فضای مدرسه باید با فضای یک اداره فرق کند تا کارکرد لازم را برای تربیت داشته باشد.
پارسانیا ادامه داد: گاهی تمرکزگرایی افراطی در مدارس موجب شده است که مدیر و معلم در مدرسه، ابداعاتی در شناسایی محتوا نداشته باشند و این امر موجب میشود که خلاقیت از بین برود.
مشاور وزیر در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در پژوهش، ارزیابی نظام آموزشی، تربیت علمی، اخلاقی و هنری مشکل داریم و باید برای رفع این مشکلات برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه ما امروز در برنامه درسی هم مشکل داریم که یکی از آنها حافظه محوری است، اضافه کرد: تصور نکنیم اگر یک مدرسه شیک ساختیم و دانش آموز با سواد تربیت کردیم؛ تحول بنیادین رخ داده است بلکه تحول زمانی رخ میدهد که دانشآموز به خدا متصل شود که وجه تمایز سیستم آموزشی ما با سیستم آموزشی دنیاست.
پارسانیا در اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: تعلیم و تربیت ارتباط مستقیمی با فرهنگ جامعه و خانواده دارد و آموزش و پرورش این رسالت را بر عهده گرفته است تا ارزشهای دینی و ملی را توسعه ببخشد و این سند میتواند در این زمینه راهگشا باشد.