پخش زنده
امروز: -
معاون آموزشی و پژوهشی دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در کشور ۱ هزار و ۱۹ مدرسه شبانه روزی در دوره اول متوسطه فعالیت میکنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،اشرف السادات فاطمی درآیین افتتاحیه دوره آموزشی مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه ۱۵ استان کشور در شیراز، گفت: دانش آموزان امروز آینده کشور را رقم میزنند و مدیریت جامعه را در آینده بر عهده میگیرند.
معاون آموزشی و پژوهشی دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در راستای توسعه عدالت آموزشی، مدارس شبانه روزی اغلب در مناطق محروم دایر شده است تا به عنوان یک مرکز آموزشی دانش آموزان مناطق کم برخوردار را پوشش دهند.
فاطمی تاسیس مدارس شبانه روزی را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: توسعه و تحقق عدالت آموزشی، ارتقای مهارتهای زندگی افزایش کیفیت آموزشی و تربیتی و تربیت نیروی انسانی از جمله اهداف راه اندازی مدارس شبانه روزی است.
وی گفت: دانش آموزان شبانه روزی با زندگی در کنار همسالان خود زودتر از دیگران زندگی اجتماعی را تجربه میکنند.
معاون آموزشی و پژوهشی دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان در مراکز شبانه روزی به واسطه جدایی از خانواده، از لحاظ عاطفی تحت فشار قرار دارند لذا مدیران مدارس باید به این موضوع توجه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: مدارس شبانه روزی با وجود محاسن خوبی که دارند معایبی هم از جمله دوری از خانواده دارند، فشارهای روحی روانی دانش آموزان شبانه روزی را مدیریت کنیم و برای اوقات فراغت آنها برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: دانش آموزان در مراکز شبانه روزی تنها نباید درس بخوانند بلکه باید از فرصت طلایی اوقات فراغت در این مراکز نهایت استفاده شود.
فاطمی اضافه کرد: تخلیه انرژی دانش آموزان با روشهای مختلف از جمله بازی و سرگرمی باید در دستور کار مدیران مدارس شبانه روزی قرار گیرد.
وی ادامه داد: با آموزش مهارتهای فنی حرفهای به دانش آموزان در این مراکز میتوان آنها را در مسیر تولید و اشتغال قرار داد.
فاطمی اذعان کرد: تشریح نحوه توسعه مشارکتهای دانش آموزان یکی از اهداف برگزاری این دوره است. نیم رخ روانی دانش آموزان، تحول روحی نوجوانان، ویژگیهای اجتماعی، هویت فرهنگی کشور اولین محور بحثهای آموزشی در این دوره سه روزه است.
وی با بیان اینکه مدارس شبانه روزی مدارس زندگی نام دارند، ادامه داد:طرح خود اتکایی، امنیت بهداشت این مدارس، مشارکت ذینفعان و بهره مندی از دانش آموزان در امور مدرسه.
فعال سازی شوراهای دانش آموزی موضوع تغییر مشاغل از جمله مواردی است که در این دوره به آن پرداخته میشود.
معاون آموزشی و پژوهشی دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: مدیران مدارس از بین مدیران علاقمند به فعالیت تربیتی انتخاب شوند.