پخش زنده
امروز: -
بیش از ۱۰۰ طرح تاکنون برای شرکت در مسابقه ملی پارس آراء ارسال شده است و تا ۳۰ آبان امکان ثبت طرح وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدهای میرطاهری دبیر اجرایی مسابقه ملی پارس آراء در گفتگو با شبکه خیر درباره نشست بازارپردازی فرهنگی در حوزه نمایش خانگی و همچنین مسابقه ملی پارس آراء درباره دستاوردهای این نشستها گفت: سال گذشته نخستین رویداد فرهنگی بازارپردازی در کشور برگزار شد بازارپردازی فرهنگی به معنای این است که ما از طریق زنجیرهای از محصولات حول شخصیتها می توانیم بر سبک زندگی مخاطبان بخصوص کودکان و نوجوان تاثیرگذار باشیم.
وی افزود: سال گذشته این رویداد با حضور ۱۰ کسب و کار فرهنگ بنیان یعنی کسب و کارهایی که حول شخصیتها و جهان داستانهایی که خلق کرده بودند زنجیرهای از محصولات نمونه سازی کرده بودند، برگزار شد. این کسب و کارها طرحهای کسب و کاری را تنظیم کرده بودند و در آن رویداد بیش از ۱۰۰ مجموعه سرمایه گذار و نهادهای فرهنگی ارایه دادند. پیرو ان رویدادی که برگزار شد به صورت تخصصی نشستهایی در طی ۶ ماه گذشته برگزار شده از جمله همین نشستی بود که گزارش آن پخش شد که به صورت خاص و اختصاصی برای شبکه نمایش خانگی ظرفیتهای این کسب و کارهایی حول شخصیتها تبیین شد و در صورت تمایل آنها امکان قراردادهای مشارکت مدنی مشارکت مالکیت فکری برای توسعه این زنجیره محصولات و این کسب و کارها فراهم خواهد شد.
میرطاهری درباره محصولات گفت: میتواند انواع محتواها در بسترها و سکوهای اینها منتشر شود و همچنین، چون به صورت زنجیروار این محصولات متصل هستند میتواند متصل شود به محصولات فیزیکی آنها. میتواند یک زنجیره را ایجاد کند که انواع اقلام محصولات مورد مصرف در سبک زندگی را شامل شود که حول یک شخصیت یا شخصیتهای مختلف است.
وی درباره ارتباط این نشست با مسابقه ملی پارس آراء افزود: رویداد سال گذشته هدفش توسعه کسب و کارهای این حوزه بود، اما مسابقه ملی پارس آراء مکمل این رویداد است از حیث اینکه ما بتوانیم طرحهای شخصیت در کشور را غنی کنیم و بانک شخصیت در کشور شکل بگیرد، مجموعههایی که سال گذشته در رویداد ارائه کردند، این تعداد محدودی است و برای توسعه آن مسابقه ملی پارس آراء برگزار شده تا هنرمندان و نویسندگان و صاحبان طرحهای شخصیت بتوانند در فرایند این مسابقه از ظرفیتهای و مزیتهای ویژه این رویداد برای شکل گیری کسب و کارهای شخصیت در کشور استفاده کنند.
میرطاهری درباره دریافت آثار این مسابقه و ادامه آن گفت: بیش از ۱۰۰ طرح دریافت شده و پالایش طرحها هم آغاز شده است و تا ۳۰ آبان امکان ثبت طرح وجود دارد. ما اعلام کرده بودیم که طرحهای شخصیتی که نه در مرحله ایده پردازی بلکه پیشرفته باشند و شناسنامه شخصیتها و نمونه محصول آنها آماده باشد از این حیث نیاز است که طرحها پالایش شوند و ممکن استکه تعدادی از این طرحها قابلیت ظرفیت ادامه این مسیر را نداشته باشند. مرحل بعد برگزاری دوره آموزش و مربی گری است که هدف اصلی ما غنی سازی طرحهای شخصیت است.
خالقان طرحهای شخصیت کسانی هستند که بعضا بیش از ۳۰ سال سابقه در این حوزه دارند و سالها در این بخش کار و تولید کرده اند. این دوره غنی سازی طرحهای شخصیت باهدف این است که ظرفیت ان طرحهای شخصیت افزایش پیدا کند که بتواند زنجیرهای از محصولات را حول محصول اصلی که قبلا این طرح ارایه شده است بتوانیم توسعه بدهیم.
طراحان شخصیت در حوزه تخصصی خودشان نیاز به آموزش ندارند بلکه انتظارات و یکسری استانداردها و یکسری پیشنهادات از سویی مربیان رویداد به آنها ارایه میشود و آنها طرحشان را ارتقا میدهند، چون خودشان توانایی این کار را دارند بازخوردهایی به آنها از سویی متخصصان در حوزههای دیگر که تخصص دارند به آنها داده میشود.
این رویداد با همکاری کانون پرورش فرهنگی کودکان و نوجوانان و حوزه هنری کودک و نوجوان داره برگزار میشود این دو نهاد به همراه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزارکنندگان این مسابقه است. هر کدام از اینها طرحهایی را ارایه داده اند و اینها این فرایند غنی سازی را طی میکنند و در مرحله سوم یک جلسه ارایه طرح برگزار میشود و طرحهایی که ارتقا پیدا کردند و مجوز حضور در جلسه را پیدا کردند از نظر مربیان این رویداد به کسب و کارهای فرهنگ بنیان و شرکتهای خصوصی که در حوزه کسب و کار فرهنگی فعال بودند و توانایی توسعه زنجیره محصولات را دارند به انها ارایه میشود.
صاحبان طرح شخصیت قرار نیست خودشان نمونه سازی کنند برای زنجیره محصولات و توسعه کسب و کار این حوزه، قرار است آنها طرح شخصیت را غنی بکنند و در مرحله بعدی با قراردادهایی که منعقد خواهد شد مجوز بازار پردازی مجوز توسعه زنجیره محصولات از صاحبان طرحهای شخصیت گرفته میشود و آن شرکتها موظف خواهند بود که در ادامه فرایند نمونه سازی محصولات را انجام دهند.
وی درباه نمایشگاه گفت: برنامه ریزی اولیه پایان سال بود و لی احتمال دارد که به تعویق بیفتد و حدود فرودین ماه برگزار شود بعد از ماه مبارک رمضان.
وی گفت: پویش رسانهای در شبکه پویا قرار است برگزار شود در این پویش رسانهای شبکه پویا اعلام آمادگی کرده است که برای طرحهای شخصیتی که منتخب شده اند در آن جلسه ارایه برنامه سازی کند که آنها را به مخاطب عمومی معرفی کند و مخاطب کودک و نوجوان میتوانند بازخورد خودشان را به آن اثار اعلام کنند و این بازخوردها و نظرسنجیها در رویداد نهایی در نمایشگاه تخصصی که برگزار میشود و تعیین جایزه برترین طرح شخصیت سال موثر خواهد بود.
جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی برای برترین طرح شخصیت سال همراه با تندیس روزبه اعطا می شود.
وی گفت: طرحها لازم است که ظرفیت توسعه زنجیره محصولات را داشته باشد و بتوانند رقیب شخصیهای خارجی باشد و طرحهای قدیمی هم میتوانند شرکت کنند.