متنوع نبودن سبد سوخت خودروهای کشور
سبد سوخت خودروهای کشور به بنزین وابستگی دارد؛ در حالی که ظرفیت تولید این سوخت از میزان مصرف روزانه آن کمتر است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، سرمایه گذاری نکردن در حوزه ساخت پالایشگاههای جدید در سالهای گذشته، باعث عقب ماندگی ظرفیت تولید از مصرف بنزین شده است.
به گفته آقای جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، در تولید و عرضه بنزین ناترازی داریم و مصرف روزانه بنزین نسبت به پارسال با افزایش ۱۳ درصدی به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده؛ همچنین آقای ناصر عاشوری رئیس انجمن صنعت پالایش نفت هم میگوید که پالایشگاهها با حداکثر ظرفیت، بنزین تولید میکنند.
آقای مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس هم میگوید: این روند ناترازی تولید و عرضه بنزین، باعث واردات بنزین شده که با توجه به طولانی بودن روند ساخت پالایشگاههای جدید، در سالهای آینده ادامه خواهد داشت.
آقای جواد اوجی وزیر نفت قبلاً به طور غیرمستقیم، این واردات را تایید کرده و گفته بود: واردات به صورت سوآپ غیرهمنام و به عنوان بخشی از تجارت انرژی انجام میشود.
برخی از رانندگان علت افزایش مصرف بنزین را کم یاب شدن یک سوخت دیگر یعنی گاز مایع میدانند و میگویند، چند ماهی میشود که به جای گاز مایع، از بنزین آزاد استفاده میکنند.
کم یاب شدن گاز مایع بعد از آن رخ داد که توزیع این سوخت الکترونیکی و تخصیص سهمیه گاز مایع به خودروها، مشروط به ثبت نام در سامانه درخواست فرآوردههای نفتی شد.
برخی از رانندگانی که از گاز مایع به عنوان سوخت خودروهایشان استفاده میکردند، میگویند: در سامانه ثبت نام کرده اند، اما هنوز سهمیه این سوخت به آنها تخصیص نیافته است.
وزارت نفت به تکلیف خود برای احداث جایگاههای مجاز عرضه گاز مایع بر اساس قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم عمل نکرده است؛ این قوانین وزارت نفت را ملزم به احداث جایگاههای مجاز عرضه گاز مایع با هدف جلوگیری از عرضه آن در جایگاههای غیرمجاز کرده بود که استاندارد نیستند.
رانندگان متقاضی استفاده از گاز مایع میگویند، اگر جایگاههای مجاز احداث شود، خطرات و هزینههای رانندگان را کاهش میدهد و باعث صرفه جویی در مصرف بنزین میشود.
مدیران وزارت نفت هم می گویند قانون را اجرا خواهند کرد؛ اما زمانی برای آن تعیین نمیکنند؛ آمارهای این وزارتخانه نشان میدهد که قبل از الکترونیکی شدن توزیع گاز مایع، حدود یک میلیون خودرو از این سوخت به جای بنزین استفاده میکردند.
نمایندگان مجلس با هدف رفع این مشکل، امروز با جزء (۲) بند (ب) ماده ۴۶ اصلاحی لایحه برنامه هفتم موافقت کردند؛ مادهای که تعین برنامه استفاده از گاز مایع در سبد سوخت خودروها به همراه سایر حاملهای انرژی را بر دولت تکلیف میکند.
جزء (۲) بند (ب) ماده ۴۶ اصلاحی لایحه برنامه هفتم آمده است: «به منظور حل ناترازی بنزین، ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور، اجرای تکالیف پدافند غیرعامل و قانون هوای پاک، سازمان برنامه و بودجه مکلف است با همکاری وزارتخانههای نفت، کشور، صنعت معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد، برنامه جامع تأمین و تخصیص حاملهای انرژی شبکه حمل و نقل جادهای کشور را شامل بنزین، نفتگاز، گازمایع، برق و گازطبیعی فشرده، حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند».