پخش زنده
امروز: -
فرهنگ سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید غیرمستقیم و در دل برنامههای دیگر اتفاق بیفتد و برنامه مستقل تاثیری ندارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، منوچهر اکبرلو نویسنده و پژوهشگر در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبر درباره ویژگیهای برنامههای رسانه ملی با موضوع کتاب گفت: قبل از هر چیزی این برنامهها نباید مستقل باشد ما قبل و بعدش باید برنامههای دیگر اجتماعی، سیاسی، آموزشی و خانوادگی داشته باشیم و این برنامه فقط فقط به کتاب بپردازد.
وی افزود: به نظر میرسد فقط به کتاب پرداختن بیشتر مناسب آدمهایی است که خود اهل کتاب بودن و کسی را کتابخوان نمیکند، اگر ما هدفمان ترویج کتابخوانی باشد باید در دل برنامههای دیگر قرار بگیرد و وارد برنامه و مضامینی بشویم که به طور غیرمستقیم به کتاب و کتابخوانی میپردازد.
اکبرلو گفت: برنامههای صرف کتاب برای کسانی است که اهل کتاب هستند و کتاب را خوانده و میخواهند با تحلیل کتاب و تازههای کتاب آشنا شوند در غیر این صورت باید در دل کلیت برنامههایی که برای کودکان، خانواده و مخاطب عمومی تو برنامههای سرگردم کننده یا سریالهای داستانی تولید میشود قرار بگیرد.
وی افزود: باید به شکل غیرمستقیم بپردازیم و به شکل مستقیم برای کسانی است که خودشان اهل کتاب هستند. برای فرهنگ سازی باید غیرمستقیم و در دل برنامههای دیگر باشد، برنامه مستقل تاثیری ندارد.
وی درباره معرفی کتاب در این برنامهها گفت: معرفی کتاب میتواند تو برنامه نسبتا مستقل باشد که همین الان است در برنامههای کودک و خانواده آن برنامه دارد مطرح میشود، آموزش میدهد و اطلاع رسانی میکند، ارجاع دادن مستمر کتاب یرای مطالعه بیشتر و اینکه شناخت بدیم که چه کتابی برای مطالعه مناسب است.
نکته مهم در کتابخوانی این است شناخت بدهیم که کتاب مناسب چه کتابی است، قرار نیست همه کتابها خوانده شود هم به علت زمانی که آدمها وقت نمیکنند و هم اینکه هرچیزی که به صورت کتاب هست ارزش خواندن ندارد.
وی درباره جلسات نقد کتاب هم گفت: جلسه نقد درباره محتوایی آن کتاب وقتی معنا پیدا میکند که کتاب خیلی گسترش پیدا کرده باشد و همه جا حرف آن کتاب باشد و ادمهایی که در این حوزه هستند زیاد حرف زده باشند. باید درباره موضوع آن کتاب صحبت شود نه الزاما چیزی که توی کتاب است و جلسات نقد برای کسانی خوب است که آن کتاب را هنوز نخوانده اند.
اکبرلو درباره اینکه آیا تولید برنامهها در رسانه میتواند کمک کند به فرهنگ کتابخوانی هم گفت: فرهنگ کتابخوانی دیگر با ورود ما به دنیای دیجیتالی معنی کتاب کاغذی نمیدهد. کتاب یک ابزار است خودش که آموزش نمیدهد، امروزه رسانههایی مثل تلویزیون و شبکههای اجتماعی، دارند بخش قابل توجهی از اهداف را که به شکل سنتی و رسانههای کاغذی بود انجام میدهند.
این نشان میدهد که مردم و جامعه بسته به نیازشان میروند سراغ کتاب. به طور مثال مسایل اخیر فلسطین در یک ماه گذشته باعث شده کتابهایی که مربوط به تاریخ فلسطین است بیشتر متقاضی داشته باشد و این نشان میدهد که مردم براساس نیازش میروند سراغ یک کتاب.
وی افزود: مطالعه زمانش کم نشده بلکه شکل آن فرق کرده و تصویری شده است. به طور مثال همیشه کتابهای آشپزی رتبه اول فروش بودند، ولی الان به هیچ وجه کتاب آموزش آشپزی چاپ نمیشود و این علتش این نیست که متقاضی در این بخش کمتر شده است، چون در دنیای دیجیتال مردم نیاز خود را با فیلمهای آموزشی شبکه اجتماعی و فیلمهای اموزشی تلویزیونی برطرف میکنند.