پخش زنده
امروز: -
سنجش سلامت ۴۲ هزار نوآموز پیش دبستانی در استان آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مدیرکل آموزش وپرورش مازندران از آغاز اجرای طرح سنجش ۴۲ هزار نوآموز پیش از ورود به دبستان از امروز در شهرهای استان خبر داد.
حسین کمالی درحاشیه افتتاح این طرح در آمل گفت: طرح سنجش نوآموزان پیش دبستانی با هدف سنجش میزان سلامتی و ارزیابی هوش، بینایی، شنوایی، معاینات غربالگری و پزشکی و آمادگی تحصیلی و همچنین شناسایی و هدایت دانشآموزان خاص و با نیازهای ویژه اجرا میشود.
کمالی افزود: ۲۸ پایگاه ثابت و مرکز در سطح استان ودرهر شهرستان حداقل یک پایگاه سنجش برای ارزیابی نوآموزان اول دبستان و همچنین پیش دبستانیها با همکاری ۱۴۳ مربی آموزش و پرورش و مراکز بهداشت شهرستانهای استان درحال اجراست.
مدیرکل آموزش وپرورش مازندران با اشاره به اینکه طرح سنجش نوآموزان پیش از ورود به مدرسه تا پایان آذر ادامه خواهد داشت، از والدین نوآموزان خواست؛ توجه به اینکه نوبت گیری طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ آغاز شده ، والدین با مراجعه به سامانه my.medu.ir برای نوبت گیری سنجش سلامت فرزندان و نوآموزان خود اقدام کنند.
کمالی، با بیان اینکه خانوادههایی که فرزندشان پنج سال تمام است، میتوانند برای سنجش سلامت فرزندان خود اقدام کنند، خاطرنشان کرد: خانوادههایی که دارای فرزند پیش دبستانی هستند میتوانند به پایگاههای سنجش سلامت واقع در مرکز اختلالات یادگیری در شهرهای مختلف مراجعه کنند که در این صورت دیگر برای ورود به مقطع اول ابتدایی در زمان ثبت نام مدارس نیازی به سنجش ندارند.
به گفته وی؛ خانواده های نوآموزان می توانند پس از نام نویسی اولیه در مدرسه برای نوبت گیری زمان سنجش اقدام کنند تا به نزدیکترین پایگاه سنجش ارجاع داده شود و در زمان تعیین شده در پایگاه حضور یابند.
مدیرکل آموزش وپرورش مازندران همچنین از خانوادهها خواست؛ در روزهای آغاز طرح، همراه با فرزند خود به مراکز تعیین شده شهرستان مراجعه کنند تا در روزهای پایانی مهلت تعیین شده که با شلوغی مراجعه کننده مواجه نشوند، چرا که این شلوغهای در روند آزمون ووقوع خطاهای احتمالی تاثیرگذار شود.
کمالی گفت: پیش بینی میشود پس از پایان طرح سنجش حضوری، تا پایان اسفند امسال، نوآموزان پیش از ورود به دبستان در سطح استان سنجش و وضعیت آنها برای ورود به مدرسه مشخص شود.
وی، همچنین به اهمیت سنجش نوآموزان پیش از ورود به مدرسه اشاره و خاطرنشان کرد: با سنجش سلامت نوآموزان در مراکز اختلالات یادگیری، در صورت وجود نیازهای خاص در کودک، اقدامات پزشکی برای او انجام میشود و پیش از آغاز سال تحصیلی، توان بخشی دانش آموزان انجام میشود و حتی ممکن است به کادر درمان ارجاع شوند.
کمالی یادآور شد؛ در اجرای این طرح نوآموزانی که در غربالگری اولیه توسط آزمایندههای بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی مشکوک تشخیص داده شوند برای بررسیهای تخصصی به پایگاه تخصصی مراجعه میکنند و نوآموزانی که مشکوک یا دارای اختلال تشخیص داده شوند نیز با فرم ارجاع به مراکز تخصصی برای دریافت خدمات تخصصی ارجاع داده میشوند ونتایج خدمات ارائه شده به نوآموزان در سامانه الکترونیک ثبت و یک برگ خلاصه معاینات برای درج در پرونده دانش آموز به مدرسه فرستاده میشود.