وضعیت تنوع سوخت خودرویی در ایران
متنوع شدن سبد سوخت در ایران، میتواند نیاز کشور به واردات بنزین را کاهش دهد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، بنزین سوختی است که بعد از پنج سال صادرات به گفته مدیران نفتی، در آستانه واردات آن قرار گرفته ایم.
به گفته رئیس انجمن صنعت پالایش نفت، حداکثر ظرفیت تولید روزانه بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر است؛ در حالی که به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، مصرف روزانه بنزین هم با ۱۳ درصد افزایش، به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.
کارشناسان حوزه انرژی میگویند، یکی از راهکارهای کوتاه مدت برای جلوگیری از خروج ارز از کشور با واردات بنزین، استفاده از حاملهای انرژی دیگر در کنار این سوخت است؛ مانند برق که سه ماهی میشود دولتمردان از اقداماتشان برای اضافه شدنش به سبد سوخت خودرویی سخن میگویند.
فعالان صنعت سی ان جی هم میگویند، اگر نیمی از ظرفیت این صنعت که خالی مانده استفاده شود، میتوان مانع از واردات بنزین شد.
به گفته آقای جوهری رئیس انجمن سی ان جی کشور، این سوخت به تنهایی میتواند با صرفه جویی در مصرف بنزین، سالانه هشت میلیارد دلار ارزآوری برای کشور ایجاد کند.
قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم وزارت نفت را مکلف به احداث جایگاههای سوخت LPG برای کمک به جبران ناترازی بنزین کرد.
به گفته آقای مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس، سازمان استاندارد، استانداردهای مربوطه را ابلاغ و سازمان محیط زیست هم موافقت خود را اعلام کرده است؛ همچنین هیئت وزیران هم آیین نامه آن را در آبان ۱۴۰۱ تصویب کرده است.
بیشتر بخوانید:
جایگزینی خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ و خروج خودروهای احتراقی
هنوز جایگاههای مجاز گاز مایع خودرویی احداث نشده اند و رانندگانی هستند که این سوخت را غیرمجاز استفاده میکنند.
این رانندگان در گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرده اند که از این شرایط راضی نیستند و مطالبه دارند که شرایط سوختگیری استاندارد برای آنها درباره گاز مایع ایجاد شود.
این بار لایحه برنامه هفتم، از الزامی شدن احداث جایگاههای LPG سخن گفته و کمیسیون تلفیق قرار است به بررسی بیشتر جزئیات آن بپردازد.
گزارش از رقیه هویدا - خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صداوسیما