برخورد قاطع پلیس با خودروهای ناایمن تولید داخل
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: پلیس بر اساس اختیارات قانونی، درباره موارد ایمنی خودروها هرگز کوتاه نمی آید.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ اسکندر مومنی در جمع خبرنگاران افزود: درباره خودروهایی که ایمنی پایین دارند، به وظیفه قانونی خود عمل می کنیم.
وی گفت:متاسفانه، گرفتن مهلت برای نصب برخی قطعه ها آن هم با فشار و پیگیری مستمر، هر سال از ناحیه خودروسازان تکرار می شود.
سردار مومنی با بیان اینکه انحصار بازار در دست خودروسازان داخلی همیشگی و پایدار نخواهد ماند، افزود: خودروسازان از این فرصت طلایی برای ارتقاء کیفیت ، ایمنی و استاندارد محصولاتشان استفاده کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به مشارکت همه دستگاه ها به ویژه همکاری مردم برای کاهش سوانح و حوادث رانندگی گفت: متاسفانه فقط خودروسازان هستند که با کندی و به سختی با پلیس در این زمینه همراهی می کنند.
سردار مومنی افزود: از آنجا که تولید کننده، صادر کننده و وارد کننده در بیشتر موارد یکی هستند و رقابتی هم وجود ندارد، نظارت بر نحوه تولید خودرو در کشور بسیار ضعیف است.
وی تحریم را بهانه خودروسازان دانست و گفت: اتفاقا در بیشتر بخش ها نظیر صنعت دارو، صنایع هوا فضا و پرتاب ماهواره که بیشترین تحریم ها حاکم بوده ؛ بیشترین پیشرفت ها حاصل شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به اینکه قبول داریم باید از تولید ملی حمایت شود، خواستار نظارت بیشتر بر تولیدات خودروسازان به ویژه در حوزه کیفیت و ایمنی شد.
سردار مومنی: رعایت حقوق مردم اولویت پلیس راهور
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت:ماموران راهور در هنگام اجرای طرح های مختلف،باید حقوق مردم را مدنظر بگیرند.
سردارسرتیپ اسکندرمومنی درنشست روسا وفرماندهان پلیس راهورناجا افزود: در شرایط اضطرار، محدودیت هایی در نظر گرفته می شود که البته نباید به صورت دائم انجام شود، اما در شرایط عادی باید همه شرایط و حقوق مردم را در نظر بگیریم.
سردار اسکندری با بیان اینکه مسئولان درحوزه آلودگی هوا به سراغ راحت ترین کار میروند، گفت: این طرح ها سخت ترین کار برای مردم است و باید تلاش کنیم از وضع مقررات آنی جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، خودروهای فرسوده باید از رده خارج شوند، افزود: این در حالی است که امسال شاهد کاهش 80 درصدی اسقاط هستیم.
سردار اسکندری گفت: اگر قوانین کنونی رعایت شود، لازم نیست در زمینه آلودگی هوا طرح های اضطراری اجرایی شود.
سردارمومنی افزود: هشت سال پیش مقرراتی وضع شد که خودروها از سال 91 استاندارد یورو4 را رعایت کنند اما تازه استاندارد یورو4 رعایت می شود.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بر اساس قوانین موجود، خودرویی که زیر 10 لیتر سوخت در 100 کیلومتر مصرف میکند، باید تردد کند، گفت: در حال حاضر خودروهایی در سطح کشور تردد میکنند که حدود 20 لیتر سوخت در 100 کیلومتر می سوزانند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین افزود: اقدامات و نظارت ها بر خودروها باید از مبدا صورت گیرد و باید بدانیم که صرف داشتن تجهیزاتی مانند زنجیر چرخ کافی نیست، بلکه باید از آن استفاده شود.
سردار مومنی انضباط اجتماعی و همکاری نیروها را از دیگر عواملی دانست که نقش بسزایی در کاهش تلفات دارند.
وی همکاری مردم با پلیس را عالی توصیف کرد و گفت: ما به همراه رسانه ها باید به مردم آموزش دهیم و به صورت مستمر نکات مختلف را به آنها اطلاع رسانی کنیم.
سردارمومنی از روسای پلیس استانی خواست ضمن همکاری با استانهای مجاور، به مستندسازی از اتفاقات و سوانح بپردازند؛ زیرا مستند حوادث تاثیرگذاری عمیقی بر مردم خواهد گذاشت.
تجلیل از استان های برتر در زمینه کاهش تلفات رانندگی
فرماندهان پلیس راهور و پلیس راه 6 استان برتر کشور، در زمینه بیشترین کاهش کشته های ناشی از تصادفات تجلیل شدند.
سردار سرتیپ اسکندر مومنی در جمع خبرنگاران گفت: میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی استان های کرمان، خوزستان، ایلام، همدان، سمنان و تهران در هفت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.
وی افزود: در مقابل میزان تلفات رانندگی در استان های کردستان، فارس، البرز، کرمانشاه، قم و هرمزگان در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
سردار مومنی با بیان اینکه قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی از سال 50 به مدت 40 سال تغییری نکرده بود، گفت: در سال 90 به همت نمایندگان این قوانین به روز شد و گام نخست برای کاهش تلفات سوانح رانندگی برداشته شد.
وی افزود: گام دوم تکمیل قوانین گذشته و افزایش بازدارندگی این قوانین است که با قید یک فوریت در مجلس به تصویب رسید و هماکنون در کمیسیون مربوط در حال بررسی است.
سردار مومنی گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح، شاهد کاهش 30 تا 40 درصدی تلفات سوانح جاده ای خواهیم بود.
وی در ادامه درباره مصرف بالای سوخت خودروی نیسان و آلاینده بودن این خودرو افزود: از آنجایی که پلیس فقط مجری قانون است و نمی تواند فراتر از قانون عمل کند؛ در صورت درخواست دستگاه هایی مانند استاندارد و محیط زیست شمارهگذاری نیسان را متوقف خواهیم کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه آلایندگی نیسان با مصرف سوخت آن بالاست، گفت: اگر محیط زیست درخواست توقف شماره گذاری این خودرو را دهد، نیسان از همین امروز شمارهگذاری نخواهد شد.