پخش زنده
امروز: -
مدیر اجرایی طرح جامع و لجستیک بنادر کشور : با ابلاغ سیاستهای کلی دریامحور و با توجه به اینکه ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ما فقط مرز ساحلی و دریایی داریم ظرفیت بالقوهای وجود دارد که با یک مدیریت یکپارچه و هم افزایی درآمد اقتصادی افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما رادیو گفتگو در برنامه رویداد ابلاغ سیاستهای کلی دریامحور را با مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیر اجرایی طرح جامع و لجستیک بنادر کشور بررسی کرده است.
سوال: همانطور که میدانید رهبر معظم انقلاب در اجرای بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست کلی توسعه دریا محور را به روسای قوه سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند اگر ممکن است بفرمایید که محتوای این ابلاغیه شامل چه نکاتی است؟
آبایی: اینکه همیشه موتور توسعه هر کشور اقتصاد آن کشور است و اگر این اقتصاد با سواحل و دریا و جزایر و فراساحل گره بخورد مسلماً این موتور پیشران با سرعت بیشتری به پیش خواهد رفت با تدبیر مقام معظم رهبری مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت محترم باعث شده که این سیاستها تجمیع شود و با ابلاغیهای که دیروز مقام معظم رهبری انجام دادند نکات بسیار مهمی را برای دستگاهها و قوا مشخص کردند که بسیار حائز اهمیت است شاید یکی از مهمترین مباحثی که در این سیاستها مد نظر قرار گرفته استفاده از مدیریت یکپارچه و سیاست گذاری یکپارچه است که مسلما باعث هم افزایی تمام دستگاهها میشود تمام متولیان امر میشود و با یک مدیریت تابع و کارآمد میتوانند در دریاها حضور پیدا کنند چیزی که واقعیت قضیه این است که استفاده از ظرفیت حداکثری استفاده از آن شرایطی است که کشور ما دارد با توجه به اینکه ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ما فقط مرز ساحلی داریم مرز دریایی داریم و سواحل ما را تشکیل میدهد ظرفیت بالاقوهای وجود دارد که نیاز است با استفاده از یک مدیریت یکپارچه با استفاده از سیستمهای درست مدیریتی با هم افزایی که بین تمام متولیان به وجود میاد این کار انجام شود در همین زمینه هرگونه فعالیتی که بتواند جنبه درآمد هزینه داشته باشد مسلماً جنبه اقتصادی خواهد داشت و باعث پیشرانی مملکت خواهد شد و این تمام سند کاملاً شفاف گفته شده و تکلیف شده حتی بر نرخ اقتصادی در کشور و اینها از مباحث اصلی است یک چیزی که بسیار بر روی آن تاکید شده و واقعاً هم باید ازش استفاده کنیم ظرفیتهایی است که در خصوص سرمایه گذاریها برای ایجاد زیر ساختها باید مد نظر قرار بگیرد چه این سرمایه گذاری توسط بخشهای دولتی باشد و چه بخشهای خصوصی که من فکر میکنم بخشهای خصوصی میتوانند در این زمینهها ورود پیدا کنند هم دریا هم فعالیتهای دریایی هم فعالیتهای جامع عموم دریایی واقعاً از صنایع و فعالیتهایی هستند که بسیار سودآور هستند به شرط اینکه تمام موارد را در نظر گرفته باشد از جمله اینکه باید به محیط زیست دریا احترام گذاشت بعد ایمنی دریانوردی و در این نقاط واقعاً یک چیزی که در کشور ما خیلی مغفول شده شاید زندگی در سواحل کشور است که مسلماً با دستوری که در این سند داده شده برای استفاده از سرمایههای انسانی، ارتقاء مدیریت متعهد و کارآمد و ایجاد یک زمینههایی با طراحی طرحهای جامع مناسب بتوانیم از بهره برداری حداکثری از این منابع داشته باشیم مخصوصاً در سواحل مکران که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و همه مسئولین نظام بوده که خوشبختانه در این زمینه هم خیلی اقدامات خوبی دارد انجام میشود یکی از مباحثی که به نظر من خیلی باید روی آن فکر کنیم و کار کنیم در مباحث دریا دانش کشور و نوآوری که علم روز دنیاست ما در این زمینهها بسیار قابلیت داریم شرکتهای نوبنیان ما میتوانند بیایند دانش بنیان ما میتوانند بیایند در این زمینهها کار کنند و پدیدههای نو و نوآورانهای که در این صنعت وجود دارد را واقعا شکوفا کنند و به دست بیاورند و در خدمت امور دریایی باشند.
سوال: جناب آبایی اساساً این سیاستهای کلی دریا محور به طور ملموس چه نتایجی را میتواند در پی داشته باشد؟
آبایی: ببینید به طور ملموس که آن چیزی که هدف این باشد استفاده حداکثری از ظرفیتهاست استفاده بهینه از ظرفیتهاست برای اینکه ما بتوانیم در منطقه به جایگاه شایسته رتبه اول برسیم در جهان شایستگی داشته باشیم این یکی از آن موارد اصلی و سیاستهای اصلی است که همواره مورد تاکید است و به درستی در این سند دیده شده واقعیت این است که ما یک موقعیت ممتاز جغرافیایی داریم چه از باب سواحل چه از باب ترانزیت این را باید مد نظر داشته باشیم ما شاید کشورهایی که بغل دست ما هستند کشورهایی که از ما میتوانند استفاده کنند هم کشورهایی هستند که به تعبیری در خشکی هستند و هم کشورهایی هستند که بسیار تولید کننده غلات مورد نیاز جهان هستند وهم خودشان نیاز دارند به کالاهایی که کشورهای دیگر تولید میکنند یعنی ما یک بازار مصرف خیلی خوب داریم یک بازار تولید خیلی خوب داریم و یک شرایط جغرافیایی بسیار عالی اگر از این ظرفیت استفاده کنیم مسلماً برای ما آن اهداف اصلی و زمینه سازی که به تعبیری که در این سند هم گفته شده واقعاً این موهبت الهی از آن باید استفاده کرد و باید در شرایطی قرار بگیریم که آن هدف که موقعیت ممتاز ما در این جایگاه است برسیم.
سوال: امیدواریم که این زمان شش ماههای که به قوای سه گانه داده شده برای اینکه برنامهها و طرحهای خودشان را ارائه بکنند و بعد هم ایشالا این سیاستهای توسعه دریامحور عملیاتی شود هر چه زودتر اتفاق بیفتد و ما شاهد تاثیرات علمی این توسعه در زندگی مردم هم انشالا باشیم.
آبایی: حتماً همینطور خواهد بود، چون میدانید که سازمان بنادر و دریانوردی یکی از سازمانهای پیشرو در امور دریایی است و شاید بتوانیم بگوییم که به عنوان حاکم اعمال حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران در دریاها شناخته شده سازمان بین المللی دریانوردی سازمان بنادر را به عنوان مرجع دریانوردی دیده وظیفه سنگینی دارد در این هدایت مدیریت یکپارچه در جمع کردن تمام متولیان امر و ایشالا با حمایتهایی که وزیر محترم راه و شهرسازی میکنند وزارتخانه راه و شهرسازی متولی این تببین اسناد شود و سازمان بنادر بتواند تمام متولیان را دور هم جمع کند و مدیریت یکپارچه را در یک وضعیت داشته باشد و ایشالا با استفاده از تدوین سیاستهای یکپارچه و متمرکز هم افزایی بین دستگاهها را افزایش بدهد و همه دستگاهها هم از این بابت بیایند استفاده کنند ما واقعاً در بحث صید و صنعت در بحث کشاورزی در بحث میراث فرهنگی و گردشگری در بحث تجارت دریایی در بحث نظامی همه اینها نیاز داریم که واقعاً از دریا به درستی استفاده کنیم بهینه استفاده کنیم و این شرایط ایشالا فراهم شود و از همه مهمتر ایشالا که همه ما با هم بتوانیم در این کشور حمل و نقل ترکیبی را در این کشور راه بی اندازیم و متولیان امر بیایند پای کار و بتوانیم از دریا از خشکی از ریل از جاده از حمل و نقل دریایی و کشتیرانی به خوبی استفاده کنیم و در این مسیر بتوانیم نقش آفرینی داشته باشیم.