پخش زنده
امروز: -
مدیریت مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ می گوید: جرایم تخلفات رانندگی با تخلف انجام شده به هیچ وجه سنخیت ندارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سرهنگ شریفی، مدیریت مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با رادیو گفت و گو در برنامه صبح و گفتگو مصاحبه کرده است.
سوال: ما در فصل مدارس هستیم نیمه پاییز را پشت سر گذاشتیم و هنوز فکر میکنم هنوز از آن شوک مهرماهی خیابانها خارج نشدند هنوز درگیر هستند و هنوز هنوزه میبینیم که در معابر حالا این صحبتی است که قبل از آن جریمهها میخواهم بپرسم از خدمتتان هنوز در معابر میبینیم که جلوی مدارس آن گره کور ترافیکی راه میافتد و ایجاد میشود یک عده تفسیر کرده اند به خاطر سرویس مدارس و افزایش قیمت سرویس مدارس است حالا به هر دلیلی که هست این همکاری گویا قرار نیست شکل بگیرد این فرهنگ ترافیکی که مردم از خودشان بروز میدهند بی هیچ تعارفی انگار قرار نیست اصلاح شود آیا در این زمینه پلیس راهور قرار است کاری انجام بدهد اقدامی را مد نظر قرار داده؟
شریفی: در مورد این جلوی درب مدارس اتفاقی که این چند وقته پیش آمده بخاطر همان بحثی است که شما اشاره فرمودید بحث افزایش نرخ هزینههای سرویس باعث شده که خانوادهها ترجیح بدهند که فرزندانشان را با وسایل شخصی شان ببرند و بیاورند و ایاب و ذهاب را انجام بدهند این طبیعتاً تاثیر میگذارد دیگر این قدر هم ما گفتیم که جلوی مدارس جایی است که خیلی پرمخاطب است توقف دوبله سوبله و پیش آمده که در پیاده روها هم خانوادهها سعی میکنند خودرویشان را نگه دارند که فرزندشان سریع به مدرسه برسد واین باعث میشود که هم ایمنی در آن محدوده جایی است که عملاً اصلیترین جایی که ایمنی باید در آنجا رعایت شود همین درب مدارس است هم ایمنی کاهش پیدا کند و هم اینکه حجم ترافیک و گرههای کور را آنجا ایجاد کند و واقعیتش اینکه یک جوری هم شده که این شهر دیگر گنجایش این همه وسایل نقلیه را ندارد یک زمانی میگفتند که تهران دارد تبدیل میشود به پارکینگ و عملاً میتوانیم بگوییم که به این وضعیت رسیدیم کمبود پارکینگها و افزایش وسیله نقلیه شخصی و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و اینکه تسهیل نبودن در این حوزه باعث میشود که مردم خودرو شخصی را ترجیح بدهند و از آن طرف هم بازدارنده نبودن جرایم رانندگی یکی از موضوعاتی که باعث شده در واقع تخلفات هم افزایش پیدا کند مثلاً جریمه تخلف دوبله حدود ۴۰ تومان و ۵۰ تومان این جریمه جریمهای نیست که طرف میگوید که حالا من میخواهم ماشین را بگذارم پارکینگ معادل همین را نهایتاً میخواهم جریمه شوم دیگر
سوال: نه دیگر حتی بگوییم نصفش را میخواهد بدهد ۲۰ تومان بخواهد بدهد باید پیدا کند و پیدا نکند برود بگردد خوب میارزه
شریفی: بله موضوع این است که جرایم تخلفات رانندگی اصلاً سنخیت ندارد با اون رفتار
سوال: کاری هم انجام دادید برای افزایشش الان در خبرها خواندم که پیاده روها قرار است که جریمه بشوند این خبر را میخواهیم از زبان شما بشنویم؟
شریفی: بله در مورد پیاده روها من یک توضیحی خدمت شما بدهم در مورد پیاده روها ما در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ماده ۱۲ گفته که ما دو جا پلیس میتواند خودروها را با جرثقیل انتقال بدهد به پارکینگ یکی زیر تابلوها و حریم تابلوهایی که حمل با جرثقیل دارد و قسمت دوم در خصوص توقف در پیاده روها است که باعث شده ما طرح جدیدی را که در تهران آغاز کردیم در ۴۳ نقطه که نقاط حادثه ساز که توقف در پیاده روها خیلی شایع بوده این ۴۳ نقطه شناسایی شده و به رانندگی که این تخلفات را دارند انجام میدهند قبلش آمدیم بنرهایی را در سطح آن منطقه نصب شده یعنی در واقع اطلاع رسانی داریم میکنیم که اگر خودروی شما پارک است علاوه بر جریمه وسیله نقلیه به پارکینگ هم انتقال داده میشود با مقام قضایی هم این تعامل برقرار شده که این مدت زمان توقف خودروها در پارکینگ هم یک روز دو روز نباشد که حالا فعلاً در حوزه اطلاع رسانی است که ایشالا طرح آغاز شود و ببینیم که نتیجه اش به چه شکلی میشود نقاط آلودهای هم که در این خصوص داریم بیشتر حوالی یکسری صنفهایی است که باعث میشود و میطلبد یعنی اون فرد برایش میصرفه که یعنی موضوع صرفه نسبت به اون تخلف است دیگر مثل خودروهایی که برای فروش به نمایشگاهها انتقال داده میشود خوب اون نمایشگاه دار به جای اینکه ۵ تا ۶ ماشین را داخل نمایشگاهش بگذارد میآید چندین ماشین را پذیرش میکند کجا پارک میکند در پیاده روها ورودی خیابان به کوچهها خوب باعث میشود که باعث کاهش ایمنی و افزایش ترافیک در آن منطقه شود.
سوال: و همچنین حق شهروندان برای استفاده از پیاده رو الان من مجبورم از سواررو استفاده کنم برای اینکه پیاده رو مسدود است و نمیتوانم به پیاده رو بروم و ضمن اینکه مشغول صحبت هستند و شستن ماشین هستند و داستانهایی از این قبیل، جناب سرهنگ در مورد موضوع شیشههای دودی و لامپ زنون هم بفرمائید؟
شریفی: در مورد شیشه دودی عرض کنم خدمتتان که ما یک بخشنامهای داریم که در ذهن مردم اینطور جا افتاده که باید شیشه نباید درصد دودی بودنش و تیره بودنش از فلان درصد بیشتر باشد مثلاً ۴۰ درصد ما که ابزاری برای نورسنجی که نداریم بخاطر این یک آئین نامهای را تنظیم کردند که گفتند شیشه به حدی تیرگی داشت باشد که از ۳ متری سرنشین و راننده بشود آن را رویت کرد و کسی که بخواهد این کار را بکند خودش باید این مقیاس را در نظرش داشته باشد.
سوال: در مورد لامپ زنون بفرمائید؟
شریفی: در مورد خودروهایی که از این تیپ لامپها استفاده میکنند یک زمانی است که شما فابریک کارخانه اون لامپ را میگذارد که اون هم بر اساس استاندارد است که چشم سایر رانندگان را نمیزند، ولی کسانی که خودشان عمدا ًمی آیند این کار را انجام میدهند این نورهایی که باعث آزار و اذیت شود این جزء مشمول آن جریمه میشود و از ادامه حرکت خودرو هم بعضاً گرفته میشود چرا که باعث کاهش ایمنی میشود.
سوال:چقدرش است جریمه اش الان؟
شریفی: آن هم بحث جریمه اش است اون هم همان حدود ۷۰ تا ۸۰ تومان است
سوال: جریمه که فقط کارساز نیست یک خودرو مثلاً آلاینده است توقیفش میکنیم برای رفع نقص
شریفی: در قانون گفته که چنانچه سامانه روشنایی دچار نقص باشد علاوه بر جریمه نمره منفی هم دارد و اگر مثلاً چراغش سوخته باشد و جوری باشد که در محل آن نقصش هم قابل رفع نباشد انتقال به پارکینگ هم دارد، ولی اینها میگویند که من چراغ زنون را خاموش میکنم چراغ اصلی را روشن میکنم بخاطر همین بحث اینکه بگوییم بر اساس این موضوع ما بیاییم تصمیم بگیریم این را تحت عنوان یک جریمه معمولی باهاشون حساب میکنیم.