پخش زنده
امروز: -
سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران: دولت بسیار مصمم است که در سریعترین زمان ممکن، تعریض جاده هراز را به سرانجام برساند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران روز دوشنبه در حاشیه بازدید از کارگاههای فعال و عملیات درحال اجرای پل و تونلهای در دست ساخت جاده هراز، با بیان این که، سختترین و پرحجمترین اقدامهای زیربنایی برای ادامه تکمیل چهارخطه شدن جاده هراز درحال انجام است، گفت: برای تکمیل این محور ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با همه این شرایط دولت بسیار مصمم است که درسریعترین زمان ممکن، این طرح را به سرانجام برساند.
احمد توکلی افزود: بیش از ۳۰ کیلومتر باقیمانده از عملیات تعریض جاده هراز مربوط به سختترین مسیر عبوری این جاده در عمقهای زیاد در دل کوه واقع شده که برای عبور از آن باید چندین دستگاه تونل و پلهای بزرگ و کابلی ساخته شود که با برآوردهای حال حاضر برای تکمیل آن نیازمند ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتباراست.
وی با اشاره به این که، باتوجه به حجم بالای تردد و لزوم بالا بردن ایمنی در جاده هراز برای حفظ سلامت شهروندان تعریض هرچه زودتر این جاده با اختصاص اعتبارهای ملی ضروری است، اضافه کرد: اعتبار تخصیص داده شده امسال برای ادامه تعریض جاده هراز حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده است که با توجه به حجم و نوع عملیات درحال اجرا دراین جاده، بسیار کم و ناچیز است.
توکلی افزود: جاده هراز یکی از مهمترین وکوتاهترین مسیرهای منتهی پایتخت به شمال کشور به شمار میرود که از ۱۰۱ کیلومتر مسافت این محور در حوزه استحفاظی مازندران، تاکنون حدود ۷۰ کیلومتر آن به طور کامل تعریض و چهار خطه شده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران اظهار داشت: عملیات چهار خطه شدن جاده هراز از سال ۱۳۸۹ شروع شد که اختصاص کم و قطره چکانی اعتبارها در سالهای گذشته باعث طولانی شدن طرحهای عمرانی در این جاده شده است.
توکلی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ کارگاه و شرکت پیمانکاری به صورت تمام وقت برای ادامه ساخت تونل، پل کابلی و ادامه تعریض جاده باقیمانده فعالیت دارند، به گستردگی و حجم بالای کار در۳۰ کیلومتر باقی مانده اشاره کرد و گفت: ساخت چندین دستگاه پل از جمله پل بایجان، زیارباغ، پلور، تکاور، و تونلهای شنگلده وگزنک همزمان در حال ساخت است.
وی اضافه کرد: سختترین بخش تعریض جاده هراز که اکنون درحال اجراست، ساخت سه دستگاه پل کابلی که هرکدام از آنها ۱۸۰ متر، ۲۵۰ متر و ۴۶۰ متر طول مسیر و در مسیر دره و سخت گذر این جاده است، که با پیشنهادهای داده شده برای کیفی و زیبایی بخشی ادامه ساخت و حاشیههای آن داده شده، علاوهتر امنیت تردد خودروها درمسیر تردد، باعث ایجاد منطقه گردشگری درمسیر پلها نیز پس از بهره برداری خواهد شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران یکی از مشکلات خاص و عمده در جاده هراز را حجم بالای تردد روزانه و حتی شبانه در این محور اعلام کرد و گفت: محدودیتهای زمانی برای بسته نگه داشتن جاده و نیز شرایط خاص آب وهوایی دربخش لاریجان آمل، از دیگر چالشهای موجود با توجه به حجم بالای عملیات عمرانی درجاده هراز است.
توکلی ادامه داد: با همه این شرایط دولت بسیار مصمم است که در سریعترین زمان ممکن، طرح چهار خطه شدن جاده هراز به عنوان یکی از جادههای شریانی در کشور را به سرانجام برساند.
وی با اشاره به اینکه در محدوده روستای بایجان تا پلیس راه بایجان با توافق با مالکان واحدهای کسبی در مسیرتعریض جاده انجام و ۶ دهنه مغازه تملک و مسیر آزاد شد، گفت: حدود ۴.۵ کیلومتر از محدوده پلیس راه تا حدفاصل تونل وانا و نیز محدوده بلبل خوان به طول ۲.۵ کیلومتر عملیات جاده سازی وتعریض آن درحال انجام است و حداقل تا دهه فجر امسال افتتاح و زیربار ترافیک خواهد رفت.