احمدی مقدم: رفع آلودگی هوا به تصمیمات پایدار نیاز دارد
فرمانده نیروی انتظامی گفت: همکاری، همراهی و همفکری سازمان های متولی عامل بسیار مهمی در حل معضلات ترافیکی و کاهش تصادفات جاده ای است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ پاسدار احمدی مقدم در نشست هماهنگی طرح ترافیک زمستان 92 که با حضور مسئولان پلیس، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، جمعیت هلال احمر و اورژانس برگزار شد به هماهنگی به وجود آمده در طرح های امداد جاده ای اشاره کرد و افزود: این که همه متولیان امر در کنار هم و در طرحی مشترک برای خدمت رسانی به مردم حضور پیدا می کنند ، بسیار خوب است .
وی گفت : از همان ابتدای شروع این طرح در راهنمایی و رانندگی، راهکارها با مطالعات تطبیقی و علمی احصا شد که نخستین گام آن هماهنگی و همفکری سازمان های متولی امر بود.
وی افزود: هرچند قانون ، آموزش ، همکاری بخش فنی ، بخش ایمنی و راه مهم است اما مهم تر از آن نظام تصمیم گیری و هدایت موضوع است که اگر در این هماهنگی نباشد کارآیی لازم را نخواهند داشت.
فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: خوشبختانه امروز شاهدیم که در درک مشترک موضوع در اوج قله قرار داریم، هر چند که برخی از دستگاه ها هنوز همراهیشان جدی نیست و تعلل و کوتاهی دارند که از جمله آنها خودروسازان است.
سردار احمدی مقدم افزود: بیمه ها، بخش قانون گذاری، بخش قضایی و اجرایی اکنون همگی در میدان هستند البته در حوزه خودروسازان هرچند پیشرفت داشته ایم اما همیشه با سختی مواجهیم.
وی در ادامه گفت: ساز و کارهای قانونی نیز اخیراً اتخاذ شده و نمایندگان مجلس بعد از تصادف اتوبوس ها به فکر افتادند و طرحی تهیه کردند که در مرحله نهایی است و با تصویب آن پشتوانه قانونی ساز و کار منسجم و قانونی کارها پیش خواهد رفت.
سردار احمدی مقدم افزود : البته باید هماهنگی ها بیشتر شود و مدیریت سوخت و حمل و نقل باید در سامانه ای یکپارچه دیده شود زیرا اگر بخشی نگری صورت گیرد کارها رشد نخواهد کرد.
وی گفت: در بخش معاینه فنی نیز ساز و کار فعلی اصلاً کارآمد نیست و در جایی مثل شهرداری تهران یا برخی جاها مراکز معاینه فنی ایجاد شده است اما نمی توانند مردم را مجبور کنند به این مراکز بروند و در واقع این مراکز با ظرفیت کامل کار نمی کنند.
فرمانده ناجا افزود: خیلی از شهرها مراکز معاینه فنی ندارند البته شهرداری ها در حد توان خود عمل می کنند ولی هیچ الزام قانونی در این خصوص وجود ندارد بنابراین اینکه بخواهیم مدت زمان معاینه فنی را از پنج سال به یک سال یا دو سال کاهش دهیم چندان تأثیری ندارد.
سردار احمدی مقدم گفت: اکنون که موضوع آلودگی هوا مطرح است همه به فکر افتاده اند خودروهایی که استاندارد پایینی دارند یا تولید نشوند یا از تهران خارج شوند ولی فردا که مشکل آلودگی هوا رفع شد همه چیز فراموش می شود در حالی که ما در این حوزه به تصمیمات پایدار نیاز داریم .
وی ادامه داد: البته تصمیماتی که ما در حوزه راه و ترافیک و خودرو امروز می گیریم پنج سال دیگر به نتیجه می رسد بنابراین هر روز زودتر تصمیم بگیریم یک روز جلوتریم.
سردار احمدی مقدم به موضوع اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل اشاره کرد و گفت: بحث تردد زوج و فرد خودروها از سال 84 در تهران شروع شد در آن سال تعداد خودروهایی که تردد می کردند نصف تعداد کنونی بود و اگر اکنون تردد کل خودروهای تهران را به صورت زوج و فرد اعلام کنیم به اندازه تعداد خودروهایی می شود که در آن سال بدون اجرای طرح زوج و فرد تردد می کردند پس می توان گفت این تصمیم نیز علاج دائم نیست بلکه از ناچاری است.