پخش زنده
امروز: -
رییس ستاد انتخابات استان گفت: پس از بررسی و رفع نقص مدارک داوطلبان، ثبتنام ۳۴۹ نفر نهایی شد و ۱۹ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی، اعضای هیئت اجرایی و معتمدین را شناختنتد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در برنامه گفتوگوی ویژه خبری گفت: ۷۳۰ نفر در ثبت نام اولیه در استان موفق شدند در مرحله پیش ثبت نام وارد بشوند از این تعداد ۲۷۶ نفر نقص مدرک داشتند، توسط مراجع استعلامی ششگانه صحتسنجی مدارک مثل وزارت خانههای علوم و بهداشت، حوزه علمیه، فراجا دادستانی، ثبت احوال و وزارتخارجه نقص مدارک داشتند که از این تعداد یعنی از ۲۷۶ نفر، ۱۴۶ نفر اعتراض کردند و ۱۳۰ نفر عملا اعتراضی به نقص مدارک نداشتند که این میزان از عدد اصلی کم شد. نهایتا حدود ۶۰۰ نفر برایشان کدرهگیری صادر شد که اینها مجاز به ثبت نام نهایی بودند. از این تعداد ۳۴۹ نفر براساس ضوابطی که اعلام شده بود توانستند در بازه زمانی ۷ روزه ۲۹ مهر ماه تا ۳ آبان ماه ثبت نامشان را قطعی و نهایی بکنند و مدارک مربوطه را بارگذاری کنند.
عباس کاظمی افزود: از ۳۴۹ نفر ثبت نام نهایی شده ۲۹۷ نفر آقا یعنی ۸۵ درصد و ۵۲ نفر یا ۱۵ درصد خانم هستند. از این تعداد در حوزه انتخابیه قزوین البرز آبیک ۲۲۹ نفر ثبتنام کردند در حوزه انتخابیه تاکستان ۴۴ نفر و در حوزه انتخابیه بویین زهرا و آوج ۷۶ نفر هستند. مدارک تحصیلی اینها هم قریب به ۸۰ درصد کارشناسی ارشد را دارند که کف مدرک تحصیلی است که براساس قانون باید رعایت میکردند. از این تعداد ۱۴ درصد، ۴۹ نفر مدرک دکترا دارند؛ ۱۵ نفر، حدود ۴ درصد حوزوی هستند و ۱۱ نفر ۳ درصد مدرک کارشناسی دارند. براساس همین قانون کسانی که سابقه ایثارگری دارند براساس آن ضابطه مشخص و یک دوره نمایندگی مجلس میتوانند از یک مقطع ارفاقی استفاده کنند.
وی افزود: براساس قانون ۲ هفته قبل از ثبت نام نهایی هیئتهای اجرایی باید در سطح حوزههای اصلی و فرعی انتخابی شکل بگیرد. در استان ۱۹ حوزه اصلی و فرعی انتخاب داریم.
کاظمی تاکید کرد: هیئتهای اجرایی و هیئتهای معتمدین از بین ۳۰ نفر اقشار مختلف و صاحبان نظر و اندیشه و بزرگان هر منطقه و شهر که با تایید هیئت نظارت هر شهرستان که امکان حضور در هیئت اجرایی داشتند در سطح فرمانداریها و بخشداریهای شکل گرفت. به این ترتیب که از بین ۳۰ نفر که خود همین ۳۰ نفر انتخاب کردند ۸ نفر عضو اصلی و ۵ نفر هم عضو علیالبدل برای هر هیئت اجرایی چه حوزه انتخابیه اصلی و چه حوزههای فرعی انتخاب شدند.
رییس ستاد انتخابات استان اضافه کرد: همزمان با ثبتنام هر روز وزارت کشور به حکم قانون وظیفه داشت که آمار ثبتنامها را به مراجع پنجگانه استعلامی ارسال بکند و آنها از روز ۲۸ مهر تا روز ۱۳ آبان ماه فرصت دارند که پاسخ را به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام بکنند که الان این فرآیند در حال طی شدن است. همزمان بعد از پایان ثبت نام از ۴ آبانماه به مدت ۱۵ روز یعنی تا ۱۸ آبانماه هیئتهای اجرایی برای بررسی صلاحیتهای داوطلبان فرصت دارند. براساس استعلامات دستگاههای استعلامی و اسنادی که آنها ارایه میکنند و منابع تحقیقاتی صلاحیتها بررسی میشود. سوابق داوطلبان در عرصههای مختلف و عملکرد آنها را رفتارهای اجرایی آنها را مورد ارزیابی قرار میدهند.
یک موضوع هم داریم امسال که در این قانون برجسته هم هست؛ در ماده ۳۱ این قانون بند ۹ تاکید بر داشتن سابقه ۵ ساله اجرایی، آموزشی، پژوهشی و قضایی هست. داوطلبان در حین ثبت نام میبایست گواهی معتبر را بارگذاری بکنند. هیئتهای اجرایی علاوه بر بررسیهای استعلامات مراجع پنجگانه، موضوع سوابق اجرایی داوطلبان را براساس گواهیهایی که آنها بارگذاری کردند هم بررسی میکند. مجموع اینها منتهی به تایید صلاحیت، عدم تایید صلاحیت یا عدم احراز میشود.
قانون جدید ظرفیتهایی را در نظر گرفته که بتواند آن اصل بیطرفی را تضمین کند خصوصا از صاحب منصبان، مدیران دستگاهها و مجریان برگزاری انتخابات. ماده ۷۳ این قانون و ماده ۸۵ این قانون تصریح دارد مجازاتهایی که دیده شده و این قانون تشدید مجازات هم ما داریم مثلا مجازاتهای درجه ۶ درجه ۷ را منظور کرده برای متخلفان از قانون که نخواهند اصل بیطرفی را رعایت بکنند. هیتهای نظارت، بررسی و حتی هیئتهای اجرایی در فرایند سلامت انتخابات مسئولیت دارند و اگر با موردی مواجه بشوند که سلامت انتخابات را زیر سوال ببرد، آنها مجموعه این ظرفیتها که شکل گرفته ضمانت اجرای این مواد قانونی خواهد بود.
ماده ۱۳ قانون جدید انتخابات مجلس تاکید دارد همه دستگاهها دستگاههای دولتی، عمومی، غیردولتی، نهادها و شهرداریها موظفند زمانی که استانداران، فرمانداران و بخشداران درخواست نیروی انسانی یا امکانات و تجهیزات داشتهباشند این امکانات و نیروی انسانی را برای برگزاری انتخابات در اختیار وزارت کشور بگذارند.
این فضا در سطح استان به وجود آمده و امیدواریم که استان را برای اجرای انجام شکوهمند انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری مهیا بکنیم. تا این لحظه فرایندهایی که طی شده کاملا در هماهنگی و همراهی مجموعه دستاندرکاران خصوصا اعضای ستاد انتخابات استان در راس استاندار، فرمانداران، بخشداران؛ مجموعهای از فعل و انفعالات و تعاملات شکل گرفته که اینها منتج به برگزاری شایسته انتخابات بشود. در این فضا آموزشها هم را شروع کردیم؛ آموزش فرمانداران انجام گرفته، همین امروز بخشداران استان در دوره آموزشی تهران حضور دارند برای آشنایی با قانون جدید و وظایف تکالیفی که بخشداران در حوزه مدیریتی خودشان باید انجام بدهند.
برای برگزاری این دو انتخابات چیزی نزدیک ۲۲ تا ۲۳ هزار نفر را درگیر فرایند اجرای انتخابات خواهیم داشت؛ از اعضای شعب و عوامل اجرا تا محافظین شورای نگهبان و اعضای نظارتی هر شعبه، مجموعه عزیزانی که نقشآفرینی خواهند کرد در سطح استان برای برگزاری شایسته انتخابات جمعیت ۲۳ هزار نفری خواهد بود.
با مروری که در ترکیب سلایق سیاسی داوطلبان انجام شد؛ از همه طیفها و از همه سلایق سیاسی در بین داوطلبان داریم. این موضوع نوید یک انتخابات رقابتی خواهد داد. در مراحل رسیدگی هم رسیدگیها براساس سوابق خواهد بود نه براساس سلایق سیاسی ونگاههای سیاسی اشخاص.
در مرحله رسیدگی به صلاحیتها در همه مراحل رسیدگی سوابق را براساس قانون و مستندات روشن خواهیم داشت.
تاکید میکنم ورودمان به بررسی صلاحیتها براساس سوابق مستند به قانون و گرایش سیاسی افراد را دخالت نخواهیم داد در بررسی صلاحیت.
تاکید کردم با بررسی اجمالی که صورت گرفته همه جریانهای سیاسی نمایندگان خودشان را در صحنه دارند. در کنار این موضووع، بافت جوان و مشارکت بانوان؛ همه نوید یک رقابت را میدهد.
در بحث رقابت و هم موضوع سلامت موضوعاتی است تاثیر بر مشارکت میگذراد. در حوزه رقابت تلاش شده که این فضا رقم بخورد در استان و این اتفاق افتاد. مجموعه تلاشهایی که صورت گرفت، فراخوانهایی که داده شد. خود رسانه واقعا نقش جدی ایفا کرد در دعوت کسانی که میتوانند به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس خودشان را در معرض رای مردم قرار بدهند؛ این نتیجه داد، این فراخوانها این دعوتهایی که صورت گرفت، طیف داوطلبان از تنوع سیاسی حداکثری برخوردارند.
مشارکت جوانها و گام دومیها کاملا محسوس است. ۷۵ درصد ثبت نام کنندگان بین ۳۰ تا ۵۰ سال را دارند، یا بانوان سهم ۱۵ درصدی از همه دورههای گذشته سهم بانوان بیشتر است و اینها نوید مشارکت و رقابت بالا را دارد.
در حوزه سلامت هم، تلاش بر این است؛ همه ظرفیتهایی که سلامت حداکثری برای برگزاری انتخابات ایجاد بکند را به کار خواهیم بست. مراقبت از اقدامات و مجموعه رفتارهای مدیران در سطوح مختلف و از طرفی برخورد به موقع و به هنگام و به اندازه با تخلفها خواهد بود.
در تللش هستیم، سلامت را با کمک هیئتهای بازرسیهای، نظارت و مجموعه ارکان برگزاری انتخابات در حد اعلای ان رقم بزنیم.
اساسا نظام اسلامی بر پایه رای مردم، بر پایه مشارکت مردم و مشارکت سیاسی شکل گرفته است. مهمترین ارکان حکومت با رای مستقیم مردم شکل میگیرد و جایگاه رای مردم در نظام جمهوری اسلامی جایگاه ویژهای است و اهمیت این رای و مشارکت مردم در این ۴۰ انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم دیدند کاملا تجربه کردند؛ و البته همواره هم این مشارکت مورد طمع بوده و این ظرفیت عظیمی که متعلق به مردم هست مورد طمع بوده است. دشمن تلاش خودش میکند برای اینکه مشارکت را کاهش بدهد، برای اینکه مردم را نسبت به اصل انتخابات دلسرد بکند و بیفایده بودن انتخابات و احیانا در فضای رسانهای دروغ خودش بپردازد.
مردم باید توجه داشته باشند که اگر بناست تحولی و تغییری و اتفاقاتی در مسیر زندگی مردم رقم بخورد با همین مشارکتها و حضور هوشمندانه و عالمانه و انتخابهای احسن اتفاق میفتد و راهی جز این وجود ندارد. مسیر ما این مسیر است. این حق و البته این تکلیف را هر دو هم حق است هم تکلیف مردم باید بهش توجه بکنند و دقت داشته باشند که مبادا ما از این حق و تکلیف خدایی نکرده غافل بشیم در آن صورت مسئولیتهایی به عهده ما خواهد بود، وقتی جامعهای که در مسیر مشارکت همراهی بکند و نظر خودش را نسبت به تعیین اشخاص واجد شرایط اشخاصی که آن تواناییهای حداکثری را در سپردن مسئولیتها خصوصا در حوزه مجلس مجلس دو ماموریت و تکلیف اساسی دارد حوزهی قانونگذاری که ریلگذاری کند.
امروز مشارکت سیاسی، حضور مردم و انتخاب آگاهانه انتخاب اصلح میتواند به قوت نظام و ظرفیتهای اجرایی نظام در حل مسایل کمک بکند.
به صورت استانی افکارسنجی و نظرسنجی انجام نمیدهیم، مراجع معتبری وجود دارند که در همکاری و همراهی با دستگاههای متلف از جمله وزارت کشور این نظرسنجی افکارسنجی را دارند انجام میدهدند و خروجی افکار سنجیها تا به امروز رو به رشد و کاملا محسوس است که بعد از پیش ثبت نام و ثبت نام نهایی و شروع بررسی صلاحیتها و اقدامات بعدی و گامهای بعدی که اتفاق میافتد. نظرسنجیهایی که در سطح ملی به صورت استانی کار میشوند نشان میدهد که با مشارکت و فضای حضور در انتخابات رو به رشد هست.
براساس قانون حوزههای انتخابیه چندکرسی که یک حوزه انتخابیه قزوین البرز آبیک را داریم که چند کرسی است. یک هشتم شعبش باید به صورت تمام الکترونیکی برگزار بشود. همین جا عرض کنم در همه شعب و همه حوزههای انتخابیه، فرایند انتخابات الا یک مرحله آن هم مرحله اخذ رای هست به صورت الکترونیکی دارد برگزار میشود و پوشش زیرساخت آی تی در سطح استان پوشش ۹۹.۲ درصدی ست. دوره گذشته از ۱۰۸۰ شعبه، نود و ۹۹.۲ درصد از شعب آنلاین وصل شدند. به این نشان میدهد زیرساختها در استان زیرساختهای خوبی است و در سطح بالایی در سطح کشور قرار دارد. امسال کاملا سامانه محور و یک نمایش قدرتی هم بود علیرغم حملههای سایبری که اتفاق میافتاد، خیلی ساده و روان بود.
قانون شفافیت مالی انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۹۸ بهمن ماه ابلاغ شد، ولی به انتخابات یازدهم رسید نرسید. در این انتخابات اصرار قانونگذار این بود که قانون شفافیت مالی اجرا بشود. در همین مرحله ثبتنام داوطلبین حتما باید یک شماره حساب غیرتجاری اعلام میکردند برای فعالیتهای مالیشان و هزینههای تبلیغاتی شان که مخیر بودند خودشان را به عنوان نماینده مالی معرفی کنند یا یک حسابدار یا مسئول مالی را معرفی بکنند که این فرآیند را همه داوطلبان طی کردند. براساس قانون ورود و خروج این حسابها توسط نهادهای نظارتی کنترل میشود و اشخاصی که مجاز شمرده شدند براساس قانون شفافیت مالی انتخابات مجلس مشخص است. مثلا در همین قانون قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیتهای انتخاباتی در انتخابات وشوراهای میگوید که امکانات و منابع قانونی تامین مالی تبلیغات و فعالیتهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات اعم از نقد و غیرنقدی مستقیم و غیرمستقیم منحصرا شامل موارد ذکر کرد. ۱-اموال و داراییهای شخصی نامزد که خودش در مرحله ثبت نام اعلام کرد. ۲-کمک احزاب سیاسی گروههای سیاسی، ۳-کمکهای اشخاص حقیقی ایرانی، ۴-منابع و امکانات عمومی که مطابق این قانون و سایر قوانین مرتبط استفاده از آن برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی انتخاباتی مجاز است؛ از قبیل سالنهای اجتماعات غیر جایگاههای نصب تبلیغات و در فواصل این ماده هم باز به همین ترتیب اشاره میکند.
یا در ماده ۵ حداکثر هزینههای هر نماینده براساس این قانون معلوم است. حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی در هر دوره انتخابات متناسب با پراکندگی جمعیت محدوده جغرافیایی تعداد کرسیهای هر حوزه انتخابیه با پیشنهتد وزارت کشور به تایید هیئت مرکزی نظارت میرسد. در حوزههای انتخابی برای داوطلبان یک سقف هزینه داریم
دسترسی هیئت نظارت به تمام تراکنشهای مالی این حسابی که اعلام شده ضمانت اجرایی این قانون خواهد بود.
مردم این مطالبه را از ما به عنوان امانتدار در برگزاری انتخابات این انتظار دارند که در حوزه خرید و فروش را به طور جدی وارد بشویم. این آسیب در سطح کشور شناسایی کردند و ظرفیتهای مختلف پای کار آمده دستگاههای امنیتی، دستگاههای مسئول، مجموعههای نظارتی و دستگاه قضایی همه مصمم هستند که موضوع پدیده خرید و فروش رای را که پدیده بسیار مسمومی است و اتفاقا سبب کاهش مشارکت میشود انگیزهها پایین می اید و فرایند انتخابات احیانا دچار مخاطره میکند؛ هر چند تاکید میکنم خیلی کم و ناچیز است.
اقدامات پیشگیرانه و البته برخوردهای قانونی با تخلفات و مجازاتهای سنگین این حوزه در این قانون دیده شده و هیئتهای اجرایی و نظارت اهتمام لازم به این مسئله را دارند.
از چهاردهم تا بیستم آبان ماه ثبت نام داوطلبان نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری آغاز خواهد شد.
در فرمانداری مرکز استان وزارت کشور و فرمانداری استان و فرمانداری قم داوطلبین میتوانند در انتخابات مجلس خبرگان رهبری مراجعه و ثبت نام کنند.