پخش زنده
امروز: -
مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان: با اجرای طرحهای توسعهای، تا سه سال آینده سرانه فضای آموزشی در خوزستان افزایش مییابد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، محمد سعیدی پور در گفتگوی ویژه خبری با تحریریه خبر خوزستان گفت: سرانه آموزش در خوزستان ۴.۹۳ مترمربع است در حالی که سرانه متوسط کشور ۵.۲۲ مترمربع است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۱ هزار کلاس درس معادل چهار هزار و ۸۵۰ فضای آموزشی در خوزستان وجود دارد که ۶۶ درصد این فضاها مقاوم، ۱۵ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۱۹ درصد در ردیف مدارس تخریبی هستند؛ البته مدارس تخریبی به معنای در حال ریزش بودن آن نیست بلکه این مدارس نیاز به توجه ویژه دارند و تنها ۶ درصد این مدارس در وضعیت هشدار دهنده است که باید با کلاسهای ایمن جایگزین شود.
ساماندهی فضاهای آموزشی خوزستان
سعیدی پور با بیان اینکه کار ساماندهی فضاها از چند سال اخیر آغاز شده است، عنوان کرد: درخوزستان بیش از ۴۸۰ مدرسه شامال ۱۸۰۰ کلاس درس در حال است که از این تعداد ۵۷ درصد مدارس روستایی و عشایری هستند که امیدوار هستیم در برنامه توسعه هفتم در یک برنامه سه ساله بتوانیم تمام کلاسها را ساماندهی کنیم.
مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات مربوط به نوسازی مدارس استان نسبت به پارسال گفت: امسال این میزان اعتبار به ۷۵۰ میلیارد تومان رسید.
وی افزود: یکی از اهداف دولت سیزدهم و سازمان نوسازی مدارس خوزستان، توجه به مناطق محروم و فراموش شده است، در نقاط کور خوزستان مدارسی با پیشرفت ۱۰ تا ۱۵ درصد وجود دارد، اما ارادهای برای تکمیل این پروژهها نبوده است.
توجه به نوسازی مدارس مناطق محروم خوزستان
مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان یکی از دغدغههای سازمان را توجه به مناطق محروم و کم برخوردار با سرانههای زیر چهار مترمربع اعلام و عنوان کرد: توجه به سرانهای زیر چهار مترمربع و اخذ مجوزهای پروژههای جدید در این مناطق جز اقداماتی است که در سالجاری برای مناطق با سرانه زیر چهار مترمربع برنامهریزی شده از جمله این مناطق میتوان به شهرستانهای شوش، کارون و اهواز اشاره کرد.
مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی سازمان در سطح استان حذف مدارس سنگی است، تصریح کرد: در خوزستان یک هزار و ۲۴۰ کلاس درس سنگی وجود دارد که قالب آنها در مناطق زاگرس نشین مسجدسلیمان، باغملک، ایذه، بخشی از الوار گرمسیری و سردشت دزفول است.
ضرورت حذف مدارس سنگی
کار حذف مدارس سنگی حدوداً از نیمه دوم سال ۹۹ آغاز شده که در خوزستان یکهزار و ۲۴۰ کلاس سنگی وجود دارد که از این تعداد ۶۰۰ کلاس درس ایمن ساماندهی و برنامهریزی شده تا در یک برنامه سه ساله مابقی این کلاسها نیز با کلاسهای ایمن جایگزین شوند.
سعیدی پور ادامه داد: برای حذف مدارس سنگی از ظرفیت سازمان برنامه بودجه کشور، اعتبارات ملی، ظرفیت خیرین و استان استفاده میکنیم، زیرا این یک کار ملی است و محدود به استان نیست.
استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه ساز در خوزستان
سعیدی پور، یکی از فرازهای بسیار مهم در نوسازی مدارس را موضوع خیرین خواند و بیان کرد: خیرین یک نقش اثرگذار و ماندگار در سازمان نوسازی ایفا میکنند. مدل جدیدی در این سازمان در سطح کشور در حال طراحی است که در قالب مشارکت مردمی است و ما موفق شدهایم از سال ۱۴۰۱ تاکنون معادل ۵۰۰ میلیارد تومان جذب خیرین داشته باشیم.
وی در خصوص تجهیزات مدارس خوزستان بیان کرد: در سفر دور دوم رئیس جمهور به خوزستان با عنایت ویژهای که ایشان به مسئله آموزش داشتند، حدود ۵۵۰ میلیارد تومان مصوبه آموزشی در نظر گرفته شد در حالی که در سفر اول ایشان هیچ اعتباری نداشتیم و یک هزار میلیارد تومان آن از محل مولد سازی است.
مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان با بیان اینکه مولدسازی یکی از درگاههای اعتباری سازمان است، اظهار کرد: فروش املاک مازاد در آموزش پرورش نیازمند یک عزم جدی است.
فروش املاک مازاد آموزش و پرورش
وی گفت: هدف گذاری کردهایم تا پایان سال ۱۴۰۲ بتوانیم ۹۰ ملک را شناسایی و به فروش برسانیم که براساس برآورد اولیه پیش بینی مبلغ آن معادل ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
سعیدی پور اضافه کرد: این مبلغ، سود فروش تکمیل پروژههای نیمه تمام خیران است و عمده مبلغ صرف این پروژهها خواهد شد، زیرا یکی از دغدغههای اصلی خیرین تکمیل پروژههای نیمه تمام آنها است.
مدیرکل نوسازی مدارس خوزستان گفت: سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۲ توجه ویژهای به مسئله آموزش داشته و اعتبارات خوبی را با رقمی معادل ۱۷۰ میلیارد تومان پایان اسفند ماه برای نوسازی مدارس ابلاغ کرد که سبب شده تا یک تحول آموزشی در بحث تجهیزاتی ایجاد شود.
سعیدی پور، چالش اصلی سازمان را تکمیل پروژههای نیمه تمام خیرین اعلام و اظهار کرد: پروژهها با پیشرفت بالای ۷۰ درصد جز اولویتهای سازمان نوسازی مدارس است، زیرا ۸۰ درصد از کلاسها خیرین هستند، اما به دلیل کمبود اعتبارات، بخشی از چالشها در نظام توزیع بود و اعتبارات متوازن توزیع نمیشد.