پخش زنده
امروز: -
نشست شرکتهای حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی به همت باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ، در این نشست که با حضور مدیران شرکتهای این حوزه و سیاستگذاران و فعالان حوزه دانش بنیان برگزار شد، مدیر دفتر توسعه کسب و کار بینالملل مرکز تعاملات بینالملل معاونت علمی گفت: تسهیل امور کسبوکار شرکتهای حوزه فناوریهای زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی از اولویتهای معاونت علمی است. خوشبختانه در بخش کشاورزی و صنایع غذایی تحریمها کمتر اثرگذار بوده اند چرا که تاکنون غذا به صورت رسمی و مستقیم تحریم نشده است. هدف ما توانمند کردن شرکتهای حوزههای مختلف در صادرات بین الملل است. مثلا مدتی قبل برای شرکتهای دارویی، مباحث رجیستر (به ثبت رساندن ) دارو در کشورهای مختلف را طی کارگاهی آموزش دادیم.
سید مجتبی قدمگاهی افزود: در موضوع کشاورزی، استانداردهای مختلفی برای صادرات وجود دارد و هر کشور برای ورود ماشین آلات، سموم، آفت کش ها، کودها و … مقرراتی را تدوین کرده است.
وی گفت: توانمندسازی شرکتها در اخذ استانداردهای لازم در کریدور صادرات انجام میشود. در مسیر توانمندسازی شرکتها، شناخت نقاط ضعف و قوت شرکتها برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل به برپایی گردهمایی در حوزههای صنعتی مختلف با حضور شرکتها اقدام میکنیم.
قدمگاهی افزود: نکته اصلی اینجاست که شرکتها باید توجه کنند، نقش ما در نهایت تسهیل کننده است و فقط به طی مسیر صادرات کمک میکنیم. پلهای اولیه را ایجاد میکنیم و تلاش داریم مشکلات و چالشهای پیشِ روی شرکتها برای ورود به بازار بین الملل را رفع کنیم.
مدیر دفتر توسعه کسب و کار بینالملل مرکز تعاملات بینالملل معاونت علمی افزود: به تازگی این آیین نامهها ویرایش و اصلاح شده به طوری که اعداد حمایتی بیشتر شود و برای شرکتها جذابیت بیشتری داشته باشد. این آیین نامه طی ۱۰ روز آینده ابلاغ میشود. تمام این حمایتها به شرکتها کمک میکنند که در ابتدای مسیر صادرات و ورود به بازار با مشکلات کمتری مواجه شوند.
برند مشترک برای صادرات یکی از روشهای تثبیت یک محصول در بازار و حضور قدرتمند شرکتها در بازار هدف است. مسلم است که حضور شرکتها به صورت مستقل، نتیجه چشمگیری دربر ندارد چرا که در میان دیگر رقبا که سالهاست در حال صادرات هستند، نمیتوان به راحتی فعالیت کرد. حتی به اذعان مدیران شرکتهای بزرگ ایرانی، این شرکتها در سطح بین الملل، کوچک محسوب میشوند. راه حل ما برای این مساله، ایجاد کنسرسیوم (شراکت) ، تعاونی، شرکت مشترک و … است که با به هم پیوستن شرکت ها، یک برند مشترک برای فروش ایجاد شود.
وی گفت: فروش محصولات در یک سبد واحد و با هم افزایی توان شرکتها میتواند در میزان فروش آنها اثر چشم گیری داشته باشد. در حال حاضر ما ۳۰ کارگزار بین المللی در کشورهای مختلف برای تسهیل امور صادراتی شرکتها داریم. این کارگزاران شبکهها و کانالهایی دارند، ولی در بسیاری از موارد به صورت سنتی فعالیت میکنند و تلاش میکنیم تا این کارگزاران را به سمت حوزههای دانش بنیان هدایت کنیم. به طوری که بتوانیم از شبکههای ارتباطی آنها به نفع شرکتهای دانش بنیان استفاده کنیم. همچنین تلاش میکنیم تعداد این کارگزاران و دفاتر تا پایان سال به ۶۰ عدد افزایش یابد.
راضیه کهنسال، مدیر کریدور توسعه صادرات و باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان نیز در این نشست به معرفی این دو مرکز برای شرکتها پرداخت.
وی با اشاره به این موضوع که این دو مرکز ذیل مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری فعالیت میکنند گفت: هدف از ایجاد باشگاه تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها به محصولات ایرانی است. مساله اصلی در واقع این بود که ما یک محصول را در سطح بین الملل ارائه و حتی قرارداد فروش آن را امضا میکردیم، اما پس از بازگشت به کشور برای تأمین محصول دچار مشکل میشدیم. چرا که بسیاری از شرکتها مشکلات ساختاری داشتند یا نمیتوانستند محصول را تحویل دهند. برای حل این مشکل ما شروع به گروه بندی شرکتها در درجههای کیفی مختلف کردیم. در واقع مأموریت باشگاه به صورت شناسایی و رتبه بندی شرکت ها، ترسیم مسیر رشد شرکت ها، حمایت از رشد شرکتها و استفاده از ظرفیت تمام نهادها برای توسعه بازار بین المللی شرکتها تعریف شده است.
همچنین در آینده برنامههایی با موضوع صادرات به اسپانیا و تجارت با چین برگزار خواهیم کرد. باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان نیز دو نشست هم اندیشی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برگزار کرده است. برنامه نشست شرکتهای ماشین آلات و تجهیزات پزشکی هم در تاریخ ۱۶ آذرماه در تبریز برگزار خواهد شد.