پخش زنده
امروز: -
فعال فرهنگی دانش آموزان در عرصه راهیان نور و اردوهای پیشرفت گفت: دانش آموزان امروز نسل زد هستند و اهل شنیدن توصیه و نصیحت نیستند، مهمترین شاخص اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت این است که کلاس درس مجسم هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان بسیج دانش آموزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه شبکه خبر به پرسش ها پاسخ داد.
بسیج دانش آموزی تابستان امسال در قالب اردوهای راهیان نور ۳۰ هزار دانش آموز را به مناطق غرب و البته شمال غرب اعزام کرده و برنامهریزی کرده تا پایان سال تعداد مشخصی از دانش آموزان برای بازدید از مناطق جنگ اعزام شوند، همزمان با برگزاری اردوهای راهیان نور، آموزش و پرورش از سال گذشته برگزاری اردوی راهیان پیشرفت را هم آغاز کرده و تاکنون ۳ هزار دانش آموز به این اردوها اعزام شده اند. برای امسال هم برنامهریزی شده که تعداد مشخص دیگری در این اردوها شرکت کنند.
سوال: آقای باستان برویم به سراغ آمار و ارقام اردوهای راهیان نور و اعزام دانش آموزان به مناطق جنگی و سالیان دفاع مقدس و ببینیم از سال ۷۰ به صورت غیر رسمی و سالهای ۷۳ و ۷۴ که اردوهای راهیان نور به صورت رسمی آغاز شد ما چه تعداد از دانش آموزان را راهی این مناطق کردیم و امسال هدف گذاری برای چه تعداد دانش آموز است و چقدر اعزام شدهاند؟
باستان رئیس سازمان بسیج دانش آموزی: بر اساس تاکیدات وزیر محترم آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مبنا قرار میدهیم در تمام برنامهریزیها، سند تحول مشتمل بر ۸ فصل است فصل پنجم اهداف کلان را مطرح میکند اهداف کلان اول ۴۳ ویژگی برای دانش آموزان را برمیشمارد ما باید دانش آموزان را به این ویژگیها برسانیم ظلم ستیز باشد، خودباوری داشته باشد، عزت نفس داشته باشد، امیدوار باشد، کارآفرین باشد و وطن دوست باشد و جهان اندیش باشد، ما به عنوان همکاران فعال در حوزه تعلیم و تربیت کشور برای کمک به آموزش و پرورش باید ایجاد موقعیت تربیتی کنیم یکی از مواقفی که میتواند دانش آموزان را در این حوزهها رشد بدهد اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت است که در ابتدا راهیان نور را خدمت شما عرض میکنم، بر اساس تاکیدات وزیر محترم آموزش و پرورش و توصیههایی که آقای دکتر صحرایی دارند و همکاری بسیار خوبی هم که با مجموعه دستگاههای تعلیم و تربیت مخصوصاً بسیج مستضعفین داریم ، امسال ۵۰۰ هزار نفر را هدف گذاری کردیم که دانش آموزان از مناطق عملیاتی و یادمانهای دفاع مقدس بازدید داشته باشند، از غرب، شمال غرب، جنوب و دریایی . ۳۰ هزار نفر دانش آموز از اردیبهشت ماه تا الان به مناطق عملیاتی و یادمانهای دوران دفاع مقدس اعزام شدهاند.
سوال: این عدد تا پایان سال محقق میشود؟
باستان: به لطف الهی در برنامهریزیها پیشبینی کردیم ۵۰۰ هزار نفر با ارادهای که از مجموعه آموزش و پرورش سراغ داریم و دستگاهها و نهادهای پشتیبان بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران و بقیه دستگاهها و نهادها این عدد محقق خواهد شد.
سوال: عدد نسبت به سالهای گذشته تغییر کرده؟ یعنی آن روند افزایشی به جهت آشنایی دانش آموزان و آن فضایی که در اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت ایجاد میشود با مفاهیمی که اشاره کردید عددگذاری است تغییرات دارد؟
باستان: سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر اعزام داشتیم و ما میگوییم حداقل ۵۰۰ هزار تا .امیدواریم عدد بالای ۵۰۰ هزار تا بشود، ارادهای که ما سراغ داریم در این همکاران و دستگاهها و نهادهایی که پشتیبان هستند وجود دارد که این عدد افزایش پیدا کند. نکته ما علاوه بر مباحث کمی، مباحث کیفی هم است که در ادامه برنامه به بخشی از آنها اشاره میکنم.
سوال: در گزارش دیدیم از تهران، اصفهان، لرستان، یزد، کرمان و استانهای مختلف اعزامها انجام میشود. بیشتر کدام استانها است یا ، ظرفیت برای تمامی استانها به یک صورت ومساوی دیده شده است؟
باستان: ما ۲ بحث داریم، ما در راهیان نور میتوانیم یک جور بحث کنیم و در راهیان پیشرفت و امید هم جور دیگر، در راهیان نور تمام استانها میتوانند اعزام داشته باشند البته بعضی از استانها که ۷ استان میزبان راهیان نور و اردوهای راهیان نور هستند و طبیعتاً تعداد بیشتری از دانشآموزان را میتوانند به این یادمانها اعزام کنند، استانهای دورتر طبیعتاً یک مقدار کمتر، ولی توصیه ما به همه عزیزانی که کنار ما این اردوها را برنامهریزی و اجرا میکنند این است که کاری کنند که همه دانش آموزان اعزام شوند، ولی دانش آموزان را به مناطق عملیاتی و یادمانهای دفاع مقدس اعزام کنند. در مورد اردوهای پیشرفت هم خدمت شما بگویم اردوهای پیشرفت را بر اساس دو محور طراحی کردیم البته اصل محور ما براساس جهاد تبیین است، ولی دو محور که این اردوها بر اساس آن شکل گرفته یکی پویش مهر است که امسال ریاست محترم جمهوری فرمودند و دومین نکته این که در سند تحول ،فصل ۷ راهکارهای عملیاتی را اشاره میکند، یکی از راهکارهای عملیاتی تنوع بخشی به محیطهای یادگیری است و ایجاد شبکهای از محیطهای یادگیری که وقتی ما دانش آموز را اعزام میکنیم یا اردو میبریم به سمت کارخانجات بزرگ، به سمت دستاوردها و موفقیتهای نظام اسلامی که از این دستاوردها بازدیدکنند طبیعتاً ایجاد شبکهای از محیطهای یادگیری اتفاق میافتد، خوب این دانش آموزان وقتی میآیند در مسیر این اردوها قرار میگیرند و بازدید می کنند و آن راویان تخصصی جوان، خوشبختانه راویان تخصصی جوان وقتی میآیند روایت پیشرفت و دستاوردها را به دانش آموزان منتقل میکنند برای دانش آموزان بسیار جذاب است.
سوال: خانم شاملو دانش آموزی که به اردوی راهیان نور میرود و دانش آموزانی که به اردوی راهیان پیشرفت میروند قبل و بعد از آن چه تفاوتهایی میکنند؟ وقتی میرود مناطق جنگی را میبیند و با دستاورد علمی و تخصصی کشور کارآفرینان کارخانههای بزرگ و حتی کوچک موفق آشنا میشود چه تغییراتی چه در بُعد درسی و چه در بُعد اخلاقی برای او حاصل میشود؟
خانم حسنا شاملو فعال فرهنگی دانش آموزان در عرصه راهیان نور و اردوهای پیشرفت: دانش آموزان امروز ما اصطلاحا دانش آموزان نسل زد هستند، دانش آموزانی هستند که اهل شنیدن توصیه و نصیحت نیستند و صرفاً به شنیدن یک سری داستانها و حکایتها اکتفا نمیکنند، مهمترین شاخص این اردوها چه اردوهای راهیان نور و چه اردوهای راهیان پیشرفت این است که کلاس درس مجسم هستند، همانطور که آقای دکتر اشاره کردند ما به دنبال تنوع بخشیدن به محیطهای یادگیری هستیم، این اردوها یک کلاس درس مجسم برای دانش آموزان ما هستند در اردوهای راهیان نور به نحوی و در راهیان پیشرفت به نحو دیگر.
سوال: هدف گذاری غیر از این که کمی است و هر سال تصمیم بر این است که ظرفیتها افزایش یابد وزارت آموزش و پرورش، سازمان بسیج دانش آموزی جزو اهداف تقویت ابعاد کیفی هم است چه در راهیان نور و چه در راهیان پیشرفت، این به چه صورت است؟
باستان: این جمله را بگویم درباره اردوهای پیشرفت، چون یک کار الگویی شده و از پارسال شروع شده است اسم این اردوها این است، اردوهای پیشرفت و امید. دانش آموزان دهه هشتادی و دهه نودی میآیند مظاهر پیشرفت انقلاب اسلامی را میبینند و با آنها آشنا میشوند و هم امیدواری ایجاد میشود و خود دانشآموزان میروند در مدرسه روایت میکنند و این برای ما بسیار مهم است. پس اردوهای پیشرفت و امید، وزارت آموزش و پرورش آقای دکتر صحرایی، معاون پرورشی، مجموعه بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران، همه دستگاهها و نهادهای مرتبط این همت را دارند که بیایند هم ابعاد کیفی و هم کمی را گسترش بدهند، ولی ما به عنوان خادمان این حوزه مجریان اردوهای پیشرفته و امید و همینطور راهیان نور که با کمک معاونت پرورشی در حال برگزاری است به دنبال کیفی سازی فضا هم هستیم.
سوال: خانم شاملو به یک ویژگی از دانش آموزان این عصر و این دوره اشاره کردند که بسیار کار کیفیسازی را در اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت و امید برای شما و همکارانتان سخت میکند.
باستان: بله آن نکتهای است که الان میخواهم به آن اشاره کنم این است که ما به دنبال راویانی هستیم که مسلط هستند، یک راوی میخواهد پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تشریح کند، یک راوی جوان میتواند با دهه هشتادیها ارتباط بگیرد، مظاهر پیشرفت را بگوید، تحریمها را بگوید به یک دهه هشتادی بگوید که استکبار جهانی آمریکا، انگلیس و هم پیمانانشان ما را تحریم کردند و ستاره خلیج فارس را تعطیل کردند و به تعهداتشان در شرکتهای آلمانی یا شرکتهای اروپایی عمل نکردند و این حاصل تجربه و توان جوانان ایرانی است، ببینید این حس خودباوری و عزت نفس برای دانش آموزان تشریح میشود، اگر این راوی تخصصی خوب سازماندهی شود و در کنار اردو قرار بگیرد و بتواند مظاهر پیشرفت را خوب برای دانش آموزان تبیین و تشریح کند طبیعتاً به کیفیسازی اردوها کمک میکند. نکته دوم که به کیفیسازی اردوها کمک میکند، ما به دنبال این هستیم که در مدرسه مربی پرورشی یا یکی از معلمهایی که مسلط به مباحث روز است که به حمدالله معلمهای ما اکثراً از این ویژگی برخوردار هستند و دست یکایک معلمها را میبوسیم همراه دانش آموزان به اردو بروند یعنی آن مباحث تربیتی و مباحث تاریخی را از مدرسه تا مقصد یا کارخانجاتی که قرار است تبیین و روایتها برای آنها اتفاق بیفتد بخشی از اینها را تشریح کند، این به کیفیسازی اردوها کمک میکند. نکته سوم استمرار این اردوها است، ما از سال گذشته که دانش آموزان را به اردوهای پیشرفت و امید بردیم هنوز هم با آنها ارتباط داریم .در فضای مجازی کانال و گروهی ایجاد کردیم به نام در مسیر امید در سامانه شاد که همیشه از آنها نظر میخواهیم و پویش تعریف میکنیم، برنامه تعریف میکنیم و نظر شان را برای ما ارسال میکنند و در نظرسنجیها شرکت میکنند، از این برنامهها میشود برای کیفیسازی و عمق بخشی اردوهای پیشرفت و امید در مسیر جهاد تبیین استفاده کرد که برای ما این نکته خیلی مهم است بالاخره این دانش آموزان دهه هشتادی مدیران آینده هستند و بسیاری از پیشرفتهای ایران اسلامی در آیندهای نه چندان دور به دست همین دانش آموزان اتفاق میافتد و ما باید این عرصه را برای آنها فراهم کنیم، دانش آموزان دهه هشتادی ما دانش آموزان بسیار خوب، بصیر و انقلابی هستند و ما هم با ایجاد موقعیت تربیتی با این کارهای کیفی که بخشی از آن را عرض کردم میتوانیم اردوهای پیشرفت و امید با کیفیت در مسیر جهاد تبیین داشته باشیم.
سوال: خانم شاملو ما چه در عرصه راهیان نور برای درک مفاهیم و ارزشهای سالهای دفاع مقدس، شهیدان، ایثارگران و جانبازان کشورمان و چه در عرصه اردوهای راهیان پیشرفت و امید که تلاش میکنیم دانش آموز با دستاوردهای خوب و با پیشرفتهای خوب کشورمان آشنا شود، داریم ابزارهای مختلفی را به کار میگیریم، از نکتهای که آقای باستان به آن اشاره کردند یعنی راویان متخصص جوان و کسانی که بیان خوبی داشته باشند و با ابزارهای جدید بتوانند با دانشآموزان ارتباط برقرار کنند، آیا این ارتباط برقرار شده و این ابزارها و شاخص هایی که ما تعریف کردهایم موفق عمل کردهاند؟
شاملو: بله قطعاً همینطور است، میخواستم یک نکته را در تکمیل فرمایش آقای باستان عرض کنم و آن این که علاوه بر بحث استمرار و این که برای برگزاری این اردوها کار محتوایی کردن خیلی اهمیت دارد ، ما طی این اردوها دنبال یک سه گانه هستیم یک سه گانه ی هیجان، معنویت و بصیرت یعنی طی مراحل مختلف این اردوها دنبال این هستیم که این دانش آموز که در سن خاصی قرار گرفته بعد از اردو بیشتر با والدین مرتبط شویم و با آنها صحبت کنیم .ما داشتیم مادری که با ما تماس گرفتند و میگفتند فرزند من قبل از اینکه بخواهد به این اردوها بیاید اصلاً اهل نماز و مسائل این چنینی نبوده، از وقتی که به این اردوها آمده شما با این بچهها چه کار کردید که فرزند ما خیلی تمایل پیدا کرده به مسائل معنوی، ما گفتیم ما طی این اردوها به طور مستقیم اصلاً دنبال این قبیل امور نبودیم، ولی روح بچه و صفای باطنی بچه با این محیطهای پاک و با این عرصههای عالی تحت تاثیر قرار میگیرد و قطعاً روی سبک زندگی و روش و منش و یک سری اعمال حتی عبادی اش هم اثر میگذارد و این خیلی برای ما جالب توجه بود.
سوال: آقای دکتر باستان ما میگوییم اردوی راهیان پیشرفت و امید کمک میکند به موضوع استعدادیابی، این که کجا چه استعدادی کشف شود و کمک میکند به بصیرت و هوشیاری دانش آموز، به چه صورت؟
باستان: در اکثر اردوها من خودم کنار دانشآموزان حضور داشتم در یکی از اردوها، دختران متوسطه دوم مدارس استعدادهای درخشان وقتی از منطقه پهپادی مورد نظر بازدید کردیم و این پهپادها به پرواز درآمدند یا مباحث تخصصی آن راوی جوان ،آن کسی که کاربر این پهپاد بود توضیحاتی میداد دختر دانش آموز از او پرسید رشته ما ریاضی است میخواهیم بعد از دانشگاه بیاییم اینجا استخدام شویم و در کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی به شما کمک کنیم آیا شما چنین فضایی را دارید؟ آن فرد متخصص گفت بله شما ببینید بسیاری از کارهای تحقیقاتی رابعضی از فارغ التحصیلان خانم انجام می دهند، شما هم میتوانید این فضا را درک کنید. این حرف یعنی چه؟ ببینید خود دانش آموز وقتی میرود حوزههای مختلف پیشرفت را میبیند، یک بخشی از آن صنایع بزرگ است، یک بخش قسمتهای تولیدی است و یک بخش پتروشیمی است و انواع و اقسام پیشرفتهایی که ما در کشور داریم وقتی دانش آموز حضور پیدا میکند متناسب با علاقهاش و متناسب با رشته تحصیلی اش، خودش آن فرایند از پژوهش تا رسیدن به آن تولید یا آن کالا را دارد میبیند یا خروجی آن صنعت را دارد میبیند، این جا نکتهای که مهم است خودش میتواند بر اساس علاقهاش، مسیرش و شغلش را انتخاب کند یا رشته تحصیلیاش را در دانشگاه انتخاب کند این یک نکته است.
سوال: یعنی بر اساس اولویتهای کشور ،شما این اردوهای پیشرفت و امید را تعریف میکنید، استانهای مشخص را انتخاب میکنید، طرح ها و کارخانههای با اولویت طبق نیاز کشور در رصد شما است برای اردوهای راهیان پیشرفت؟
باستان: تحقیقاً نه، چون ما یک کار الگویی کردیم فعلاً برنامهریزی کردیم به صورت عمومی دارد این اتفاق میافتد و هر روز داریم آن را کیفی میکنیم و امیدواریم در آینده نه چندان دور امسال یا سال آینده به این فضا برسیم که متناسب با نیازهای کشور این اردوها را متناسب با رشته تحصیلی دانش آموزان در جهت استعدادیابی تنظیم کنیم . نکته دوم این که آن راوی متخصص با دانش آموزان وارد پرسش و پاسخ میشود، سوالات دانش آموزان را پاسخ میدهد، بعضی از سوالات دانش آموزان در همین زمینه است که اگر ما بخواهیم بیاییم در این صنعت مشغول بشویم چه رشتهای را باید انتخاب کنیم.
سوال: یعنی هم جرقه میزند و هم ایجاد انگیزه میکند و هم به سوالاتش پاسخ میدهد و هم برایش فضا ایجاد میکند. آقای باستان ما بیشتر دختر خانمها را در سفر دیدیم، امسال اعزامها چگونه بوده و چه تعداد دختر و چه تعداد پسر؟ کسانی که علاقه مند هستند شاید تا الان اطلاعات دقیق نداشته باشند چگونه ثبت نام کنند.
باستان: اولاً این اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت برای عموم دانشآموزان است و ترجیح میدهیم که دانش آموزانی که شاید سوال بیشتری داشته باشند یا مدارسی که نیاز به کارهای فرهنگ بیشتری داشته باشند آنها در اولویت قرار بگیرند دانش آموزانی که درخواست دارند به معاونان پرورشی و مدیران مدارس مراجعه میکنند ستادی است به نام ستاد هماهنگی پشتیبانی بسیج دانش آموزی در استانها، در سطح وزارتخانه هم برگزار میشود، وزیر محترم خیلی روی پیاده سازی این ستاد هماهنگی تاکید دارد، ستاد هماهنگی پشتیبانی بسیج دانش آموزی یکی از محورهای اساسی اش راهیان نور و اردوهای پیشرفت و امید است، در استانها هم همینطور و در سطح مدرسه هم برگزار میشود، دانش آموزان به مدیران مدارس مراجعه میکنند مدیران مدارس در آن ستادها تعداد دانش آموزان را میگویند که اینها آمادگی دارند بروند اردوهای پیشرفت یا اردوهای راهیان نور و در سطح استان به مجموعه معاون پرورشی و بسیج دانش آموزی اعلام میشود با کمک تشکلهای دانشآموزی این دانش آموزان سازماندهی میشوند و به اردوهای راهیان پیشرفت و اردوهای راهیان نور اعزام میشوند. اردوهای راهیان پیشرفت و امید را امسال در نظر داریم مثل راهیان نور ۵۰۰ هزار نفره برنامهریزی کنیم. تا الان هم نزدیک به ۳۰۰۰ نفر دانش آموز از استعدادهای درخشان، مدارس غیردولتی و شاهد و بقیه مدارس دولتی به اردوهای پیشرفت و امید اعزام شدهاند.
سوال: خانم شاملو، آقای باستان در صحبتهایشان گفتند که دائماً دارند این اردوها را رصد میکنند، نقاط آسیب و نقاط قوت را شناسایی میکنند برای این که بتوانند بهتر برگزار کنند حالا در دورههای متفاوت در سالهای پیش رو .یک نکته اینکه شما که در بین دانش آموزان هستید چقدر خاطرههای آنها را دریافت میکنید، جمع آوری میکنید و مکتوب میکنید و چقدر تلاش میکنید که برنامههایی که اجرا میشود در سطوح مختلف چه آموزشی و چه برنامههای آشنایی با نکات و نقاط دفاع مقدس بهتر و بیشتر باشد؟
شاملو: سعی ما بر این است که در ۳ مقطع پشتیبانی محتوای این اردوها را انجام بدهیم یک مقطع پیش از اردو است که با یک سری خوش آمد گوییها و ایجاد آمادگی ذهنی در ذهن و فکر بچهها برای ورود به اردو اتفاق بیفتد. مقطع دوم حین اردو است که با برگزاری یک سری مسابقات، پویشها، چالشها و غرفههای کتاب و انواع و اقسام برنامههای فرهنگی سعی داریم که این اردوها را غنیتر کنیم علاوه بر آنچه که بچهها مشاهده میکنند و شنیدن کی بود مانند دیدن. سعی میکنیم با تکمیل یک سری برنامهها این اردوها را غنیتر کنیم و مقطع سوم بعد از این اردو است که در قالب یک سری برنامههای ادامه دار سعی میکنیم دلنوشتهها، خاطرات و آنچه بچهها از این اردوها بازخورد داشتند و آنچه را واقعاً از این اردوها دریافت کردند از آنها بگیریم، طی برنامههای مختلف و همایشهایی که داریم و به طور متمرکز در کانالی که داریم دلنوشتهها و خاطرات را جمع آوری میکنیم.
سوال: در ذهنتان است که یکی از قشنگترین این خاطرهها و دلنوشتهها را برای ما بگویید در اردوهای راهیان نور و آن اعزامی که انجام شده و یا اردوهای پیشرفت و امید؟
شاملو: خاطرات خیلی زیاد است و واقعاً دلنوشتههای بچهها آنقدر زیبا است که من در کنار این خاطرات بیشتر از دلنوشتههای بچهها لذت میبرم، چقدر برخی از بچهها با وجود اینکه رشتههایشان مرتبط نیست با موضوع ادبیات، قلم و بیان زیبایی دارند، رشتههای ریاضی، تجربی یا عملی هستند و این دلنوشتهها به ما خیلی خیلی انرژی و روحیه میدهد برای ادامه کار، اگر بخواهم به طور مشخص به یک خاطره خیلی خوب و ناب اشاره کنم عرض کردم یک نمونه اش را در قالب آن تغییری که دانش آموز در سبک و منش و روش عبادی اش داشته است، ما بیشتر مواجه هستیم با دانش آموزانی که درباره وظایف خودشان متحول میشوند شاید یک دانش آموز قبل از اینکه به این اردوها برود تصور خیلی واضحی از این که چه نقشی میتواند در آینده کشورش داشته باشد، در ذهن نداشته باشد، ولی وقتی که به این اردوها میرود و میبیند اسوهها و نمادهایی از مقاومت و کسانی که بودند در عرصههای مختلف چه راهیان نور و چه راهیان پیشرفت برایشان اسوه و نماد هستند دچار تحول فکری میشود که من در آینده کشورم کجای این نقشه زیبا هستم و فکر میکنم این زیباترین خاطراتی است که ما با آن سر و کار داریم.
سوال: آقای باستان دورهها چند روزه برگزار میشود؟
باستان: اردوهای پیشرفت و امید دو روز و اردوهای راهیان نور بستگی به مسافت دارد، ولی عمدتاً میانگین ۳ روز و سه شب ، در سوال قبلی اشاره فرمودید که در چه مقطع سنی هستند، اردوهای راهیان نور برای متوسطه اول پایه نهم و متوسط دوم پایه دهم، یازدهم و دوازدهم.
سوال: یک سوال هم فراموش کردم آن زمان که گفتید بروند و به مدارس مراجعه کنند، امکان ثبت نام مجازی را فراهم نکردید؟
باستان: نه مراجعات حضوری است و فعلاً این فضا فراهم نیست و سامانهای تعریف نکردیم، چون رضایت والدین برای ما مهم است و همینطور اطلاع مدیر مدرسه و مربیان پرورشی و تشکلها .برگزاری اردو در مدرسه تابع فرهنگ و ضوابط و مقررات و قوانینی است.
سوال: مدارس برای ظرفیتها با شما همراهی میکنند؟
باستان: بله کاملاً، ما از مدیران مدارس واقعاً تشکر میکنیم، از مسئولان آموزش و پرورش که کاملاً همراه هستند تشکر میکنیم و تاکیدات زیادی وزیر آموزش و پرورش محترم دارند که اردوها به صورت کمی و کیفی گسترش پیدا کند، یک نکته بگویم در اردوهای راهیان نور و پیشرفت ما به دنبال الگوسازی هستیم، در راهیان نور ما ۳۶ هزار شهید دانش آموز داریم، هر کدام از اینها بخشی از زندگیشان و وصیتنامههایشان میتواند به عنوان الگوی دانش آموزان دهه هشتادی و نودی قرار بگیرند کما اینکه من اعتقاد دارم، چون در مدرسه هستم، با بچهها هستم، در اردوها هستم واقعاً میگویم دانش آموزان دهه هشتادی و دهه نودی ما مثل دانش آموزان دوران دفاع مقدس و انقلاب هستند، چه بسا در یک سری مسیرها هم توفیقات بیشتری دارند هم در فضای جهاد علمی و هم در فضای خدمت رسانی و هم در فضای سبک زندگی، لذا بهترین مسیر برای الگوسازی مدارس فرهنگ و تفکر و سبک زندگی ۳۶ هزار شهید دانش آموزی ما به دنبال الگوسازی در این فضا هم هستیم.
سوال: خانم شاملو جمعبندی پایانی را بفرمایید.
شاملو: من خیلی دوست دارم این اردوها را متصل کنم به بحث قدس، واقعاً اتفاق عظیمی است که ما این روزها با آن مواجه هستیم میخواهم آرزو کنم که انشاالله به لطف الهی به زودی زود اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت متصل شوند و ما اردوهای راهیان قدس را داشته باشیم.
سوال: آقای دکتر باستان نکته پایانی را بفرمایید.
باستان: ما فردا با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش در شهر تبریز با حضور ۱۰ هزار دانش آموز بحثهای هفته استکبار ستیزی را شروع میکنیم و امیدوار هستیم که با حضور همه مردم عزیز ایران اسلامی در روز جشن ملی استکبار ستیزی در روز ۱۳ آبان بتوانیم جنایات رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی را محکوم کنیم و از دانش آموزان، کودکان و مردم مظلوم غزه و فلسطین حمایت کنیم.