پخش زنده
امروز: -
همزمان با یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه «ایجاد درگاه صدور مجوزها، گواهیها، استعلامات و خدمات غیرحضوری شهرداری تهران» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورا در جریان بررسی لایحه «ایجاد درگاه صدور مجوزها، گواهیها، استعلامات و خدمات غیرحضوری شهرداری تهران» ضمن تقدیر از شهرداری برای ارائه این لایحه، اظهار کرد: ما به شهرداری اعلام کردیم که لایحهای را تنظیم کند که متضمن چهار خدمت باشد.
وی افزود: یک سری الزامات برای دسترسی به مردم به درگاهها فراهم و از نظر مردم و شهروندان، مدیران و کارکنان، بنگاههای عمومی و اقتصادی و سایر دستگاهها باید این الزامات پیش بینی میشد.
قائمی با بیان اینکه الزام شهرداری به توجه به قوانین بالادستی در یکی از تبصرههای مورد نظر ما لحاظ شده بود، تصریح کرد: در یکی دیگر از تبصرهها شهرداری تهران مکلف بود که پیوستها را به شورا ارسال کند. نسخهای که در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون شهرسازی تهیه شده بسیار بهتر از لایحهای است که به شورا ارسال شده است.
وی با اعلام اینکه پیشنهاد بنده این است که بازنگری صورت بگیرد و یک پنجره واحد تهیه شود، تأکید کرد: دو دهه قبل شعار ملبورن «شهر ۲۰ دقیقه ای» بود؛ اینکه تعابیر مختلفی استفاده میشود نشان از بلوغ تکنولورژی است. به هر شکل ما شهرداری را مکلف کردیم که الزاماتی ایجاد شود تا مردم تمام خدمات را در یک نقطه دریافت کنند.
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه تعاریف در این لایحه طولانی است و استنباطهای چندگانه از آن خواهد شد، گفت: شورایی که تحت عنوان مدیریت خدمات از آن نام برده شده در حالیکه در مورد فرایندها باید شورای نوسازی و تحول و ساختار اداری و استخدامی تصمیم گیری شود.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد این لایحه در یک بازنگری مجدد، کاهش مداخلات و افزایش شفافیت را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به صورت تخصصی در مورد این موضوع فعالیت میکند و پیشنهاد میکنیم لایحه با حضور کارشناسان با حداقل مداخلات و به صورت کاربردی تدوین شود.
سعید جهانی مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران در جریان بررسی این لایحه با بیان اینکه تأکید ویژه ما این بود که نمیتوانیم یک درگاه واحد برای تمام خدمات داشته باشیم، اظهار کرد: ما دو دسته خدمات داریم که دستهای از آن برای پرسنل شهردرای و دسته دوم برای مردم و کسب و کارهای خصوصی و دولتی است.
وی افزود: دو بستر اینترنت و اینترانت فراهم شده و به علت جداگانه بودن این دو بستر نمیتوان درگاه یکسانی در نظر گرفت؛ خرید از میادین میوه و تره بار و خدماتی این چنینی تقسیم بندی و در اپلیکیشن موبایلی پیش بینی شده است.
مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران تأکید کرد: یکپارچگی در این لایحه به این شکل است که پروفایل و نام کاربری در تمام سامانههای شهرداری یکسان خواهد بود. از سویی دیگر در کیف پول، تاکنشها در سامانه دیگر لحاظ خواهد شد و در واقع با یک کیف پول میتوان تمام پرداختها را انجام داد.
جهانی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع سوم در سامانه، باشگاه شهروندی است که امتیاز به صورت یکپارچه به شهروندان داده میشود. در کارتابل نیز یک کارپوشه برای هر کاربر پیش بینی خواهد شد.
وی با بیان اینکه این خدمات آدرس مجزایی نیز دارند و اگر به هر دلیلی مشکلی یا حمله سایبری ایجاد شود، سامانه به فعالیت خود ادامه دهد، گفت: درگاه دولت نیز به همین شکل است و کاربر به فراخور تسهیل در دسترسی از درگاههای مختلف خدمات را دریافت خواهد کرد. ما پنجره واحد را ایجاد میکنیم که خدمات تسهیل شود، اما ممکن است برخی شهروندان بخواهند از سامانههای سابق استفاده کنند.