قفل دانشگاه یزد بر کاهش بار ترافیکی شهر
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد گفت: عبور مسیر جاده گازی با ساخت بلوار ایرج افشار در راستای کاهش بار ترافیکی شهر یزد، منوط به موافقت دانشگاه در واگذاری بخشی از اراضی این مرکز آموزشی است اما این مرکز دانشگاهی تاکنون موافقت نکرده است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، نیکونژاد افزود: بر اساس قانون مراکز آموزش عالی باید ۴۰ تا ۵۰ درصد زمینهایی که در اختیار این مراکز قرار دارند به ساخت و ساز تبدیل شود و فقط ۶۰ هزار متر فضای خود را بعنوان عرصه میتوانند نگه دارند.
وی تصریح کرد: بررسیها نشان میدهد فقط در ۴.۵ درصد زمینهای دانشگاه یزد ساخت و ساز شده و لذا اگر این دانشگاه تمام همت خود را در ۱۰ سال آینده بکار گیرد به سقف قانون یاد شده نمیرسد و در این عرصه دانشگاه عقب است و نتوانسته از زمینهای افتاده خود استفاده بهینه کند.
نیکونژاد با بیان اینکه بلوار ایرج افشار باید از وسط دانشگاه یزد عبور کند و جزو طرح تفصیلی شهر یزد است، اما تاکنون این مرکز آموزشی با آن موافقت نکرده است افزود: این مسیر، محل عبور لولهها و ذخایر سوخت چندین استان کشور است و عملا دانشگاه یزد نمیتواند در این مسیر ساخت و ساز کند، اما مقاومت دانشگاه یزد جهت واگذار نکردن زمینها جای سوال است؛ در حالیکه احداث این جاده برای مردم شهر و برای دانشگاهیان مثمرثمر است.
وی اظهار کرد: اگر این بلوار احداث شود نه تنها دسترسیها برای دانشگاهیان تسهیلتر میشود بلکه مدت زمان توقف در پشت تقاطع هم موجب کاهش بار ترافیک در سطح شهر میشود.
نیکونژاد یاد آور شد: دانشگاه یزد ظرف ۲ هفته گذشته شرط و شروطی را برای واگذاری زمین برای احداث بلوار ایرج افشار تعیین کرده که شهرداری با تمام آنها موافقت کرده است.
وی اظهار کرد: یکی از این شرطها این است که به ساخت و سازهایی که در مسیر این بلوار از قبل توسط دانشگاه ساخته شده لطمه وارد نشود و دوم شرط هم صدور مجوز ۱۱ هزار متر مربع از حاشیه بلوار ایرج افشار برای ساخت ملک تجاری توسط شهرداری است.
عضو شورای اسلامی شهر یزد احداث دسترسی به دانشگاه یزد به صورت زیرگذر یا روگذر و بخشیدن تمام بدهی این دانشگاه به شهرداری را از دیگر شروط این مرکز آموزشی بیان و خاطرنشان کرد: صدور هر مجوز حدود یک میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد که با ۱۱ هزار متر مربع حدود ۲۰۰ واحد تجاری در این مسیر ساخته میشود، اما به واسطه اینکه احداث این بلوار نیاز شهر است و جزء ضروریات و اولویتها میباشد تمام شروط دانشگاه توسط شهرداری پذیرفته شده است.
نیکونژاد اضافه کرد: پس از موفقت شهرداری، دانشگاه یزد اعلام کرد که در صورت موافقت هیات امنای دانشگاه نسبت به واگذاری زمین اقدام میکند که امیدواریم هیات امناء مصوب کنند؛ اکنون ۲هفته از پذیرفتن شروط میگذرد و صورت جلسهای به امضای رییس شورای شهر و شهردار رسیده، اما هنوز جوابی از دانشگاه یزد دریافت نشده است.
بلوار ایرج افشار به طول بیش از ۲ کیلومتر، نقش بسیار مهمی در کنترل و روان سازی ترافیک شهری و ارتباط با کمربندی یزد دارد، این مسیر قرار است از بلوار فضیلت وارد محدوده زمینهای دانشگاه یزد شده و به بلوار طراوت متصل شود؛ این مسیر در پی تکمیل حلقه میانی شهر برای تسهیل ترافیک و دسترسی راحت در طرح جامع حمل و نقل استان نیز دیده شده است.
چندین سال است که کش و قوسهای فراوانی بین دانشگاه یزد و شهرداری وجود دارد که بلواری از وسط این دانشگاه عبور کند، اما با موافقتها و مخالفتهای روبرو بوده است.
دانشگاه یزد سال ۱۳۶۷ شمسی با پذیرش ۳۸ دانشجو در رشته عمران رسما شروع به کار کرد و هم اکنون ۱۴ هزار و ۷۵۰ نفر در۲۱۷ کد رشته تحصیلی مشغول تحصیل هستند