اهداف عملکردی ارتقای نظام آموزشی تعیین شد
نمایندگان اهداف کمی سنجههای عملکردی ارتقای نظام آموزشی را تعیین کردند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، نمایندگان در جلسه علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه ۳۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ماده ۸۷ این لایحه با ۱۶۴ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
محسن نجفی خواه معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: اهداف کمی که در کمیسیون تلفیق اضافه شده جز مصادیقی محسوب میشود که بر اساس مکاتبات بین دولت و مجلس دارای بار مالی زیاد تلقی شده به صورت مثال نسبت دانشجو معلم به هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان ۲۸۰۰ همت بار مالی دارد و همچنین سرانه آموزشی مدارس با کیفیتی که ذکر شده دارای ۲۶۳ همت بار مالی است که مجموع آن هزینه پیشبینی نشده به همراه داد.
وی ادامه داد: درخواست داریم برای بررسی مجدد این جدول به کمیسیون تلفیق ارجاع داده تا با هماهنگی یکدیگر متن مناسبی را ارائه نماییم.
محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم عنوان کرد: معمولاً در برنامههای توسعه همچنان که در جدول رشد از رشد ۸ درصد صحبت میکنیم، افق برنامه را مشاهده میکنیم. در حوزه دانشگاه فرهنگیان که نماینده دولت به آن اشاره کرد نسبت دانشجو معلم به هیأت علمی را آوردهایم. باید به این سوال منطقی پاسخ دهیم که آیا دانشگاه فرهنگیان اهمیت دارد یا خیر. آیا تأکید رهبری این نیست که تمامی افراد و معلمان باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان عبور کنند.
وی عنوان کرد: هم نظری نباید تنها در شعار بسنده شود، باید زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهیم. در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان از نظر زیرساخت و فضا با مشکلاتی مواجه شده، بعضاً کلاسها در فضای آزاد برگزار میشود. مراکزی را در دانشگاه فرهنگیان داریم که چند برابر استاندارد لازم متأسفانه از داشتن هیأت علمی محروم هستند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دانشگاه فرهنگیان برای ما مهم است باید حداقلهای رسیدگی به این دانشگاه را لحاظ کنیم. عنوان میشود که موضوع دانشگاه فرهنگیان ۲۸۰۰ همت بار مالی دارد. این در حالی است که دو ساعت از وقت نشست غیرعلنی مجلس به موضوع کمبود معلمان تخصیص پیدا کرد.
سید محمد مولوی در تذکر شفاهی عنوان کرد: مشکل آموزش و پرورش چیستی نیست بلکه آموزش و پرورش درگیر چراییها شده است. سند تحول بنیادین را داریم که در آن ملاکها و معیارها مشخص شده، سنجههای ارائه شده با اصل ۳۳ قانون اساسی مغایرت دارد. ۳۰ شاخص در جدول ماده مذکور آورده شده در حالی که ۴۰ شاخص تحول بنادین آموزش و پرورش روی زمین مانده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: مشکلات زیادی در مهرماه وجود داشت و دانشگاه شهید رجایی به وظایف خود عمل نکرد.
براساس ماده ۸۷ لایحه مذکور؛ در اجرای بند (۲۰) سیاستهای کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف کمّی زیر مطابق با احکام این فصل، اقدام میشود.
جدول شماره (۲۰) - اهداف کمی سنجههای عملکردی ارتقای نظام آموزشی