پخش زنده
امروز: -
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: باقی مانده مسیر راهگذر ساحلی جنوب کشور باهمکاری دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، مناطق آزاد چابهار و اروند و سازمان برنامه و بودجه و همچنین تامین اعتبار دولت در سالهای آینده تکمیل و بهرهبرداری خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا کدخدازاده با تاکید بر اینکه توسعه راهگذر و کریدور جنوب کشور به طول هزار و ۸۵۰ کیلومتر که از شلمچه آغاز و به مرز گواتر در سیستان و بلوچستان میرسد یکی از مهمترین برنامههای توسعهای کشور است، گفت: توسعه راهگذر جنوبی کشور به طول هزار و ۸۵۰ کیلومتر که از چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور میکند از سال ۱۳۹۵ به صورت کریدوری آغاز شده و جزو اولویتها و برنامههای شرکت ساخت است که در این خصوص مذاکراتی صرفا برای سواحل و پسکرانه منطقه مکران با دبیرخانه توسعه مکران به عنوان متولی توسعه این مسیر، وزارت نفت برای استقرار صنایع مهم نفتی و پتروشیمی، منطقه آزاد چابهار و اخیرا نیز با سازمان برنامه و بودجه در خصوص وظایف سازمان بنادر انجام شده است.
کدخدازاده با اعلام اینکه این مسیر کریدوری برای تکمیل به ۱۳هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است که در بودجه سال جاری تنها ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است، افزود: با توجه به اینکه توسعه این کریدور و برنامههایی که برای آن در نظر گرفته شده است با بودجه دولتی قابل انجام نیست رایزنیهایی با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، منطقه آزاد چابهار و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل این طرح در بخشهای حمل و نقلی به ویژه حمل و نقل جادهای در حال انجام است. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی نیز در خصوص توسعه بنادر و بهرهمندی از راهها مجموعه اقداماتی را برای تکمیل این راهگذر با اهمیت در تکالیف سالانه خود دارد.
این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اعلام اینکه در راهگذار جنوب کشور در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۲۰۰ کیلومتر راه افتتاح شده و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است، توضیح داد: هماکنون هزار و ۲۵۰ کیلومتر اعم از راه اصلی و چهار خطه از این مسیر هزار و ۸۵۰ کیلومتری در ۴ استان کشور تکمیل شده است.
به گفته وی، در استانهای خوزستان و بوشهر عمده پروژههای چهار خطه کریدور مذکور پایان یافته و پیش بینی میشود تا خرداد سال ۱۴۰۳ باقیمانده آنها نیز به بهره برداری برسد.
کدخدازاده در خصوص باقیمانده مسیر کریدوری جنوب کشور، توضیح داد: در غرب هرمزگان در حد ارتقا به راههای اصلی تکمیل شده و در حال تبدیل آنها به چهار خطه هستیم که در این خصوص در مسیر ۸۳۰ کیلومتری استان هرمزگان، ۴۰۰ کیلومتر چهار خطه باقی مانده است و ۴۳۰ کیلومتر چهار خطه انجام شده است و از میناب تا جاسک نیز ارتقا به راه اصلی تکمیل شده است و بعد از جاسک، راه فرعی داریم که ابتدا آنها را به راه اصلی تبدیل میکنیم و سپس پروژه چهار خطه شدن برای آنها اجرا خواهد شد. در استان سیستان و بلوچستان نیز از کریدور به طول ۳۱۲ کیلومتر عمدتاً به سرعت در حال ارتقا به راه اصلی است و در مقاطع محدود با ترافیک بالا نیز در حال چهار خطه شدن است.
کدخدازاده با تاکید بر اینکه دستیابی به حمل و نقل ترکیبی جزء اهداف استراتژیک کشور است، افزود: در کریدور جنوب کشور اتصال بنادر به ریل و ریل به جاده در حال انجام است. در همین رابطه، اتصال ریلی چابهار به سمت زاهدان و سرخس، همچنین شیراز به بوشهر، در دست انجام است. مسیر ریلی بندر عباس و بندر امام خمینی به مرکز، پیشتر احداث شده است که تمامی این مسیرهای ریلی در قالب حمل و نقل ترکیبی به نوعی به مسیر کریدور جنوب متصل شده یا خواهند شد.
وی یکی از محورهای توسعه کشور را در سالهای آتی، جنوب کشور عنوان کرد و بر برنامه تکمیل آنها به عنوان یک سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد.
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: توسعه سواحل مکران تنها به نوار ساحلی محدود نشده است به همین دلیل تحت عنوان توسعه پسکرانههای سواحل مکران، محور جنوب به شمال چابهار به سمت نیک شهر و زاهدان نیز مدنظر قرار گرفته و مبالغی علاوه بر بودجه مصوب دولتی به عنوان کمک از سوی دبیرخانه توسعه مکران به آن اختصاص یافته است.