پخش زنده
امروز: -
انبوه اخبار جعلی و تغییر در سیاستها، ممکن است باعث شود که تبلیغکنندگان سکوی دیگری به جز ایکس (با نام قبلی توئیتر) را انتخاب کنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از الجزیره، ایلان ماسک، مالک ایکس (با نام قبلی توئیتر)، از زمان خرید این سکو از سال گذشته تغییرات بسیاری در آن ایجاد کرده است.
ماسک سیستم تأیید این سکو را بازبینی کرد، حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا را دوباره برقرار کرد، تیمهای اعتماد و امنیت را از بین برد و یک مدیرعامل جدید منصوب کرد.
در هفته جاری که ایکس پر از اطلاعات اشتباه در مورد درگیری بین حماس و نیروهای صهیونیستی شده، نتایج بعضی از این اقدامات، بهخصوص از هم پاشیدن تیمهای اعتماد و امنیت به شکل مشهودی دیده میشوند.
اطلاعات اشتباه در فضای برخط در مورد درگیریها زمانی منتشر شدهاند که ایکس نمایش عنوان مقالات را هم متوقف کرده است. مثلاً در هفته گذشته، این شبکه اجتماعی فقط تصویر مقاله، همراه با متن آن و وبسایت مرتبط را نمایش میداد.
یک روز بعد از این اقدام، رسانه خبری ماشابل گزارش داد که ایکس برچسبگذاری تبلیغات را متوقف کرده است و به این ترتیب، به سختی میتوان این پستها را از پستهای عادی تشخیص داد.
متخصصان به الجزیره گفتند که این اقدام، کار را برای دنبال کردن اخبار دشوار میکند و تبلیغکنندگان را از تبلیغ در این سکو منصرف میکند، درآمدشان را کاهش میدهد و کاربران را از این سکو میراند.
ذکری وینر، مدیرعامل سازمان ارتباطات ایمرجینگ اینسایدر که متمرکز روی رسانه، ناشران محتوا و صنعت سرگرمی است گفته: «از بین رفتن اعتماد، هم از سمت کاربران و هم از سمت تبلیغکنندگان، به همراه افزایش خطر انتشار اطلاعات غلط و ساختگی، میتواند چشمانداز فعالیت سکوی ایکس را نگرانکننده سازد. مدل کسبوکاری این سکو که پیش از این وابسته به درآمد از تبلیغات و تعامل فعال کاربران بود، تهدید میشود».
چالشهای ناشران اخبار
تغییر نحوه نمایش مقالات در ایکس، خیلی تعجبآمیز نبود. در ماه آگوست مجله کسبوکاری فورچون گزارش داد که ایکس روی این تغییرات کار میکند و بعد ماسک با انتشار پستی تأیید کرد که «طبق دستور مستقیم من این کار انجام میشود»؛ زیرا «میتواند زیبایی سکو را افزایش دهد».
اما عرضه این ویژگی، نتایج خوبی در بر نداشت.
مثلاً کاربری با نام ResignRachel نوشت: «از اینکه توئیتر عنوان مقالات رو حذف میکنه واقعاً متنفرم. باعث خجالته. هیچکس دیگه به مقالات نگاه نمیندازه».
هانا گادفری، یکی دیگر از کاربران ایکس نوشت: «از ایکس متنفرم».
واشنگتن پست نوشت که این تغییرات، «چالشی برای ناشران اخبار ایجاد کرده است».
وینر گفت: «نمایش خودکار عناوین به کاربران اجازه میدهد تا به سرعت متوجه شوند که مقاله در چه مورد است و پیش از کلیک روی آن، خلاصه و پیشزمینهاش را به کاربر ارائه میدهد. با این کار کاربران، چه کاربران عامه و چه افراد مشهور باید خودشان روی مقاله کلیک کنند و برای خودشان پیشزمینه مهیا کنند».
متخصصان دیگر گفتند که این کار، بخشی از روند سکوهای اجتماعی در جهت فاصلهگرفتن از اخبار است.
مثلاً در اوایل این ماه، یکی از گزارشهای وبگاه خبری Axios نشان داد که در سال گذشته، ترافیک ورودی بزرگترین وبگاههای خبری شامل فیسبوک و ایکس به شکل قابلتوجهی کاهش یافته است.
نوام باردین مدیرعامل و بنیانگذار وبگاه خبری پست که رقیب ایکس است و روی اخبار تمرکز دارد به الجزیره گفته: «لینکها ابزار نشر برای ناشران هستند. اما لینک به وبگاههای خبری، کاربران را از فضای شبکههای اجتماعی بیرون میراند؛ در این صورت شبکه اجتماعی نمیتواند تبلیغات انجام دهد».
همچنین ایکس برچسبگذاری تبلیغات در سکوها را متوقف کرده است که این کار، اعضای این سکو را اذیت میکند».
احسان طهیر، همبنیانگذار و مدیرعامل والای، یکی از شبکههای بازاریابی کاربران مشهور در شبکههای اجتماعی پاکستان، در گفتوگویی با الجزیره گفت: «شفافیت ضرورت دارد. سکوهایی مانند ایکس باید کاری کنند که تبلیغکنندگان حس کنند شریک سکوها هستند؛ اما تصمیم ایکس برای برچسبگذاری نکردن محتوا، این اطمینان را به آنها نمیدهد».
در چند ماه گذشته تبلیغکنندگان زیادی ایکس را ترک کردهاند. این سکو درآمد خود را فاش نکرده، اما ماسک ماه پیش اعلام کرده که درآمد امسال از تبلیغات، ۶۰ درصد کاهش داشته است.
«پیشزمینهسازی برای اطلاعات اشتباه»
بنا به گزارشهای خبری متعدد، با شروع درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی در روز شنبه، ایکس هم پر از اطلاعات غلط در مورد سطح بالای خشونت در این درگیریها شد.
بسیاری از حسابهای کاربری تأییدشده در ایکس ویدئوها و تصاویر قدیمی و تأییدنشدهای را پست میکردند که نشاندهنده حملات موشکی و فعالیتهای نظامی بود؛ مثلاً بعضی کاربران تصاویری از بازیهای ویدئویی منتشر کردند و سعی کردند آنها را به عنوان مدارک معتبر جا بزنند.
در نبود یک تیم برای مدیریت محتوا، چنین پستهایی صدها یا هزاران بار در سکوهای مختلف دیده میشوند.
وینر گفت: «اگر برندها تشخیص دهند که سکویی به خوبی برای انتشار اطلاعات اشتباه یا محتوای بیکیفیت پیشزمینه فراهم میکند، خیلی سخت روی آن سرمایهگذاری میکنند. کاهش کیفیت تبلیغات همراه با کاهش شفافیت و امنیت برند، میتواند به کاهش درآمد از تبلیغات بینجامد».