پخش زنده
امروز: -
نائب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی گفت: طبق برنامه هفتم استانهایی که درآمد مالیاتیشان ۵۰ درصد رشد داشته باشد ۱۰ درصد درآمد به خود استان اختصاص می یابد که هدف، تشویق استانها برای استفاده از کل ظرفیت درآمدهای مالیاتی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رادیو اقتصاد در برنامه بهارستان با نائب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی موضوع تمهیدات مجلس در موضوع توسعه استانی و منطقهای در برنامه هفتم را بررسی کرده است.
سوال: براساس بند چ ارجاعی ماده ۲۷ لایحه برنامه هفتم، در مورد استانهایی که میزان درآمد مالیاتی سالیانه آنها نسبت به سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته باشد، ۱۰ درصد از آن را به خود آن استان اختصاص میدهند، میخواهم ببینم این مسئله با چه رویکردی در برنامه هفتم در نظر گرفته شده و به نظر شما چه تاثیری میتواند در بحث رشد و توسعه استانها داشته باشد؟
قادری: همان طور که مستحضر هستید یکی از اصول وصول مالیات این است که یک رابطه مستقیمی بین وصول مالیات و برگشت منابع حاصل از مالیات وجود داشته باشد معمولا برای این که استانها را تشویق کنند که از کل ظرفیت درآمدهای مالیاتی شان استفاده کنند علاوه بر آن هدفگذاریهایی که سعی میکنند واقعی باشد، این امکان و این فرصت را میدهند که اگر مسئولین استانی بتوانند میزان وصولی شان نسبت به آن چه که در برنامه پیش بینی شده است، افزایش دهند، خوب درصدی از این افزایش به خود استان تعلق میگیرد و این باعث میشود که استان تلاش بیشتری برای وصول درآمد داشته باشد و بتواند بخش بیشتری از درآمدها را وصول کند.
سوال: پس یکی از هدفها، تشویق استانها به دریافت مالیات است، درست است؟
قادری: بله و از آن طرف هم تامین مالی طرحها و پروژههایی است که در استانهایی که توانمندی و ظرفیت کسب درآمد دارند، معمولا در استانهایی که مثل استانهای محروم و استانهایی که درآمدهای مالیاتی کمتری دارند، چون سرمایه گذاری آن چنانی انجام نشده، ولی از آن طرف هم حجم پروژهها و طرحهایی که در استانهایی که توان و ظرفیتهای مالیاتی دارند معمولا زیاد است و با دید ملی اگر نگاه کنیم این پروژهها اگر زودتر به بهره برداری برسد کمک میکند که طرحها و پروژههای نیمه تمام کاهش یابد و از نظر اتلاف منابع ما منابع کمتری را هدر دهیم.
سوال: حالا که بحث توسعه استانی و منطقهای مطرح شد، مجلس یازدهم چه کارهای دیگری در این زمینه انجام داده و با دولت در این باره چه همکاریهایی داشته است؟
قادری: استحضار دارید که در بودجههای سنواتی بحث سه درصد درآمدهای نفت و گاز که هست، چون یک درصد مربوط به مناطق نفت خیز و گاز خیز است و دو واحد درصد مربوط به مناطق محروم که در اختیار استانها است و تلاش مجلس هم بر این است که تا جایی که امکان دارد بتواند تفویض اختیاری به استانها کند که مدیریت درآمدها و هزینه هایشان را در استان داشته باشند و با انگیزه بیشتری بتوانند به صورت غیرمتمرکز کارهایشان را در سطح استان دنبال کنند، ما اگر بتوانیم اختیار بیشتری به استانها دهیم، استانها انگیزه بیشتری دارند که بتوانند از این اختیارات قانونی برای حل مسئله و مشکلات خودشان استفاده کنند البته این به این مفهوم نیست که استانهایی که توان و ظرفیت کسب درآمدهای کمتری دارند از این قافله عقب بمانند و درآمدهای کمتری داشته باشند؛ بنابراین باید این را هم مدنظر داشته باشیم، ولی در عین حال برای این که ایجاد انگیزه کنیم و توسعه منطقهای را و طرحهای آمایش را باید در نظر داشته باشیم باید به عناوین مختلفی تفویض اختیار شود، در بحث درآمدها، در بحث امکان صدور مجوز سرمایه گذاری در بخشهای مختلف، طرح و پروژهها یا واگذاری طرحها برای تامین مالی از محل منابع مردمی و مشارکت دادن بخشهای غیردولتی در اجرای طرحها از جمله مواردی است که در برنامه هفتم و در قوانین مختلف در مجلس یازدهم مورد توجه قرار گرفته و تلاش ما بر این بوده که این اجازه را بدهیم که استانها بتوانند به صورت محلی مسائلشان را مدیریت کنند.
سوال: آقای دکتر به نکته درستی اشاره کردید آن هم بحث حضور سرمایه و سرمایه گذار در استانها به ویژه مناطق محروم است، به صورت جزئیتر بپرسم که مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم چه مشوقهایی برای این مسئله در نظر گرفته است؟
قادری: ما قبل از برنامه هفتم، قانونی را تحت عنوان تامین مالی تولید زیرساختها مصوب کردیم که یک سری ایرادات جزئی توسط هیات عالی نظارت مجمع و شورای نگهبان به این طرح گرفته شده انشاالله ظرف یکی دو هفته آینده بتوانیم ایرادات را برطرف کنیم، در آن طرح بخش عمدهای از حرف هایمان را زدیم، بحث صندوق پروژه ها، بحث توسعه دامنه و بحث رتبه بندی اعتباری، بحث استفاده از سرمایه گذاری خارجی، بحث استفاده از بازارهای سرمایه بیمه و بانک و آورده سرمایه گذاران، همه این موارد را دیدیم یا مشوقهای مالیاتی که برای بخشهای غیردولتی که بخش قابل توجهی از سودشان را در پروژههای اقتصادی سرمایه گذاری میکنند، بحث سپرده گذاری ارزی توسط ایرانیها و خارجیها که در حقیقت آن نگرانی و دغدغه که برای کاهش ارزش پول ملی وجود دارد بتوانیم این نگرانی و دغدغه را برطرف کنیم، در طرح تامین مالی تولید زیرساختها تقریبا حرفهای خودمان را زدیم، بخشی از خلاءها و کمبودهایی که احساس میشد در آن طرح دیده نشده، در برنامه هفتم آوردیم البته دولت هم موارد متعددی را آورده و ما هم سعی کردیم که مواردی که توسط دولت ارائه شده اگر جایی خلاء و کاستی دارد بتوانیم این خلاءها و کاستی هایش را پر کنیم و به سمت و سویی برویم که بخش عمدهای از فعالیتها توسط بخشهای غیردولتی انجام شود و دولت بیشتر کارش، کار نظارتی و سیاست گذاری باشد، تصدی گریها را عموما به بخشهای غیردولتی واگذار کنیم.
سوال: شما قطعا خودتان هم این مسئله را تائید میکنید و واقف هستید که ارزش نیروی انسانی در بحث توسعه، انکارناپذیر است و ما هم در سالهای اخیر شاهد مهاجرت نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی جوان از مناطق محروم به سمت مرکز بودیم، در برنامه هفتم به این مسئله توجهی شده است؟
قادری: در بخشهای مربوط به مالیاتی و مشوقهایی که میبینیم یا مواردی مثل پیش بینی خانههای سازمانی خصوصا در مناطق مرزی و در مناطق محروم برای نیروی انسانی تخصصی در نظر گرفتیم و همین طور تسهیلاتی که برای مناطق محروم به شکلهای مختلفی در برنامه دیده شده است، اعتقاد ما بر این است که ما هرچقدر در مناطق محروم سرمایه گذاری کنیم بار جمعیتی کمتری بر مناطق مرفه و کلان شهرها و مراکز استانها تحمیل میشود و ما باید عملا زیرساخت هایمان را در مناطق محروم توسعه دهیم تا نیروی انسانی تمایل داشته باشد که در مناطق محروم حضور یابد، این که به صورت طبیعی مهاجرت نیروی انسانی و سرمایه از مناطق محروم به سمت مناطق برخوردار است، ما باید در جهت گیری هایمان این جهتها را عکس کنیم یا مشوقهای زیادی را در مناطق محروم پیش بینی کنیم که افراد در مقایسههایی که بین مناطق محروم و برخوردار میکنند، تمایلشان به سمت کار و فعالیت در مناطق محروم باشد تا ما بهتر بتوانیم این توانمندیها و ظرفیتهایی که در مناطق محروم وجود دارد را بالفعل کنیم.