پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: آزادراه شیراز- اصفهان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب است که زمان سفر بین دو مرکز فرهنگی-تاریخی کشور را ۲ ساعت کاهش میدهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،معاون وزیر راه وشهرسازی در آیین افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان گفت: آزادراه شیراز-اصفهان، بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب در مرکز کشور است که با کاهش ۱۳۴ کیلومتر از طول مسیر زمان سفر بین دو مرکز فرهنگی-تاریخی کشور را ۲ ساعت کاهش میدهد.
خیراله خادمی گفت: با توجه به موقعیت ویژه ایران در شاهراه ارتباطی شرق و غرب، یکی از برنامههای احیای این جایگاه توسعه کریدورهای ترانزیتی کشور است و مهمترین ویژگیهای راههای موجود در آنها سرعت، سهولت دسترسی، ایمنی و کوتاهتر شدن مسیرها است.
وی افزود: آزادراه شیراز-اصفهان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور است که بهره برداری از آن موجب تحول حمل و نقل از بنادر جنوب به سمت استانهای مرکزی و شمالی کشور میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ابر طرح شیراز-اصفهان را طولانیترین مسیر آزادراهی کشور اعلام کرد و اظهار داشت: در ساخت این آزادراه دو اقدام بزرگ مهندسی صورت گرفته است که شامل اجرای روسازی بتنی در ۵۰ کیلومتر از طرح و ساخت پل سردار شهید سلیمانی در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی است که به عنوان مرتفعترین پل آزادراهی کشور در پنجمین کنفرانس بین المللی پل عنوان سازه برتر را به خود اختصاص داده است.
خادمی گفت: اجرای روسازی بتنی موجب افزایش ۲ برابری عمر رویهها نسبت به روسازی آسفالتی میشود و با کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری در دوره بهره برداری علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، عمر راه را به عنوان بخشی از سرمایههای ملی افزایش میدهد.
وی ادامه داد: روسازی بتنی با کاهش آلایندههای زیست محیطی به حفظ محیط زیست کمک می کند که با در نظر گرفتن متغیرهای ترافیک و مقاومت بستر، این نوع روسازی برای مسیرهای آزادراهی مطلوبتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، توسعه صنعت گردشگری و رشد اقتصادی در مناطق عبوری را یکی دیگر از مزایای این آزادراه برشمرد و افزود: علاوه بر کاهش ۲ ساعت از زمان سفر بین دو مرکز مهم فرهنگی- هنری کشور، مسیر این آزادراه بسیار زیبا است و از چشم نوازترین مناطق طبیعی در استان فارس، دشتهای سرسبز و ییلاقات دیدنی عبور میکند و این ویژگیها میتواند راه را به یک مقصد گردشگری تبدیل کند.
خادمی آزادراه شیراز-اصفهان را منجر به افزایش ۹ درصدی طول آزادراههای کشور دانست و گفت: این آزادراه، مسیر میانبر برای اتصال استانهای فارس و اصفهان است و به عنوان یکی از ماندگارترین افتخارات دولت مردمی در حوزه زیرساختهای حمل و نقل کشور به ثبت رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص آخرین وضعیت اجرایی قطعه ۷ از ایزدخواست تا اصفهان توضیح داد و گفت: این قطعه ۱۲ و نیم کیلومتر و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به منظور اتمام هرچه سریعتر این بخش و بهره مندی از مزایای کل آزادراه بیش از ۲۰۰ نیروی انسانی به همراه ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات در این محدوده مشغول به فعالیت هستند.
خادمی ساخت آزادراه شیراز-اصفهان به دست متخصصان و مهندسان ایرانی با تکیه بر تولیدات داخل کشور را مهمترین دلیل نامیدن این آزادراه به ابرپروژه بومی در حوزه آزادراهی اعلام کرد.