پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان روسیه، دیدار و درباره توسعه همکاری بندری و دریایی و کشتیرانی منظم در خزر، ایجاد ظرفیت ترانزیتی و فعالسازی کریدور شمال-جنوب و کاهش تراز آب دریای خزر گفتوگو کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علیاکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با ایلیا ولینسکی، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان روسیه، دیدار و درباره توسعه همکاری بندری و دریایی و کشتیرانی منظم در خزر، ایجاد ظرفیت ترانزیتی و فعالسازی کریدور شمال-جنوب و کاهش تراز آب دریای خزر گفتوگو کرد.
معاون وزیر راهوشهرسازی در این دیدار با اشاره به علاقهمندی تهران و مسکو برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی طی سالهای اخیر، تاکید کرد: با توجه به قدمت همکاریهای بندری و دریایی بین بنادر شمالی ایران با بنادر منطقه آستاراخان روسیه، فعالسازی همه پتانسیلها و ظرفیتهای موجود تجاری بین استانهای شمال ایران و استان آستاراخان از اهداف کلیدی دولت سیزدهم قلمداد میشود.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در این نشست با اشاره الحاق ۳۰ فروند شناور تجاری به ظرفیت کشتیرانی ایران در خزر و علاقهمندی تهران برای تداوم توسعه ناوگان از طریق ظرفیتهای آستاراخان، تاکید کرد: ظرفیتهای خالی در بنادر آستاراخان و بنادر شمالی ایران کشور، ایجاب میکند در زمینه بندری، تردد کشتیهای رو-رو، کشتیهای کانتینری و کشتیهای رو-رو ریلی را آغاز کنیم.
صفایی با اشاره با بحران کاهش تراز آب دریای خزر ناشی از کاهش سطح آب ورودی از رودخانه ولگا به دریا، هشدار داد: در صورت تداوم این وضع و عدم رسیدگی به آن، ابتدا بنادر روسیه و سپس بنادر سایر کشورها دچار مشکلات جدی خواهند شد.
وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان نیز در این نشست با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیکی جدید کریدور شمال-جنوب ناشی از تحولات منطقهای،تاکید کرد: از نظر دولت فدرال روسیه، این کریدور یک مسیر اصلی قلمداد میشود و برنامهریزی شده تا در یک افق و دورنمای بزرگ، از ظرفیت بازار کشورهای آفریقا نیز در این راهگذر استفاده کنیم.
ایلیا ولینسکی با اشاره به عدم استفاده از کل ظرفیت تجاری بندر آستاراخان، تاکید کرد: با توجه با برنامهای توسعهای در دست انجام در این بندر، از هرگونه مشارکت اقتصادی و تجاری با شرکای ایرانی استقبال میکنیم.
وی با اعلام خبر در دست ساخت بودن بندر جدید تمام مکانیزه، احداث بزرگترین ترمینال بندری، ساخت انبارهای جدید و همچنین ساخت پایانه کانتینری مدرن در منطقه آستاراخان خاطر نشان کرد: با توجه به رویکردهای توسعهای در بنادر آستاراخان، دولت از افزایش سطح همکاریها شرکت های ایرانی با روسیه و افزایش ناوگان ایرانی در خزر استقبال میکند.
وی همچنین با اشاره به مشکل عمق آب کانال ولگا خاطر نشان کرد: ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود که چند ماه پیش در مجلس دومای روسبه انجام شد وعده داد که عمق کانال دسترسی منتهی به بندر آستاراخان را به ۴/۵ متر میرساند تا رفت و آمد کشتیهای تجاری به بندر یاد شده با سرعت و سهولت انجامپذیر باشد.
وی افزود: سهم بنادر روسی دریای خزر از کل مبادلات تجاری دریایی روسیه با جامعه بین الملل کمتر از یک درصد است و اکنون روسیه می کوشد تا با افزودن کشتیهای چند منظوره کانتینربر و بهبود عمق اصلیترین بندر خود در نوار ساحلی دریای خزر یعنی آستاراخان، بر میزان استفاده خود از ظرفیت کریدور شمال - جنوب بیفزاید.