پخش زنده
امروز: -
نماد اعتباربخش بازیهای شناختی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری در مراسم آیین رونمایی از نماد اعتبار بخش بازیهای شناختی با اشاره به نقش کلیدی و راهبردی بازی در تربیت و رشد فرزندان، گفت: به علت مشغلهها و محدودیتهای زمانی، امروزه راهی جز سرگرم کردن کودکان و نوجوانان با بازیهای سازنده نیست. از سویی بزرگسالان نیز با توجه به شرایط زندگی امروزی در مواقعی راه بهتر و دیگری جز بازی ندارند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به رسوخ روزافزون فناوریهای شناختی و توسعه صنعت و فناوری اطلاعات به واسطه رشد فناوری بازیهای دیجیتال، افزود: دلایل توسعه سخت افزارهای رایانهای کشش، ظرفیت و استقبال روزافزون نسبت به بازیهای جدید و نشان دهنده بازار و ظرفیت این حوزه است. حوزه شناخت به قدری میتواند حایز اهمیت باشد که در اقتدار و امنیت یک کشور اثرگذار شود.
دهقانی گفت: در حوزه بازیهای رایانهای و فضای مجازی میتوان موقعیتهایی را ایجاد و شبیهسازی کرد که در فضای واقع، ایجاد آنها به راحتی ممکن نباشد. کارکردهای حوزه شناختی در درمان، سرگرمی، تربیت، آموزش و اقتدار آفرینی به خوبی شناخته شده است و تنظیمگری و رگولاتوری میتواند ضمن اثربخش ساختن هرچه بهتر به توسعه بازار این حوزه نیز منجر شده و ضمن کمک به مخاطبان، به تولیدکنندگان بازی نیز یاری رساند.
وی با اشاره به حمایت تنظیمگری، تسهیلگری و ترویجی معاونت علمی، عنوان کرد: ستاد علوم شناختی نقش ترویجگری را در این حوزه ایفا میکند و همکاری ستاد در قالب این نهاد اعتباربخش با مشارکت اثربخش تولیدکنندگان میتواند به توسعه و اثرگذاری هرچه بیشتر و بهتر این حوزه کمک کند.
محمد خرازی دبیر سابق ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بازی جزو سرشت انسان است و کسی بازی را به فرد تحمیل نمیکند و کودک خود، بازی را انتخاب میکند، افزود: در واقع از بازی برای رشد کودکان و اصلاح کاستیهای بزرگسالان میتوان بهره برد.
خرازی افزود: این که جمهوری اسلامی ایران به طور جدی به تولیدات سرگرمی به ویژه بازیهای رایانهای و فیزیکی ورود کرده بسیار ارزشمند است و نشاندهنده اهمیت حوزه بازی است. مهم است که از تحولات جانبی عقب نمانیم چراکه امروزه عصر تحول دیجیتال و هوش مصنوعی است و اگر از حالت مصرف کننده خارج نشویم عقب میمانیم.
به گفته وی، قدرتی که فناوریهای هوش مصنوعی، علوم شناختی و دیجیتال میتواند برای یک کشور به ارمغان بیاورد اقتدار و پیشرفت راهبردی است. ستاد توسعه علوم شناختی به دنبال بهرهبرداری هرچه بهتر این فناوری برای رشد انسانها است و این امر حایز اهمیتی بالا است. هوش مصنوعی با رشد فزاینده این روزهای خود میتواند انواع بازیهای سالم از جمله بازیهای شناختی را تحت تاثیر شگرف خود قرار دهد.
دبیر سابق ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی افزود: حوزههای آموزش، سرگرمی و فرهنگ و پزشکی نیاز دارند که از هوش مصنوعی و فناوریهای شناختی بهره ببرند. در حوزه پزشکی برای ارزیابی و سنجش وضعیت یک فرد و از دادههای حاصل، برای پیگیری درمان بهره برد و در مسیر درمان بیماران از جمله توان بخشی نیز میتوان مسیر بهبود را برای فرد ترسیم کرد.
خرازی گفت: در حوزه آموزش نیز به سوی آموزش و پرورش شخصیسازی شده پیش میرویم تا هر فرد متناسب با گذشته، توانمندیهای فردی و علاقه اش از آموزش و پرورش شخصی متناسب با خود بهره ببرد.
وی افزود: جوان امروز جستوجوگر است و به دنبال حرکت در مسیر مطلوب خود است و اگر در این مسیر فعال نباشیم، قطعا دچار آسیب خواهیم شد.
معاونت علمی و فناوری میتواند نقش مهمی در مسیر تنظیم گری، هدایت و بهره برداری از این ظرفیت بالقوه بهره ببرد و در این حوزه استعداد و نیروی انسانی توانمند کم نداریم و امیدواریم با شکل گیری این نهاد اعتباربخشی و حمایت معاونت علمی گامهای اثرگذار در مسیر پیشرفت علوم شناختی برداریم.
آیین رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات حوزه شناختی با همکاری و حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری، شقایق حق جو رییس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی، محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، محمدامین حاجی هاشمی رییس بنیاد ملی بازیهای رایانهای و حامد علامتی رییس کانون پرورش کودکان و نوجوانان برگزار شد.